Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Jarda Beran 19.03.2017, 19:48



Název: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Jarda Beran 19.03.2017, 19:48

Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?

Jedná o záložní rozvod 24V napájen z akumulátorů.
V případě použití DC jističů bych měl požít dvou pólové nebo by stačilo pouze jednopólové.
Spotřebiče osvětlení a DC motory  s hydraulickým čerpadlem.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 19.03.2017, 20:09
Moc o jištění nevíte, alespoň podle dotazu.

Jistit musíte všechny pracovní vodiče, které nejsou spojeny s ochranným vodičem, ve vašem případě oba póly.

Pojistka je spolehlivější, než jistič.

Zapojení dc jističe není úplně trivi, chce to pochopit princip.

Trošku mě děsí  jak chcete napájet ty dc pohony.

Bacha na baterky, dokážou do zkratu dodat značný výkon, roli hraje i prostorové uspořádání instalace.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Jarda Beran 19.03.2017, 20:20
než jsem napsal tento dotaz koukal jsem do starých diskusí, kde se kdosi ptal na jištění stejnosměrného obvodu. A kdosi tam upozornil že v akumulátorové síti je to jinak. Proto se ptám konkrétně na tento obvod.
Dle nabídky např od OEZ jsou k dispozici dvoupólové a jednopólové DC jističe a zde mi není jasné který právě v této síti použít. Osobně bych raději viděl pojistkové odpojovače na kladný pól a - spojen na sběrně.

Pro upřesnění jedná se o opravu záložního rozvodu na lodi.Tento rozvod napájí mimo palubních přístrojů i dva motory na čerpadla k řízení kormidel


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 19.03.2017, 20:30
Konkrétně lodní rozvody mají svoje normy. Ty z hlavy neznám a z mobilu nenajdu.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 19.03.2017, 23:01
Je to rozvod izolovaný od "země",  nebo je spojený s "kostrou"?
U izolovaného bych předpokládal jištění obou pólů, u "zemněného" by to možná stačilo jednopólové, ale to by chtělo znát některé podrobnosti.
Pokud jsou tam baterie větších kapacit, je problém "vyčíslit" předpokládaný zkratový proud, tam je dobré minimálně u baterie (aku) mít pojistkový odpojovač.
A když je to na lodi, asi bych byl dost opatrný na to, jestli tam bude takové prostředí, do kterého jsou konkrétní jističe vhodně. 


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Václav Třetí 20.03.2017, 03:55
U stejnosměrných rozvodů nejvíce platí, že pojistka je lepší než jistič. Vyžaduje to ale spolehlivou a kvalifikovanou obsluhu a použití kvalitních pojistek vhodného typu.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Jarda Beran 20.03.2017, 07:28
jedná se rozvod izolovaný od , ,země". Jedná se o dva akumulátory 12v 200Ah spojené do serie. Původní nevyhovující rozvod je řešen tak že CU licna 16mm (+pól) je vede na řadu AC jističů, - pól je spojen v uzlu na svorkovnici. Z rozvaděče pak vedou kabely k jednotlivým spotřebičům.

Předpoklad byl, že se připraví klasika rozvaděč v podobném smyslu, ale s DC jištěním a odpovídajícím průřezem, ale po prostudování různých názorů to nebude asi tak jednoduché.
Napadlo mě, co se k tomu postavit podobně jako v rozvodu v autě?


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 20.03.2017, 08:45
Auto má jeden pól připojený na kostru, to nejde srovnávat s izolovaným rozvodem.
Nastudujte pro začátek ČSN IEC 92-305, ČSN EN 60092-507 ED.2 a související.
Sám zmiňujete pojistkový odpojovač, proč je problém použít dvoupólový?


