Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ... => Téma založeno: Miroslav Minařík 03.03.2012, 10:10



Název: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 03.03.2012, 10:10
Elektromobily po vlastní ose do Brna

Na začátku byl nápad Petra Jahody udělat přejezd Citroena Zero z Prahy do Brna na BVV. Schrack má k dispozici jednu mobilní rychlodobíječk u, která se do Zera vejde.

Poté kreativec Jakub Špaček přišel s nápadem hromadně přesunout na AMPER z Prahy do Brna 8x Peugeot iOn a 1x Citroen Zero.
Ovšem se stejným počtem rychlodobíječe k, tedy s jedinou.
  
Rébus nyní zní asi takto:
Jaké zdroje potřebujeme mít k dispozici v blízkosti D1 abychom byli schopni tuto flotilu nabíjet současně. Parametry nabíjení: jediná rychlonabíječk a má odběr třífázově 28A a dobije akumulátor do 80%. mezitím co se bude jededen z elektromobilů dobíjet rychlodobíječk ou, ostatní budou připojení na jednofázové pomalé dobíjení, které odebírá 14,2A a akumulátor je dobitý za pět hodin do 100%.

Teď se hledají místa kde by se dalo nabíjet. Bohužel to není taková legrace jako byla v létě s jediným iOnem. Mě se tento šílený nápad líbí, resp. nejen mě. Ovšem nějak se nemohu dopočítat proudům a časům tak abychom do Brna přijeli všichni současně a ještě za světla.

Najde se řešitel, který vypočítá jak tento rekord zvládnout?


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Matthes 03.03.2012, 10:27
Předpokládám, že nápady typu naložit ta auta na kamion nebo jim dát do kufru vojenskou elektrocentrál u asi neprojde  o:-)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 03.03.2012, 10:41
Předpokládám, že nápady typu naložit ta auta na kamion nebo jim dát do kufru vojenskou elektrocentrál u asi neprojde  o:-)

Nejde o to jak dostat elektromobily do Brna jinak.
Jde o to je dostat po vlastní ose a elektricky.
Vývoj elektromobilit y jde kupředu. A tento pokus by se měl zapsat abychom jednou mohli vzpomenout staré doby jako třeba dnes vzpomínáme na gramofonové desky.
Možná to mnohým nepřijde. Nemají tolik informací, ale výrobci dobíjecích stanic se množí a do pár let bude dokonalá síť. Například stanice Mc Donalds u D1 jsou již v jednání.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 03.03.2012, 11:02
Sehnta káru s vlekem, na kterým se poveze 60kW centrála :) A můžeš mít dobíjecí místo kde chceš.

EDIT: stačila by i menší :-)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 03.03.2012, 11:08
Sehnta káru s vlekem, na kterým se poveze 60kW centrála :) A můžeš mít dobíjecí místo kde chceš.
Tedy ještě jednou.
Nechceme použít centrálu.

Napsal jsem tento příspěvek pro návrh rozvaděče, který bude mít osm jednopĺových dobíjení a jedno rychlé třífázové. Kam jej připojíme je věc druhá.
Předpokládám, že horko těžko budeme shánět třífázovou 32A natož 63A.




Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 03.03.2012, 11:15
Teď jsem to chtěl dopsat, že by to ztácelo tu ekologičnost a ekonomičnost provozu, vláčet další auto.

 Nicméně myslím, že kdyby jsi si na D1 vytipoval pár míst na dobíjení - kolik bude potřeba 3-4?,  Tak si tu dálnici projet. A nejít vhodný místo k připojení. Myslím že spousta benzinek a bude mít nějakou rozpojovačku, kde se bude dát připojit kabel 5x10 s jištěním 63A. Domluva s majitelem nebo provozovatelem benzinky by jistě nebyl moc velký problém, kdyby si udělal reklamu "Tady podporujeme elektro auta"


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 03.03.2012, 11:23
Teď jsem to chtěl dopsat, že by to ztácelo tu ekologičnost a ekonomičnost provozu, vláčet další auto.

 Nicméně myslím, že kdyby jsi si na D1 vytipoval pár míst na dobíjení - kolik bude potřeba 3-4?,  Tak si tu dálnici projet. A nejít vhodný místo k připojení. Myslím že spousta benzinek a bude mít nějakou rozpojovačku, kde se bude dát připojit kabel 5x10 s jištěním 63A. Domluva s majitelem nebo provozovatelem benzinky by jistě nebyl moc velký problém, kdyby si udělal reklamu "Tady podporujeme elektro auta"

Vítku,
z časových důvodů to vypadá na dvě potřebná místa. Kde budou to se řeší. pomůže nám i ČEZ, který by měl v koloně šest svých iOnů.

Ale zkus navrhnout ten rozvaděč, který by pro tento účel měl třeba dva přívody 32A. Rozvaděč proto, že jej musíme rychle převézt. Uvažuji zásuvky nějakého průmyslového podniku poblíž D1. S benzínovými stanicemi (především s Shell) máíme již bohaté praktické zkušenosti.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Milan Hudec 03.03.2012, 12:08
Nejde o to jak dostat elektromobily do Brna jinak.
Jde o to je dostat po vlastní ose a elektricky.
Tento požadavek by bylo možno splnit jejich vzájemným tažením a střídáním, takto bys do Brna dojel možná bez dobíjení.



Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 03.03.2012, 12:15
Tento požadavek by bylo možno splnit jejich vzájemným tažením a střídáním, takto bys do Brna dojel možná bez dobíjení.



Tk další upřesnění.
Ani centrála ani lano nejsou přípustné.
Jako bych to psal na fórum zedníků.
jde o ten rozvaděč, výpočet a kombinaci. Už nevím jak to napsat jasněji.

Nebo to máte jako pro pobavení a mám si to spočítat tedy sám?


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 03.03.2012, 13:00
Tak jsem si to namaloval...je n tak na rychlo.
 Vše v jednom rozvaděči je blbost. to by musel být rozvaděč na 80A, kdyby se mělo vše nabíjet zaráz.
Takže jsem za dva menší. Oba do 32A. S tím že v jednom by jsi měl 6x zásuvku na 230V. Pochopitelně by musela být každá jištěná samostatně. Ve druhém rozvaděči by jsi měl 1x zásuvku 400V/32A pro rychlo nabíječku a 3x zásuvku 230V 16A. Opět vše se samostatným jističem. Ale kdyby tento rozvaděč byl napojeno na zásuvku 32A tak by nešlo nabíjet zároveň rychlonabíječk ou a těma dalšíma zásuvkama. Teda možná šlo, ale jen než by v jisitči vybavila ochrana proti zkratu. Další předpoklad je aby zásuvky (ty do kterých by jsi se napojil) byly oúpravdu jištěny jističi B (případně C)32A - což ve skutečnosti nebývá moc pravdou. Přívodní kabely to bude chtít min 5x6, spíš 5x10 na ten pro rychlonabíječk u

Tyhle dva typy rozvaděčů sehnat by nebylo nic moc složitého...vy rábí např EROCOM, NG Energy atd...

v příloze máš schématka.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Milan Hudec 03.03.2012, 17:35
Tk další upřesnění.
Ani centrála ani lano nejsou přípustné.
Jako bych to psal na fórum zedníků.
jde o ten rozvaděč, výpočet a kombinaci. Už nevím jak to napsat jasněji.

Nebo to máte jako pro pobavení a mám si to spočítat tedy sám?

At počítám a kombinuji jakkoli, tak mě v tomto kvízu dvě auta přebývají :'(


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jaroslav Hasala 03.03.2012, 17:41
V první řadě by bylo nutné projet plánovanou trasu a zjistit kde by bylo možné se připojit, jednak tedy jednak z hlediska "ochoty" a dále také z hlediska technické dostupnosti.
Nějaká zásuvka 400V/32A se najde téměř všude, zásuvka 400V/63A už tak častá nebývá.
Další věcí je, čím je v reálu zásuvka odjištěná a také, jestli by po zatížení nezačal padat jistič před elektroměrem u objektu, ze kterého to bude připojeno.
V podstatě by stačilo na místě kouknout na zásuvku, podívat se, čím je odjištěná, dále se podívat na jistič před elektroměrem a dále zjistit odběr na jednotlivých fázích při normálním provozu objektu - nejjednodušší by to bylo klešťovým A-metrem v přípojkové skříňce.
Na připojení by se potom použila nějaká běžná zásuvková skříň. Z hlediska energetické náročnosti by to zřejmě lépe vyšlo na více skříní (32A),  na různých místech.

