Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Tým portálu Elektrika 20.02.2015, 08:02



Název: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Tým portálu Elektrika 20.02.2015, 08:02
O motorech #1: Jaké jsou nejčastější chyby v zapojení?
    Zapojujete nový náhradní elektromotor přesně podle zapojení toho starého bez ohledu na informace na štítku a bez předchozího měření? Pak se podle Lubomíra Kastnera dopouštíte nejčastější chyby v zapojování motorů. Vhodné není ani používání jednoduché měřící techniky typu vadaska. Ta totiž nezjistí přechodové stavy, porušení spoje nebo narušené izolační stavy. Jaké měřící přístroje mají elektrikáři používat?
    Zdroj: zde... (http://elektrika.cz/data/clanky/o-motorech-1-jake-jsou-nejcastejsi-chyby-v-zapojeni)


   


    Jak byste reagovali na tuto související otázku vy?
   
Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
   


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Mi88ko 02.03.2021, 00:28
Prosim o radu jak zapojit motor, ktery byl ve wapce (vysokootackovy) tak aby se tocil na druhou stranu?
Motor mel spojene vinuti v statoru (cerveny a bily drat) kde bylo spojeno s dvema vinuti motoru. (Puvodne jsem myslel ze Z1 a U2) a cerveny drat vedl na L, cerny na N, bily +modry na kondik.

Pri vsech moznych pokusech toceni ve smeru hod. rucicek se z motoru po chvili kouri a motor je horky..


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 02.03.2021, 09:20
Podle tabulky změřených odporů mezi jednotlivými vývody to vypadá, že tam je bud ještě jedna spojka ve vinutí a nebo je spálené vinutí. Normálně není možné, aby jste naměřil odpory mezi všemi vodiči. Hlavní vinutí musí být odděleně od vinutí pomocného. Pak by nebyl problém změnit směr točení.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Václav Třetí 02.03.2021, 12:23
Propojka ve vinutí bývá dost často u jednoúčelových, jednofázových motorů z různých strojů. Výrobce nepočítá s jiným využitím a pro výrobu a třeba následný servis je výhoda, když zapojení je co nejjednodušší. Dva vývody přívod, dva vývody kondenzátor. Zde bude třeba zasáhnout do samotného zapojení přímo ve vinutí. Může být ovšem zapojení, kde jsou čtyři vývody a vinutí jsou oddělená, tam není problém změnu smyslu otáčení provést jednoduchou záměnou vývodů jednoho vinutí.

 Na motorech, kde jsou jen tři vývody je jasné, že změnu otáčení půjde udělat také těžko - jen po zásahu do vinutí.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Václav Třetí 02.03.2021, 13:55
Bohužel znalosti upadají, dnes je skutečně běžné, že někteří elektrikáři mají problém s přepojením svorkovnice hvězda/ trojúhelník a vůbec rozhodnout podle štítku, které zapojení je správně a spálí motor během chvilky po prvním zapojení.

 Pamatuji, když se ještě  používaly staré stroje, které měly motory navinuté 3x127/220/380V. Jejich přepojení na svorkovnici bylo o důkladném přemýšlení, protože navíc míval každý výrobce své mechanické provedení, nebylo to tak, jako dnes, kdy většina motorů 220/380 a 230/400, případně 380/660 a 400/690  je už od 50. let minulého století zapojena stejně.

Staré jednofázové motorky také bývaly na více napětí a to bývala ještě větší rozmanitost zapojení jednotlivých výrobců a více vývodů. Takový motorek s pomocnou fází 110/120/220/240V měl až dvanáct vývodů a mnohdy to byl jen chumel vodičů s nějakým označením a zapojeno bylo do externí svorkovnice, kterou když někdo rozházel, tak to bylo detektivní pátrání!



Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Zdeněk Antonín Zeman 15.03.2021, 19:50
Třífázový motor je na svorkovnici zapojen do hvězdy. Na štítku je údaj D 400V.
Kde je chyba?


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Václav Třetí 15.03.2021, 20:08
D=400V Y=690V

Připojit zapojené do hvězdy na 400V  a změřit proud ve fázích. Potom, přepojit do D a změřit znovu. Naměřené hodnoty porovnat se štítkovými údaji a je zkontrolováno.