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Marek Laube 20.03.2017, 09:04
U železničních osobních vozů "máme" DC rozvody z akumulátorů 2x375Ah jištěny nejprve pojistkami a to každý pol zvlášť, např. topné MN obvody mají +pol 80A gG a -pol 80A gG, za poj. následují jističe jednotlivých obvodů. Jističe jsou opět v páru, např. 16A + i - pol. Světelný obvod mívá pojistky 35A gG a jištění 6A. Jističe jsou všechny DC. Hlavní přívod od baterií je "kousek od nich" jištěn 160A v každém polu zvlášť. Celá soustava MN je izolovaná od země i kostry vozu.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Josef Křemen 20.03.2017, 10:48
Nevím zda je tu nějaký "lodní" revizní technik, který umí opravdu poradit.
Pouze jsem několikrát nahlédnul jak to tam funguje a proč vymýšlet něco co je vymyšlené. Chovejte se k tomu jako k autu, společný mínus.
Pojistky, na 10 metrovou kajutovku stačí asi 4 ks, nebo jističe - jsou do 48V/5, 10, 20A. Hlavně nekoukejte na nabídku "běžných výrobců",  přece jenom není to objekt kam vám kdykoli na zavolání někdo přijede vyměnit vadný jistič. Dokonce jsem viděl použití pojistkové šestisvorkovni ce ze škodovky a funguje to xx let spolehlivě. Ale tam jsou menší baterie s menším zkratovým proudem.
Hlavně na začátku musí být odpojovač (jako na auto, jen vyšší dimenze). Optimální je zkombinovat ho s přepínačem baterek - jedna - druhá - obě a to z důvodu vybití. Jedna musí zůstat vždy nabitá. Věřte, že lednice, NTB, osvětlení atd. dokáže při zakotvení na noc a do oběda vybít 150Ah, že nenastartujete (vlastní zkušenost).
A co vám brání použít pojistkové odpojovače s gG pojistkou (velikost 10x38)? Spolehlivé, lehce opravitelné i uprostřed plavby. Popř. kombinovat z kontrolkou aby i laik viděl, že je přepálená pojistka.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Milan Hudec 20.03.2017, 20:14
Velice bych vážil který pól bude "kostra",  koroze je potvora tak ať nestvoříte titanic :)
Pokud jističe tak DC a nepoplést polaritu.
Za zvážení také stojí dvoupól zapojený do serie v jednom pólu napájení, hezky se rozloží napětí.
Dalším oříškem bude nabiječ baterií a jeho výstup PEVL či SELV.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 20.03.2017, 21:16
... který pól bude "kostra",  koroze je potvora ...
Tak proč mají auta na kostře -?
Pan profesor na střední škole se vozil v autě Hillman a chlubil se, že ten "anglickej plech" nerezaví, protože auto má na kostře +

Faktem zůstává, že telefonní ústředny mají uzemněný +,  aby nám tak snadno neuhnil strojený zemnič, ale uhnívaly náhodné zemniče se zápornějším potenciálem.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Milan Hudec 20.03.2017, 22:44
Tipnu si že v pólování aut hraje roli statika/antistatika?


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: David Hruda 20.03.2017, 23:09
Myslím, že je v tom spíš nějaká historická dohoda a tradice.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Václav Třetí 21.03.2017, 04:38
Stará auta měla na kostře kladný pól a důvody byly asi dva. Ona již panem středoškolským profesorem zmíněná menší koroze karoserie a to, že při kratu na kostru rychleji odhoří slabší vodič se záporným pólem a tím se zabrání, že se plech karoserie  nepropálí.

Důvodem, proč se v 60 létech postupně všechny automobilky rozhodly provést přepólování instalace v autě byl nástup elektronizace některých prvků elektrovýbavy (cyklovač stěračů, elektronický přerušovač směrových světel) a rozvoj výroby křemíkových polovodičů, pro které je výhodnější mít na karoserii minus pól, protože tranzistory NPN byly zpočátku technologicky lépe propracované, tudíž snadněji dostupné a levnější.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 21.03.2017, 09:42
Není to tím, že je za bouřky spodní strana mraků obvykle zápornější než země a nevzniká tak příliš velký rozdíl potenciálu (kostra je blíž potenciálu mraku). Ale to je jenom spekulace.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 21.03.2017, 20:25
Není to tím, že je za bouřky spodní strana mraků obvykle zápornější než země a nevzniká tak příliš velký rozdíl potenciálu (kostra je blíž potenciálu mraku). Ale to je jenom spekulace.
Řekl bych, že potenciál kostry auta je úplně stejný, ať je uvnitř akumulátor ukostřen + pólem, - pólem anebo odpojen. Kromě toho nějakých 6, 12 nebo 24 V je atmosférické elektřině úplně šumák, ta přemýšlí v dimenzích o 4 až 6 (dekadických) řádů výše.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Miroslav Zuna 21.03.2017, 22:50
Pro 24V není s použitím jističe problém. Jejich vypínací schopnosti nedosáhne ani blízký zkrat. Přitom je vypínací schopnost deklarována pro 220/440V.  Diskutabilní. je použít. takové jističe na FVE, kde mají stringy mnohem větší napětí než je na nich uvedeno. Poptával jsem na OEZ spojení dvou dvoupolových jističů do 4_modulového bloku, ale bez úspěchu.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Jarda Beran 22.03.2017, 09:51
Pánové ,  ve kterých jsem našel odpověď na dotaz. Každopádně DC rozvaděč a jištění, které je naistalováno nyní lze asi nahradit čímkoliv co je v nabídce DC přístrojů  :) .
Asi se přikloníme k variantě pojistkových odpojovačů.


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Jarda Beran 22.03.2017, 09:54
vypadlo mi poděkování rady.
.... ,  ve ........


Název: Re: Použít ve stejnosměrném rozvodu jištění pojistkami nebo DC jističem?
Přispěvatel: Václav Třetí 22.03.2017, 20:55
Správné rozhodnutí. Pokud vám stačí proudy do 32A, můžete použít pojistky 10x38, které mají rozměr s odpojovačem odpovídající standardnímu jednomodulovém u jističi a velice podobný vzhled.

 Akorát to bude chtít zásobu náhradních pojistek a řádně označit jednotlivé pozice proudovou hodnotou a tu také dodržovat. To je jediný nedostatek, tento systém pojistek potřebuje zodpovědnou obsluhu.