Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Abuzarad 09.03.2016, 17:13



Název: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Abuzarad 09.03.2016, 17:13
RD s akumulačním vytápěním měl 10 let stejnou spotřebu 9.000kWh za rok, v zimě nádobu nahříváme krbem, v květnu 2015 byl instalován digitální elektroměr, který od května do února 2016 vykázal spotřebu 24.000kWh, ozval se technik z ČEZu a po prohlídce prohlásil, že elektroměr je v pořádku, naměřená spotřeba je zcela extrémní, doplatek 40.000,-Kč a zálohy stanoveny na 7.200,-Kč, jak postupovat při reklamaci?


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 09.03.2016, 20:15
Těžko říci, když je elektroměr dle technika v pořádku...
Není třeba chyba v blokování? Tedy, že akumulačky jedou pořád? Nějaká chyba v zapojení při přepojování nového elektroměru a HDO?


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Jaroslav Molák 09.03.2016, 20:59
Rekordní spotřebu lze oddůvodnit po technické stránce jen špatným blokováním vytápění.
Oveřte si především s technikem tuto okolnost a podle výsledku, pokud tomu tak skutečně bylo, protože spotřeba topení nasvědčuje tomu, že blokování spotřebiče nebylo funkční, pak se bude rozhodovat na čí straně byla chyba v tomto blokování. Hlídejte si pracovníka ČEZu, pokud už tento nezametl po sobě případné stopy a Vy jste přesvědčen, že Vaše zařízení je v pořádku. Na dálku je každá rada drahá.
Pokud se vám nepodaří, že vina je na straně ČEZu, budete muset strpět skutečnost, že jste včas nekontroloval měření spotřeby, nejlépe měsíčně a na tuto skutečnost nepřišel dříve.


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Abuzarad 09.03.2016, 21:49
Blokace probíhá, narůst je u obou tarifů.


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Václav Kalina DC 09.03.2016, 22:21
Nevím jak velký RD vytápíte, ale 9MWh je na akumulační vytápění sakra málo, pokud nejde o nějaký téměř pasiv. Těch 24MWh je docela reálná spotřeba pro středně velký RD s tepelnou ztrátou okolo 12kW. Ono to taky mohlo být, že elektroměr před výměnou byl krapet přidřenej, pokud byl mechanický. Dnešní elektroměry už měřej podstatně citlivěji.


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: ACEOF ACES 09.03.2016, 22:24
Já bych zkontroloval jestli vypíná čerpadlo ve studni, jestli stále neběží.


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Jaroslav Molák 09.03.2016, 22:34
Není tedy vyloučeno chybné měření. V rámci reklamace požadujte podle Energetického zákona distributora o instalaci nového měření. Je na toto plnění určitá doba 15 nebo 30 dnů. Potom je tam ještě tuším termín 60 dnů do kdy musí být jasno.
Histore spotřeby svědčí ve váš prospěch.
Nestačí, že přišel technik ČEZu a prohlásil, že elektroměr je v pořádku.


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 09.03.2016, 22:46
V rámci reklamace požadujte podle Energetického zákona distributora o instalaci nového měření.
No, to požadovat můžete.

Histore spotřeby svědčí ve váš prospěch.

Tak na to zapomeňte. Historii vám uznají pouze v případě, že jde o jejich chybu.

Nevěřím tomu, že se technik vyjadřoval k tomu, že je ELM v pořádku. Nedělají to, není to jejich práce ani odpovědnost. Jediné, co může sdělit je, že nenašel závadu. Přesnost ELM ověřit nemůže.


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Martin Kurka 09.03.2016, 23:19
Histore spotřeby svědčí ve váš prospěch.
Nebo v neprospěch, jestli jim vyjde na cejchovně předchozí elektroměr jako silně podměřující, a byl tam celých 10 let, pak by i mohli chtít doplatek za předešlá období.
Nevím, jak je to právně, to by věděl kolega Škopek.


Ale mnohdy pomohou k rozuzlení fakta.
Velikost hlavního jističe, počet a příkon akumulaček a bojlerů, kubatura domu (otápěných prostor) počet a příkony velkých spotřebičů (el. vaření, přímotopy) menší, ale stále běžící či často běžící spotřebiče (vodárny,  vzduchotechnik a...)
A proti tomu údaje o odebraných kWh v NT a VT za poslední 3-4roky a nyní.

Pak se dá něco o nárůstu říci.

