Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Patrik Ciupa 15.09.2012, 21:47



Název: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Patrik Ciupa 15.09.2012, 21:47
Zuajimalo by ma ci je mozne prepojit NiMh bateriu s Lifepo4. Konkretne ma to zaujima pre vyuzitie v hybridnom aute. Na nete su firmy co predavaju hotove kity na prestavbu ale tie su moc drahe ,  konkretne 2KWh sada na prius stoji 1999 usd + doprva+clo/DPH. V tychto sadach je 48V lifepo4 cez dc/dc menic (48/240V) privedena na svorky baterie priusu. Mna to skôr zaujima priamo keby som postavi 144V lifepo4 a pripojil ju k NiMh co je v Toyote Yaris HSD. Bateria v Yarise ma 144 voltov nominal ale kedze nabity clanok nimh ma cca 1,4 Volta? a je ich tam 120 tak max napete baterie je cca 168V. Postavil by som Lifepo4 zo 45 clankov.nomina l by bol 45*3,2 teda 144V a maximalne cca 175 V. Tolko dava nabijacka lifepo4 pre 144V ..ale po chvilke napetie klesne na cca 156V. Teraz ma zaujima ako by sa to spravalo ked sa to zapoji k sebe..povedzme nimh je vybity na 150V a Lifepo4 nabity na 156V...baterie budu mat snahu sa zrovnat teda 156V lifepo4 bude nabijat 150v Nimh dokedy sa nezrovna napetie?...tak by to malo fungovat..ale---ake tam potecu prudy?..nebude mat snahu lifepo4 nabit nimh moc rychlo?: vnutorny odpor ? nechapem ako to vypocitat..nec hcem aby tam tieklo 150A :)ˇ..od coho to zalezi?..A potom..povedzm e ze uz su zrovnane a pojdem autom...odber bude povedzme 50A ...ako to bude s bateriami? ktora bude dodavat prud? obe? alebo ta co ma vysie napetie pri zatazi? alebo ako sa to rozdeli?
Dakujem ak sa nad tym dakto zamysli a pomôže mi.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 15.09.2012, 23:12
Všeobecně se nedoporučuje spojovat paralelně baterie s identickým elektrochemick ým systémem, natož pak s rozdílným (a navíc s rozdílným napětím). Dosáhnete jen toho, že nejméně jednu, ale spíše obě baterie velmi rychle zničíte.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Patrik Ciupa 16.09.2012, 00:16
to je mi jasne,  lenze realne sa take kity na prestavbu predavaju a pocitam ze v usa beha takych priusov vela..realne by sa mohla bateria poskodit ak sa prebije na vysie napetie alebo moc vybije..ale NIMH si strazi elektronika toyoty a lifepo4 ma BMS. uz terz existuju rozne rozsirovacie "baterie-nabijacky" mobilov. tiez sa pripaja jedna bateria k druhej..teoret icky ved je to len zapojenie dvoch baterii aby mali vecsiu kapacitu..mna skor zaujima ako to bude s prudom co tam bude tiect.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: ACEOF ACES 16.09.2012, 10:17
Vyrovnávací proudy baterií zapojovaných paralelně jsou obrovské (u těchto až stovky Ampér).


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Daniel Reiský 16.09.2012, 21:28
Dosáhnete jen toho, že nejméně jednu, ale spíše obě baterie velmi rychle zničíte.

a vemete sebou zřejmě i celé vozidlo ...,  které těmito experimenty může lehnou popelem. Zapomínáte, že již obyčejná autobaterie je velmi trvdý zdroj energie. A co takhle baterie, sloužící pro pohon vozidla. Obecně jde o to, že takové baterie mají velmi malý vnitřní odpor = velké provozní a ani nemluvě o zkratových proudech, z toho vyplývající tepelné a elektrodynamic ké účinky. Já bych se do toho nepouštěl v amatérských podmínkách.  (norm)  

Pro ilustraci doporučuji: Vezměte jeden starší nepotřebný článek NiMh, nebo lépe NiCd o nominálním napětí 1,2V, cca 10cm drátu 1,5mm2 a spojte + a -. Poté si za pár vteřin sáhněte na obal článku a pochopíte o čem tady všichni mluvíme. Poté to vynásobte 1000x a ...  :'( :o


