Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Tým portálu Elektrika 24.09.2012, 09:02



Název: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Tým portálu Elektrika 24.09.2012, 09:02
První ultrarychlá dobíjecí stanice v Česku
První ultrarychlá dobíjecí stanice v Česku. Čeští majitelé elektromobilů mají další možnost, jak dobíjet svá vozidla. Ode dneška je v provozu první ultrarychlá dobíjecí stanice ČEZ, která stojí před centrálou společnosti v Duhové ulici v Praze. Téměř sto procent kapacity akumulátoru elektromobilu dokáže ...
Zdroj: zde... (http://elektrika.cz/data/bleskovky/prvni-ultrarychla-dobijeci-stanice-v-cesku)





Jak byste reagovali na tuto související otázku vy?
Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilit ě?


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 24.09.2012, 10:19
Přijde mi, že se v oblasti elektromobilit y začíná žonglovat s čísly podobně jako u "úsporek".

Nová nabíjecí stanice má 2x vyšší příkon, než "obyčejná",  ale dobije euto 6x rychleji.
Když vezmu v úvahu, že ta "obyčejná" dobíjí dvě euta současně, pořád mi vychází, že dobití v té nové může být nanejvýš 4x rychlejší (za předpokladu, že akumulátory nebudou protestovat - v reálu bych čekal, že v důsledku jejich ohřevu se to trochu přibrzdí a výsledný faktor bude 3).

Dále se jinde v textu píše, že u "obyčejné" se euto dobíjí 3 hodiny, zatímco u té nové 20 minut. Ale nenapíše se, že těch 20 minut se nabíjí euto s akumulátorem 16 kWh, zatímco u té "obyčejné" se za 3 hodiny dobijí 2 euta, každé s akumulátorem 40 kWh.

Myslím, že pokud chce ČEZ na odborném portálu oslovit odbornou veřejnost, neměl by ji práškovat marketingovým textem určeným absolutním laikům neschopným spočítat si nákup v samoobsluze.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Václav 3 24.09.2012, 10:27
Připomíná mi to porevoluční modely čínských dvojradiomagne tofonů v tržnici. Zepředu na reproduktorech nálepky 200W P.M.P.O. a vzadu na štítku 220V 9W.  (zle)

Na všechny tyhle "obchodníky - odborníky" bych poslal (dabel) aby je tím svým trojzubcem píchnul víte kam.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Jozef BABJAK 24.09.2012, 10:32
Nebuďte na nich taký prísny, oni často predávajú veľmi užitočné veci! Nedávno som bol svedkom, ako predavač pomáhal staršiemu manželskému páru pri výbere záhradného čerpadla, pričom im ponúkal jedno so sacou výškou 20m.  :o


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Václav 3 24.09.2012, 10:46
A z hadice rovnou stříkala pára, která zase hned kondenzovala, takže při zalévání zahrádky to byl pravý ničím nefalšovaný přírodní deštík.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 24.09.2012, 13:27
Těžko odhadovat jestli by vývoj byl dál a o kolik, kdyby v minulosti nebyla tato "cesta" úmyslně někým mocným blokována...
Je o tom zajímavé povídání, ale asi bych sem tak velkou přílohu neprotlačil, pokud to někoho zajímá, najděte si na webu soubor
Elektro-Autos1.pps

Mimo jiné je ke stažení i na uloz.to


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 24.09.2012, 15:36
Konspiračních teorií je mnoho, a ani tato oblast není výjimkou.
Tvrzení, že lze z vody vyrábět vodíkokyslíkov ou směs bez zplodin a s vynaložením menšího množství energie, než se získá opětným spálením, mi připomíná středověkou honbu alchymistů za kamenem mudrců.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Martin1548 24.09.2012, 15:53
První ultrarychlá dobíjecí stanice v Česku

