Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Pavel Štumpf 14.02.2017, 09:19



Název: Jak je nutná osvětlenost v podzemních garážích v nepřítomnosti osob?
Přispěvatel: Pavel Štumpf 14.02.2017, 09:19

Řeším zefektivnění spínání osvětlení v podzemních garážích.
V součásné době svítí polovina svítidel 24/7 a druhá polovina je spínána pohybovým čidlem.
Klient chce ušetřit na spotřebě a tak řeším lepší rozokruhování a lokální rozsvěcení pomocí čidel.
Zajímá mne, jaká musí být osvětlenost dle ČSN (resp. kolik svítidel má svítit),  když v garážích není žádný pohyb?
Zdá se mi, že by postačilo mít rozsvícených pár svítidel a spínat lokálně na pohyb.


Název: Re: Jak je nutná osvětlenost v podzemních garážích v nepřítomnosti osob?
Přispěvatel: František Šohajda 14.02.2017, 13:54
A co na to říká projekt? Asi nic....? Když není. ;D
Projektant musel mít nějaký důvod proč se tam trvale svítí..Když tam není nikdo, není potřeba svítit! :-\  Proč a komu?


Název: Re: Jak je nutná osvětlenost v podzemních garážích v nepřítomnosti osob?
Přispěvatel: Jan Bocek 14.02.2017, 14:44
Za prvé bych vzal projekt a podíval se na vnější vlivy a kategorizaci podzemní garáže.
Pak bych vzal luxmetr a prošel se po některých podzemních garážích v OC.
A nakonec bych vzal ČSN EN 12464-1 a podíval bych se do oddílu pro veřejné garáže, kde se doporučuje na vjezdu i v dopravních pruzích 75 Lx v noci a 300 lx ve dne
a závěrem bych vypracoval projekt s řízeným osvětlením. Něco jako orientační osvětlení, noční osvětlení, pracovní a servisní osvětlení. Něco na čidla něco na přímou volbu z pultu obsluhy.

Příklad z jednoho měření v podzemní garáži po výměně zářivek za ledkové zdroje:

průjezdová ulička přímo pod světlem   48 lx
                           mezi světly               5 lx
přechody                       pod světlem  18 lx
                                      uprostřed      8 lx
box pro invalidy ( stání)                       3 lx
                       ulička před boxem        5 lx
výjezdová ulička  přímo pod světlem   40 lx
                           mezi světly             10 lx

měření před rekonstrukci:

u zářivek 2x36w teplé světlo              230 lx
mezí světly                                        200 lx

Původní byla rovnoměrnost osvětlené 0,86
po rekonstrukci byla 0,25-0,3, místy i 0,16

Měření si vyžádal bezpečnostní technik PO. Projekt řešila korporace pouze s výměnou všech svítidel za jiný typ. Neřešily se vůbec adaptační zóny, nouzové osvětlení a využití řízeného osvětlení. Cílem byla jen úspora energie bez ohledu na funkci.....( jinak řečeno, lze blbnout i na kvadrát...)

 


Název: Re: Jak je nutná osvětlenost v podzemních garážích v nepřítomnosti osob?
Přispěvatel: Pavel Horský 14.02.2017, 19:03
Základní otázka........ .............
Kde je uveden požadavek, že musí být podzemní garáže neustále osvětleny?
Zcela jistě to bude u garáží s provozem typu obchodního centra a zcela jiné u garáží pod  obytným komplexem.


Název: Re: Jak je nutná osvětlenost v podzemních garážích v nepřítomnosti osob?
Přispěvatel: Jan Bocek 14.02.2017, 21:26
Základní otázka........ .............
Kde je uveden požadavek, že musí být podzemní garáže neustále osvětleny?
Zcela jistě to bude u garáží s provozem typu obchodního centra a zcela jiné u garáží pod  obytným komplexem.


To je fakt základní otázka i když je v úvodu uvedeno, že polovina světel svítí 24/7, neboli non stop. Pod obytným centrem nemusí svítit za nepřítomnosti osob žádné světla.
Sjedu výtahem a když opouštím výtah rozsvítí se orientační světlo u výtahu, přiložím kartu a rozsvítí se mi uličky k mému autu. Při výjezdu otvírám vrata dálkačem a zároveň zhasnou všechny světla. Pokud je to na karty, nebo dálkové ovládání, tak i při příjezdu to lze automatizovat a dobře naprogramovat.

V obchodním centru 24/7 to bude trochu jiné a je to řešeno již uvedenou normou.
A také do toho mají co mluvit hasiči.....