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Patrik Ciupa 16.09.2012, 22:33
:) to je jasne to je skratovy prud..ja nechcem nic skratovat..a tu je dôkaz ze to funguje
http://www.eaa-phev.org/wiki/Enginer
v statoch sa to bezne predava a aj v rakusku som nasiel firmu co to robi ale nedam 5000 eur !
Ide "LEN" o zvecsenie kapcity akumulatora ktory uz v aute je..kokretne je tam 6,5AH NiMh bateria 144V.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Zdenek Hejčl 16.09.2012, 22:51
To  Patrik Ciupa:
Ide "LEN" o zvecsenie kapcity akumulatora ktory uz v aute je..kokretne je tam 6,5AH NiMh bateria 144V.
To je teda hodně..... málo.
Nebo je to model autíčka na dálkové ovládání? To by asi stačilo.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 16.09.2012, 23:18
... je tam 6,5AH NiMh bateria 144V.
Já tedy ve specifikacích vidím 201,6 V / 6,5 Ah, ale možná jsem nenašel ty nejaktuálnější ...
Jestli dobře koukám, tak v tom conversion kitu nejsou přidané baterky připojeny paralelně, ale přes DC/DC měnič. Ten hodláte vynechat, že? Proč myslíte, že ho tam asi dávají?


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 16.09.2012, 23:19
Nebo je to model autíčka na dálkové ovládání? To by asi stačilo.
Skoro. Je to na rozjetí a několik km jízdy.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Patrik Ciupa 17.09.2012, 18:16
Menic pouzili preto..lebo maju len 48v batriu a tu dc menicom zvisuju na napetie priusu..ja mam yaris hsd..ten ma len 144v teda by som postavil rovno 144 voltovu baterku..6.5 ah staci aby yaris jazdil v meste pod 4 litre


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 17.09.2012, 23:58
S vašimi znalostmi technologie baterií zapomeňte co nejdřív na pokusy ohrožující váš majetek i vaše zdraví.
Kolega Fuk vám to již popsal dostatečně.
Kombinovat dvě rozdílné technologie baterií znamená (kromě jejich destrukce jak elektricky, tak mechanicky) významné riziko požáru!


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Václav 3 18.09.2012, 06:53
Kombinovat dvě rozdílné technologie baterií znamená (kromě jejich destrukce jak elektricky, tak mechanicky) významné riziko požáru!

A výbuchu.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 18.09.2012, 09:05
...
Kombinovat dvě rozdílné technologie baterií znamená (kromě jejich destrukce jak elektricky, tak mechanicky) významné riziko požáru!
A výbuchu.
Dokud si dítě nesahne na něco horkého, neumí si představit význam upozonění "Pozor, pálí!"
Já bych do tak rizikových pokusů taky nešel!!
A kromě zde již uvedených problémů bych naznačil ještě jeden - nedovolil bych si obcházet homologaci. Nikdy nevíte koho a za jakých okolností na silnici "potkáte"...
A vozidlo s nehomologovaný mi úpravami může být označeno za jednu z příčin srážky...