Jinou cestou by bylo zřízení nového dočasného připojení, něco ve stylu připojení pro staveniště. Potom by bylo jednodušší zřídit jen jedno dobíjecí místo - pokud to tedy elektromobily zvládnou jen s jedním dobitím.
Toto by bylo nutné domluvit s místním distributorem el. energie, ale myslím že by to neměl takový problém. Kromě jiné to také otevírá určité možnosti pro nějakou formu reklamy.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 03.03.2012, 18:11
V první řadě by bylo nutné projet plánovanou trasu a zjistit kde by bylo možné se připojit, jednak tedy jednak z hlediska "ochoty" a dále také z hlediska technické dostupnosti.
Nějaká zásuvka 400V/32A se najde téměř všude, zásuvka 400V/63A už tak častá nebývá.
Další věcí je, čím je v reálu zásuvka odjištěná a také, jestli by po zatížení nezačal padat jistič před elektroměrem u objektu, ze kterého to bude připojeno.
V podstatě by stačilo na místě kouknout na zásuvku, podívat se, čím je odjištěná, dále se podívat na jistič před elektroměrem a dále zjistit odběr na jednotlivých fázích při normálním provozu objektu - nejjednodušší by to bylo klešťovým A-metrem v přípojkové skříňce.
Na připojení by se potom použila nějaká běžná zásuvková skříň. Z hlediska energetické náročnosti by to zřejmě lépe vyšlo na více skříní (32A),  na různých místech.

Jinou cestou by bylo zřízení nového dočasného připojení, něco ve stylu připojení pro staveniště. Potom by bylo jednodušší zřídit jen jedno dobíjecí místo - pokud to tedy elektromobily zvládnou jen s jedním dobitím.
Toto by bylo nutné domluvit s místním distributorem el. energie, ale myslím že by to neměl takový problém. Kromě jiné to také otevírá určité možnosti pro nějakou formu reklamy.

Tak poslední vývoj akce je takový, že Jakub vezme toto pondělí jednoho iOna a pojede z Prahy na Brno do úplného vybití. Zaznačí místo počátku želvího módu a místo úplného vybití. A pak jej odvezou na podvalníku k nám ke studiu v Brně, kde jej nabijeme a zůstane už v Brně.

Od tohoto pokusu můžeme vyjít s nabíjecími místy přesněji. Jak Jardo píšeš, také si myslím, že hledání míst předem je k ničemu, když neznáme přesnou potřebu dobíjení. Jak jsem uvedl, tak pomoc přislíbuil i ČEZ, který má mít v koloně šest iOnu také. Resp. mohl by nám zpřístupnit pro tento pokus netradiční zdroj energie.

Rád bych měl připravené zásuvky tak, abychom to jako kompaktní celek vytáhli z auta, připojili k síti a připojili elektromobily. tedy na místě samotném minimální improvizaci.


Tedy napájení v reálném čase:

1x rychlodobíječk a DC (třífázově 28A)
7x pomalé nabíjení AC (jednofázově 14,2A)  (jeden iOn už bude v Brně od toho pokusu)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Václav Pešek 03.03.2012, 19:35
elektromobily jsou dnes, a ještě dlouho budou: 1. nerentabilní, 2. pro velkou část motoristů nepoužitelné.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 03.03.2012, 19:52
elektromobily jsou dnes, a ještě dlouho budou: 1. nerentabilní, 2. pro velkou část motoristů nepoužitelné.
Můžete se prosím podívat o čem se zde diskutuje? Téma není jaký máte názor.
Založte nové téma a rád okomentuji každý vámi uvedený bod.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Petr Doležal 03.03.2012, 20:01
V půli cesty u Humpolce je trafostanice 110/22kV. Na obrázku je to zelená vlaječka, nepodařilo se mi zjistit souřadnice, ale dalo mi to adresu. Trafostanice mívají bohatě dimenzované zásuvky pro připojení Micafilek (mobilní vysušovaní a filtrace oleje transformátorů). Jen se domluvit s E.ONem, jestli se můžete stavit a zda tam mají trvalou obsluhu či musí někdo přijet. Je to mimo město a místa na zaparkování "habakuk".


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 03.03.2012, 20:07
V půli cesty u Humpolce je trafostanice 110/22kV. Na obrázku je to zelená vlaječka, nepodařilo se mi zjistit souřadnice, ale dalo mi to adresu. Trafostanice mívají bohatě dimenzované zásuvky pro připojení Micafilek (mobilní vysušovaní a filtrace oleje transformátorů). Jen se domluvit s E.ONem, jestli se můžete stavit a zda tam mají trvalou obsluhu či musí někdo přijet. Je to mimo město a místa na zaparkování "habakuk".
Petře Humpolec je blízko. iOn dojede dál. Ale jak jsem psal koukni spíš jaké zdroje, resp. kombinace bychom potřebovali.
Uvažuji zásuvky 32A a možná i 63A, ale to by musela být fabrika.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 03.03.2012, 20:10
Pokud ČEZ přislíbil pomoc, tak ten nápad s provizorní přípojkou kolegy Hasaly není úplně špatnej. Jak jsem psal tak u 90% benzinek na dalnici bude trafacka. Z větší části je území okolo dálnice ČEZu, takže tohle by neměl být problém.

 Koukal jsi Mirku na to co jsem psal kousek výš? Tím že potřebuješ o jednu zásuvku 230V míň, tak ti bude stačit rozvaděč se jednou zásuvkou 400V/32A a 7 zásuvek 230V. Nebo 2 zásuvky 400V/32A a dvě 230V/16A a jedna zásuvková skříň s 5ti zásuvkami 230V/16A. To by nemělo být tak složité.
 Až budeš vědět, kde budou euta mrtvá pro nedostatek energie, tak to chce najít těsně před tím odpočívadlo, benzíku a tam si od ČEZu nechat udělat provizorku.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Petr Doležal 03.03.2012, 20:31
. . .  tak ti bude stačit rozvaděč se jednou zásuvkou 400V/32A a 7 zásuvek 230V. Nebo 2 zásuvky 400V/32A a dvě 230V/16A a jedna zásuvková skříň s 5ti zásuvkami 230V/16A. . . .
Hlavně zdůraznit dotyčnému dobrodinci, že každá ze zmiňovaných zásuvek musí mít svůj extra jistič. Aby vám nenabídli třeba dvě dvojzásuvky vedle sebe pro 4 auta.  ;)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 03.03.2012, 20:39
Hlavně zdůraznit dotyčnému dobrodinci, že každá ze zmiňovaných zásuvek musí mít svůj extra jistič. Aby vám nenabídli třeba dvě dvojzásuvky vedle sebe pro 4 auta.  ;)
Pochopitelně to bude nutnost. Ale myslím, že dodavatelů rozvaděčů a zásuvkových skříní je mraky. Někteří dodávají jen škatule s neosazenými prvky, takže domontování jisitčů a přívodního kabelu by nebyl problém. Chránič by nebyl nutný, neboť by to neobsluhovala laická obsluha :),  ale byl by to staveništní rozvaděč :)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 03.03.2012, 20:49
Pokud ČEZ přislíbil pomoc, tak ten nápad s provizorní přípojkou kolegy Hasaly není úplně špatnej. Jak jsem psal tak u 90% benzinek na dalnici bude trafacka. Z větší části je území okolo dálnice ČEZu, takže tohle by neměl být problém.

 Koukal jsi Mirku na to co jsem psal kousek výš? Tím že potřebuješ o jednu zásuvku 230V míň, tak ti bude stačit rozvaděč se jednou zásuvkou 400V/32A a 7 zásuvek 230V. Nebo 2 zásuvky 400V/32A a dvě 230V/16A a jedna zásuvková skříň s 5ti zásuvkami 230V/16A. To by nemělo být tak složité.
 Až budeš vědět, kde budou euta mrtvá pro nedostatek energie, tak to chce najít těsně před tím odpočívadlo, benzíku a tam si od ČEZu nechat udělat provizorku.