Chyba nebude asi nikde. O jak silný motor se jedná? 

Starší motory mívají uvedeno jen D=400V a jsou určeny pro spouštění přepínačem Y/D.

 Proč je přepojen do Y můžeme jen hádat:

  1)  Někdo ho jen zkoušel a neměl přepínač D/Y

  2) Zapojeno do Y proto, že většina menších motorů je D/Y 230/400 a někdo to bez
       dostatečných znalostí pouze okopíroval

  3) Někdo neměl dostatečně silný jistič a pouze takto ho mohl rozeběhnout

  4)  Motor sloužil v průmyslu a byl původně napájen 660-690V
                     


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Zdeněk Antonín Zeman 16.03.2021, 22:21
Metoda měření je dobrá metoda, ale dostanu se k tomu až o víkendu a podrobně prozkoumám.
Motor má 5,5 kW, po připojení na D nemá výkon, myslím si, že jej nelze přepínat Y/D, ale pouze provozovat na Y. Mate mě však ten štítkový údaj. Jiný tam není.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Václav Třetí 17.03.2021, 01:09
váš motor 5,5kW zapojený do D na 400V by měl mít větší výkon, než zapojený do Y. Takový typ motoru je určen pro zapínání přepínačem Y/D. Přímé připojení k síti v D bude dělat velký proudový ráz a v běžném objektu s jištěním 3x25A ho bude problém zapnout bez výpadku jističe.

Pokud motor nemá v zapojení do D výkon, je nejpravděpodob něji špatně zapojen. Tím ovšem nemyslím postavení propojek na svorkovnici, chybu bych hledal ve správném zapojení jednotlivých vodičů vyvedených z vinutí. Tyto chyby nejčastěji vznikají při výměně svorkovnice, kdy dojde k přeházení vývodů  a někdy též i k záměně začátků a konců vinutí. To je třeba, aby uvedl do správného stavu odborník na motory, mám zkušenost, že mnohý běžný elektrikář to neumí.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 17.03.2021, 11:49
Musím částečně souhlasit s panem Václavem Třetím. Někde asi bude chyba, ale kde? Je dobré si zvolit určitý postup zkoušení. Předpokládejme, že izolační stav je v pořádku. Změříme odpory jednotlivých vinutí při rozpojených svorkách abychom měřili pouze jednotlivá vinutí. Při měření těchto odporů je nutná dbát na to, aby byl co nejdokonalejší spoj a tím pádem i nejpřesnější měření. Pak zapojíme svorky do Y a opět změříme tentokráte odpory svorek mezi sebou v místě připojení napájecího kabelu. Odpor by měl být 2x větší než jednotlivá vinutí. Následně připojíme na motor napájecí napětí při zapojení do Y a změříme proudy a napětí ve všech fázích. Pokud by šlo o motor 5,54 kW / 1450 ot/min. by měl být proud okolo 6,6 A. Za předpokladu, že motor je D/y 400 / 690 V. Pokud uvažujeme, že o motoru 5,5 kW / 1450 ot/min na napětí 230 / 400 V pak bude odpor vinutí okolo 0,9 Ohm, pro napětí 400 /690V bude odpor vinutí okolo 2,9 Ohm. Na motoru může být ale i mechanická závada, která brání motoru pod napětím správnou funkci, ale to by bylo na delší rozbor a více měření.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Václav Třetí 17.03.2021, 13:45
 
  Zapojení můstků svorkovnice motoru 400/690V (380/660V)
           (použití propojek a připojení přívodu)

                   Y (690V)                    D (400V)

                 o-o-o                       o  o o
                                                I  I  I
                 o o o                        o o o  
                 R S T                        R S T

  

 Označení kontaktů svorkovnice obvyklé u motorů MEZ Mohelnice a jejich rozmístění na svorkovnici, které zajišťuje správnou funkci přepínání Y/D


                                              W2 U2  V2

                                              U1  V1  W1

Svorky U1,V1,W1 jsou začátky vinutí, U2,V2,W2 jsou konce vinutí u, v a w.

Vývody u novějších motorů jsou pro jednotlivá vinutí barevně odlišena (často černá, červená, bílá) a prostorově bývají odlišené začátky a konce.

