Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast definic pojmů => Téma založeno: Jan Benda 16.05.2013, 22:25



Název: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: Jan Benda 16.05.2013, 22:25
Zajímá mě princip, jak je řešeno napájení zásuvek 230V pro cestující ve vlacích.


Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: Filip Dobiáš 17.05.2013, 08:03
Zásuvky 230V jsou připojeny k měničům a ty jsou napájeny z průběžného vedení vlakového topení.


Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: František Šohajda 17.05.2013, 11:47
A jaká je soustava a jištění (ochrana cestujících ?) (norm)


Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: Daniel Hudzík 17.05.2013, 12:06
A jaká je soustava a jištění (ochrana cestujících ?) (norm)
Sustava je IT, istenie je vzdy 2polovymi isticmi


Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: František Šohajda 17.05.2013, 13:28
Sustava je IT, istenie je vzdy 2polovymi isticmi

Hlídač izolace nebo něco tam je ? ;)


Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: Daniel Hudzík 17.05.2013, 16:04
Hlídač izolace nebo něco tam je ? ;)
Moderne vlakove CZE (centralne zdroje) maju v sebe HIS


Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 18.05.2013, 08:14
Starší řady vozů měly dynamo (bylo vidět vedle nápravy, pod vozem),  a AKU baterii, stav baterie se dal dobře odhadnout při zastavování nebo rozjíždění vlaku, kdy se měnil svit žárovek.
U této koncepce byly zásuvky jen u některých rychlíkových vozů   


Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: František Šohajda 18.05.2013, 16:19
Starší řady vozů měly dynamo (bylo vidět vedle nápravy, pod vozem),  a AKU baterii, stav baterie se dal dobře odhadnout při zastavování nebo rozjíždění vlaku, kdy se měnil svit žárovek.
U této koncepce byly zásuvky jen u některých rychlíkových vozů   

Z tohoto dynama jsem dělal co by učeň za totáče triodinu....mo tor cca 5,5 kW dva skoky rozběhu a dynamo jen při svařování knouralo.... (dance)
Nic jiného tehdy nebylo.....zna čně neekonomické !! :'(


Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: Jan Kelbich 19.05.2013, 21:29
Sustava je IT, istenie je vzdy 2polovymi isticmi

Tak mě napadá, jak vlastně HIS pozná průraz středního vodiče na zem ?



Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 19.05.2013, 22:04
Tak mě napadá, jak vlastně HIS pozná průraz středního vodiče na zem ?

Pokud se nepletu, tak IT soustava je za oddělovacím trafem a je tam v podstatě L1 a L2, tudíž za bezporuchového stavu není ani jeden pól spojen s potenciálem PE. A pokud se nemýlím tak HIS hlídá isolační odpor proti zemi a při poklesu pod určitou (nastavenou) mez začne signalizovat.


Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: Lukáš Rotrekl 19.05.2013, 22:58
Pokud se nepletu, tak IT soustava je za oddělovacím trafem...

Přesněji řečeno IT soustava obecně není spojena žádným pracovním vodičem se zemí. Hlídač izolačního stavu je pak vlastně měřidlo odporu mezi pracovními vodiči IT soustavy a zemí (kostrou, ...). Připojuje se právě střední vodič. Pokud u IT sítě není, připojuje se podle typu hlídače na jeden z vodičů fázových, případně se utvoří umělý střed pomocí 3 fázové "zátěže" do hvězdy.

Předpokládám, že kolegové pohybující se ve zdravotnictví budou schopni podat výrazně přesnější a fundovanější výklad.


Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: Jan Kelbich 19.05.2013, 23:50
... Připojuje se právě střední vodič. ...

V tom případě bych očekával, že HIS bude aktivní (podobně jako Ohmmetr) a asi také bude pracovat na jiné frekvenci než síť (např. ss. ?).

Co jsem viděl kdykoliv při výkladu jak na VŠ, tak při různých školeních BOZP, odb. zp. apod.,  tak HIS byl znázorněn jako tři stř. voltmetry, po jednom mezi fází a zemničem, při poruše detekoval nesymetrii těchto tří napětí. Sám tak tvořil spojení IT sítě se zemničem přes velkou impedanci. V takovém uspořádaní ale právě nepozná spojení středu se zemničem.



Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: Jan Kelbich 19.05.2013, 23:59
Jinak napájení měniče z topné linky (1 kV / 1,5 kV / 3 kV) je paradoxně nepříjemné v případě elektrické lokomotivy (s kterými jezdí většina vlaků). Linka je většinou závislá na trakčním napětí, takže při stahovačce ztratí napětí (no, možná je to naopak důsledek neprovedení stahovačky při přejezu předělu napájecích úseků),  - no a já si pak musim znovu ručně navazovat spojení routeru ...  :)



Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 20.05.2013, 09:02
...
Co jsem viděl kdykoliv při výkladu jak na VŠ, tak při různých školeních BOZP, odb. zp. apod.,  tak HIS byl znázorněn jako tři stř. voltmetry, po jednom mezi fází a zemničem, při poruše detekoval nesymetrii těchto tří napětí. ...

Záleží co potřebuji hlídat a podle toho musím upravit "měřidlo"...
Tvoje teorie je správná, ale pouze pro sítě bez vyvedeného středu a pro praxi problematicky použitelná. Ale na vn se něco podobného použít dá

Běžně se pro nn sítě používají HIS, které mají zdroj malého DC napětí a to používají ke hlídání izolačního odporu.
Kdyby HIS používal AC napětí, bylo by to závislé na kapacitě a tedy i velikosti rozvodu a to by asi bylo špatně.
V principu je to podobné jako "sériový analogový Ohmetr",  pouze i HISu se nezvětší výchylka měřáčku při menším odporu, ale při překročení nějakého "svodového proudu" něco sepne a vyvolá poplach.
Koukni do nabídky nějakého výrobce a najdi si popis


Název: Re: Jak je řešeno napájení zásuvek 230V ve vagónech vlaků?
Přispěvatel: František Šohajda 20.05.2013, 18:15
Ano moderní HIS mají proud menší jak 1 mA a DC kolem 5V....
Dříve bývalo 24V a proud byl daleko větší,řádově.... ;)