Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Oldřich Morávek 28.12.2014, 12:45



Název: Nastal čas přesunout elektromobilitu do oblak?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 28.12.2014, 12:45
Dnes na ČT2 běžel pořad 1000 mil na českém nebi.
Dva roky po Mirkově expedičním objezdu republiky elektromobilem se parta nadšenců pokusila o oblet republiky s experimentální m elektro UL Phoenix.
Při obletu se projevilo několik "dětských nemocí",  přesto se dá pokus považovat za úspěšný.
Víc podrobností na webu české televize.


Název: Re: Nastal čas přesunout elektromobilitu do oblak?
Přispěvatel: František Šohajda 28.12.2014, 15:08
Také jsem viděl, ale jen část ...
Zajímavé a asi to má velkou budoucnost ! (dance)


Název: Re: Nastal čas přesunout elektromobilitu do oblak?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 28.12.2014, 15:49
To mi uniklo. Můžeš upřesnit kdy to bylo? Já to v IVYSILANI nemůžu najít a ani v programu to nevidím.


Název: Re: Nastal čas přesunout elektromobilitu do oblak?
Přispěvatel: Jiří Kubík 28.12.2014, 16:07
Postrádal jsem tam vysvětlení toho nouzového přistání v poli s obilím.

 :-\


Název: Re: Nastal čas přesunout elektromobilitu do oblak?
Přispěvatel: Jan Franěk 28.12.2014, 17:16
Také jsem část stihnul  (jednicka)


Název: Re: Nastal čas přesunout elektromobilitu do oblak?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 28.12.2014, 23:42
Dnes cca v 11:30
Pořad zatím není v i-vysílání. Je třeba zadat hledání na celém webu, kde jsou dvě zprávy.
Možná zítra, nebo v průběhu několika dní se pořad přesune do archivu a bude přístupný.
Ta nouzovka byla z důvodu dlouhodobého přetížení regulátoru.
Jednak měli chlapci dlouhodobě problém s chlazením, kdy se dostávali na 120 C, což byla mezní teplota regulátoru a jednak přetáhli odpor vrtule - přetížili motor. Po incidentu už lítali jen s dvoulistou vrtulí.
To mělo za následek snížení tahu na cca 64Kg, snížení stoupavosti, ale taky snížení zátěže motoru, kdy se reguluje na statický otáčky.
Mě zarazilo pár věcí.
Jednak dolet jen 40Km (při rychlosti cca 110km/hod to je asi 20 minut letu)
rychlost nabíjení baterie ze speciální nabíječky během pár desítek minut
a neschopnost dobíjení palubní baterie z baterie pohonný jednotky, bez indikace stavu palubního napětí.


Název: Nastal čas přesunout elektromobilitu do oblak?
Přispěvatel: Zdeněk Mazač 29.12.2014, 01:25
Neviděl sem pořad, ale dle označení to byl nějaký zkušební kus vycházející z D-14 Phoenix  a protože se jedná o Ultra Light, jde tam o každé kilo.
Měl by to být samostartovate lný kluzák s dvoulistou vrtulí s možností praporování, proč tam byla čtyřlistá? I elektromotor byl na to vyvinut zvlášť a jeho výkon elektronicky snížen na nějakých 30kW. Dolet je také v závislosti na AKU /LiPo/. Takže je to spíš jen taková hračka.


Název: Re: Nastal čas přesunout elektromobilitu do oblak?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 29.12.2014, 07:25
V původní konfiguraci tam měli třílistou vrtuli.
Z řeči jsem pochopil, že chtěli zlepšit letový výkony éra.
Po nouzáku do obilí vrátili dvoulistou a pokorně zas přijali vlastnosti motorovýho kluzáku.


Název: Re: Nastal čas přesunout elektromobilitu do oblak?
Přispěvatel: novy2 29.12.2014, 07:41
Dufam, že sa mi podarí pozrieť archiv ČT2. Klasické palivá treba šetriť do budúcnosti a tak riešením sú elektromobily. Aj toto lietajúce auto určite prerobia na batérie.
http://auto.pravda.sk/novinky/clanok/334690-aeromobil-3-0-slovenske-lietajuce-auto-vyvolalo-rozruch-vo-viedni/


Název: Re: Nastal čas přesunout elektromobilitu do oblak?
Přispěvatel: Jiří Kubík 29.12.2014, 09:51
Protože mám k "ultralightům" poměrně blízko, tak se domnívám, že pokud
nedojde k nějakému převratnému objevu v oblasti akumulátorů,
(kapacita, proud, váha a cena) tak se elektromobilit a do oblak hned tak nepřesune.
Souhlasím s p. Mazačem, jen bych ještě zmínil směr a sílu větru.

Ale když už si hrát, tak pořádně.

http://www.novinky.cz/veda-skoly/338023-letadlo-na-solarni-pohon-ktere-ma-pristi-rok-obletet-svet-poprve-vzletlo.html

 :)


Název: Re: Nastal čas přesunout elektromobilitu do oblak?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 29.12.2014, 12:58
Samozřejmě je nesmysl si myslet, že tenhle experimentální kus má srovnatelné vlastnosti s běžným motorovým kusem a že je vhodný pro komerční využití.
Jde spíš o to, že to jde dostat do vzduchu a provozovat.
Mě osobně nejvíc dostalo srovnání nákladů na cestu mezi letišti.
V pořadu se objevily další dva experimentální modely elektroletadel .
Pokud vím, tak například Siemens má taky dva modely. Jeden čistě bateriový a jeden hybrid.
Myslím, že je to začátek cesty.
Co se týče baterií, tak jejich váha je kompenzovaná sníženou váhou motoru. Pokud se objetuje část provozní váhy ve prospěch baterií a vyřeší dobíjení a regulace, mohlo by to mít použitelné vlastnosti.
Největší "ořech" bude podle mě provozuschopná a spolehlivá regulace a diagnostika baterií.
Oproti autům bude vyžadovaná daleko vyšší spolehlivost.