50 kW stanice jistě může zvládne nabít 13 kW akumulátor za 20 minut. Ovšem dokud budou výrobci zamlčovat životnost akumulátorů elektromobilů a to zejména při takovém zacházení, tak se nemá smysl o tom bavit. Akumulátor LiON jde nabít v režimu konstantního proudu klidně za 20 minut (následující fáze konstantního napětí už se nestihne, takže akumulátor bude nabitý jen na 80 %),  ale otázkou je kolikrát to takhle půjde udělat, jestli to takhle zvládne alespoň 200 cyklů a to je u akumulátoru za bratru 300 000,- Kč dost podstatná otázka.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Milan Hudec 24.09.2012, 15:54
On ten přístup není ani tak konzervativní jako ekonomický


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Radek Hrubý 24.09.2012, 16:36
Mne by třeba zajímalo, co nám větší počet těchto nabíječek, ať super rychlé nebo jaké chcou nadělají v distribuční síti za harmonické zkreslení. Do jakých frekvencí pak budeme počítat THD... ? Myslí z těch pantátů taky na možné důsledky jejich činnosti... ?


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Jaroslav Borovec 24.09.2012, 17:45
Myslí z těch pantátů taky na možné důsledky jejich činnosti... ?
Myslím, že i přes to, že máte v příjmení Hrubý nemusíte být hrubý.
Pokud napíšete "pantáta",  pak si většina představí osobu podobnou na obrázku.
Víte, že vývojáři v ABB jsou produktivního věku?
A dokonce domýšlí věci dál, než po práh své pracovny?

Nebo chcete říct, že rozvoj elektromobilit y řídí parta nadšených a neodpovědných kutilů?


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Václav 3 25.09.2012, 05:13
V některých oblastech je pantáta = tchán, tzn. že nemusí být vůbec starý, to je jen záležitost, jak je dcera šikovná a rychlá.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 25.09.2012, 07:36
Trošku mě udivuje, že se všichni houževnatě drží varianty, kdy je baterie nedílnou součástí euta a majetkem uživatele.
Existují i studie a v průmyslu je to běžně používaná praxe, kdy elektro vozítko má výměnou baterii.
Pak nemusím řešit rychlonabíjení, životnost baterie atd.
Dojedu na čerpačku/nabíjárnu/výměňárnu postavím euto na linku, ta automaticky vymění baterii já zaplatím cenu energie, poměrnou část ceny baterie za jeden cyklus a za 5 minut odjíždím s baterií na 100%.
Samozřejmě že to má svá úskalí a zápory, ale to vlastní baterie taky.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Martin Novák 25.09.2012, 08:47
Trošku mě udivuje, že se všichni houževnatě drží varianty, kdy je baterie nedílnou součástí euta a majetkem uživatele.
Existují i studie a v průmyslu je to běžně používaná praxe, kdy elektro vozítko má výměnou baterii.
Pak nemusím řešit rychlonabíjení, životnost baterie atd.
Dojedu na čerpačku/nabíjárnu/výměňárnu postavím euto na linku, ta automaticky vymění baterii já zaplatím cenu energie, poměrnou část ceny baterie za jeden cyklus a za 5 minut odjíždím s baterií na 100%.
Samozřejmě že to má svá úskalí a zápory, ale to vlastní baterie taky.

No koncept je to kazdopadne zajimavy a v pripade standardizace komponentu i zivotaschopny. Akorat se tak trochu obavam, ze  zapocteni te "pomerne casti ceny baterie" by velice rychle zlikvidovalo mytus o ekonomicke vyhodnosti elektromobilit y...


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 25.09.2012, 10:22
Jistě, ale mě osobně příjde přijatelnější dát (řekněme od boku) 200Kč za výměnu baterie a dál se nestarat, než jednou za tři až pět let vysypat najednou 300kKč.
Navíc si myslím, že i s tím příplatkem by mohla být euta provozně cca na stejných nákladech s benzínem, při srovnatelnější ceně za samotné euto.
Jinými slovy vyrovnali by se ceny a byly by porovnatelnějš í.
Auto si taky nekupuje nikdo s cisternou benzínu na několik let dopředu.
 ;)


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 25.09.2012, 13:42
...
Auto si taky nekupuje nikdo s cisternou benzínu na několik let dopředu.
 ;)
(jednicka)
Moc krásné přirovnání...

Ale jisté rozdíly "nesmažeme"...
Např. to, že FV panel pro nabíjení Euta si na zahradě umístit mohu, s vlastní vrtnou plošinou pro těžbu ropy by to tak jednoduché nebylo...