Kluci díky, tak nějak jsem to odhadoval. Tak teď jak to dopadne v pondělí se zkušební jízdou.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Radim Strycharski 03.03.2012, 21:10
Až budeš vědět, kde budou euta mrtvá pro nedostatek energie, tak to chce najít těsně před tím odpočívadlo, benzíku a tam si od ČEZu nechat udělat provizorku.
Taky je otázkou, jak těsně. Když se otočí vítr a začne pršet, může se dojezd zkrátit tipuju až o 15 %.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 03.03.2012, 21:27
Petře Humpolec je blízko. iOn dojede dál...
Já bych to viděl tak, že jen s jednou zastávkou to zvládnete pouze želvím tempem, jako překážka plynulého provozu. A to potřebujete s jistotou dojet se všemi 8-9 auty, a ne že jich třetinu cestou odstavíte.
Takže to vidím na 2 zastávky, a v tom případě je Humpolec ideální. Ještě jednu takovou u VelMezu a je vystaráno.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 03.03.2012, 21:51
Já bych to viděl tak, že jen s jednou zastávkou to zvládnete pouze želvím tempem, jako překážka plynulého provozu. A to potřebujete s jistotou dojet se všemi 8-9 auty, a ne že jich třetinu cestou odstavíte.
Takže to vidím na 2 zastávky, a v tom případě je Humpolec ideální. Ještě jednu takovou u VelMezu a je vystaráno.
Asi tak.
je to původní plán Petra Jahody. Přičemž jeden iOn pojede jako testovací již v pondělí.
Tedy zbývá osm.
Nabíjecí karusel vychází pro sedm vozů. Což bychom mohli nenápadně vmáčknout i to osmé.

Pokud už máme alespoň tuto představu můžeme jít pátrat po zásuvkách.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Juraj Rojko 03.03.2012, 22:27
Sice si myslím, že tohle vůbec na dálnici nepatří, ale pokusím se být konstruktivní. Měli byste brát do úvahy i dvě další okolnosti. Zaprvé je Humpolec prakticky nejvyšší bod výškového profilu. Humpolec je tedy optimální zastávka, pokud tam vůbec dojedete. Zadruhé by bylo dobré optimalizovat nabíjení vzhledem k tomu, že je značně nelineární, jak jsem se dočetl. T.j. první trasa se 100% nabitým akumulátorem řekněme do toho Humpolce a pak dva další přískoky s akumulátory nabitými pouze částečně (~80%). V celkovém součtu by to mělo vyjít rychlejší než jedno nabíjení na 100%,  navíc s dojezdem na hraně. Tedy asi tak jak píše pan Fuk, pouze bych poradil nedobíjet v Humpolci a Valmezu doplna.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 03.03.2012, 23:01
Sice si myslím, že tohle vůbec na dálnici nepatří, ale pokusím se být konstruktivní. Měli byste brát do úvahy i dvě další okolnosti. Zaprvé je Humpolec prakticky nejvyšší bod výškového profilu. Humpolec je tedy optimální zastávka, pokud tam vůbec dojedete. Zadruhé by bylo dobré optimalizovat nabíjení vzhledem k tomu, že je značně nelineární, jak jsem se dočetl. T.j. první trasa se 100% nabitým akumulátorem řekněme do toho Humpolce a pak dva další přískoky s akumulátory nabitými pouze částečně (~80%). V celkovém součtu by to mělo vyjít rychlejší než jedno nabíjení na 100%,  navíc s dojezdem na hraně. Tedy asi tak jak píše pan Fuk, pouze bych poradil nedobíjet v Humpolci a Valmezu doplna.


Uvidíme co bude v pondělí, ale náš rekord je ve dvou lidech Karlovy Vary - Cínovec a to z kopce opravdu není.
Nejdelší cesta bez přerušení: 136,2 km (trasa Karlovy Vary, Cínovec)
http://elektrika.tv/electric-emotion/vyhodnoceni-electric-emotion-tour-2011


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jaromír Marušinec 03.03.2012, 23:17


Začl bych touto mapou http://www.pluginmap.eu a obvolej červené třífázové místa.
Když se k tomu přidá nějaká nedokončená stanice ČEZu, mělo by to vyjít.



Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Lukáš Rotrekl 03.03.2012, 23:22
Co se zkusit zeptat v průmyslových a logistických zónách kolem dálnice. (Humpolec, Jihlava, Velké Meziříčí, Bíteš, ..)

Ale je to zase o tom nabídnout jim za to něco... "Uděláme reportáž a v ní vás vychválíme, jak jste nás nechali nabít".....

S TS u čerpaček na dálnici bych tipl ve vztahu k ČEZu jeden problém a to že budou z 99% odběratelské. Takže tady ČEZ moc nepomůže.
Ale zase by nemusel být problém se z nich připojit výkonově, ale je to jednání s majitelem..... Ostatně jako ve všech variantách...


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 03.03.2012, 23:57
Musejí všichni nabíjet ve stejnou dobu na stejném místě?
Naprosto šílený nápad:
- z Prahy vyjede skupina aut (EUT)
- na prvním vhodném místě první zastaví a nabíjí
- na druhém vhodném místě druhé zastaví a nabíjí
- ...
...
- první vyjíždí nabité, "předjíždí ty",  co nabíjejí
- na jistém místě první zastavuje a dobíjí, ostatní jej postupně předjedou...
- podobně druhé a další...
....
- při vhodné volbě nabíjecích míst každé auto 2x nabíjí a do Brna přijíždějí současně...

Takový "Kulový blesk" byste nezorganizoval i?


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 04.03.2012, 06:53
Začl bych touto mapou http://www.pluginmap.eu a obvolej červené třífázové místa.
Když se k tomu přidá nějaká nedokončená stanice ČEZu, mělo by to vyjít.
Jarku díky, s tvou mapou se počítá.

Co se zkusit zeptat v průmyslových a logistických zónách kolem dálnice.
Ale je to zase o tom nabídnout jim za to něco...
S tím se také počítá.
Pokud by někdo chtěl zaplatit v tom také není problém. Jedno euto sežere 70Kč a dáme mu 100Kč za každé.

Musejí všichni nabíjet ve stejnou dobu na stejném místě?
Bohužel zatím máme jedinou rychlonabíječk u od Schracku (jedinou volnou v Evropě). A do Brna potřebujeme dojet současně. Jak jsem uváděl níže máme v plánu dobájeci karusel. mezitím co jedno se rychlodobíjí, druhé se pomalodobíjí. Ještě možná ČEZ vytáhne eso z rukávu, ale to nevíme.



Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 04.03.2012, 19:37
No s tou mapou to nebude žádná obr kovbojka. Nechat jet auta samostatně a někde před Brnem na sebe počkat. A případně se dobít. A pak už může jet kolona 7mi eut. Na kdy je ten přesun plánován. Že bych si šel vyfotit 7 kusů ekologie :)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jozef BABJAK 05.03.2012, 06:50
Ako prvé mi napadlo osloviť prevádzkovateľ ov čerpacích staníc na trase, najmä tých veľkých, ktorý majú čerpacie stanice dostatočne husto už teraz, aby zaradili elektro-stojan medzi svoju stálu výbavu. To by bolo systematické riešenie, ak som správne pochopil, vy to ale potrebujete vyriešiť najmä rýchlo.

Samotná existencia otázky dáva jasný obraz o súčastnej pozícii elektromobilit y. Tak mi napadlo, ako komicky bude asi táto diskusia vyznievať niekomu, kto ju o 20 rokov vyhrabe z archívu.  :D


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 05.03.2012, 07:03
Ako prvé mi napadlo osloviť prevádzkovateľ ov čerpacích staníc na trase, najmä tých veľkých, ktorý majú čerpacie stanice dostatočne husto už teraz, aby zaradili elektro-stojan medzi svoju stálu výbavu. To by bolo systematické riešenie, ak som správne pochopil, vy to ale potrebujete vyriešiť najmä rýchlo.

Samotná existencia otázky dáva jasný obraz o súčastnej pozícii elektromobilit y. Tak mi napadlo, ako komicky bude asi táto diskusia vyznievať niekomu, kto ju o 20 rokov vyhrabe z archívu.  :D
Aby to dávalo smysl, tak je chceme převézt právě na blížící se AMPER.
Jinak by jely na velkém návěsu.
Ale právě z toho historického milníku je potřeba zanechat stopu elektromobilní situace na kterou se bude jednou vzpomínat jako na období vinylových elpíček.

