Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: sae 02.06.2017, 23:17



Název: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: sae 02.06.2017, 23:17
Prečo má 3f motor jalový výkon?
Jadro cievok 3f motora je spoločné pre všetky 3 fázy.
V každom momente dochádza v 120° jadra k "protitoku" magnetickej energie.
Čo tak vyrobiť motor so samostatným jadrom pre každú fázu?
A znásobiť výkon pridaním kapacity k cievke, aby pracovala v rezonancii?


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: raj 03.06.2017, 17:59
Prečo má 3f motor jalový výkon?
Protože je potřeba energie na magnetizaci.
Čo tak vyrobiť motor so samostatným jadrom pre každú fázu?
A jak by se vytvořilo točivé pole?
A znásobiť výkon pridaním kapacity k cievke, aby pracovala v rezonancii?
Tomu se říká kompenzace účiníku.


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 03.06.2017, 23:57
Prečo má 3f motor jalový výkon?
...
Čo tak vyrobiť motor so samostatným jadrom pre každú fázu?
...
Jenže 1f motor má jalový výkon také, z hlediska fyziky není nějaký důvod proč by v tomto měl být nějaký zásadní rozdíl mezi 1f a 3f motorem

...
A znásobiť výkon pridaním kapacity k cievke, aby pracovala v rezonancii?
Asi bych to nebral jako znásobení výkonu.
A pak ono to není tak úplně jednoduché. Ono to úplně dokonale "doladit" (kompenzovat) nepůjde, dá se k tomu pro nějaký provozní režim přiblížit ale při změně zatížení motoru se to změní.


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Milan 69 04.06.2017, 22:08
... A jak by se vytvořilo točivé pole?
Ak by jadrá mali tvar písmena C a boli by posunuté o 120° - ako klasický 3f motor, len by to nebol valec.
Magnetický tok každej fázy by prechádzal len jedným, vlastným jadrom, kde by bolo možné vytvoriť rezonančný obvod s minimálnym odberom prúdu, čiže s veľmi malým až žiadnym jalovým príkonom.


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 04.06.2017, 22:49
... by bolo možné vytvoriť rezonančný obvod s minimálnym odberom prúdu, čiže s veľmi malým až žiadnym jalovým príkonom.
Co pořád máte s tou rezonancí - jalový příkon se kompenzuje zcela běžně (jenom se tomu neříká ladění do rezonance).


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: IM 04.06.2017, 23:53
Protože je potřeba energie na magnetizaci.A jak by se vytvořilo točivé pole?Tomu se říká kompenzace účiníku.
::) Nás učili, že je to kompenzace jalového výkonu.


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Milan 69 05.06.2017, 06:49
Co pořád máte s tou rezonancí - jalový příkon se kompenzuje zcela běžně (jenom se tomu neříká ladění do rezonance).
To je práve podstata problému: V klasickom motore sa jalový výkon môže len kompenzovať, ale nikdy nebude nulový, lebo v jadre dochádza k protitoku magnetického prúdu v 120° jadra. A eliminovať jalové prúdy na nulu sa dá len samostatnými jadrami pre každú fázu a dosiahnutím rezonancie.   


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Jan Bocek 05.06.2017, 07:14
To je práve podstata problému: V klasickom motore sa jalový výkon môže len kompenzovať, ale nikdy nebude nulový, lebo v jadre dochádza k protitoku magnetického prúdu v 120° jadra. A eliminovať jalové prúdy na nulu sa dá len samostatnými jadrami pre každú fázu a dosiahnutím rezonancie.   

Možná zajímavá myšlenka v oblasti teorie.
Pro rezonanci platí Thompsonův vzorec, kde vzájemný vztah je určen omega2 = 1/LC
Je zajímavé spočítat kapacity při dané indukčnosti cívek a kmitočtu 50 Hz. Bude to další velká krabice jak motor.....a ekonomická optimalizace mi vyjde velice záporná.


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Milan 69 05.06.2017, 07:50
... a keby sme zvýšili frekvenciu?