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 18.09.2012, 10:23
Menic pouzili preto..lebo maju len 48v batriu a tu dc menicom zvisuju na napetie priusu..ja mam yaris hsd..ten ma len 144v teda by som postavil rovno 144 voltovu baterku
Jenže ta baterka nemá jedno fixní napětí, ale nějakou nabíjecí a vybíjecí křivku, a má taky nějaký vnitřní odpor (každá jiný). To nejste schopen při paralelním spojení baterií zohlednit.
Oni tím měničem nejen zvyšují napětí, ale hlavně a především regulují, kolik energie ta přidaná baterka pustí dál do auta, v závislosti na stavu nabití té původní baterky, stavu nabití té přidané baterky a na provozních poměrech.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Patrik Ciupa 18.09.2012, 15:10
Vy sa ma vlastne snazite presvecit o tom ze to nejde .), ,ale tu  "http://www.eaa-phev.org/wiki/Enginer" a dokonca uz aj vasa ceska EVC to predava..tu "http://www.evcgroup.cz/tbdotoyotyprius.html" a pôvodna bateria ostava vo vozidle podla firemneho videa sa normalne pripoji nova bateria k existujucej na jej svorky. Mne je jasne ze tam je daka elektronika ktora to sleduje a chrani ale je to mozne a robi sa to. V podatate chcem len LIFEPO4 nabit NIMH...do obvodu by sla dioda aby bol smer prudu len lifepo4 --nimh a nikdy nie naopak..alebo ze by jazda dobijala lifepo4. Nimh ma vlastnu elektroniku nabijania a pri brzdeni..jazde s kopca..ked dochadza k nabijaniu nimh  tak by to lifepo4 ziadno neovplyvnovala ...ona by bola za diodov a v podstate pre nabijaci system auta neviditelna a nedostupna. Ku tym napetiam..naby ta lifepo4 ma cca 175 voltov..po chvili to klesne o cca 10 voltov. nabijanie by skoncilo ked by sa zrovnali napetia LIfepo4 a NIMH.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: SMILEK 18.09.2012, 15:44
Vy sa ma vlastne snazite presvecit o tom ze to nejde .)
Nesnaží,  Patriku. Snaží se Vám jen šetrně sdělit, že to není tak jednoduché,  jako spojení dvou baterií pro nabití mobilu (viz výše). A tak, jako se dnes v autech nedělají bezpečnostní pásy úpravou školních švihadel, tak se ani jednotlivé stringy baterií nepřipojují jen přes diodu. Spojit dva bateriové stringy (a obzvláště,  pokud mají jinou konstrukci) je docela věda a v oblasti větších napětí a proudů do toho vstupuje celá řada faktorů,  které nelze jednoduše obejít. Jistě,  můžete vše provést Vámi navrhovaným způsobem, ale takový postup Vám zde na fóru nikdo neodkývá a sám ponesete značná rizika. Komerčně nabízené postupy v sobě skrývají určité know-how, které je předmětem prodeje (viz Vámi uváděné nabídky),  ale hlavně jsou zcela nad možnosti této diskuse.
Tedy: Propojit blok NiMH a LiFePo4 v zásadě lze, ale (vzhledem ke značně rozdílným charakteristikám) jen způsobem, který není snadno ubastlitelný (např. řízené regulátory DC/DC). Jakékoliv zjednodušení přináší obrovský nárůst problémů a vážných rizik (zničení baterií či pohonu, požáru, apod.).


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Milan Hudec 18.09.2012, 16:13
Pořád nechápu, proč chcete do auta dávat další baterii, to vám to nejede, nestartuje, či co :)


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Patrik Ciupa 18.09.2012, 17:57
Pořád nechápu, proč chcete do auta dávat další baterii, to vám to nejede, nestartuje, či co :)
Auto je hybrid...chcem len predlzit dojazd na elektrinu.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Milan Hudec 18.09.2012, 18:56
Aha, tak v tom případě nijakou úpravu nedělejte ona úspora z provozu by mohla skončit v plamenech a pokud ne tak jistě poškodíte jednu či druhou baterii


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Lukáš Malík 18.09.2012, 20:05
Jen tak OT se zeptám: co vás mělo k tomu pořídit hybrida??


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: ramarty 18.09.2012, 20:07
Autor dotazu zmiňuje baterii připojenou přes měnič z 48V na 240V přímo na svorky baterie Priusu. Něco podobného by rád použil u Toyoty Yaris HSD, která má jmenovité napětí baterie 144V. Základní myšlenkou dotazu je použití dostatečného počtu článků, které by mu umožnilo obejít se bez zvyšujícího měniče, který považuje za zbytečnou komplikaci. A zde leží jádro problému.

Myslím, že zvyšující měnič má vyjma zvýšení napětí dvě další funkce:
- propouští proud z rozšiřující baterie na svorky baterie v autě, ale zabraňuje, aby tekl jakýkoli proud z auta do rozšiřující baterie
- omezuje proud, který teče z rozšiřující baterie do auta tak, aby nemohlo dojít k poškození baterie v autě (a případně dalších možných spotřebičů)

Zabránit tomu, aby tekl proud zpět do rozšiřující baterie lze jednoduše dostatečně dimenzovanou diodou, případně lépe (== s menšími ztrátami) el. obvodem s funkcí diody. A omezit proud lze jednoduše odporem (napadá mi vláknová žárovka  :)),  nebo dokonaleji omezovačem proudu, a to nejlépe spínaným. A máme tu vlastně obvod spínaného zdroje, který klidně může být zvyšující....


