Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Radek Červený 20.09.2017, 20:29



Název: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Radek Červený 20.09.2017, 20:29
Zaujal mě dnes tento článek. Popisuje, jak podporovalo Norsko rozvoj elektromobilit y a jak najednou narazilo. V uvozovkách nečekaně, protože tento problém musí být jasný každému, kdo uvažuje zdravým selským rozumem a ostatně jsem ho i opakovaně zmiňoval dříve i zde v různých diskuzích o elektromobiltě . Jen jsem nikdy nedostal od zastánců odpověď na otázku co na to distribuční síť?
Jaká tedy bude cesta? Lokální zdroje, ostrovní systémy?

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/norska-elektricka-pohadka-nabira-horke-konce-takhle-to-opravdu-nepujde/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Vlado Konrád 22.09.2017, 12:33
Pokiaľ je to len výstrelok pár ľudí, nik to nerieši. Ak sa to rozšíri, je to neriešiteľná záležitosť a v problémoch sú distribučky a aj  prevádzkovatel ia  VVN sietí. S takým nárastom výkonu, nikto nerátal. Zrazu sa z koeficientu súdobosti 0,2 stane jedna. Koniec koncov, u nás sme napajaní z TS o výkone 250kVA . Pol dediny. Ak sa nás dvadsať dohodne a odoberieme plnú rezervovanú kapacitu súčasne, nik tú TS opätovne  nezapne. Zelení sa kasajú aké je to ekologické ( vieme že nie je) a nikto zatiaľ nepovedal ako tento nárast baterkových áut riešiť. Rekonštrukcie nn sietí, trafostaníc a vn vední až po elektrické stanice nikto nezafinancuje. Nikde, ani v Nórsku.


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: František Šohajda 22.09.2017, 13:25
Mimo elektromobily mě zaujal ještě jeden faktor....
Benzinové auto stejného typu je o cca 160 000.- našich korun dražší jak stejný elektromobil..
Proto tak vysoká poptávka po elektromobilec h, v kombinaci s elektrikou pro ně
(elmobily) zadarmo.

Když odbočíme od tématu, tak i dnes je u nás už problém s klimatizacemi v horkém létě!
Obrovský nárust spotřeby, trafa horká, nestačí se chladit! :-\
Podobný stav jako u nabíjení el.mobilů.


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Maroš Klein 22.09.2017, 13:41
Však oni sa trocha ukľudnia až to prestanú dobíjať zadarmo.
Už sú tam, kde ich chceli mať, a tak pomaly nastáva vhodný čas na „dobrovoľné“ splácanie dotácií.  ;)


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Vlado Konrád 22.09.2017, 14:36
:-)  Nedobíjajú zadarmo. Platia to v stratách ostatní odberatelia. Len to zatiaľ netušia


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Miroš Jan 22.09.2017, 14:37
Nevím čemu se kdo divý. :D
To je tak, když se elektrotechnik ů, nikdo na nic neptá. (zle)


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: raj 22.09.2017, 15:44
Jaká tedy bude cesta? Lokální zdroje, ostrovní systémy?
Žádná.
Pokud má dnes motor auta průměrný výkon 50kW, tak v případě započítání poloviny stávajících aut ve verzi elektro (1 mil. aut) - na hodinu nabíjení by bylo potřeba 50 GWh energie ( velice hrubý odhad). To je 50 Temelínů.
Tím to pro mne končí.


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: IM 22.09.2017, 16:12
Žádná.
...by bylo potřeba 50 GWh energie ( velice hrubý odhad). To je 50 Temelínů.
Když už taková úvaha, tak 25!  :D


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jan Franěk 22.09.2017, 16:19
A co mít "Temelín" v každém eautě? 

To jen tak na odlehčení   ;)


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 22.09.2017, 17:36
A co mít "Temelín" v každém eautě? 

To jen tak na odlehčení   ;)
Ford to zkoušel, ale nedotáh dál, než k maketě. Škoda :'(


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Radek Červený 22.09.2017, 20:26
On i takový ostrovní systém na objektu má své limity. Pokud budu uvažovat montáž na střeše, na RD je reálných 10 kW, na nějakou menší firmu řekněme 30 kW. A to je nějaký nominální výkon za ideálních podmínek, takový elektrikářský dieselgate.
Sice je to nějaké řešení, ale není 100%,  není jisté. A opět se dostaneme ke stejnému problému jak v Norsku, jak toto vyřešit například na sídlištích?


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: raj 22.09.2017, 21:01
Když už taková úvaha, tak 25!  :D
Nojo... My máme už bloky 2... pravda...
On i takový ostrovní systém na objektu má své limity. Pokud budu uvažovat montáž na střeše, na RD je reálných 10 kW, na nějakou menší firmu řekněme 30 kW.
A v zimě nemáš nic.


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 23.09.2017, 08:36
...A v zimě nemáš nic.
Buď mám hodně "položené" panely, abych měl v létě co nejvíc, nebo je dám více svisle, aby na ně v zimě slunce svítilo "kolmo",  aby i v zimě dávaly alespoň něco a nedržel se na nich tolik sníh...  :D


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jan Hájek 01.10.2017, 23:37
No vezmu tedy 1 000 000 aut, jako fakt. Každé z těchto aut bude jezdit ca 3 hodiny denně s 50 kW plného výkonu, tedy celková spotřeba 150 GWh, na nabíjení při účinnosti 60% = 250 GWh, rozloženo na 8 hodin nabíjení ze zdroje 31 GWh.
Elektromobilta je možná pouze tehdy, pokud budou chytré sítě, asi i nová distribuční soustava a pro jistotu tak 15-20 nových Temelínů.
....,  ale pokud by byli lidé ochotní jezdit autíčky 3,5-7 kW, tak by asi stačilo pouze 3 x navýšit současné zdroje.