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 05.06.2017, 08:28
To je práve podstata problému: V klasickom motore sa jalový výkon môže len kompenzovať, ale nikdy nebude nulový, lebo v jadre dochádza k protitoku magnetického prúdu v 120° jadra. A eliminovať jalové prúdy na nulu sa dá len samostatnými jadrami pre každú fázu a dosiahnutím rezonancie.   
Snažíte se vymyslet cívku, která vytváří magnetické pole, ale sama přitom nepotřebuje jalový příkon. To je úloha ještě obtížnější, než vymyslet perpetuum mobile. Hodně zdaru!


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 05.06.2017, 08:36
... Bude to další velká krabice jak motor.....
Je to přesně tak velká krabice, jaké se k tomu běžně používají. Jestli to snad nebylo z předchozích příspěvků zřejmé (viz hned první odpověď),  tak znova: motor s vykompenzovaný m jalovým příkonem (na nulu) je naladěn do rezonance.


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: IM 05.06.2017, 09:23
... motor s vykompenzovaný m jalovým příkonem (na nulu) je naladěn do rezonance.
Dodal bych, že rezonance v silnoproudu je nebezpečný stav, proto se nekompenzuje na 100%.


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 05.06.2017, 11:17
A ten motor by musel být o dost větší, abychom měli jen tak velké sycení jádra, kdy se po lineární části magnetizační křivky, protože pokud bychom se pohybovali již v nelineární části, což se běžně u motorů, transformátorů,... pohybujeme, měnila by se nám indukčnost podle zatížení motoru.


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Milan 69 05.06.2017, 11:28
Pri zvýšení frekvencie by sme mohli zmenšiť kapacitu kondenzátorov a zvýšili by sa otáčky. Potom by sme mohli zmenšiť motor...


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: dolac 07.06.2017, 17:50
Prečo má 3f motor jalový výkon?
Jadro cievok 3f motora je spoločné pre všetky 3 fázy.
V každom momente dochádza v 120° jadra k "protitoku" magnetickej energie.
Čo tak vyrobiť motor so samostatným jadrom pre každú fázu?
A znásobiť výkon pridaním kapacity k cievke, aby pracovala v rezonancii?
A čo tak si najskôr preštudovať princíp činnosti asynchrónneho motora?  ;D  Predpokladám, že o takomto je tu diskusia.
Potom by ste tu nemohol klásť tieto nezmyselné otázky. 


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Milan 69 10.06.2017, 01:08
A čo tak si najskôr preštudovať princíp činnosti asynchrónneho motora?  ;D  Predpokladám, že o takomto je tu diskusia.
Potom by ste tu nemohol klásť tieto nezmyselné otázky. 
Pán dolac, na základe princípu činnosti asynchrónneho motora je načrtnutá možnosť zlapšenia funkcie.
Čo konkrétne nechápete, ak tvrdíte, že: "Potom by ste tu nemohol klásť tieto nezmyselné otázky."
Doterajšiu konštruktívnu oponentúru zúčastnených si veľmi vážim.


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Milan Hudec 10.06.2017, 08:55
Pokud na takovou možnost nepřišli již dávno profesionální výrobci motorů ...........


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 10.06.2017, 11:41
Nejsem přímo odborník na motory, takže do debaty nezasahuju.

Jenom vím, že teorie elmg. pole je asi nejprozkoumaně jší část fyziky vůbec a nemyslím, že by se v ní dalo najít ještě něco tak zásadního.

V době, kdy se chování točivých strojů modeluje na matematických modelech, aby se zvýšila účinnost o jednotky procent těžko najdete takovou jednoduchou úpravu, která účinnost zvýší nějak výrazně (pokud vůbec nějak).


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Lukas55555 10.06.2017, 20:09
... a keby sme zvýšili frekvenciu?

Ako? Meničom? Ekonomicky tiež nie veľmi výhodné.


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Milan 69 12.06.2017, 10:40
Možno práve tieto dôvody (tri predošlé odpovede) odradili možných záujemcov o skúmanie problému ...  :)


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Milan 69 21.07.2017, 15:22
..a čo ešte taký generátor.  :)


Název: Re: Proč má třífázový motor jalový výkon?
Přispěvatel: Milan Hudec 21.07.2017, 17:18
Ano ovšem generující tak vysokou fekvenci, při které lze s výstupním napětím pracovat coby s DC o napětí 2U.