Problém může být u starých, převíjených a dovozových motorů, kde ze statoru jdou vodiče stejné barvy a nejsou oddělené začátky a konce.



Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 17.03.2021, 13:56
Možná by napověděly i fotografie štítku a svorkovnice


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Zdeněk Antonín Zeman 22.03.2021, 11:19
Motor jsem proměřil:
odpory vinutí cca 3x2,4 ohm
rozběhový proud-zapojeno do Y cca 3s 28-30A, po rozběhu stálý proud 2,3-2,5A (zatíženo cirkulárkou o průměru 60 cm.
po přepnutí do D vypadne jistič 3Bx25A.
Jak jsem uvedl dříve, asi tento motor lze provozovat pouze do Y přičemž na štítku je D 380V a ne Y/D 380/220, jak by se dalo očekávat.

Zákazník donesl ještě jeden motor o výkonu 4 kW, který byl zapojen také do Y, údaj na štítku D 380V. Tento motor se těžko rozbíhá, odběr naprázdno pouze 0,9 - 1,2 A trvale.
On ho zapojil do D a asi měl silnější jistič a tento motor se spálil.
 Přikládám foto štítků, svorkovnice jsem nefotil, ale jsou na nich vyvedeny všechny konce vinutí a označeny U1, V1, W1 a U2, V2,W2


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Václav Třetí 22.03.2021, 12:32
Hodnoty na štítku odpovídají tomu, co jsem již psal, u starších motorů se v tomto případě neznačilo Y 660V,  je pouze uveden proud a napětí v D, v Y musí být proud menší. Motor je asi tak 35 let starý, je tedy otázka, zda nebyl převíjen, to by mělo být vidět. Sice je dost nepravděpodobn é, že by vinutí někdo přepočítal na Y/D 380/220V, ale někteří převíječi mívají udělané dokumentace vinutí motorů, aby to nemuseli stále při rozebírání počítat, takže mohl použít již zjištěné počty závitů a průměry drátu z jiného motoru. Dříve bývalo dobrým zvykem, že po převinutí býval na motoru přidaný štítek, že bylo převinuto se shodnými parametry. což už se také asi 30 let nevidí.


rozběhový proud - zapojeno do Y - cca 3s 28-30A, po rozběhu stálý proud 2,3-2,5A (zatíženo cirkulárkou o průměru 60 cm)

To by odpovídalo tomu motoru D 380V zapojenému v Y na 380 - 400V, výkon motoru je v tomto případě třetinový, tomu odpovídá i proud, který se také sníží. motor zatížený pouze hřídelí s listem pily není v principu zatížený, to by se muselo doopravdy řezat.

Nevím jaký máte hl. jistič nebo jistič k motorové zásuvce, ale já na jistič Moeller - Eaton 3xB25A bez potíží zapnu rotační svářečku Triodyn 14kW pomocí přepínače Y/D.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 22.03.2021, 13:49
Pokud motor běží v zapojení Y bez problémů, bez vibrací, bez rušivých zvuků apod. tak můžeme  uvažovat, že je motor v pořádku. Při přepnutí do D ale vybaví jištění. Proč? Jako nejpravděpodob nější se nabízí špatné zapojení do D. Těžko bych tady na stránkách amaterovi v domácích podmínkách vysvětloval postupy zapojení, měření apod. Nejjednodušší řešení je vzít motor a odvézt ho do specializované ho servisu a nechat tam motor přeměřit. Ušetříte si spousty času a budete během chvíle přesně vědět kde je chyba a co s tím. A případně i můžete předejít nevratnému poškození motoru.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 22.03.2021, 13:59
On takový špatně zapojený pakeťáček dovede začátečníkům hodně zamotat hlavu a může vést až k destrukci motoru. Tazatel píše, že na svorkovnici jsou klemy, ale motor přepíná Y/D, nebo mám útlum a nechápu psaný text…


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Václav Třetí 22.03.2021, 14:01

Zákazník donesl ještě jeden motor o výkonu 4 kW, který byl zapojen také do Y, údaj na štítku D 380V. Tento motor se těžko rozbíhá, odběr naprázdno pouze 0,9 - 1,2 A trvale.
On ho zapojil do D a asi měl silnější jistič a tento motor se spálil.
 Přikládám foto štítků, svorkovnice jsem nefotil, ale jsou na nich vyvedeny všechny konce vinutí a označeny U1, V1, W1 a U2, V2,W2

Jak jste ten motor změřil, když je spálený?