Ale ještě není nic jisté. Jsme s Jakubem a přáteli odhodlaní a do myšlenky se musí ještě vyjádřit majitelé souvisejících rekvizit. Tak uvidíme.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jozef BABJAK 05.03.2012, 07:10
Aby to dávalo smysl, tak je chceme převézt právě na blížící se AMPER.
Jinak by jely na velkém návěsu.

Tak tomu rozumiem. Ak by elektomobily mali na elektro-výstavu prísť na návese, bola by to tak veľká hanba, že by tam radšej ani nemali chodiť.  :-[


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 05.03.2012, 07:22
...
Ale právě z toho historického milníku je potřeba zanechat stopu elektromobilní situace na kterou se bude jednou vzpomínat jako na období vinylových elpíček...
Jsou nadšenci, kteří se snaží vynilová elpíčka "vrátit, oživit..."

Jeden příbuzný jezdíval už před mnoha léty jako "profesionální řidič" (mimo jiné Š1202, 1203). Taky vzpomínal na doby, kdy počítali každou minutu, aby dojeli k benzínce dřív, než jim zavřou, počítali každý kilometr, aby dojeli,... A pro jistotu vozili nějaký ten kanystr...
Dnes by se tomu mohl někdo smát...

Třeba je to s těmi elektroauty "krok správným směrem" a dočkáme se taky masové podpory
Mě by se líbilo i něco jiného. Jaký je asi povrch auta? Jaké možnosti nám přinesou nanotechnologi e? Mohl by povrch auta fungoval jako FV panel? I kdyby dával jen nějakých 200W, pro některá využití, kdy auto jezdí jen krátké úseky a hodně stojí by to mohlo zajímavým způsobem zmenšit požadavky na návštěvy "elektropump"...


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jozef BABJAK 05.03.2012, 07:51
Mám v živej pamäti 4,5L bandasku určenú na umiestnenie v rezervnom kolese osobného auta. Na dlhšie cesty 20L. K tomu dve plastové krabice cca 10x25x40cm, jedna s náradím a druhá s náhradnými dielmi. Pod zadným sedadlom momentový kľúč a nové tesnenie pod hlavu. Dnes mám v aute štartovacie káble a sadu náhradných žiaroviek a mám pocit, že mám vysokon nadštandardnú výbavu.  ;)

O tom, prečo súčastné elektromobily - aspoň tie "masovo" vyrábané stále nemajú na streche FV panely, som už niekoľkokrát uvažoval. Znie to logicky: idem do práce, 9 hodín stojí auto niekde na ulici, z toho možno 4-5 hodín na priamom slnku. Ničmenej, výstupný výkon s dostupnej plochy je patrne v porovnaní s kapacitou batérií tak smiešne malý, že výrobné a prevádzkové náklady FV nabíjačky sú neadekvátne možnému prínosu.

Potom mi ale prichádza na um otázka, či sú k niečomu dobré FV panely do áut umiestňované za čelné sklo a pripájané do zapaľovača.  :-\

Mimochodom, aké sú parametre - najmä rýchlosť - elektromobilu v "úspornom" režime? Ja len že na diaľniciach platí okrem maximálnej aj minimálna rýchlosť. Veľmi mi to pripomína ventil pod palivovou nádržou na motocykloch: otvorené-zatvorené-rezerva.  (zle)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 05.03.2012, 08:33
Mohl by povrch auta fungoval jako FV panel? I kdyby dával jen nějakých 200W, pro některá využití, kdy auto jezdí jen krátké úseky a hodně stojí by to mohlo zajímavým způsobem zmenšit požadavky na návštěvy "elektropump"...

Mirek Marušinec, ostatně i Škodovka na střeše FV panel mají.


Obecně:
Sakryš mám pocit, že veřejnost stále nic neví. i když se to omílá stále dokola.
I ten zvuk je již řešen aby plašil chodce :-)
Na elektromobilit ě se pracuje násobně víc, než si koncový spotřebitel myslí. A z mého pohledu tvrdit, že je to zbytečné, je projevem pouze nedostatkem informací.
Pokud někdo investuje takové objemy, mě zajímá proč a neřeším zda je takový, či takový.

I já jsem jen spotřebitel a koukám. Jen mám k těm strojům trochu blíž, než jiní.



Mám v živej pamäti 4,5L bandasku určenú na umiestnenie v rezervnom kolese osobného auta. Na dlhšie cesty 20L. K tomu dve plastové krabice cca 10x25x40cm, jedna s náradím a druhá s náhradnými dielmi. Pod zadným sedadlom momentový kľúč a nové tesnenie pod hlavu. Dnes mám v aute štartovacie káble a sadu náhradných žiaroviek a mám pocit, že mám vysokon nadštandardnú výbavu.  ;)

Tak tuto situaci si vybavuji také zcela přesně!  (dance) (dance) (dance)

Mimochodom, aké sú parametre - najmä rýchlosť - elektromobilu v "úspornom" režime? Ja len že na diaľniciach platí okrem maximálnej aj minimálna rýchlosť. Veľmi mi to pripomína ventil pod palivovou nádržou na motocykloch: otvorené-zatvorené-rezerva.  (zle)

Peugeot iOn má tzv. "želví mód". Asi se dá nazvat rezervou. Loni v létě jsme se na cestě kolem ČR do něj dostali jen jednou. A to před vrcholem Cínovce na ktérý jsme vyrazili z Karlových Varů. Asi km před vrcholem "želví mód" vypojil všechny nedůležité spotřebiče a patrně snížil i akceleraci a max. rychlost (cca 50km/hod.). Tehdy jsme potřebovali dojet protože šlo o rekord.
Na dálnici bych "želví mód" neviděl rád, ale jak jsem psal za celých 2760km jsme se do něj dostali jednou.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Šipeky Michal 05.03.2012, 08:55
to Babjak:
Dobré sú na napájanie malých spotrebičov ako napr. ventilátory. Ono je riadny rozdiel sadnúť do auta na slnku ak malo všetko zavreté a ak sa tam trochu vymieňal vzduch s okolím práve vďaka takémuto ventilátoru. Prípadne na to vedia ísť aj také systémy, čo kúsok pootvoria strešné okno (v prípade dažďa a zotmenia inteligentne zavrú) a pritom akumulátor nie je zaťažovaný.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: SMILEK 05.03.2012, 11:55
Kdybych měl Mirku tento problém řešit já,  vsadil bych na estrádu (to je redakci Elektriky přece blízké). Vytipoval bych si po trase vhodnou obec (nebo dvě) a domluvil bych si se starostou, že se tam určitého dne zastaví skupinka elektromobilů. Myslím si, že v každé větší obci by se našla skupinka dobrovolníků,  která by nechala za pivko či stovku na proud krmit Iony ze svých domovních rozvodů (každé auto povinně do výbavy 50m prodlužovačku, ale nééé supermarketovo u  (dance) ). Lidé jsou zvědaví a elektromobilit a nezavítá do českých obcí zrovna často.

Ideální by bylo sehnat devět domů na jedné ulici, aby se to hezky vyjímalo. Než by se autíčka nabila, mohl bys těm nejochotnějším zprostředkovat svezení po vesnici v autě,  které bude mít rychlocharger  ;) a půjde do krmidla dvakrát.

Jen nevím, zda bude stačit jedna zastávka (pět hodin je celkem dlouhá doba),  nebo dvě. Mezi námi, ten 88.-100. kilometr je optimální (od Jihlavy je to z kopce).

Wadjamín?


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Martin Novák 05.03.2012, 12:06
O tom, prečo súčastné elektromobily - aspoň tie "masovo" vyrábané stále nemajú na streche FV panely, som už niekoľkokrát uvažoval. Znie to logicky: idem do práce, 9 hodín stojí auto niekde na ulici, z toho možno 4-5 hodín na priamom slnku. Ničmenej, výstupný výkon s dostupnej plochy je patrne v porovnaní s kapacitou batérií tak smiešne malý, že výrobné a prevádzkové náklady FV nabíjačky sú neadekvátne možnému prínosu.

