Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Fauik 01.03.2013, 15:28



Název: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Fauik 01.03.2013, 15:28

Proč po demontáži motoru a výměně ložisek motor neběží?
Jedná se o motor na 230V v chlazení pípy, motor jsem z ní demontoval (do té doby běžel,ale strašně rochotil) a rozebral bez jakéhokoliv poškození, rejpnutí, přerušení vinutí aj.
Po rozdělení rotoru od statoru jsem vyměnil poškozená ložiska a motor opět složil a namontoval do pípy, ale už se nerozeběhl.
Je možné že jsem rozdělením motoru zrušil nějaké magnetické pole nebo tněco takového?
Jinak už si to vysvětlit neumím.


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 01.03.2013, 17:48
Dalo by se vyzkoušet jestli nedošlo k nějaké mechanické vadě, jestli s novými ložisky kompletně složený motor nemá tak těžký chod, že by se nedokázal roztočit?
Buď mechanika, nebo "urvaný drát"...
Že by někam odešlo magnetické pole bych si neuměl dost dobře představit...


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Miroslav Fau 01.03.2013, 18:05
Dalo by se vyzkoušet jestli nedošlo k nějaké mechanické vadě, jestli s novými ložisky kompletně složený motor nemá tak těžký chod, že by se nedokázal roztočit?
Buď mechanika, nebo "urvaný drát"...
Že by někam odešlo magnetické pole bych si neuměl dost dobře představit...

(Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!),abych upřesnil,jde o malinký motůrek,který se točí v ložiskách typu 608 ZR,jde o ložisko o průměru zhruba 25mm,jsou včera koupená,tudíž úplně nová. Ještě se zeptám,kdybych třeba např. přerušil nějaký ten měděný drátek co je namotané vinutí, nespálil by se ten motor? měl jsem to dnes rozebrané znova,ale nikde jsem nic nenašel. A myslíte že s magnetem nemá nic společného,jo? některé motory přece mají nějaký magnetický odpor nebo něco takového aby se roztočili.


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Miroslav Fau 01.03.2013, 18:07
(Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!),abych upřesnil,jde o malinký motůrek,který se točí v ložiskách typu 608 ZR,jde o ložisko o průměru zhruba 25mm,jsou včera koupená,tudíž úplně nová. Ještě se zeptám,kdybych třeba např. přerušil nějaký ten měděný drátek co je namotané vinutí, nespálil by se ten motor? měl jsem to dnes rozebrané znova,ale nikde jsem nic nenašel. A myslíte že s magnetem nemá nic společného,jo? některé motory přece mají nějaký magnetický odpor nebo něco takového aby se roztočili.


je to tento typ chlazení a toho motoru,ale nevím zda to bude něco platné (ten černý vpravo)


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Petr Schlesinger 01.03.2013, 22:10
chtělo by to alespoň obrázek,abychom zjistili, o jaký typ motoru jde - komutátorový, asynchronní...
a motor po té vaší "opravě" je úplně mrtvý, nebo bzučí, ale netočí se?


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Jiří Buben 02.03.2013, 07:42
Když motor složíte dohromady, točí se rotor volně? Po připojení na napětí bručí nebo ne?


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Josef Pavlík 02.03.2013, 10:10
V této fázi bude vhodné změřit odpor vinutí resp. celistvost smyčky, zda není přerušeno. Obraťte se ale na odborníka.


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: ACEOF ACES 02.03.2013, 10:42
Problém nemusí být jen v motoru.


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Miroslav Fau 03.03.2013, 11:19
chtělo by to alespoň obrázek,abychom zjistili, o jaký typ motoru jde - komutátorový, asynchronní...
a motor po té vaší "opravě" je úplně mrtvý, nebo bzučí, ale netočí se?

Obrázek jsem sem dával,ale bohužel ho admin zřejmě odstranil. jde o motor komutátorový.M otor po zapojení ani nebzučí,ani nevrčí ani se z něj nezakouřilo,prostě nic.(http://)


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Jiří Kubík 03.03.2013, 11:25
Jestli se kotvička volně otáčí (!),  tak doporučuji zaměřit se na komutátor, a uhlíky.
Doufám, že jste je před demontáží opatrně vyjmul a označil si je.
Mohl by být také utržený přívod na některý jejich držák.


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Miroslav Fau 03.03.2013, 11:27
Jestli se kotvička volně otáčí (!),  tak doporučuji zaměřit se na komutátor, a uhlíky.
Doufám, že jste je před demontáží opatrně vyjmul a označil si je.
Mohl by být také utržený přívod na některý jejich držák.

uhlíky to nemá


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Jiří Kubík 03.03.2013, 11:32
Tak jak se dostává proud do kotvy ?
Pružinky ?


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Miroslav Fau 03.03.2013, 11:35
Tak jak se dostává proud do kotvy ?
Pružinky ?

to vyfotim a pošlu fotky


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Václav Třetí 03.03.2013, 11:37
Nutno změřit zda prochází proud jednotlivými vinutími, nejlépe ohmmetrem a potom celým motorem. Vinutí statoru a rotor s uhlíky jsou zapojeny do série (čili stejně jako el. vánoční svíčky),  tudíž přerušení kdekoliv způsobí, že nic se netočí ani nevrčí.