Tak nějak se ve vás nevyznám. Jste verifikovaný, ale motorům nerozumíte. Na to je jediná rada,  tak je neřešte. Sežeňte firmu nebo soukromníka, který se motory zabývá a navažte s ním spolupráci. To je běžný způsob a nazývá se subdodávka.

Že jsou svorky označené U1...W2, to víme, jsou ale na nich správně zapojené vývody? Vývody musí být od jednoho vinutí na svorkách stejného písmenka a začátky musí být na na písmenkách s indexem 1. Jak se poznají začátky a konce. Ve většině motorů bývají vývody vyvedeny ze statoru dvěma otvory (průchodkami). Začátky a konce bývají vždy spolu. Pokud je pouze jeden otvor (u hodně starých motorů),  bývají vysvazkované nebo vložené do bužírky po třech začátcích a koncích. Setkal jsem se i s motorem, ze kterého lezlo šest vodičů bez jakéhokoliv označení, pak nezbývá než vzít ohmmetr a spárovat vývody jednotlivých vinutí a poté pomocí malého stejnosměrného napětí a kompasu zjistit orientaci vinutí. To se už obávám, že nevíte, o čem mluvím.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Zdeněk Antonín Zeman 23.03.2021, 15:35
Zdravím odborníky a též všechny amatéry. Před časem jsem sledoval jednu diskuzi na HWkitchen.cz, kde tazatelka se ptala na nastavení tiskárny pod W10. Po několika kolech otázek a odpovědí se jí dostalo odpovědi (také od odborníka),   aby se do toho nepletla, protože tomu nerozumí a raději ať se věnuje vařečce :(. Vím, dost hloupé,  ale mám dojem, že tato diskuze spěje k podobnému konci, proto už se raději na nic nebudu ptát.
Je pravda, že nejsem specialista na elektromotory, spíše se věnuji slaboproudu, ale to ještě neznamená,  že jsem úplný trotl, co se elektriky týče. Mohu vás ujistit, že po téměř čtyřicetileté práci v elektrotechnic e mám dost dobře vybavenou dílnu na to, aby mohl proměřit i tak složité a náročné zařízení,  jakým třífázový elektromotor bezesporu je  :). Vím, co je to hvězda a trojúhelník a jak je správně zapojit. Dokážu též zjistit souhlasné konce vinutí (nepletu si je se začátkem a koncem vinutí,  ikdyž to spolu souvisí,  ale není to totéž - doufám, že pan Václav ví,  o čem mluvím) a stačí mi k tomu 9V baterie a obyčejný voltmetr, nejlépe ručkový. Kompas nepotřebuji, trefím sám.
Někdy použiji slůvko NEVÍM. Myslím si, že to není žádná ostuda, když to občas řekne i odborník. Je to lepší než použít knížecí radu: Když tomu nerozumíte, tak to odneste do opravny ( a nebo se do toho nes....). Docela by mě zajímalo, co by tam na mém případu zjistili.
Na začátku jsem vznesl dle mého názoru jednoduchou otázku. Nepotřebuji služby nějaké subdodávky, spíš se snažím věci přijít na kloub a vyřešit konflikt mezi údajem na štítku a skutečností. Proto jsem vlastně tady.
 Všem odborníkům za rady i za "rady" vřelé díky a hlavně: BUĎTE VŠICHNI ZDRÁVI !