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Martin Novák 25.09.2012, 18:06
Jistě, ale mě osobně příjde přijatelnější dát (řekněme od boku) 200Kč za výměnu baterie a dál se nestarat, než jednou za tři až pět let vysypat najednou 300kKč.

Naprosty souhlas. Akorat se docela bojim, ze pokud z tech vasich 200 Kc bude cena elektriky cca 80 korun a cena za amortizaci baterie 120 Kc, tak 2500 provoznich cyklu / 8 let zustane jeste dlouho jen zboznym pranim vyrobcu.

Zivotnost baterii Li-Ion (ktere jsou treba v tady casto zminovanem iOn je i pri velice setrnem nabijeni maximalne 2000 provoznich cyklu, u rychlonabijeni neprekroci pocet cyklu tisicovku. Trochu lepsi je to u baterii LiFePo, by ten pocet cyklu byl i dosazitelny, nevyhodou je podstatne vyssi cena a nemoznost rychlonabijeni .

Takze bych sumu, kterou nechate u pumpy za vymenu nabite baterie videl o dost vyse nez vy - tak 300 Kc za amortizaci baterie a tak do stovky za elektrinu. Kdyz si spocitate, ze na trase Praha - Bratislava budete tu vymennou stanici muset treba s tim iOnem navstivit trikrat...   :(


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Petr Doležal 25.09.2012, 19:12
Hlavně aby nastoupila nějaká typizace výměnných baterií, aby každý model auta nemusel mít svou síť elektrostanic


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 25.09.2012, 19:16
Hlavně aby nastoupila nějaká typizace, aby každý model auta nemusel mít svou síť elektrostanic

Typizace nasvete uz je. Sice jeste trosku fragmentovana, ale uz to neni dzungle.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Milan Hudec 25.09.2012, 19:32
Trochu pesimisticky bych připoměl, že eaut u nás nejezdí mnoho, či spíše žádné, tudíž i tato stanice bude zít prázdnotou nehledě k tomu, že za několik měsíců bude její technologie zastaralá, od Čezu toto chápu coby mark. tah na úrovni rozdávání letáků či balónků na veletrhu, z těchto měli radost alespoň děti, kolik lidí má upřímnou radost z nové nabíjecí stanice netuším.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Petr Doležal 25.09.2012, 19:50
Schválně, dočkám se ve svém životě cca 10 výměnných stanic v ČR?


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 25.09.2012, 20:07
to Martin Novák:
Takovou odvahou netrpím abych si myslel, že za 200Kč odjedu od dobíjárny. Těch 200 bylo jen za amortizaci. Možná i 300Kč. Buďme realisti (300 000,-Kč / 1000 nabíjecích cyklů)

to Minařík:
obávám se, že tipizace u akubloků je na tom ještě hůř, než dobíjecí zásuvky. I když je nutno uznat, že džungle to není, ale jednotný systém taky ne.

to Hudec:
Čerpací stanice benzínu taky rostli postupně. Vzpomeňte, jak vypadala síť čerpaček před třiceti lety. Dovolím si říct, že dnes jich je desetkrát tolik (aspoň v mém okolí).
Síť dobíjáren je taky potřeba postupně vybudovat a začátkem je motivace poptávky.

to Doležal:
asi ne


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Jan Franěk 25.09.2012, 20:12
Domnívám se, že tyto nabíječky nebudou tím, co změní pohled na eauta. Maximálně tomu mohou trochu pomoci. V tom jsem trochu pesimista.
Dovedu si představit, že by to mohla změnit třeba pořizovací cena eauta. Mohla by tomu napomoci klidně nížší daň, případně jiná pobídka. Možností je celá řada. Nebo kdyby se "rozkřiklo",  že se baterie nechají "repasovat" za zajímavější ceny. Pak by se možná začal pohled některých lidí na eauta měnit.

