Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => JAK TO MÁ BÝT? - projekty, návrhy, rozpočty => Téma založeno: tomsth 15.03.2012, 09:40



Název: Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
Přispěvatel: tomsth 15.03.2012, 09:40

Jak snadno a rychle určit velikost předřadného odporu u stejnosměrného motoru s parametry P=3kW, U=110V a I=42A?

Buzení motoru je sério-paralelní.
Odpor slouží pouze k omezení proudu při rozběhu, po rozběhu je přemostěn druhým stykačem.
Jde o pohon nouzového hydraulického čerpadla napájený z baterie 110V/400Ah, která ovšem slouží jako záloha i pro jiná zařízení (jde o elektrárnu).
Pohon tedy má snadný krátký rozběh, startuje bez zatížení.
Ve své dosavadní praxi jsem se zatím s podobným problémem nesetkal.


Název: Re: Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 15.03.2012, 22:03
Jestli to má být DC motor, moc mi tam nesedí údaje 110V, 42A a výkon 3kW.
U motoru na střídavý proud by to odpovídalo nějakému "účiníku",  ale u DC motoru bych čekal, že výkon bude součin proudu a napětí.
42A má být proud pro maximální výkon nebo je to proud rozběhový?

Pro rozběh motoru s výkonem 3kW bych čekal, že předřadný odpor by měl krátkodobě vydržet výkon až poloviny výkonu motoru - nebylo by lepší použít nějaký obvod pro softstart?


Název: Re: Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
Přispěvatel: raj 16.03.2012, 03:28
Asi se jedná o trakční stejnosměrný stroj.
Při rozběhu se uplatní jen činný odpor vinutí plus kotvy a kartáčů na komutátoru.
Také bych volil cca 1/2 výkonu ztratit na odporu.
Použil bych k tomu náhradní díly k ještěrkám Balkancar, jsou levné a velmi dobře k sehnání.


Název: Re: Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
Přispěvatel: Martin Kurka 16.03.2012, 12:07
Vážený pana Tomsth,
výpočet odporu je velmi jednoduchý.
Ss motor v okamžiku rozběhu odebírá proud omezený jen odporem kotvy (Ra).
U vás to bude ještě z hlediska proudových rázů příznivější, k odporu kotvy se přičítá odpor sériového budícího vinutí. Potřebná velikost předřadného odporu R se určí hlavně tak, aby to přežily předřazené pojistky s vypínacím proudem Ipoj. Pak:

  Rpředř = (Unap/Ipoj) - Ra

U vás tedy pokud je pojistka 50A
   Rpředř = (110/50) - Ra= 2,2-Ra

Odpor kotvy se musí měřit v klidu motoru. Musí se měřit přímo na lamelách kotvy (nebo dvoubodově s měřicím napětím >20V) ,  protože uhlíkové kartáče jsou nelineární odpor a chovající se tak, že úbytek napětí na kartáčích je prakticky konstantní.
Pustíte do zabržděného (zablokovaného) motoru proud např z laboratorního zdroje, třeba 2A a měříte přímo pod kartáči napětí na kotvě. Ra = Ua/2A

Poloviční výkon předřadného odporu je podle mne příliš velké předimenzování, v podstatě se dimenzuje na povolené oteplení a to znamená, že záleží na době rozběhu a četnosti rozběhů za hodinu. Doba rozběhu může být velice krátká, jakmile ss motor naběhne na poloviční otáčky, je na něm již poloviční  protinapětí a předřadný odpor je již připojen jen na poloviční napájecí napětí a je na něm 1/4 tepelná ztráta. Čtvrtinový výkon motoru jako jmenovitéhý ztrátový výkon odporu podle mne stačit musí.
Ale ve chvíli polovičního protinapětí motorem a odporem  teče poloviční jmenovitý proud. Ss motor má tedy poloviční moment a ten již může být nedostatečný pro poháněné zařízení.   Rovnováha mezi dodávaným a odebíraným momentem totiž nedovolí další zvyšování otáček. Takže vám stejně nezbyde nic jiného, než zkratovat odpor dříve, než se otáčky ustálí.
Optimální je přepnutí udělat asi na 60% otáček, které by byly dosaženy soustrojím při běhu motoru trvale na  předřadný odpor.
Po zkratování předřadného odporu je druhý proudový ráz omezen již jen odporem kotvy a odporem přívodů. K tomuto rázovému proudu je ovšem nutné přičíst "klidový" proud motoru při oněch otáčkách.