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 23.03.2021, 16:12
Na začátku jsem vznesl dle mého názoru jednoduchou otázku. Nepotřebuji služby nějaké subdodávky, spíš se snažím věci přijít na kloub a vyřešit konflikt mezi údajem na štítku a skutečností.
Vážený pane kolego. Nejprve jste vznesl jeden dotaz na motor 5 kW. Následně na další motor 4 kW. Štítek jste ale ukázal jen na ten 4 kW. Pokud tady máme kvalifikovaně diskutovat o nějakém problému, je nutné mít dostupné alespoň základní údaje. Relevantní údaje. Z údaje, že něco v nějakém režimu jde a jindy ne situaci moc neosvětlí. Jistě jste si změřil před zkoušením izolační stavy. To je základ všeho. A to jak na kostru, tak i mezi jednotlivými vinutími. Ale o tom jste se např. vůbec nezmínil. Např. foto svorkovnice motoru, kde by byly vidět vývody od vinutí motoru by také něco napovědělo. V určitých případech se dá i podle stavu vývodů usoudit, zda se motor převíjel či ne. V domácích podmínkách, byt jste vybaven jistou měřící technikou budete jen velmi obtížně zjištovat např. na jaké napětí a v jakém provedení byl motor případně převinut. Mnohokráte jsem se v praxi setkal, že motor byl převinutý, na jiné napětí či jiné zapojení, ale štítek tam zůstal původní. Pokud by jste dodal např. štítek nebo typ motoru apod. dají se dohledat navíjecí předpisy, hodnoty vinutí apod.  A pak se i snadněji dále dohledávají a zjištují další věci. A pokud jsem ve své odpovědi uvedl, že by bylo lepší motor odvézt do odborného servisu, myslel jsem to jen dobře. V odborných servisech na elektromotory mají daleko lepší podmínky pro identifikaci motoru a zjištění jeho stavu. I když na druhou stranu chápu vaši snahu, zjistit co tomu vlastně je a proč to nejde. Na druhou stranu je ale nutné pochopit, že né vždy v domácích podmínkách se podaří objasnit určité poruchy a závady. Já i ostatní kolegové se tady snažíme v mezích diskusního fóra pomoci tazatelům, ale né vždy je to možné v plném rozsahu. A to jak z důvodu bezpečnosti nebo třeba z nedostatku vstupních informací.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 23.03.2021, 16:35
Motor jsem proměřil:
odpory vinutí cca 3x2,4 ohm
rozběhový proud-zapojeno do Y cca 3s 28-30A, po rozběhu stálý proud 2,3-2,5A (zatíženo cirkulárkou o průměru 60 cm.
po přepnutí do D vypadne jistič 3Bx25A.

Tak teď neřešte svorkovnici, ale měřte přímo na kabelu jak ve Y tak v D.
Miliohmmetrem a megmetem.
Tak velký nárůst proudu se musí ukázat v některém z odporů, buď v zapojení vinutí, nebo v izolačním.
Jednou jsem se setkal s paskvilem, kdy převinutý motor s měněnou svorkovnicí, měl klemování skryté pod svorkovnicí, takže rovněž fungovala jen hvězda a cokoli jiného končilo tvrdým zkratem, ač pohledově bez bližší rozborky vypadalo všechno docela přehledně.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Václav Třetí 23.03.2021, 20:35
Dokážu též zjistit souhlasné konce vinutí (nepletu si je se začátkem a koncem vinutí,  ikdyž to spolu souvisí,  ale není to totéž - doufám, že pan Václav ví,  o čem mluvím) a stačí mi k tomu 9V baterie a obyčejný voltmetr, nejlépe ručkový. Kompas nepotřebuji, trefím sám.

Začátky vinutí nejsou souhlasné konce?
Vážený pán umí dobře slovíčkařit a zřejmě také nemluvit pravdu. Jednou se tváří, že řeší svůj motor, pak zákazník přinesl ještě jeden motor...

Ke zkoušení používáte 9V baterii (6F22)? To bych rád viděl co změříte. Tato destičková baterie je určeno pro zařízení, která odebírají max. 10mA, takže standardní zatížení by mělo být maximálně odporem 900 Ohmů, vy na ní připojujete  2,4 Ohmu...  Že neumíte identifikovat vývody vinutí motoru pomocí kompasu, to je Vaše škoda, je to rychlejší a snazší než s voltmetrem.





Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: L. Vaněk 24.03.2021, 13:25
Pokud se motor chová  tak, jak popisujete, může mít přehozeny vývody na spodních nebo horních svorkách, tzn.  nikoliv  zaměněn začátek s koncem, ale vinutí není připojeno souhlasně s označením na svorkovnici. V případě, že to tak je, vinutí jedné fáze je při  přepnutí nebo  propojení propojkami do D zkratováno. Motor po přepnutí poběží, ale bude velmi hlučný, bude odebírat velký proud a mít snížené otáčky.

Pokud byste takový motor chtěl spustit na přímo bez přepínače a předřazený jistič by to snesl, vůbec se nerozeběhne a bude je silně bručet.  

Kdyby byly u jednoho vinutí přehozeny  na svorkovnici vývody (začátek  s koncem),   motor se  nerozběhne ani ve spojení Y.

Pokud jde o zde diskutované začátky a konce vinutí, je úplně lhostejné, jestli začátky budou připojeny na dolní svorky nebo naopak, to stejně nepoznáte, na chod to nemá žádný vliv.
Přesné měření ohmického odporu vinutí na miliohmy není příliš spolehlivým ukazatelem, jestli je vinutí v pořádku, téměř vždy je tam rozdíl až několik desetin ohmu, to mi můžete věřit, mám zkušenost z měření několika desítek tisíc nových motorů.

Pokud jde o izolační odpor, kdyby byl tak nízký, že by to vyvolalo tak velké zvětšení proudu, musel by to být skoro zkrat a v takovém případě by se to muselo projevit i při spojení do Y na velkém proudu naprázdno a hlučným chodem.

Měření proudu při chodu naprázdno je užitečné, bude se ale velmi lišit od proudu štítkového, neboť to je proud při zatížení štítkovým výkonem.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Zdeněk Antonín Zeman 28.03.2021, 20:09
Ano, 9V baterie stačí, do jednoho vinutí pošlete impuls a na druhém zjistíte výchylku. Je-li opačná, máte souhlasné konce. Pro správné zapojení motoru nepotřebujete znát začátek a konec vinutí, ale SOUHLASNÉ konce. Tato metoda stačí. Já bych nerad, aby tato diskuze sklouzla opět k tomu, že bych nevěděl, co je to Y a D a jak zapojit elektromotor.
Uznávám, že moje původní otázka byla hodně jednoduchá a zřejmě vedla k mnoha nedorozuměním. Proto uvedu stav na pravou míru. Je jedno, zda motor je můj nebo někoho jiného. Na funkci to nemá vliv. Takže ještě jednou a lépe.
K diskuzi jsou 2 motory. Oba byly převinuty, nevíme kdy a proč. Izolační odpory ve všech směrech OK (min hodnota 100 M). Abychom se domluvili, jeden se jmenuje 5,5 kW a druhý 4 kW.
5,5 kW je zapojen do Y a funguje. Odpory jednotlivých vinutí 2,31/2,33/2,32 ohm. Po přepnutí do D vyrazí vše po cestě. Myslím, že tento motor nelze provozovat na D. Prosím potvrdit či vyvrátit.
4 kW motor - vinutí 6,34/6,24/5,94 ohm, zapojen do Y odběr 1 A, při malém zatížení se zastaví, při provozu D jede normálně, odběr 3A (nevím, jestli to není moc).
A TADY bych chtěl poradit od někoho, koho elektromotory lidově řečeno živí. Proč nechce běžet na Y?


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Václav Třetí 29.03.2021, 00:58
Oba byly převinuty, nevíme kdy a proč.

Kdy není důležité a proč je jasné. Důležitější je v jakém stavu jsou nyní a zda byly převinuty na štítkové hodnoty. Apropó, dal jste sem pouze foto štítku od 4kW, ten 5,5kW štítek nemá, nebo je nečitelný?