Potom mi ale prichádza na um otázka, či sú k niečomu dobré FV panely do áut umiestňované za čelné sklo a pripájané do zapaľovača.  :-\

Pokud uvazujeme o plose bezne strechy auta a ne o nejake silanosti s kridly 10m2,  narazime na pani Fyziku. Solarni prikon pro nasi zemepisnou sirku je 1000 W/m2 1. cervence na prave poledne. Takze pokud uvazujeme plochu strechy auta 2m2 a  ucinnost panelu 25%,  vyrobi nam ta strecha maximalne nejakych 400-500W. Pokud bude auto na slunci treba 8 hodin  (8:00-16:00),  pritece do baterek v idealnim pripade tak 2-3 kilowatthodiny elektriny. A to mluvim o jasnem a slunecnem cervencovem dni. V pomeru ke kapacite baterek a spotrebe auta je to plivanec do jezera.

U tech panelu za celni sklo jde o neco uplne jine. Jejich vykon je smesnych par watt, ale tech par desitek miliamper co ten panel da vam docela dobre pokryje samovybijeni baterky a nejaky drobny odber (treba alarmu),  takze kdyz nechate auto par tydnu odstaveno, nebude mit pak zcela mrtvou baterku.  


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: SMILEK 05.03.2012, 12:14
Solarni prikon pro nasi zemepisnou sirku je 1000 W/m2 1. cervence na prave poledne. Takze pokud uvazujeme plochu strechy auta 2m2 a  ucinnost panelu 25%,  vyrobi nam ta strecha maximalne nejakych 400-500W...
S ohledem na reálnou účinnost panelů,  sklon panelu vůči slunci a měnící se výšku slunce během dne bych ve finále uvažoval tak polovinu, jinak však naprosto souhlasím  ;).


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 05.03.2012, 12:42
Kdybych měl Mirku tento problém řešit já, vsadil bych na estrádu (to je redakci Elektriky přece blízké). Vytipoval bych si po trase vhodnou obec (nebo dvě) a domluvil bych si se starostou, že se tam určitého dne zastaví skupinka elektromobilů. Myslím si, že v každé větší obci by se našla skupinka dobrovolníků, která by nechala za pivko či stovku na proud krmit Iony ze svých domovních rozvodů (každé auto povinně do výbavy 50m prodlužovačku, ale nééé supermarketovo u  (dance) ). Lidé jsou zvědaví a elektromobilit a nezavítá do českých obcí zrovna často.

Ideální by bylo sehnat devět domů na jedné ulici, aby se to hezky vyjímalo. Než by se autíčka nabila, mohl bys těm nejochotnějším zprostředkovat svezení po vesnici v autě, které bude mít rychlocharger  ;) a půjde do krmidla dvakrát.

Jen nevím, zda bude stačit jedna zastávka (pět hodin je celkem dlouhá doba),  nebo dvě. Mezi námi, ten 88.-100. kilometr je optimální (od Jihlavy je to z kopce).

Wadjamín?

Pavle to nemá chybu!   (dance) (dance) (dance) (dance) (dance)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 05.03.2012, 12:45
Panovéééé!

Hodinka napětí! Jakub se vydal na vybíjecí cestu iOnem na D1!


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 05.03.2012, 13:00
Panovéééé!

Hodinka napětí! Jakub se vydal na vybíjecí cestu iOnem na D1!

Nyní je u Mirošovic!


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 05.03.2012, 13:55
To má vyzkoušet v reálném provozu jak moc bude klesat množství energie v akumulátorech? Tak mu přeji lehkou nohu a dost příležitostí k rekuperaci...


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Václav Pešek 05.03.2012, 14:07
a večer bude ve zprávách uveden jako šílenec co se mu nepovedl experiment, s "blbým, předraženým jakobyautem" 

on si veze tu rychlonabíječk u sebou?


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 05.03.2012, 14:27

Tak za Humpolcem u OMV najel na podvalník.
Super.
Tedy Humpolec je OK určitě.
Druhé nabíjecí místo bude Měřín, kde mi to domluvil Jaroslav Miklík.

... s "blbým, předraženým jakobyautem" 
To bych vzal skoro osobně. Mám k iOnu určitý vztah a nedám na něj dopustit.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Juraj Rojko 05.03.2012, 16:59
No vida, takže původní odhady se potvrdily.

Pavle to nemá chybu!   (dance) (dance) (dance) (dance) (dance)

Hlavně nezpomeňte na teplé prádlo na cestu a na skleněné korálky pro domorodce.  ;)  (dance)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Vít Rotrekl 05.03.2012, 17:22
Já to říkal. Před Humpolcem je odpočívadlo z bistrem (viz mapa). Zkus se tam Mirku poptat.
Bistro Trucbaba 
Cechovní 148, 396 01 Humpolec
tel: 565 533 933

 Tam si v klidu dáte i kávičku než se iOn-i nabijí


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Filip Výmola 05.03.2012, 17:41
Jestli spolupracuje i ČEZ, tak jsem u několika benzínek/odpočívadel viděl klasické trafo, tak co se domluvit, aby tam připravil ČEZ odběrné místo? Je to jenom nápad  :)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Juraj Rojko 05.03.2012, 17:48
Mám ještě jeden nápad, který by výrobci elektromobilů mohli marketingově využít. V Humpolci je pivovar Bernard, vhodná zásuvka se tam jistě najde a než "natankujete",  tak stihnete pivko a i časem na odbouráním alkoholu. To je věc, kterou klasický automobil nabídnout nemůže.    (drinks)  :D


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 05.03.2012, 19:01
Já to říkal. Před Humpolcem je odpočívadlo z bistrem (viz mapa). Zkus se tam Mirku poptat.
Bistro Trucbaba 
Cechovní 148, 396 01 Humpolec
tel: 565 533 933

 Tam si v klidu dáte i kávičku než se iOn-i nabijí

Jakože u bistra budou mít cca 70A pro nás?  (dance) (dance) (dance)

Jestli spolupracuje i ČEZ, tak jsem u několika benzínek/odpočívadel viděl klasické trafo, tak co se domluvit, aby tam připravil ČEZ odběrné místo? Je to jenom nápad  :)

Teď jsme dostali zprávu, že u ČEZu to především z administrativn ích důvodů nepůjde tak rychle jak bychom potřebovali.

Mám ještě jeden nápad, který by výrobci elektromobilů mohli marketingově využít. V Humpolci je pivovar Bernard, vhodná zásuvka se tam jistě najde a než "natankujete",  tak stihnete pivko a i časem na odbouráním alkoholu. To je věc, kterou klasický automobil nabídnout nemůže.    (drinks)  :D

Tedy Juraji to je slovo do pranice!  (dance) (dance) (dance)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Zdenek Hejčl 05.03.2012, 19:36
Mirku, tak kolik přesně nakonec ujel kilometrů na jedno nabití?  ;)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Václav Pešek 05.03.2012, 20:03
Minařík: osobní to nebylo.... ale koupil by jste si ho za jeho cenu? jako normální výsledek rozvahy při pořizování automobilu?

pokud totiž obdobné auto konvenční stojí cca 250000kč (malé auto, +-50kw) a tak při ceně ionu cca 750000kč, vám zbývá 500000 na provoz. což při průměrné spotřebě těchto aut 6l, vystačí tyto peníze na ujetí cca 250000km (obvykle průměrný náběh za životnost automobilu-10let),  pokud ostatní udržovací náklady (pneumatiky, opravy podvozku, údržba) budou zhruba obdobné. a to jsem doposud nezapočítal provozní náklady "paliva " Ionu... při jejich započítání, bych se posunul někam daleko k 350000km-15let - návratu investice...  Pokud si konvenční auto nechám přestavět třeba na plyn (za poměrně nízkou investici),  začne se mi Ion vyplácet po 450000... a kdo ví, co s tíma utem bude, když to je nájezd za cca 20let....

takže ač by mně, jakožto člověku, který stráví nejvíce času na trasách okolo 30km by tohle auto mohlo vyhovovat běžně, ale když se vydám do brna, mám problém, když budu chtít udělat plzeň na otočku, mám problém, prahu na otočku (čož je často) mám opět problém...  proto i kdyby elektromobil stál stejně, musel bych jej kombinovat s dalším, normálním autem na delší trasy.