Název: Re: Jak je nutná osvětlenost v podzemních garážích v nepřítomnosti osob?
Přispěvatel: Pavel Štumpf 15.02.2017, 10:38
Děkuji za reakce.
Jedná se o garáže pod kancelářskou budovou. Provoz je zde od 7:00 - 19:00 nepřetržitý. V technické zprávě je k osvětlení garáží pouze toto:
"Rozvody v suterénu:
Budou provedeny ve žlabech a trubkách (lištách) kabely CYKY na povrchu. Pro
osvětlení v garážích jsou použita zářivková svítidla s krytím min IP43. Pro nouzové
osvětlení jsou použita samostatná svítidla. V místnostech technologie, provozních
místnostech jsou použita zářivková svítidla. Přístrojové vybavení je použito plastové
na povrchu s krytím IP43. Pro napojení dalších spotřebičů jsou v garážích osazeny
zásuvkové skříně. Výška spínačů a zásuvek je 120cm. Odjištění obvodů bude
provedeno v rozvodnicích na jednotlivých podlažích garáží. Spínání osvětlení
v garážích je rozděleno do několika obvodů po patrech a budou spínány dálkově
z velína. Po dobu, kdy bude v garážích největší provoz, bude zapnuto plné osvětlení
cest. V době omezeného provozu bude zapnuto pouze poloviční osvětlení. V době
mimo provoz bude v činnosti jedna třetina osvětlení. Osvětlení v garážích bude též
spínáno místně. Na cestách jsou osazeny infrapasivní spínače a u vchodů do garáží
tlačítka. Tato spínají, případně připínají osvětlení cest. V rozvaděčích jsou osazena
relé se zpožděným odpadem, která zajistí sepnutí osvětlení po potřebnou dobu.
Čtvrtina osvětlení na cestách je napájena z generátoru, rovněž jeho ovládání je napojeno na generátor. Plné osvětlení činní min. 75 lx, osvětlení z generátoru (na
cestách) je cca 1/4. Nouzové osvětlení dosahuje hodnoty 2 lx."

Odůvodnění trvalého svícení zde uvedené žádné není, ale jelikož celá jedna polovina garáží není pokryta pohybovými čidly (ty mají účel pouze pro pěší příchozí v době omezeného provozu nebo v noci, kdy sepnou plné osvětlení celého patra),  tak musí svícení být zapnuto trvale.


Název: Re: Jak je nutná osvětlenost v podzemních garážích v nepřítomnosti osob?
Přispěvatel: Jan Bocek 15.02.2017, 12:53
Vypadá to na zpracování celé analýzy rizika, včetně propojení na nouzové osvětlení s osvětlením únikových cest a provozem celkového osvětlení se všemi režimy.
Z této analýzy pak vyplynou kritické místa, kde lze ušetřit na vypnutých svítidlech.
Pak teprve bude nasledovat technické řešení. Bude nutné použit více norem okolo osvětlení včetně vyhlášky MV 246/2001 Sb. o požární prevenci. Pak již zmiňovaná ČSN EN 12464-1

Z uvedeného zatím není jasné, zdá se jedna o veřejně přístupné parkoviště a také pod jakou kategorií shromažďování budova náleží ( ČSN 73 0831)

Myslím, že velký prostor máte ve Vámi uvedeném textu:

Odůvodnění trvalého svícení zde uvedené žádné není, ale jelikož celá jedna polovina garáží není pokryta pohybovými čidly (ty mají účel pouze pro pěší příchozí v době omezeného provozu nebo v noci, kdy sepnou plné osvětlení celého patra),  tak musí svícení být zapnuto trvale.

Uvedená technická zpráva jen naznačuje jak se to má udělat. Chce to popis skutečného stavu jako základní podklad pro zpracování anylýzy. První fáze je vždy sběr informací a druhá fáze je třídění těch informací. A třetí fáze je nový návrh.

Osvětlení garáží spolu s nouzovým osvětlením není zase až tak jednoduchá záležitost. Píšete o patrových garážích s dispečinkem... .a ještě do toho vstupuje DA ( dieselagregát). Ale jsou určeny provozní režimy 1-1/2-1/3. proto je třeby analyzovat, zdá v režimu mimo provoz je nutné osvětlení 1/3. Možná, že půjde snížit na 1/10 anebo jen přepnutím do režimu minimálního nouzového osvětlení, spíše orientačního, ( pokud k tomu je vůbec důvod) .

Na položenou otázku : Jak je nutná osvětlenost v podzemních garážích v nepřítomnosti osob?
jste si již skoro odpověděl sám. NO cca 2 lx.....


Název: Jak je nutná osvětlenost v podzemních garážích v nepřítomnosti osob?
Přispěvatel: Zdeněk Mazač 15.02.2017, 13:32
Do zefektivnění osvětlení ve veřejném prostoru bych se nepouštěl. Je na to vypracován projekt. A zasahovat do systému?
Nikde nepíšete o centrální baterii pro NO, takže bude napájeno zvlášť a bude mít místní baterii, svítidla budou mít piktogram a také proto mají menší svítivost.
Každé třetí svítidlo bude také s akumulátorem a bude použito jako protipanické a zřejmě trvale svítící. Napájeny budou z běžné sítě a v případě výpadku napájení budou v provozu na vlastní akumulátor do doby než bude v provozu generátor. Bez ohledu na to, že se generátor dokáže připojit ani ne do minuty je třeba si pohlídat i dobu provozu svítidla na aku což by mělo být 60 min. Do těchto svítidel může být zavedena fáze z provozní sítě a další ze sítě generátoru. I rozvaděče pro osvětlení mohou mít dvojí napájení.
Osvětlení veřejných prostor se provádí dle návrhu projektanta a těžko konkrétně radit jak ušetřit.  Možná ušetříte, ale v případě problému půjde vše za vámi. Protože pak se zjistí, že nesvítilo něco, co svítit mělo.....