Celé mi to přijde postavené na hlavu, kdy se mluví o cíli a zcela se bagatelizuje to nejdražší -
 infrastruktura a to kdo to vlastně celé zaplatí.

PS: Každý v oboru Elektro by měl nadšeně tleskat a vůbec nedělat takovéto výpočty, protože pokud to bude prosazeno, nebude lepší a důležitější obor.


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Juraj Rojko 02.10.2017, 00:19
...Každé z těchto aut bude jezdit ca 3 hodiny denně s 50 kW plného výkonu...

Tato část úvahy není přesná, proto i výsledek je "šokující". Počítal bych to jinak. Předpokládejme, že na 1 kWh elektromobil ujede cca 5 km a za rok jeden automobil průměrně ujede cca 15tis. km. Za předpokladu 60% účinnosti přenosu a nabíjení, je pro roční provoz 1 milionu elektromobilů tedy potřeba vyrobit cca 5TWh el. energie. Temelín, pokud se nepletu, dodává přibližně 15TWh za rok. Osobních automobilů v ČR je cca 5 milionů.


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jan Hájek 02.10.2017, 10:45
Spíše bych to shrnul do následujícího tvrzení:

Elektromobilit a není v současných podmínkách zdrojů energie, její distribuce a ukládání řešením pro automobilovou dopravu, jak jí známe dnes.
Jako druhé auto do rodiny, nebo elektro kolo či skůtr pro všechny, kteří mají možnost nabíjení ze zásuvky doma, nebo v práci je to nyní ok a pokud by zůstala možnost parkovat na modrých zónách, tak to bude i vycházet finančně jen o něco dráž, než klasický vůz.

V individuální dopravě to bude ekonomické spíše jako služba s autonomními dopravními prostředky.

Nesmí se ale zapomenout, že se už v vícekrát v minulosti prosadilo mnohem dražší, než standardní řešení a nemuselo být ani podporováno, stačí, pokud lidé něco chtějí a nevadí jim, že je to drahé.
 


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: František Kabát 02.10.2017, 13:13
Mám pocit, že si v EU pletou kW a kWh. Problém bych neviděl ve spotřebě (to umí argumentovat),  ale v okamžitém zatížení sítí. Čím rychlejší nabíječka, tak vyšší příkon a nabíječka o výkonu nad 100 kW je již běžná věc.


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Lukas55555 02.10.2017, 17:27
Koniec koncov, u nás sme napajaní z TS o výkone 250kVA . Pol dediny. Ak sa nás dvadsať dohodne a odoberieme plnú rezervovanú kapacitu súčasne, nik tú TS opätovne  nezapne.

Zapnúť zapne. Vypnú odvody z tafostanice. Ale nakoľko to vydrží?


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Lukáš Rotrekl 08.10.2017, 23:12
Mám pocit, že už jej někdo vyřešil  ;D ;D ;D


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 09.10.2017, 00:12
Mám pocit, že už jej někdo vyřešil  ;D ;D ;D
Trochu mi to připomíná první přenosný počítač (https://www.google.com/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.e-zabava.net%2Fuploads%2Fnotebook.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.e-zabava.net%2Fobrazky%2Ftechnika%2F418-notebook-jednoduchy-prenosny-pocitac%2F&docid=2NYGudrWzVTI7M&tbnid=HWQq_WF-Ipp1fM%3A&vet=10ahUKEwjT-riWheLWAhXlbZoKHcbhA0EQMwg5KAEwAQ..i&w=500&h=348&hl=en-cz&client=safari&bih=672&biw=1024&q=vtip%20přenosný%20poč%C3%ADtač&ved=0ahUKEwjT-riWheLWAhXlbZoKHcbhA0EQMwg5KAEwAQ&iact=mrc&uact=8).


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 10.10.2017, 09:14
Mám pocit, že už jej někdo vyřešil  ;D ;D ;D
Zdá se, že se pro někoho jiného stal inspirací a ten nelenil, získal dotaci a stvořil EP Tender.
https://en.reset.org/blog/ep-tender-trailer-helps-electric-cars-cover-long-distances-04032017
Pro vozy s těžkým tažným to bude zřejmě dodávat někdo s osvědčených výrobců dieselgeneráto rů :D


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 10.10.2017, 13:23
Zdá se, že se pro někoho jiného stal inspirací a ten nelenil, získal dotaci a stvořil EP Tender.
https://en.reset.org/blog/ep-tender-trailer-helps-electric-cars-cover-long-distances-04032017
Ještě bude muset přesvědčit výrobce e-aut, aby přemístili nabíjecí zásuvku na zadní čelo auta. S něčím podobným tankovací pistoli na boku nebo předku auta asi nepůjde jezdit.


Název: Re: Jak vyřeší v Norsku problém nabíjecích stanic elektromobilů?
Přispěvatel: žorž 13.10.2017, 23:24
Prblém je i jinde. Při spotřebě 6 l na 100 Km má stát na daních /z 1 l benzinu má asi 18 Kč/ to znamená že každé auto které ujede 100 km dodá státu 108 Kč. Elekto auto má údajně spotřebu asi 15-20 Kw na 100 Km . Takže státu odvede při zdanění 30 - 40 Kč . Hádejte kdo doplatí ten rozdí.... Ani nepočítám kolik by stála 1 Kw pri rozšířenější elektromobilit ě.