Jenže když si koupím normální auto, tak najedu 250000-350000km než mi jakoby z ekonomického pohledu, vůbec k něčemu bude.

takže pokud by ion stál jako normální auto, byl bych si ho ochoten koupit na ty pojížďky po okolí (kterých je nejvíc) a nechat si nějaké jiné, třeba starší (protože pak tolik nenajede) a větší auto na ty vejlety... Výhodou Ionu je: ždáný studený motor, žádné časté startování, inhed plný "výkon" nízká hlučnost, emise někde jinde....

jenže Ion stojí jako tři, normální auta... a to je i při pominutí problémů z provozu elektromobilů problém, protože ekologie je sice hezká věc, ale peníze zatím netisknu.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jan Alin 05.03.2012, 20:10
Také by mě zajímal ekonomicky funkční model použití elektromobilu. Ani v autě na půjčení nevidím moc šancí u nás. Jak je to ve světě?


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Milan Hudec 05.03.2012, 20:20
Také by mě zajímal ekonomicky funkční model použití elektromobilu. Ani v autě na půjčení nevidím moc šancí u nás. Jak je to ve světě?
Ve světě provoz nepřímo dotují, což z mého pohledu správné není.......... ........

Coby funkční model na hraně funguje: ráno 100km do práce, nechat nabíjet nejlépe ze zásuvky zaměstnavatele, odpoledne 100km domů, přes nos nechat nabíjet v garáži.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Václav Pešek 05.03.2012, 20:21
dřív se dělaly třeba elektromobily Favorit...  používaly ho na pár poštách, protože charakter provozu byl vyhovující (krátké trasy, časté zastávky, od odpoledne až do rána to stojí a může nabíjet) ale ani tak se to pro omezený výkon, životnost baterií (zde klasické trakční) prakticky neujalo a dnes vím o jednom, který má jeden fanda značky, který byl ochoten dát za baterie několik desítek tisíc...


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jan Alin 05.03.2012, 20:42
Coby funkční model na hraně funguje: ráno 100km do práce, nechat nabíjet nejlépe ze zásuvky zaměstnavatele, odpoledne 100km domů, přes nos nechat nabíjet v garáži.

Já myslel ekonomicky funkční model, ne jak vytáhnout půl elektronádrže ze zaměstnavatele ;D. Pokud bych byl zaměstnavatel tak bych určitě radši volil normální vůz pro zaměstnance i pro soukromou potřebu než elektromobil, zaměstnavatelů m jde o peníze.
Jen tak mimochodem, jak je to s technickou u elektromobilu?


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Milan Hudec 05.03.2012, 20:50
Já myslel ekonomicky funkční model, ne jak vytáhnout půl elektronádrže ze zaměstnavatele ;D. Pokud bych byl zaměstnavatel tak bych určitě radši volil normální vůz pro zaměstnance i pro soukromou potřebu než elektromobil, zaměstnavatelů m jde o peníze.
Jen tak mimochodem, jak je to s technickou u elektromobilu?
V současné době, bez toho, že byste z někoho něco vytáhl ekonomicky funkční model neexistuje (alespon dle mých úvah) samozřejmě s výjimkou, kdy je takový automobil součástí reklamní kampaně fy.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 06.03.2012, 09:53
Mirku, tak kolik přesně nakonec ujel kilometrů na jedno nabití?  ;)

Včera to bylo 107 km.
Taky to bylo jen stoupání.
Od Humpolce do Brna je to již z kopce.

Minařík: osobní to nebylo.... ale koupil by jste si ho za jeho cenu? jako normální výsledek rozvahy při


Peníze také netisknu, a elektromobil bych rozhodně nekupoval jako spalovací auto. Jak jsem uváděl mnohokrát před tím, elektromobily se financují jinak. Dotace jsou ještě další výhoda.

... vytáhl ekonomicky funkční model neexistuje ...

Ekonomicky funkční model ... hmmm ... to mi připomíná kamaráda, který se mě ptá: " v čem bych mohl podnikat a jak, nevíš?"

Nejsem žádný distributor elektromobilů abych připravoval modely použití a financování. Pokud je cokoliv dotováno má to svůj význam. Ptej me se proč je to dotováno.

Pokud něco dotuji, pak proto, že mi to pomáhá v něčem jiném. Například: ... pokud město dotuje elektromobilit u tím, že euto nemusí platit vjezdy do zón a parkovné, dotací se to nazývá proto, že touto úlevou město přichází o poplatky. Proč to dotuje a proč tedy snižuje záměrně příjmy na úkor elektromobilit y se ptejte městské úřadu pokus si neodpovíte sami.


Neměli by si vývojáři a investoři v zahraničí přeložit tuto diskusi? Možná by pochopili, že vše dělají zbytečně. A že toho tedy ve světě jezdí!

 (dance) (dance) (dance) (dance)



Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Václav Pešek 06.03.2012, 10:19
jak jsem ve svém dlouhosáhlém příspěvku psal, o peníze jde až v první řadě.

a elektromobil, jež se začne vyplácet za hranicí morální životnosti auta (když budou mít baterie prakticky neomezenou životnost - jinak se nevyplatí nikdy) s investiční sumou hodnou o dvě třídy většího, plně vybaveného, zcela jinak prostorného a dynamického auta...  není přinejmenším v blízké budoucnosti, nic jiného než ekonomické nepolíbenosti, ekologického zoufalství, provar, a nebo projev velkého fandovství....

a to je na komerční úspěch a skutečnou změnu skladby vozového parku fakt strašně málo...


pokud by mi někdo nabídnul elektromobil, který bude trochu užitkový, bude mít dostatečný výkon (to se s trochou skromnosti dá splnit již dnes) a bude mít slušnou cenu, která bude obdobná, nebo jen mírně vyšší než cena konvenčního auta, byl bych ochoten vzhledem k charakteru provozu auta, který mám, o něm uvažovat....

jenže pokud je to malé autíčko, za cenu za cenu velmi slušné střední třídy, které má provozní náklady asi jako ta střední třída na plyn...  tak mi ani moje základní ekonomické znalosti nedovolí užít více než jeden, pragmatický důvod k jeho koupi, proti zástupu těch negativních... .

takže asi vývoj ujde ještě dlouhou cestu, než bude nějaký elektropickup, s dojezdem 200-250km, za 300000, který bych vzal se spokojeností.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 06.03.2012, 10:53

Tady vyšlo něco o naší akci na Hybrid.cz!

http://www.hybrid.cz/chysta-se-velka-jizda-8-elektromobilu-z-prahy-do-brna-po-d1


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 06.03.2012, 16:05

Neměli by si vývojáři a investoři v zahraničí přeložit tuto diskusi? Možná by pochopili, že vše dělají zbytečně. A že toho tedy ve světě jezdí!

 (dance) (dance) (dance) (dance)

Chtělo by to víc měst jako je Zermatt!
Byl tam někdo z vás?
My jsme tam se spalovacím motorem viděli jen jeden stavební stroj - možná dostal vyjímku, protože se taková technika "v elektrice" nepoužívá, nevyrábí.
I když mám strach, že v "česku" by to byla jen past na cizince, co se pověsí na někoho místního, všichni "místní",  všichni VIP a jejich kamarádi by měli vyjímku!


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Milan Hudec 06.03.2012, 16:31
Chtělo by to víc měst jako je Zermatt!
Byl tam někdo z vás?
My jsme tam se spalovacím motorem viděli jen jeden stavební stroj - možná dostal vyjímku, protože se taková technika "v elektrice" nepoužívá, nevyrábí.
I když mám strach, že v "česku" by to byla jen past na cizince, co se pověsí na někoho místního, všichni "místní",  všichni VIP a jejich kamarádi by měli vyjímku!
Jakmile smogovým starousedlíkům sebereš smog, tak po čase vlivem čistého vzduchu většina onemocní, takže úspora je v háji :)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jan Franěk 06.03.2012, 19:28
A nešlo by se domluvit přímo s městem Humpolec? Jistě mají připraveny nějaké vývody pro napájení různých akcí města. Předpokládám, že dostatečně dimenzované. Na oplátku by si mohli prohlédnout tato vozidla. Ze zkušeností vím, že to nebývá takový problém a nechá se domluvit opravdu mnoho.

Navíc by to mohla být reklama jak pro město, tak pro Vaší výpravu.

PS: možná by i zvážili zřízení nabíjecí stanice pro podobné případy  o:-)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 07.03.2012, 06:51

Neni moc casu na hrdinstvi, cas kvapi a sestnacteho se blizi. musime vychazet z toho co mame ne z toho co by mohlo jednou byt. Vsechny procesy ke kterym musi zasedat predstavenstva, ci podobne pripady jiz nemuzeme uvazovat. Ale mame jeste nekolik karet v ruce.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jan Franěk 07.03.2012, 12:49
Tak. Právě jsem tam informačně volal a hned s prvním telefonem jsem byl úspěšný. Okamžitě  přivítali podobnou akci a po dodání potřebných technických a organizačních podrobností vše zařídí. Pokud to tedy bude v jejich moci.  Je to ovšem potřeba poslat mailem co nejdříve.