U toho 4kW jste psal. že ho zákazník spálil (nebo možná jen připálil) - to může být příčinou problému, že nemá sílu v zapojení Y. Také pokud jste měřil ohmické odpory vinutí čtyřvodičovou metodou, tak podle naměřených hodnot může být problém v mezizávitových zkratech přehřátého motoru. Nějaké drobné rozdíly mezi vinutími fází bývají, zejména u dvoupólových motorů (2800-2900n/min). Vy jste u jednoho vinutí naměřil o 0,4 Ohmu méně, to by mohlo něco naznačovat. Mezizávitové zkraty v téže cívce se nemusí projevit při měření izolačního stavu proti kostře ani mezi jednotlivými fázemi. Přesto bude motor vadný.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 29.03.2021, 05:19
Pane Zeman. Pokud by jste napsal alespoň o jaké otáčky u motorů se jedná. Ale to vás nenapadlo i když je to velmi podstatné. Prošel jsem tedy všechny dostupné navíjecí předpisy a mohu konstatovat, že dle vámi uvedených odporů vinutí jsem nenašel žádný adekvátní motor. Pak se ještě nabízí možnost, že motory někdo mohl třeba navinout špatně a proto je vyhodili. Bohužel i s těmito případy jsem se setkal. Navijárna tzv. špatně přečetla původní záznam a navinula motor špatně. Jak jsem už řekl, podle odporů které jste uvedl jsem nenašel žádný shodný návin ani odebírané proudy. Tedy pokud vezmu v potaz náviny na běžná napětí - 220 ,  230, 290, 380, 400, 500, 660, 690 V např. a motory od 2 pólů po 8 póly.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 29.03.2021, 05:40
Ještě doplnění pro pana Zemana. Víte, odpory vinutí pro identifikaci jsou jistým ukazatelem, ale při převíjení motorů záleží i na zapojení jednotlivých cívek vinutí statoru. Zda jsou zapojeny do serie nebo paralerně. A pokud např. jsou jednotlivé cívky vinutí statoru správné a ve finále se špatně zapojí věnec - propojení cívek pak motor také nemusí běžet jak má. Ale popisovat vám tady přesný postup zkoušení a zjištění vám tady nebudu protože to je mimo vaše znalosti a možnosti.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Zdeněk Antonín Zeman 30.03.2021, 19:02
Štítky jsem poslal obou motorů, ale nevšiml jsem si, že je třeba použít tlačítko "(více příloh)".
Proto posílám ještě 5,5 kW. Otáčky mají přibližně stejné 2 900 a 2 910.
Chápu, že 5,5kW je asi navinut pouze pro běh na Y a na D je přetížen.
Je však divné, že 4kW běží normálně na D, odběry ve všech vinutích vzácně vyrovnané: 3,46/3,45/3,47 A bez zátěže. I při mírné zátěži vzroste na 4 A (víc jsem neměl možnost zatížit),  ale taky rovnoměrně. Proto je mi divné to chování na Y. Pokud jsou však špatně navinuté popř. zapojené cívky, jak říkáte, tak tady opravdu končí mé znalosti o elektromotorec h. Proto jsem tady.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Jan Bocek 30.03.2021, 23:31
Jen jiný pohled ( odborných pohledů je zde dosti)

Běžný "cirkulárkový" motor na vesnici pro kotouče 700 mm. Na štítku zapojení do trojúhelníku na 380V. Přímé zapojení do D nevydrží běžné jističe. Proto rozběh byl vždy do hvězdy (Y).
Mnohokrát jsem viděl rozběh do Y v pořádku a při přepnutí do D se vyrazily pojístky. Pokud nebylo přepnutí až po dosažení plných otáček, tak byla chyba vždy v zapojení Y/D.

Když se dívám na tento motor, tak mi to připomíná motory po "potopě" v roce 1997 anebo 2004. Tyto motory pokud byly několik dnů i týdnu v záplavě, tak měly vždy narušenou isolací a ložiska na výměnu.
Měřit isolační odpor Megmetem aspoň 1000 V a odpory proudem 10 A pomocí VA metody. Zde obyčejné ohmetry končí.....

Pokud bude vše dobře zapojeno a budou problémy, tak je to motor ze šrotu a patří do šrotu.
Je zbytečné se s tím dále zabývat. Nakonec to napsal odborně již pan Lubomír Kastner, kterému prošlo rukama tisíce motorů.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Václav Třetí 31.03.2021, 03:29
Motory vypadají prašivě, ale takový bývá osud motorů ve strojích typu míchačka, cirkulárka, stroje na statku a pod.