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Daniel Reiský 18.09.2012, 20:31
Vy sa ma vlastne snazite presvecit o tom ze to nejde .), ,ale tu  "http://www.eaa-phev.org/wiki/Enginer" a dokonca uz aj vasa ceska EVC to predava..tu "http://www.evcgroup.cz/tbdotoyotyprius.html" a pôvodna bateria ostava vo vozidle podla firemneho videa sa normalne pripoji nova bateria k existujucej na jej svorky.

Když to tak čtu, Vy žádné rady nepotřebujete. Už dávno jste se rozhodl, že to takto provedete a nikdo a nikde vás nepřesvědčí, že to nejde. Vždyť je naprosto zřejmé, že to už stejně dávno umíte, jen chcete sdělit světu, že ostatní jsou pouze pesimističtí blbci.
Hodně zdaru a hezké efekty při pokusech. Jen si nezapomeňte přibalit hasičák a plenky.  (zle)


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Patrik Ciupa 18.09.2012, 21:09
Nie ja nepotrebujem aby ste mi dakto poradil ci to ide alebo nie..ist to ide..dokazom su vysie uvedene odkazy na firmy co to robia.ja potrebuje poradit ako na to v domacich podmienach.tak ako som ja napisal diodu aby nesiel prud z generatora na lifepo4 + omedzobvac prudu ako napisal autor nadomnou..toto je to co ma zaujima.ako to urobit. Kazady radi hasicaky vybuchy a neviem co ale nik nenapise preco...nie len poucku ze sa neodporuca spajat rozne baterie. kazdy ma doma nimh akumulator a aj klasicke AA..no dam ich do baterky  nic..nikde nic nehori..a to tam nemam ani omedzovac prudu ani diodu..je mi jasne ze to nie je jendoduche pripojenie na svorky ale mna zaujima co dalej..potrebu jem urcite diodu a pravdepodobne aj omedzovac prudu.
Ku tej otazke preco hybrid..no preto lebo yaris hsd stoji to iste ako yaris 1,33 multi..len ma lepsiu vybavu  a mensiu spotrebu..to je odpoved.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 18.09.2012, 21:28
Aha, takže už jsme u toho, že potřebujete poradit, jak v domácích podmínkách postavit chytrou krabičku, která bude umět vše potřebné. Tak to bych vám doporučil obrátit se na kol. Rajmonta, ten dělá do spínaných výkonových zdrojů a pohonů, a on vám ji za nějakých směšných pár set tisíc vyvine.
Hodně zdaru!


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: SMILEK 18.09.2012, 21:39
Nie ja nepotrebujem aby ste mi dakto poradil ci to ide alebo nie..
..toto je to co ma zaujima.ako to urobit.
Kazady radi hasicaky vybuchy a neviem co ale nik nenapise preco...
Možná proto, že ti radilové vědí,  co dnešní baterie umí?
Promiňte, ale patrně Vám uniká,  v jakém pásmu energií se pohybujeme. Zkuste třeba Youtubu...
.../watch?v=w0W37vEDfqQ
(zejména konec klipu),  kde jde o jednu celkem malou baterčičku. Kolik jich asi v té sadě máte? Tušíte vůbec, jaká energie je v těch baterkách uložená? Máte představu, co udělá průraz té diody? Viděl jste někdy tvrdý zkrat velké bateriové sady? Budete mít co dělat, abyste z toho auta stihl utéci.  (zle)
Nu což,  na Darwinovu cenu to ale stále ještě není (rakety JATO se dnes už blbě shání).  (jupi)


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Milan Hudec 18.09.2012, 21:50
Vědečtěji zaměřeni kolegové mě jistě opraví ale mě coby nejúspornější a technicky nejspolehlivěj ší vychází automobil při popojížděni v křižovatce tlačit


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: raj 18.09.2012, 22:09
... konkretne 2KWh sada na prius stoji 1999 usd + doprava+clo/DPH. ...
Kupte to, a děkujte mocnostem, že již ceny klesly tak nízko ...