Například, pokud motor se s trvalým rozběhovým odporem ustálí na 70% jmenovitých otáček, budem jej přepínat na 42% jmenovitých a proud v těchto otáčkách bude cca také nejvýše 42% jmenovitého.
V okamžiku přepnutí tedy bude proud ze zdroje I = 0,42 * Ijmen + (0,58 * Ujmen / Ra ).
A to také musí pojistky přežít. Proto se musí dimenzovat s nějakou rozumnou rezervou a ne přímo na jmenovitý proud motoru.


Z toho vyplyne někdy potřeba vícestupňového předřadného odporu.

A z toho je také vidět, že nasadíte li místo předřadného odporu DC chopper, získáte dvě výhody.
Moment už v okamžiku rozběhu bude vysoký a skoro maximálně možný (pulzní dokonce jmenovitý).
Střední proud pojistkou nikdy nepřekročí přednastavenou hodnotu.

Jenže u nouzového zařízení je předřadný odpor a předimenzované pojistky bombenfest sichridiot jednoduché a průhledné řešení a tady to má své veliké opodstatnění.  Jen pozor, aby pokles napětí na bateriích neshodil nějaké jiné ještě důležitější nouzové zařízení.

 



Název: Re: Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
Přispěvatel: Jozef BABJAK 16.03.2012, 13:10
Myslím, že opytujúci sa dlží p. Kurkovi fľašu veľmi kvalitného alkoholu podľa vlastného výberu.

Po nemecky neviem, ale výraz "bombenfest sichridiot" si asi zapamätám. Nemci by to asi bez okolkov spojili do jediného slova, s nejakou medzerou či pomlčkou by sa určite neobťažovali, ako ich poznám.

 (dance)


Název: Re: Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
Přispěvatel: Jaromír Urbanec 17.03.2012, 10:44
Myslím, že opytujúci sa dlží p. Kurkovi fľašu veľmi kvalitného alkoholu podľa vlastného výberu.

Po nemecky neviem, ale výraz "bombenfest sichridiot" si asi zapamätám. Nemci by to asi bez okolkov spojili do jediného slova, s nejakou medzerou či pomlčkou by sa určite neobťažovali, ako ich poznám.

 (dance)

já jsem to pochopil jako "beständig für Idioten" chápu to správně?


Název: Re: Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 17.03.2012, 16:56
Myslím, že opytujúci sa dlží p. Kurkovi fľašu veľmi kvalitného alkoholu podľa vlastného výberu.
... (dance)
Trochu bych se obával o zdraví kolegy Kurky, protože těch lahvinek by si zasloužil víc...  (dance)
Tak alespoň symbolicky "bodík za potlesk"


Název: Re: Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
Přispěvatel: Martin Kurka 17.03.2012, 20:19
Myslím, že opytujúci sa dlží p. Kurkovi fľašu veľmi kvalitného alkoholu podľa vlastného výberu.
Ale nedluží
1) Je to popsáno hodně zjednodušeně a nepřesně

2) Zapomněl jsem upozornit, že spouštěcí odpor musí být do série pouze s kotvou a nesmí být i do série s derivačním budicím vinutím, jinak se odbuzuje.

3) S veškerým alkoholem mám po přechozené mononukleóze utrum, takže mohu ujíždět pouze na kvalitních  sypaných čajích
 
P.S.
Úplný stupeň IQ ochrany se zde v Sudetech rozumí wasserdicht, trottelsicher, soldatensicher, idiotensicher und bombenfest. Zde v této aplikaci stačí mít o 3 stupně nižší ochranu.