 Přesto nemusí být elektricky vadné. Většina motorů má IP 43/44, takže všelicos vydrží. Důležité je dobré uzavření svorkovnice, průchodky utěsněné na kabelu a ve spodní části lož. štítů vyčistěné odkapové otvory, aby mohl kondenzát vykapat. Běžný stav bývá, že pila stojí venku na dešti od září do listopadu, dokud se nenařeže dříví na celou zimu, tak je v pohotovosti. Pouze se přikryje shora, na motor ovšem při větru naprší nebo nasněží.

Motor 5,5kW vypadá trochu hůře, na něm je takový mišmaš nečistot právě jako ze statku, vidím tam prach, bláto, slámu a zda byl utopený, to si nedovolím odhadovat. To by měl vědět majitel. Jisté je, že v něm již mnoho let nikdo nebyl, spoj mezi tělem a lož. víkem je zalepený a zarezlý. Tím se vylučuje, že by v něm někdo v poslední době něco dělal, možná nebyl rozdělaný za celou svoji existence.

 Podle štítku musí být přepinatelný Y/D. S ohledem na výkon při běžném jištění dom. přípojky B25A (hl. jistič u elměru) je jisté, že nepůjde zapnout přímo v D, při přepínání Y/D může jistič vypadávat také, musí se nechat plně rozběhnout v Y a teprve pak přepnout do D (viz kol. Bocek).

Vliv může mít typ jističe a jeho charakteristik a - u starších objektů bývají hl. jističe s motorovou charakteristik ou, dříve se na to nehledělo. Další problémy může způsobit přemístění stroje. Stroj používaný na konci obce, daleko od DT běhá bez obtíží, zapůjčený do objektu, který je hned vedle DT nejde zapnout. Na vině jsou rozdíly ve vnitřním odporu (impedanci) sítě, na konci vesnice dlouhé vedení utlumí proudový ráz a motor se rozeběhne bez výpadku jističe, na krátkém vedení je ráz větší a jistič spadne.

Co s tím - motor očistit a rozebrat, zkontrolovat stav ložisek, prohlédnout vinutí, zkontrolovat, jestli není vyrezlé jádro statoru a zda je v pořádku kotva na krátko. Hodně napoví případný čichový vjem, zda se vinutí přehřívalo nebo pálilo. To bývá vidět i na změnách barvy elektroizolačn ího laku vinutí. Pak už zbývá jen zapojit do obvodu přepínač Y/D a vyhledat někoho známého, kdo má hl. jistič vyšší hodnoty (ve firmě, na statku nebo v RD s elektrokotlem) a vyzkoušet rozběh s přepnutím tam.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 31.03.2021, 05:46
Tak jsem se koukal na štítek a zatím jsem nenašel motor 4AP112M o výkonu 5,5 kW. V typové řadě 112 se dělali standartně do 4 kW. Takže někde bude asi chybička. Ale ještě se pokusím projít mé archivní data, zda něco nenajdu. Mohlo by se jednat i o nějaký speciál, ale zatižitelnost má S1. Jinak 5,5 kW / 2950 ot/min by měl mít odpor fáze okolo 2,9 Ohm. Ale jak jsem už řekl, pokusím se najít v archivních datech více.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Zdeněk Antonín Zeman 31.03.2021, 18:34
Pokud se vrátím zpátky k těm odporům vinutí. Výkonově oba motory jsou poměrně blízko sebe, ale odpory tomu neodpovídají. 4 kW motor má mnohem větší odpory.  Tak si myslím, že ten 5,5 kW byl při převíjení nějak hodně ošizen a proto se dá provozovat pouze na Y.  Nicméně záhada s chováním 4 kW trvá. Odpory jsem měřil INSTALLTEST 61557, používám ho při revizích elektrických zařízení na měření přechodových odporů a odporů pospojování. Má platnou kalibraci, takže o přesnost bych obavy neměl.


Název: Re: Jaké časté chyby v zapojení motorů řešíte vy?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 01.04.2021, 05:05
Pane Zeman, pokud někdo udělá chybu je slušné se omluvit. takže i já se omlouvám. Motor 5,5 kW ve 112 skutečně byl. Dohledal jsem to v archivu. Co se týká toho 4 kW, tak odpor fáze by měl být někdo okolo 3,8 Ohm a proud naprázdno okolo 3,5 A