Pozor též na jednu vychytávku výrobců komutátorových universálních motorků a tím jsou tzv. samoodpojovací uhlíky, které mají při určitém stupni opotřebení za úkol zastavit motor, aby nedošlo k poškození komutátoru krátkými konci uhlíků případně také pružinkami, které je přitlačují. Někdy se stane, že je uhlík tak opotřebován, že po uvolnění pružiny, která ho přitlačuje dojde již k zareagování samoodpojení a ze zabroušené části uhlíku vyskočí plastový kolíček. Při zpětné montáži zabrání tento kolíček přitlačení uhlíku k ploše komutátoru tím, že má silnější pružinku než je pružina přitlačující celý uhlík.

edit: No vidím, že je to nějaké zamotané, přesto tady předcházející řádky nechám, mohou pomoci časem někomu jinému, ale zeptám se tazatele, zda je u motorku nějaká elektronika a z čeho usoudil, že je to motorek komutátorový, když nemá kartáče (uhlíky, pružinky).


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Jiří Kubík 03.03.2013, 11:40
Jestliže je to jenom čerpadlo oběhu chladícího media, tak se mi zdá komutátorový motor
na 230 V poněkud divné řešení.


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Miroslav Fau 03.03.2013, 11:50
Proč po demontáži motoru a výměně ložisek motor neběží?
Jedná se o motor na 230V v chlazení pípy, motor jsem z ní demontoval (do té doby běžel,ale strašně rochotil) a rozebral bez jakéhokoliv poškození, rejpnutí, přerušení vinutí aj.
Po rozdělení rotoru od statoru jsem vyměnil poškozená ložiska a motor opět složil a namontoval do pípy, ale už se nerozeběhl.
Je možné že jsem rozdělením motoru zrušil nějaké magnetické pole nebo tněco takového?
Jinak už si to vysvětlit neumím.

jedná se o tento motor


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Miroslav Fau 03.03.2013, 11:54
jedná se o tento motor

jinak do kondíku jde 220,z něj do motoru taky a z kondíku jde dalším drátem 40v a zem s nulou do motoru
řekl mi to kamarád (vyuč. el.) tak jsem mu věřil


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Jiří Kubík 03.03.2013, 12:03
V té části kam vede ten kabel by měly být kroužky na a těch by se mělo něco dotýkat.
S největší pravděpodobnos tí se nedotýká. Mohlo dojít k poškození při stahování. 
Točila se ta hřídelka po smontování lehce ?


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Miroslav Fau 03.03.2013, 14:56
V té části kam vede ten kabel by měly být kroužky na a těch by se mělo něco dotýkat.
S největší pravděpodobnos tí se nedotýká. Mohlo dojít k poškození při stahování. 
Točila se ta hřídelka po smontování lehce ?

Ano


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Jiří Kubík 03.03.2013, 16:26
Ano

Tak platí první část mé rady.


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Petr Liskar 03.03.2013, 18:20
Tak platí první část mé rady.
Myslím, že ne.
Dle mého názoru motor nemá ani komutátor, ani kroužky. Řekl bych, že ty cívky napravo jsou stator a rotor je "ten hrneček" vlevo a je přes stator navlečen. Rotor vypadá, že je klasický klecový...



Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Jiří Kubík 03.03.2013, 18:47
Myslím, že ne.
Dle mého názoru motor nemá ani komutátor, ani kroužky. Řekl bych, že ty cívky napravo jsou stator a rotor je "ten hrneček" vlevo a je přes stator navlečen. Rotor vypadá, že je klasický klecový...



Máte pravdu - bylo by tam málo místa.
Rotor je určitě ten hrneček.
Potom je třeba prověřit vinutí a přívod. Když ani nebručí.


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Václav Třetí 04.03.2013, 04:52

Jedná se o motor systému Papst, tj. asynchronní motor u něhož je rotor vně statoru. Zřejmě došlo k poškození vinutí těsně před demontáží nebo při demontáži, protože v tomto typu motoru žádné kartáče nejsou. Zajděte do nejbližší převijárny a oni vám ho za nějaký peníz přezkouší a případně navrhnou cenu za převinutí. Víc s tím asi sám neuděláte.


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Miroslav Fau 08.03.2013, 19:59
Jedná se o motor systému Papst, tj. asynchronní motor u něhož je rotor vně statoru. Zřejmě došlo k poškození vinutí těsně před demontáží nebo při demontáži, protože v tomto typu motoru žádné kartáče nejsou. Zajděte do nejbližší převijárny a oni vám ho za nějaký peníz přezkouší a případně navrhnou cenu za převinutí. Víc s tím asi sám neuděláte.

Dám na vaši radu a děkuji všem za pomoc :)


Název: Re: Proč mi po výměně ložisek motor již nejede?
Přispěvatel: Václav L. 09.03.2013, 18:57

Ještě bych doporučil proměřít vodiče vinutí mezi sebou zda ukazují ohmově, jinak po smontování i s příslušným čerpadýlkem nesmí nikde zavazet ani dřít jinak se motor neroztočí bohužél motorek při napájení ze sítě i při netočení nebzučí.