Pokud o to máte zájem ,  pošlu kontakt.

U mě má město Humpolec bodík (bohužel pouze virtuální)  (jednicka)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Petr M 07.03.2012, 16:02
jak jsem ve svém dlouhosáhlém příspěvku psal, o peníze jde až v první řadě.

Bohužel. Pro mě by byl EM ideální dopravní prostředek. Mám to do kanclu přesně 35km, tam i zpět by to snad šlo na jedno nabití. Práce + cesta tak 10 hodin, 14 hodin stání v průjezdu vedle škatule od NG se zásuvkama 400V/16A a 2x230V/16A...

Potvora na benzín se prodraží a většinou si je uzurpuje přítelkyně a hromadnou dopravou to sebere dvojnásobek času :( Přestavba na plyn by zdvojnásobla cenu vozidla.

Jediný důvod, proč na denní ježdění do hokny nemám EM je, že ho nesplaším pod 350 tyček. To už by se na volným čase a ropě zaplatilo bohatě.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Michal Lužný 07.03.2012, 19:34
Bodejť by Humpolec nefandil elektrice, když se tam odstěhoval Hliník.  ;)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jan Franěk 07.03.2012, 20:00
Taky se tomu v Humpolci patřičně věnují. Mají tam vlastní Hliníkárium a pamětní desku nejslavnějšího přistěhovalce. Můžete si to prohlédnout na jejich stránkách přímo interaktivně.   ;D


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 07.03.2012, 20:12

Kluci díky.
Vše je v jednání.
Ale jisté není vůbec nic.
Procentálně nás podporují skoro všichni.
Jako v každé podobné akci je mnoho proměnných.
A nemůže to být "hurá akce na koleně".
Amper se blíží a času ubývá. Uvidíme.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Šipeky Michal 09.03.2012, 10:41
Pán Minařík, dovoľte mi jednu praktickú otázku k Peugeotu Ion.

Aké má výrobca auta požiadavky na príkon pre rýchlonabíjani e? Zaujímal by ma hlavne prúd? Našiel som iba napätie 400V.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 09.03.2012, 10:52
Našiel som iba napätie 400V.
Baterie 88 článků Li-ion má jmenovité hodnoty 330 V / 50 Ah.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 09.03.2012, 11:04
Baterie 88 článků Li-ion má jmenovité hodnoty 330 V / 50 Ah.
9*330=2970
To by skoro šlo - zapojit 9 IONů do série a "sebrat" trochu energie Pendolínu.  (dance)
V části republiky je elektrifikovan á trať na 3kV DC.  :D
Jen pozor, jižní část je 25kV AC.  (zle)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Petr Doležal 09.03.2012, 11:07
20kW / 330V = 60A
60A * 0,33 = 19,8Ah
Do 50Ah to má hodně daleko


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 09.03.2012, 22:01
Pán Minařík, dovoľte mi jednu praktickú otázku k Peugeotu Ion.

Aké má výrobca auta požiadavky na príkon pre rýchlonabíjani e? Zaujímal by ma hlavne prúd? Našiel som iba napätie 400V.

U jednofázového nabíjení jsme měřili proud zásuvkou ve zdi 14,2A (krátkodobě 14,5A).
Třífázové nabíjení mobilní DC rychlonabíječk ou Schrack uvádí 28A v každé fázi.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Martin Lima 10.03.2012, 18:36
Trochu od tématu, ale přesto.... Existuje zajímavý dokument "Who killed electric car". Zájemcům o elektromobily doporučuju zkouknout. :-)
Jedna věc mi tu ale není jasná... Proč není nabíjecí obvod přímo součástí auta, které by pak mělo někde 2 přípojky, na 1f 230 a 3f 230/400, s nastavitelným max. proudem podle toho, kam se připojí...?


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 10.03.2012, 18:49
Trochu od tématu, ale přesto.... Existuje zajímavý dokument "Who killed electric car". Zájemcům o elektromobily doporučuju zkouknout. :-)
...
Znám. Zajímavé.

Abyste to dlouho nehledali, zkuste třeba název dokumentu zadat na www(tečka)uloz(tečka)to


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 10.03.2012, 19:00
Trochu od tématu, ale přesto.... Existuje zajímavý dokument "Who killed electric car". Zájemcům o elektromobily doporučuju zkouknout. :-)
Jedna věc mi tu ale není jasná... Proč není nabíjecí obvod přímo součástí auta, které by pak mělo někde 2 přípojky, na 1f 230 a 3f 230/400, s nastavitelným max. proudem podle toho, kam se připojí...?
Ale on jednofázové nabíjení v sobě má.
Ale to rychlodobíjení je velké minimálně jako ta Schrack dobíječka.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: SMILEK 11.03.2012, 00:36
Jen pro info -
dnes večer jsem měl díky Mirkovi možnost seznámit se s tím vozítkem na fotce vlevo. Je to Peugeot 3008 Hybrid. Ale ten má svůj "elektropohon" naopak vyřešen dokonale:
- Rozjezd a pomalá jízda z baterie, i několik minut (do zóny 30, mezi křižovatky, do kolony a do Prahy ideální auto).
- Pokud dochází energie,  "připne" se až 162 dieselových koní do přední nápravy.
- Přechod mezi režimy je celkem plynulý a neruší. Místy jsem musel kouknout na grafiku, abych viděl, odkud a kam jde právě energie (má to cca 7" displej s detailním zobrazením distribuce energie motory<->akumulátory<->kola).
- Umí to režim 4x4 (vpředu diesel a současně vzadu elektro).
- Velmi slušná brzda odpovídá motorizaci vozu a použitý "KERS" ve sportrežimu nedává vytuněným hošíkům s audinami moc šancí ukázat se při rozjezdu z křižovatky (dance).
- Kufr to má docela malý (ale není to kombík a navíc bylo nutné někam schovat 120kg baterie).
- Jízdní dojmy vynikající (zvykl bych si, ačkoliv jsem "srdcařem" jiné značky).  ;)
- Cena? Pro některé zde přítomné by její vyslovení bylo důvodem k diskusi, že se to nevyplatí. Ale tohle auto je docela návykové a cílová skupina zákazníků nebude cenu považovat za problém.  :)
- Závěr: tohle auto s kombi pohonem už může být jednou z cest vpřed. Neekonomické režimy při nízkých rychlostech hravě vykryje elektromotor (na ty dálniční léčba není :( ),  jinak se to chová jako zatraceně pohodlný diesel pro dlouhé trasy.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 11.03.2012, 09:15
Konkurence vyrábí nějaký čas něco podobného.
Už jsem to okukoval a zatím je to asi jediná životaschopná verze euta pro jakékoli použití, ale kombinací obou pohonů ztrácí krásu jednoduchosti a nízké servisní náklady čistokrevnýho euta.
Moc pohyblivých dílů, moc ložisek, moc elektroniky, moc provozních náplní moc věciček na pokažení.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 11.03.2012, 09:31
Konkurence vyrábí nějaký čas něco podobného.

Peugeot představuje Diesel Hybrid4 jako světovou novinku. Nevyrábí náhodou ta konkurence nějaký čas benzínovou variantu?

Jinak jak uvádíš to "moc všeho",  tak s tím souhlasím. V podstatě sedím uvnitř počítače. Ale je to pěkný ...!


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 11.03.2012, 10:57
Peugeot představuje Diesel Hybrid4 jako světovou novinku. Nevyrábí náhodou ta konkurence nějaký čas benzínovou variantu?
Ta světonovost spočívá právě v té dieselovosti.
Asi byl trochu oříšek vyřešit časté startování dieselu (u benzínu to je vyřešeno už dávno).