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Daniel Reiský 19.09.2012, 03:15
...nie len poucku ze sa neodporuca spajat rozne baterie. kazdy ma doma nimh akumulator a aj klasicke AA..no dam ich do baterky  nic..nikde nic nehori..a to tam nemam ani omedzovac prudu ani diodu..

Jestli to není tím, že v "baterce" jsou ty články v sérii, tedy nemá kam téci vyrovnávací proud.  (norm) 
Pouze se sečte napětí jednotlivých článků, ale i tehdy může být některý článek přetížen, pokud nestačí proudově. To je zase ta poučka o nejslabším článku řetězu. Proto nic nehoří. Paralelní řazení je však něco zcela jiného. Myslím, že už se tu napsalo dost, proč ne, včetně vysvětlení, ale vy stále melete svou. Komu není rady, tomu není pomoci. Jen zde prosím poté, až se to podaří, vložte foto, ať vám mohu zatleskat.  :'(   

A nebo kolegové: Napiště už konečně, že to jde a jak se to má udělat...  (dance)


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Petr M 19.09.2012, 10:28
Jde to, ale blbě. Spojit to napřímo je sebevražda a jedoduchý řešení není.

Dioda neomezí proud a znemožní dobíjení přídavné baterky, což je na pytel, protože tím se dojezd nezvýší, jenom přidá energii, kterou je potřeba dotankovat jinak (v garáži)

Omezení odporem nebo žárovkou je konina 1. rádu. Při rozjezdu, kdy je potřeba nejvíc energie, se utvoří tak velký úbytek, že se přídavná baterka neuplatní vůbec.

I kdyby se podařilo např. pomocí MOSFETů sladit proudy a sestavit naprosto přesně napětí na plně nabitých baterkách, je vám to nanic. Protože je rozdíl ve vybíjecí charakteristic e a napětí bude padat u každé baterky jinak, takže jedna bude mít po vyčerpání kapacity napětí například o 10% menší, druhá o 15%. Obětujete první baterku (destrukce),  nebo část kapacity druhé? Jak při nabíjení, když jedna potřebuje nabíjení konstantním napětím, zatímco druhá v té chvíli bude chtít konstantní proud?

Nejjednodušší řešení je mít přídavnou baterku na jiné napěťové úrovni, než tu hlavní a měniš. Jednodušší a účinnější je změna napětí, než stabilizace na obě strany. Ušetří se jedno vinutí na tlumivce zdroje, několik drahých IGFETů, zjednoduší se řídící elektronika a původní nabíječka v autě v podstatě o ničem neví, když se to dobře udělá. Chce to ale mraky odvahy a ještě víc zkušeností se silnoproudem, výkonovou elektronikou, zdrojařinou, programováním DSP, který bude simulovat chování hlavní baterky... Znám tak pět lidí, co by to teoreticky mohli zvládnout a i pro ně by to byla docela výzva.

Nehledě na kompatibilitu s autem. Zvládnou to proudově stávající vodiče? Bude SW v autě moc zmatený, když se náhodu zvětší kapacita baterek?

A v neposlední řadě, pokud to necháte stát v garáži a vypukne tam požár, vy jste první na ráně kvůli nepovolené úpravě vozidla a zaplatíte nejenom svoje, ale třeba i deset dalších aut. A pojišťovna vás s tím pošle někam, takže všechno jde na vaše triko.

Osobně jsem cenu benzínu žešil plynofikací. Teď jezdím v průměru za 1,67Kč/km. S benzínem by to bylo za 2,86Kč/km. A předražený baterky si výrbce může strči tvíte kam...


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 19.09.2012, 17:15
Kolegové se vám výše snaží pokud možno co nejjednodušší cestou popsat složitost propojení dvou baterií použitých v dopravním prostředku, dvou různých technologií s odlišným chováním.
Než se pustíte do nějakého harakiri, zkuste si nastudovat aspoň základy o chemické stavbě zmíněnývh baterií, jejich VA charakteristik y, hořlavost použitých materiálů, vývin toxických splodin při hoření a lavinovém efektu.
Snažíte se krotit poměrně značné množství elektrochemick é energie a ještě chcete, aby běhala v obousměrech!
Chtěl bych v reálu vidět už jenom tu vaši usměrňovací diodu,dimenzovanou na zkratový proud baterie.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 19.09.2012, 17:44
...Chtěl bych v reálu vidět už jenom tu vaši usměrňovací diodu,dimenzovanou na zkratový proud baterie.
Diody z ČKD Polovodiče, ø čipu 60 mm, hmotnost vč. pouzdra odhadem cca 1 kg, uměly pokud si dobře vzpomínám 1250 A (trvale ovšem s pořádným chladičem).


