Název: Co musí splňovat rozvaděče pro kvalifikovanou obsluhu? Přispěvatel: MrPeter 20.04.2015, 20:32 Musí mít rozvaděč určený pro kvalifikovanou obsluhu stejné náležitosti jako rozvaděč pro laiky? Např. stejný štítek, kusovou zkoušku, ... nevím co vše je přesně potřeba. Stačí aby bylo k otevření rozvaděče potřeba použít nástroj (šroubovák, kličku, ...) a jedná se automaticky o rozvaděč pro kvalifikovanou obsluhu?
Žádný rozvaděč se nechystám vyrábět. Je to jen teoretická úvaha. Název: Re: Co musí splňovat rozvaděče pro kvalifikovanou obsluhu? Přispěvatel: Jan Bocek 21.04.2015, 17:11 Co to je kvalifikovaná obsluha?
Podle čeho ji budeme definovat. Na to dříve stačila ČSN 34 3100, nebo 33 1310, která je nahrazena ČSN EN 50110-1 ed.2 Obsluha a práce na elektrickém zařízení. Ale máme TNI 34 3100 a také (stále) platnou 50/78 Sb. Laik je osoba bez elektrotechnic ké kvalifikace, nebo pracovník bez odborné způsobilosti v elektrotechnic e. Rozvaděče musí být zajištěny tak, aby tito pracovníci nemohli přijít do styku s živými částmi. Kryty a dveře rozvaděčů chránící před dotykem živé části, se mohou sejmout nebo otevřít pouze nástrojem. Rozvaděče bez krytí musí být umístěny v elektrické provozovně, v prostoru do kterého mají přístup jen osoby znalé v elektrotechnic e. Takto jsme byli zkoušeni ještě v roce 1990 z ČSN 34 3103a, čl 38 A ČSN 34 3104, čl.1 až 4 odpovídal na položenou otázku, jaké náležitosti musí splňovat takový rozvaděč. Dnes to bude asi ukryto v jiných článcích norem, ale především v ČSN EN 50110 - 1 ed. 2 a v TNI 34 3100 Název: Re: Co musí splňovat rozvaděče pro kvalifikovanou obsluhu? Přispěvatel: Jan Bocek 22.04.2015, 10:31 Ještě doplnění do diskuse, kdy ČSN EN 50110-1 ed.2 zavádí pojem hranici přiblížení a ochranný prostor. Proto i pro kvalifikovanou obsluhu musí být IPXXB, anebo práce za zvláštních podmínek.
Název: Re: Co musí splňovat rozvaděče pro kvalifikovanou obsluhu? Přispěvatel: Jan Bocek 22.04.2015, 10:35 ....omlouvám se za rozmazání. Ale originál foto je jasně zaostřený. Zkoším ještě další obrázek
|