Název: Re: Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
Přispěvatel: tomsth 20.03.2012, 09:09
Ale nedluží
1) Je to popsáno hodně zjednodušeně a nepřesně

2) Zapomněl jsem upozornit, že spouštěcí odpor musí být do série pouze s kotvou a nesmí být i do série s derivačním budicím vinutím, jinak se odbuzuje.

3) S veškerým alkoholem mám po přechozené mononukleóze utrum, takže mohu ujíždět pouze na kvalitních  sypaných čajích
 
P.S.
Úplný stupeň IQ ochrany se zde v Sudetech rozumí wasserdicht, trottelsicher, soldatensicher, idiotensicher und bombenfest. Zde v této aplikaci stačí mít o 3 stupně nižší ochranu.
Mnohokráte vám děkuji, takhle se mám od čeho odpíchnout. Ty IQ-Schutzarten mne pobavily, mimochodem v mém projektu jde o obnovu řídícího systému elektrárny Lebring ve Štýrsku, rakouský zákazník by tomu bez problémů rozuměl  :D

Zmíněný pohon služí jako záložní hydraulické čerpadlo pro zdvihání pohyblivých jezových segmentů přehrady, za normálního stavu má každé ze tří jezových polí své čerpadlo s motorem napájeným ze střídavé sítě 400V vlastní spotřeby elektrárny s možností záskoku zvenčí a navíc je zde další záloha dieselgeneráto rem. Tedy použití tohoto stejnosměrného pohonu by mělo být velmi řídké - typicky při živelné katastrofě, kdy všechny zmíněné možnosti 400V napájení budou mimo provoz. I proto je pro řízení všech částí jezu zachována pro případ výpadku PLC reléová logika a senzory / aktory jsou napájeny 110VDC, aby jezem bylo možno hýbat pouze z baterie.
Pokud by selhalo vše zmíněné, ještě je k disposici ruční hydraulická pumpa..ovšem s její pomocí bych jezové segmenty široké 18 metrů a vážící hezkých pár tun opravdu zvedat nechtěl..nehle dě na desetimetrový sloupec vody opírající se o ně z návodní strany.

Ještě jednou vám mockrát děkuji!


Název: Re: Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
Přispěvatel: tomsth 20.03.2012, 09:18
Jestli to má být DC motor, moc mi tam nesedí údaje 110V, 42A a výkon 3kW.
U motoru na střídavý proud by to odpovídalo nějakému "účiníku",  ale u DC motoru bych čekal, že výkon bude součin proudu a napětí.
42A má být proud pro maximální výkon nebo je to proud rozběhový?

Pro rozběh motoru s výkonem 3kW bych čekal, že předřadný odpor by měl krátkodobě vydržet výkon až poloviny výkonu motoru - nebylo by lepší použít nějaký obvod pro softstart?
Ano, je to DC motor - ty 3kW jsou mechanický výkon na hřídeli, 42A bylo naměřeno za chodu pod zatížením. Vzhledem k použití - nouzový pohon při výpadku 400V napájení nepřipadá žádný elektronický rozběh v úvahu, zde je prioritou č. 1 jednoduchost, robustnost a především spolehlivost.
Ovšem pan Kurka mi již odpověděl více než dostatečně, za což mu ještě jednou děkuji.


Název: Re: Jak dimenzovat předřadný odporu u stejnosměrného pohonu?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 20.03.2012, 19:01
...Vzhledem k použití - nouzový pohon při výpadku 400V napájení nepřipadá žádný elektronický rozběh v úvahu, zde je prioritou č. 1 jednoduchost, robustnost a především spolehlivost.
...
Jednoduchost to asi nesplní, ale já jsem myslel obvod, který je napájený ze stejného zdroje jako motor a při zapnutí napájení motoru funguje jako nespojitý regulátor, který začne pouštět do motoru impulzy, jejich frekvence nebo šířka se pustupně mění až během několik vteřin dojde k "úplnému" připojení.
Je to princip tzv. softstartu, tedy měkkého startu, kdy se motor rozbíhá menším "středním" výkonem.
Spolehlivost - dobře udělaný elektronický softstart může být při častějším spínání spolehlivější než odpor vyřazovaný stykačem.