Pozitivně ale vnímám například zřízení nabíjecích stanic u supermarketů. V Praze jsem narazil v jednom Kauflandu na dvě nabíjecí místa. Na jejich webovkách jsem si o tom našel další informace. DOvedu si představit, že během většího nákupu, což je většinou více než 30minut, s manželkou minimálně 1h, trochu doplním své eauto (tedy nějaké mít  ;) )


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 25.09.2012, 21:03
...Buďme realisti (300 000,-Kč / 1000 nabíjecích cyklů)...
To je myslím ještě pořád příliš optimistický pohled.
Odhadnu-li cenu aku bloku 16 kWh (vozítko pro městský provoz) na 300.000 (tuším je to víc, ale budiž),  k tomu DPH, jsem na 360.000. Někdo musí ty akumulátory koupit na sklad (investované peníze->úroky),  někdo je musí skladovat, střežit, ošetřovat, dobíjet, vyměňovat... Nevidím, při odhadu životnosti 1000 nabíjecích cyklů, reálnou cenu jedné výměny <500 Kč.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Petr Doležal 25.09.2012, 22:47
To je myslím ještě pořád příliš optimistický pohled.
Protože se na každou kWh nacpanou do euta uvalí spotřební daň, jelikož by stát, nedej bože, o něco schudnul, když nebudeme čepovat benzin.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 26.09.2012, 06:58
Stanovení ceny amortizace baterie je asi v tuto chvíli předčasné.
Jednak si myslím, že v případě, kdy by tento systém byl uveden do života, by se pro zřizovatele těchto stanic, jakožto pro dlouhodobého velkoodběratel e podstatně změnila cena baterií a navíc by se navýšila výroba, čímž by opět klesla cena.
Nicméně nejdřív je nutné určit jednotnou cestu provozování elektromobilit y.

Co se týče rychlonabíjení, moc velký příznivce této technologie nejsem.
Když si představím, že pro dojezd na místo X bych potřeboval drasticky nabít 80% kapacity s nabíjecí dobou 20 minut, tak se mi to nelíbí.
(například sraz clusteru. do Brna to mám cca 170km)
Prostě jsem rozmazlený. Nechci si ničit vlastní akumulátor a nechci trávit někde 20 - 30 minut (přistavení ke stojanu, připojení/odpojení) navíc. Chci jet z bodu A do bodu B a večer doma v garáži připojit baterii, aby se za 6 - 8 hodin normálně nabila na hodnotu, která mi další den bezpečně vydrží.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Radek Červený 26.09.2012, 11:52
Selský rozum mi říká, že jakákoliv "rychlo" je něco za něco. Technologie může kráčet kupředu mílovými kroky, ale pořád standardní pomalé nabíjení bude efektivnější a pro baterii šetrnější než nějaký rychloprajs. Ostatně i takové krásné, pomalé a mazlivé milování, doma v klídečku, při hezké a klidné hudbě v přítmí pokoje osvětleném edisonkou, kdy už slečna či paní nedočkavě škemrá a prosí, abych ho tam strčil, je o něčem jiném než rychlovka na záchodku čerpací stanice během rychlonabíjení >:D

To Borovec: Nezpochybňuji, že parta vývojářů v ABB by byla partou kutilů. Ale připomínku pana Hrubého bych nebral na lehkou váhu. Ani ne kvůli harmonickým, ale všichni víme, na jaké hraně se dnes pohybuje distribuční síť díky FVE a "vrtulkám". Dokážeme domyslet, co nastane při masivním nasazení e-mobility v distribuční síti? Kdy v ulici, kde je 100 domů a distribuce nějakou 120, v každém druhém domu někdo večer připojí nabíječku o příkonu řádově jednotek či desítek kW?
Toto vidím jako podstatně slabší článek řetězu než cenu či životnost baterie.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Milan Hudec 26.09.2012, 12:06
Radku ještě nijaký přispěuek na tomto fóru se mnou neudělal to co první odstavec tvého nicméně jddnu přednost toho záchodku bych viděl a to, že nemusí dojít na jména


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Jozef BABJAK 26.09.2012, 12:57
Nezpochybňuji, že parta vývojářů v ABB by byla partou kutilů.

Toto nevyšlo. Alebo vyšlo?  ??