Já to vidím na nyní správný odběr. Ročně 9MWh je tak sotva pro 2 domácnosti s vařením plynem a 2x elektrickým bojlerem. Nebo jedna domácnost s vařením plynem a jedny malé 3kW akumulačky a bojler.

Ale i kdyby starý elektroměr nepodměřoval, nárůst může být i objektivní.
Například máte vadné blokování NT a akumulačky běží podle svého nabíjecího termostatu ve VT i NT, nebo nabíjí i když topíte krbem.
Nebo vám kombi bojler topí elektikou do topení, protože je zbastlený topný okruh, nebo jsou vadné na něm armatury.
Nebo je tu po poruše neviditelný trvalý žrout energie - třeba to čerpadlo ve studni, nebo v kanalizaci, mrazák i chladnička s vadným termostatem atd.

Laicky si můžete kontrolu provést sám dvojím denním odečtem obou počitadel, nejlépe v čase  přepnutí z jednoho tarifu na druhý. Když to budete dělat týden, možná přijdete na spoustu věcí.
Blikající kontrolka na elektroměru ukazuje, jaký je okamžitý příkon. Jeden blik je např. 0,1kWh. Když přepne tarif na nízký (což je vidět na elektroměru),  plácne stykač akumulaček a hned by měly zabrat v odběru akumulačky tak, že se kontrolka viditelně rychleji rozbliká. Neděje-li se prudká změna a akumulačky jsou zapnuté a vybité, je něco špatně. Při vypnutí jističe akumulaček v nízkém tarifu by blikání mělo zpomalit.
Vypínáním všech nebo jednoho z jističů v bytové rozvodnici můžete přes kontrolku a rychlost jejího blikání zjišťovat který jistič připíná jaký odběr v porovnání s ostatními.

A dělat si měsíční odečty plynu, elektriky a vody jak vidíte není na škodu a předejde velmi divokým situacím.

 


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 09.03.2016, 23:58
Nebo v neprospěch, jestli jim vyjde na cejchovně předchozí elektroměr jako silně podměřující, a byl tam celých 10 let, pak by i mohli chtít doplatek za předešlá období.
Tak toto by u nás v sociálním státě určitě neprošlo. V okamžiku, kdy se zjistí, že měřidlo nevykazuje přesné měření, stává se z toho bezcený kus, který vlastně něco naměřil, ale to nebylo ve shodě se stejným cejchovaným měřidlem. Pak neexistuje etalon, podle kterého by se mělo platit. Maximálně podle předchozích období, ale to je také nesmysl. To spotřebitele každý právník vyseká.


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Václav Kalina DC 10.03.2016, 01:15
Neni nic jednoduzsiho, nez pozadat distribuci o kontrolu elektromeru. Pokud se ale prokaze, ze elektromer byl v poradku, jeho prezkouseni plati odberatel. Pred cca 6 roky to bylo tusim 1200,- Presne Vam to reknou na infolince. Ale nejspis budete zklamany. Pokud budu velmi strizlivy a bududu uvazovat o tepelne ztrate objektu 6kWh, tak to je za den 144kWh za mesic 4320kWh a za pul roku 26MWh. Pokud si pritapite v krbu tak + ostatni spotreba  tech 24MWh je velmi realnych. Těch 9MWh co jste platil predtim byla s nejvetsi pravděpodobnos tí chyba elektromeru.
Berte to tak, ze Vas distributor 10let sponzoroval. Pokud se budete chtit vratit k puvodnim odberum, budete muset zainvestovat do Tepelneho cerpadla. Tim muzete stahnout spotrebu na tretinu.


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 10.03.2016, 08:22
Pokud se budete chtit vratit k puvodnim odberum, budete muset zainvestovat do Tepelneho cerpadla. Tim muzete stahnout spotrebu na tretinu.
Ale nemalé peníze investovat...


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Abuzarad 10.03.2016, 09:17
Řešíme vlastní měření,  máme tepelný audit, tak historickou spotřebu považujeme za správnou,


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Martin Škopek 10.03.2016, 09:47
Otázka zní "Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?"

Musíte reklamovat u svého dodavatele elektřiny, s kterým máte uzavřený smluvní vztah o sdružené dodávce elektřiny. On pak bude jednat s distributorem. Poučení o možnosti reklamaci máte na každém vyúčtování za elektřinu. U ČEZu je to např.:

ZPŮSOB UPLATNĚNÍ REKLAMACE - Způsob uplatnění reklamací je dán Všeobecnými obchodními podmínkami dodávky elektřiny (www.cez.cz). Reklamace může být podána
kdykoliv. V případě nejasností můžete kontaktovat Zákaznickou linku Skupiny ČEZ (840 840 840),  poslat nám dotaz e-mailem (cez@cez.cz) nebo
prostřednictví m ČEZ ON-LINE (www.cez.cz/cezonline, pokud jste registrovaným uživatelem),  navštívit některé z našich kontaktních míst
nebo napsat na adresu ČEZ Zákaznické služby, s. r. o.,  Guldenerova 2577/19, 326 00 Plzeň.