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Jozef BABJAK 19.09.2012, 17:53
Diody z ČKD Polovodiče, ...

Kto mal k trafozváračke po domácky urobený usmerňovač, ten to pozná. V tom otcovom nie sú asi až tak veľké, odhadujem priemer na cca 45mm. Spolu s chladičmi a filtrom to je všetko v krabici, ktorá je väčšia ako samotná 150A zváračka.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 19.09.2012, 18:38
Průměr čipu 40 mm už se pouzdřil do pastilek, do těch svářeček se myslím dávaly ø28, což byl největší čip v průchodkovém pouzdru se šroubem (anoda) a lanem (katoda).


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Daniel Reiský 19.09.2012, 18:40
Diody z ČKD Polovodiče, ø čipu 60 mm, hmotnost vč. pouzdra odhadem cca 1 kg, uměly pokud si dobře vzpomínám 1250 A (trvale ovšem s pořádným chladičem).

Obávám se, že zkratový proud uvedených baterií tuto hodnotu překračuje mnohonásobně. Zkratový proud např. autobaterie o kapacitě 55Ah je někde kolem 2 - 5kA podle typu a stáří i více. Takže u baterií hybridních vozidel se dostáváme někde k hodnotám podstatně větším v řádu desítek kiloampér. Proto musí být zkratový proud omezen na předem definovanou hodnotu elektronicky, jistou formou elektronické pojistky, což mají výrobci vymyšlené a odzkoušené. V amatérských podmínkách je hazard takové zařízení vyrábět. Ono to svádí, když má něco nominální napětí 12V, nebo 144V stejnosměrných atd.,  že to nemůže být nebezpečné, ale opak je pravdou. Zkusím někde na netu pohledat test autobaterie 12V/55Ah zkratovanou montážním klíčem vel. 30. Za několik vteřin se klíč rozpálil do ruda a poté se rozprsknul jako malý granát. Nebo pro tazatele bych doporučil na netu pohledat požár kamionu  po zkratu v elektroinstala ci. Velice poučná je především rychlost, jakou takové vozidlo shoří téměř na popel. Většinou jsou řidiči rádi, že stačili utéct.  >:( :o :-[  


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Patrik Ciupa 19.09.2012, 19:21
Stale mam pocit ze sa nechapeme.Nech cem aby lifepo4 bola nabijana autom.tu nabijem v garazi...v tej chvili bude odpojena od nimh. Pri jazde bude taktiez odpojena pre nabijanie ..preto dioda...prud tecie len lifepo4---nimh..ak je problem nedam diodu..ale taktiez ju fyzicky odpojim..aby sme sa chapali.ja chcem lifepo4 len nabit nimh..nic viac. Lifepo4 je pripojena pred! Nabijaciu elktroniku baterie nimh..tasi sama riadi kedy je nanbita.v podstate lifepi4 chcem len simulovat to co posiela do baterie samotne auto.pridem domov mam 2 dieliky baterie nimh...pripoji m lifepo4..bater ia sa nabije na 7 dielukov.lifep o4 vypnem. Odchadzam do mesta..pred pracov ma nimh 3 dieliky..pripo jim lifepo4 dobijem nimh na 7 dielikov a idem domov.ak je problem ze by pri jazde tahal prud z oboch tak takto..ak sa to da dako vyriesit tak jazda z oboch baterii a dioda pred lifepo4 aby sa nenabijala autom.neviem preco spominame skratovy prud.prud z baterie nimh je obmedzeny elektronikov baterie na cca 100A?


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 19.09.2012, 20:32
Ano máte pravdu.
Skutečně se nechápeme.
Neberete v potaz software auta, který naprosto zblbnete.
Neberete v potaz nabíjecí křivky a zátěžové křivky obou technologií, které se neshodují.
Ignorujete fakt, že pro euta se používají inteligentní baterie, které mají hlídaný KAŽDÝ článek právě z důvodu přehřátí a požáru.

