Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Zagy 14.11.2016, 15:35



Název: Jakou intenzitu osvětlení pro zcela uzavřený paletový dopravníkový most?
Přispěvatel: Zagy 14.11.2016, 15:35
Jedná se o zcela uzavřený paletový, dopravníkový most (vstup možný pouze v nečinnosti),  investor požaduje orientační, servisní osvětlení tohoto prostoru. Žádná norma takový prostor, ani účel prostoru nezahrnuje.

Nějaké řešení, o jakou část norem se opřít, popř. na jakou intenzitu prostor osvětlit?


Název: Re: Jakou intenzitu osvětlení pro zcela uzavřený paletový dopravníkový most?
Přispěvatel: J Lhava 15.11.2016, 09:03
První, čeho se můžete chytnout jsou komunikační prostory a chodby: 100 lx na podlaze
S tím by korespondoval i požadavek na "orientační osvětlení".

Toto bych investorovi předložil s tím, že pokud požaduje jinou intenzitu (vyšší),  nechť specifikuje kolik lx a na to to navrhněte.


Název: Re: Jakou intenzitu osvětlení pro zcela uzavřený paletový dopravníkový most?
Přispěvatel: Michal Šenkýř 15.11.2016, 13:30
Ani ČSN EN 12464-1? Je tedy pravdou, že teď jsme dokončili osvětlení lávky kabelovodu (dle vašeho popisu velmi podobný případ). Do tohoto prostoru mají přístup pouze osoby min. poučené (podepsáno MPBP),  většinou se tam pohybují osoby znalé. Ani  PD a ani investor nepožadoval měření intenzity. Světla namontována dle schválené PD, vydána revizní zpráva a investor převzal.


Název: Re: Jakou intenzitu osvětlení pro zcela uzavřený paletový dopravníkový most?
Přispěvatel: Lukáš Rotrekl 15.11.2016, 15:43
Pak se ještě v 12464-1 u různých odvětví průmyslu objevují automatické provozy bez manuálního ovládání a pod. Nešlo by to aplikovat? 


Název: Re: Jakou intenzitu osvětlení pro zcela uzavřený paletový dopravníkový most?
Přispěvatel: Jan Bocek 15.11.2016, 19:06
ČSN EN 12464-1 je pro vnitřní prostory a stanovuje minimální hodnotu 75 lx jako osvětlenost  úkoly dovoluje osvětlenost okolí až na 30= této hodnoty.
ČSN EN 12464-2 je pro venkovní prostory
Je zde ale koeficient na stárnutí zdrojů, znečištění svítidel a ten koeficient by měl být 0,7, pak nové osvětlení má mít těch 100 lx
Pak je také otázka rovnoměrnosti osvětlení, to je poměr minimální osvětlenosti k průměrné osvětlenosti a neměl by být větší než 0,3. To znamená, zda nejsou v prostoru příliš tmavá místa, anebo naopak zbytečně přesvětlená místa.

Pro zajímavost.
V chodbě budovy byly osazené zářivky Trevos 2x36 W studené světlo. Byly vyměněné za LED svítidla a na chodbě bylo tma. Úkolem bylo změřit intenzitu osvětlení.
Pod původním světlem bylo 230 lx a pod novým    48 lx
mezi světly bylo naměřeno  180 lx a mezi novými 8-10 lx
Byl použit Luxmetr LX-101. Ušetřena energie ale za cenu snížení bezpečnosti na chodbě ve veřejné budově...prost ě špatný návrh.


Uzavřený paletový dopravníkový most.
Je to jen technologický prostor, není to úniková cesta.
Je to podobný charakter jako kabelové a energetické kanály, pak hledat v tabulkách 12464-1 vhodný příklad, ale z praxe bych pod 100 lx nešel, jak doporučuje pan Hlavatý pro komunikační prostory a chodby. Pak již nemá smysl dělat osvětlení, ale navrhnout ruční svítilny, nebo čelovky. Obvykle se k tomu vyjadřuje bezpečnostní technik, nebo technik požární ochrany.


Název: Re: Jakou intenzitu osvětlení pro zcela uzavřený paletový dopravníkový most?
Přispěvatel: Jan Bocek 15.11.2016, 22:29
Kolegové mi již poslali odkaz na PNE, kde v kabelových kanálech
stačí intenzita osvětlení 20 lx.....

Paletový most by mohl být podobného charakteru.
Je prima, že se takto doplňujeme, díky Leo
Informací najdete na straně 17 v příloze