ŘEŠENÍ SPORŮ - Způsob řešení sporů mezi zákazníkem a dodavatelem elektřiny týkající se dodávky elektřiny a souvisejících služeb nebo jejich vyúčtování, včetně
práv zákazníků, je dán příslušnými ustanoveními Všeobecných obchodních podmínek dodávky elektřiny (www.cez.cz).

viz http://www.cez.cz/edee/content/file/pece-a-podpora/vzor-faktura-domacnost-elektrina.pdf







Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Martin Škopek 10.03.2016, 09:59
Trochu legislativy k problematice:

§ 49 energetického zákona (č. 458/2000 Sb.):
Měření

(8) Vznikla-li pochybnost o správnosti údajů měření nebo byla-li zjištěna závada na měřicím zařízení, je provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy povinen na základě písemné žádosti dotčeného účastníka trhu s elektřinou do 15 dnů od jejího doručení vyměnit měřicí zařízení a do 60 dnů zajistit ověření správnosti měření.

(9) Je-li na měřicím zařízení, které je ve vlastnictví provozovatele přenosové soustavy nebo provozovatele distribuční soustavy, zjištěna závada, hradí náklady spojené s jeho přezkoušením a ověřením správnosti měření provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy. Není-li závada zjištěna, hradí tyto náklady ten, kdo písemně požádal o přezkoušení měřicího zařízení a o ověření správnosti měření.


Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Martin Škopek 10.03.2016, 10:00
Trochu legislativy k problematice:

Vyhláška č. 82/2011 Sb. o měření elektřiny…

§ 4  Údaje z měření elektřiny

(3) Výpočet náhradních údajů o spotřebě nebo dodávce elektřiny a o jejím průběhu při prokazatelné závadě měřicího zařízení, při opravě chybných nebo doplnění chybějících hodnot provede provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy na základě protokolu autorizované zkušebny nebo zprávy o závadě měřicího zařízení podle výše spotřeby elektřiny v předcházejícím srovnatelném období při srovnatelném charakteru odběru elektřiny, v němž byl odběr elektřiny řádně měřen, nebo dodatečně podle výše spotřeby nebo dodávky elektřiny zjištěné na základě kontrolního odečtu v následujícím období.

§ 7 Instalace měřicího zařízení


(2) Demontáž nebo výměna měřicího zařízení se provádí při ukončení odběru elektřiny, přerušení dodávky elektřiny z důvodu neoprávněného odběru nebo neoprávněné distribuce elektřiny, zjištění závady na měřicím zařízení, pravidelném ověřování měřicího zařízení, při změně tarifu nebo při ověření správnosti měření na žádost dotčeného účastníka trhu s elektřinou.

(3) O demontáži nebo výměně měřicího zařízení musí být dotčený účastník trhu s elektřinou informován. O výměně měřicího zařízení pro měření typu C nebo měření typu S za účelem úředního ověření musí být dotčený účastník trhu s elektřinou informován předem.

(4) U měřicího zařízení pro měření typu C nebo měření typu S demontovaného k ověření správnosti měření nebo při závadě měřicího zařízení musí být proveden prokazatelný záznam konečných stavů tarifů a provedena jednoznačná a prokazatelná identifikace měřicího zařízení, a to do 60 dnů od výměny nebo demontáže měřicího zařízení.

(5) Závada měřicího zařízení se prokazuje protokolem autorizované zkušebny nebo protokolem o závadě měřicího zařízení vyhotoveným provozovatelem přenosové soustavy nebo provozovatelem distribuční soustavy.

(6) Provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy provede na základě písemné žádosti zákazníka nebo výrobce elektřiny a za jejich účasti kontrolu měřicího zařízení a jeho nastavení v odběrném nebo předávacím místě.



Název: Re: Jak postupovat při reklamaci vyúčtování elektřiny?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 13.03.2016, 09:47
Řešíme vlastní měření,  máme tepelný audit, tak historickou spotřebu považujeme za správnou,
Pokud máte další etalon prokazující chybu v měření elektroměru, pak je to určitě dobrý argument proč nechat měření ověřit.