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 26.09.2012, 13:43
Selský rozum mi říká, že jakákoliv "rychlo" je něco za něco....
... Dokážeme domyslet, co nastane při masivním nasazení e-mobility v distribuční síti? Kdy v ulici, kde je 100 domů a distribuce nějakou 120, v každém druhém důmu někdo večer připojí nabíječku o příkonu řádově jednotek či desítek kW?
Toto vidím jako podstatně slabší článek řetězu než cenu či životnost baterie.
Nabíjení je tak trochu "chemie" a tam se to donekonečna urychlovat nedá...

Umím si představit nějaký speciální tarif, který mi energetika nabídne pro nabíjení euta a bude mi ho zapínat především v době, kdy FV nebo větrníky budou tlačit do sítě energii, pro kterou v daném okamžiku nebude využití.
Ovšem to by mě nutilo pořídit si "druhou baterku"...


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Radek Červený 26.09.2012, 15:31
Radku ještě nijaký přispěuek na tomto fóru se mnou neudělal to co první odstavec tvého nicméně jddnu přednost toho záchodku bych viděl a to, že nemusí dojít na jména
Tebe Milane v tom prvním odstavci rozštípala ta představa brzy zničené baterie za 300 kilo po pár desítkách rychlonabíjecí ch cyklů, že?  ;D (dance)

Nabíjení je tak trochu "chemie" a tam se to donekonečna urychlovat nedá...

Umím si představit nějaký speciální tarif, který mi energetika nabídne pro nabíjení euta a bude mi ho zapínat především v době, kdy FV nebo větrníky budou tlačit do sítě energii, pro kterou v daném okamžiku nebude využití.
Ovšem to by mě nutilo pořídit si "druhou baterku"...


Ovšem auto parkuji zpravidla v noci a FVE vyrábí zpravidla přes den. Jediná šance je dát hlas komunistům, ti poručí větru, dešti a třeba snad i slunci, aby svítilo v noci. Tímto kouskem by posléze dostali na svoji stranu i zelené ekoteroristy, páč by to byla voda na jejich mlýn. Anebo jak bylo řečeno, druhou baterku za 300 kilo  :(
V praxi jsem ráno líný oškrabat námrazu na skle, proto už bych po zkušenostech nechtěl žádné auto bez nezávislého topení, vynikající věcička. Tímto směrem spěje civilizace a už vidím ty kravaťáky, jak v zimě ráno před cestou do práce v té šolně přehazují AKUblok  ;D ;D ;D
Mimochodem, speciální tarif pro nabíječe e-aut stále neřeší docela možné a snadné přetížení lokální distribuční sítě.



Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Milan Hudec 26.09.2012, 19:04
Nemáte někdo info.,  kolik eaut jezdí po našich silnicích a jak se jejich počet zvýšil řekněme za posledních pět let?


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 26.09.2012, 19:39
I to by řešil systém výměnných baterií.
Dobíjárny by mohly fungovat jako regulátor přes den.
Přece jen by to bylo spousta baterek připojených k síti ve špičce odběru i chodu FV a větrníků.


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 26.09.2012, 22:09
Kdybychom dali hlasy té správně ekologicky zaměřené straně, Kateřina "Biomasa" by určitě vymyslela jak to udělat...


Název: Re: Změní ultrarychlé nabíječky konzervativní přístup k elektromobilitě?
Přispěvatel: Radek Červený 26.09.2012, 23:25
Kdybychom dali hlasy té správně ekologicky zaměřené straně, Kateřina "Biomasa" by určitě vymyslela jak to udělat...

To je pravda, to stádo tupců by nařídilo slunci svítit v noci Nařízením vlády číslo XXX a pak by do vesmíru posílalo k vymáhání sankce za to, že nesvítilo. To stádo by vedl ten stolař, teda vlastně ten co hobluje Káču auau ( ať to není mimo téma, ani nevím jestli ji hobluje ultrarychle nebo klasicky?  :o ),  a ta Káča auau by si pletla volty s voly a v taškařici pana Krause by přesvědčovala o národ o užitečnostni vozidla poháněného voly krmené ultrarychlou nabíječkou.

Doufám, že tato parta nýmandů o svých kvalitách už přesvědčila a není pro ni v budoucnu ve vládě místo.