To co popisujete opravdu jde, ale proto za to výrobci chtějí takové peníze, protože to znamená dlouhý, drahý vývoj a spostu technologie.
Letadlo si taky můžete postavit doma v garáži, ale drtivá většina lidí to nedělá a drtivá většina z těch co to zkusili to nedokázali dotáhnout do 100%-ní funkčnosti a bezpečnosti.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Patrik Ciupa 19.09.2012, 22:47
Neberete v potaz software auta, který naprosto zblbnete.
ten ma nezaujima vo chvili nabijania lifepo4/nimh je auto vypnte klucom.soft o nicom nevie.

Neberete v potaz nabíjecí křivky a zátěžové křivky obou technologií, které se neshodují.
vybijacia nimh ostane zachovana pri vybijani nimh je lifepo4 odpojena..a nabijanie si strazi elektronika toyoty..lifepo 4 pripajam PRED!! "nabijacku" nimh..len vymenim zdroj pre tuto nabijacku,  zdrojom nie je generator auta..ale lifepo4 bateria.

Ignorujete fakt, že pro euta se používají inteligentní baterie, které mají hlídaný KAŽDÝ článek právě z důvodu přehřátí a požáru.
Elektroniku ktora strazi nimh neodpajam ako som uz spomenul vysie,.a lifepo 4 ma vlastny balancer, a uvazujem aj nad omedzovacom prudu.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Patrik Ciupa 19.09.2012, 23:33
Este ma napadla jedna možnost. vypnem auto,  a ku svorkam baterie "PRED" nabijaciu elektroniku pripojim nabijacku.orig inal firemnu pre 144V/800W. Nabijem si NIMH.
 A teraz zdroj pre tu nabijacku vymenim z 220 zo zasuvky  za 48V lifepo4 + menič na 220 striedavych.
Mam origos nabijacku...pr ud je obmedzeny nakolko ma nabijacka len 800W.Problemy vyriesene nie?


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Petr Liskar 20.09.2012, 00:03
Vanitas vanitatum et omnia vanitas...  :(


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Milan Hudec 20.09.2012, 05:50
Máte spočteno kolik takovým dvoubateriovým provozem ušetříte a zda se námaha s konstrukcí vyplatí vůbec?


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 20.09.2012, 08:44
Chytrá e-auta "umí" rekuperaci. To je jedno z kouzel zvýšení dojezdu.
Docela by mě zajímalo jak by se s tím po vaší úpravě elektronika v autě "poprala"


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 20.09.2012, 09:41
Chytrá e-auta "umí" rekuperaci. To je jedno z kouzel zvýšení dojezdu.
Docela by mě zajímalo jak by se s tím po vaší úpravě elektronika v autě "poprala"
Zrovna tady bych problém nehledal. Ten koncept s přidanými baterkami je založen na tom, že původní (interní) baterky stačí svou kapacitou na zrekuperování energie z rozjetého auta, a tudíž není třeba ji rekuperovat do přidaných baterek, které tak slouží jen jako 1-2 kWh levně nakoupené, ale velmi draho uskladněné energie na několik km jízdy.


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 20.09.2012, 09:48
Vanitas vanitatum et omnia vanitas...
Et tu, Vulpes?  :D


Název: Re: Je možne prepojit blok NiMh baterii s LiFePo4?
Přispěvatel: -George 20.09.2012, 10:23
Este ma napadla jedna možnost. vypnem auto,  a ku svorkam baterie "PRED" nabijaciu elektroniku pripojim nabijacku.orig inal firemnu pre 144V/800W. Nabijem si NIMH.
 A teraz zdroj pre tu nabijacku vymenim z 220 zo zasuvky  za 48V lifepo4 + menič na 220 striedavych.
Mam origos nabijacku...pr ud je obmedzeny nakolko ma nabijacka len 800W.Problemy vyriesene nie?

Jen se nabízí otázka, zda tímto postupem jen nevykompenzuje te snížený dojezd vozidla, způsobený nákladem akumulátorů a měniče. Ztráty na měniči a elektronika měniče chránící aku před podpětím, ztráty na nabíječce vám moc efektivní energie pro aku vozu nenechají...