...použitý "KERS" ve sportrežimu nedává vytuněným hošíkům s audinami moc šancí ukázat se při rozjezdu z křižovatky...
To malinko přeháníš. Moje nevytuněná Mazdička by s ním neměla problém ani na suchu, a na mokru by mu pěkně napráskala  (dance)
Ale rozhodně to nevypadá marně.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: SMILEK 11.03.2012, 11:18
To malinko přeháníš. Moje nevytuněná Mazdička by s ním neměla problém ani na suchu, a na mokru by mu pěkně napráskala  (dance)
Ale rozhodně to nevypadá marně.
Mluvil jsem o smrkáčích v černých audinkách, ne o jeho veličenstvu Tomáši I. Anonymním.  (dance)
Ale vážně: Ten diesel má krouťák 300Nm, elektro přidá ještě 200Nm. Výkon E+M je 157kW a to elektro táhne moc hezky právě hned na začátku. Pokud je Tvá Mazdička něco jako převlečený Passat ZR36 PČR edition, pak se po vybití akumulátoru asi nemáme o čem bavit. (jupi)
Pro časovkový závod s Tvou Mazdičkou se samozřejmě vyrábějí jiné elektrovozíky. Sáhl bych po Tesle.  ;)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 11.03.2012, 11:48
No, Pavle, zůstal bych u porovnávání hromadně vyráběných aut pro běžné použití (což moje Mazdička je)  :D


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: SMILEK 11.03.2012, 12:19
No, Pavle, zůstal bych u porovnávání hromadně vyráběných aut pro běžné použití (což moje Mazdička je)  :D
(poklona)

Z těch, které jsem vyzkoušel u Mirka, bylo to včera testované asi nejzábavnějším . Námitky předřečníků směřující k příliš složitému technickému řešení bych odrazil konstatováním, že dříve jsme měli edisonku, vrcholem techniky byly vypínače č.7 a křemíkové diody místo selenu. Dnes máme ve všem spínané zdroje, každý má na uchu smartphone, počítač, telky už taky nejsou, co bývaly (vzpomínáte ještě na klíčové součástky typu EF80 či PL509?) a neslyším nikoho prskat, že LED TV jsou v porovnání s Tesla Color Spektrum příliš složitý koncept. Pokud vynechám užitečné ptákoviny (HUD displej pro tachometr, displej pro zobrazení distribuce energie ve voze, joysticky a tlačítka ke kdejaké blbině),  samotné auto velmi vhodně kombinuje elektropohon s dieselem. "A vo tom to je"  8).   


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jan Alin 11.03.2012, 12:29
samotné auto velmi vhodně kombinuje elektropohon s dieselem. "A vo tom to je"  8). 

Kombinace elektropohonu se spalovacím motorem se mi taky líbí, nedostatky jednoho pohonu nahradí vždy pohon druhý.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 11.03.2012, 13:29
Mně se, z pohledu toho konceptu, líbí nejvíc Chevrolet Volt (= Opel Ampera, evropské Auto r. 2012).
Číňani ho určitě začnou brzo kopírovat pod značkou Ohm   :D
Na baterky dojezd 50-60 km, což na denní ježdění po městě zpravidla stačí, a na dlouhé cesty benzín 500 km.
A odpich z křižovatky má srovnatelný s tím Peugeotem 3008 Hybrid4   (dance)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jan Alin 11.03.2012, 15:34
Mně se, z pohledu toho konceptu, líbí nejvíc Chevrolet Volt (= Opel Ampera, evropské Auto r. 2012).

To je ještě trochu jiný a určitě zajímavý koncept. Pokud vím tak to je zjednodušeně řečeno elektromobil s vlastní centrálou. Plně elektrický pohon a spalovací motor je vlastně generátor který za provozu dodává elektrickou energii pro pohon vozu. Někde jsem o tom už četl ale nevím už kde.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 11.03.2012, 17:24
.... Plně elektrický pohon a spalovací motor je vlastně generátor který za provozu dodává elektrickou energii pro pohon vozu. ...
Nic nového pod sluncem.
Osvědčené řešení  :D

Takhle je totiž řešena spousta lokomotiv, např. řada 754 (brejlovec)!  (dance)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Milan Hudec 11.03.2012, 18:54
S trochou nadhledu bych si dovolil tvrdit, že rozuzlením této víceméně akademické debaty je nákup klasické Octavie.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 11.03.2012, 19:09
S trochou nadhledu bych si dovolil tvrdit, že rozuzlením této víceméně akademické debaty je nákup klasické Octavie.
Klasická Octávie mi reziví u domu, protože jezdím stále v něčem jiném. Dnes Jakub odjel tím hybridem a zůstal mi tu iOn. S tím se do města stejně jezdí nejlíp!


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Petr Doležal 11.03.2012, 20:10
Klasická Octávie mi reziví u domu
To taky, ale hlavně koroduje!


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Martin Novák 11.03.2012, 20:48
Jo, jo... Autak pujceny gratis, nebo za symbolicky peniz bude VZDY levnejsi, nez benzinove priblizovadlo. ..

Ale jinak - je tomu uz docela hodne let, co tvrdim, ze prave koncept Chevy Volt je pro elektromobilit u to nejlepsi. Spalovaci motor bezici v optimalnich otackach s minimem emisi a minimalni spotrebou + baterky a elektromotory se svou pruznosti a vykonem pro rozjezdy...

A treba hack Chevy Volta od hochu z MIT nema daleko od geniality. Autak je pripojen k elektricke siti univerzitni laboratore pro nabijeni baterek, ale pokud dojde k vypadku elektriky, tak automaticky zacne elektriku do site dodavat a zalohuje pocitace v laboratori. Nejdriv z baterek a pak se nastartuje motor... Samozrejme, ze si to vyzadalo upravy v elektrickych rozvodech labaku a zavedeni WiFi komunikace mezi pocitacem auta a ridicim systemem laboratore (mam takovy dojem ze tam maji taky Foxtrot)....


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Karel Herma 16.03.2012, 09:59
Kolona elektromobilů právě vyrazila z Prahy a zamířila směr Brno. (dance) (dance)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 16.03.2012, 10:37
Kolona elektromobilů právě vyrazila z Prahy a zamířila směr Brno. (dance) (dance)
Škoda, že ty kamery na D1, co se na ně dá proklikat přes web wéwéwé(tečka)dopravniinfo(tečka)cz nemají stream, ale jen statické obrázky s nízkou aktualizací. To bych chtěl vidět jak jedou.
Nebyla u toho nějaká Televize? Jestli ne, ještě by se to dalo zachránit. Třeba taková redaktorka Tereza Maixnerá by dokázala večer natočit sugestivní reportáž jak s lupou a voltmetrem hledá stopy po průjezdu "elektrokár" ...  :'(


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Karel Herma 16.03.2012, 15:00
Kolona elektromobilů je u Humpolce, kde ukončují dobíjení a vyráží na druhou polovinu cesty směr Brno. Předpokládaný příjezd do Brna je kolem 16:30. No uvidíme, jak si řidiči poradí s nabytou energií :) (dance)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Milan Hudec 16.03.2012, 15:08
Předpokládaný příjezd do Brna je kolem 16:30. No uvidíme, jak si řidiči poradí s nabytou energií :) (dance)
Takže ve výsledku stejně jako zdatný cyklista (dance)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 16.03.2012, 20:13
Takže ve výsledku stejně jako zdatný cyklista (dance)
Tak to by byl asi minimálně nějaký olympionik.


Přejezd dopadl skvěle.

Na jediné dobíjení v Humpolci se dá dojet až do Brna!
pokud bychom nemuseli čekat na dobíjení dalších vozů v koloně, pak zdržení na nabíjení s mobilní rychlodobíječk ou Schrack je hodina.


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 16.03.2012, 20:21
Přejezd dopadl skvěle.
(drinks)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Petr Doležal 16.03.2012, 20:24
Kde se v Humpolci konkrétně dobíjelo?


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jan Alin 16.03.2012, 20:27
zdržení na nabíjení s mobilní rychlodobíječk ou Schrack je hodina.

Jak rychlonabíječk a zvládala a kolik vozů za sebou nabíjela?


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Martin Novák 16.03.2012, 20:53
zdržení na nabíjení s mobilní rychlodobíječk ou Schrack je hodina.

A ja jsem si myslel ze vam stacilo nabijet 20 minut  ;)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 16.03.2012, 21:36
V Humpolci se dobíjelo za městským úřadem (rychlodobíječk a Schrack DC) na Horním náměstí a u kina, resp. divadla. (pomalá jednofázová dobíjení AC).
 
Ukázalo se, že rychlodobíječk a pracovala dle předpokladu výrobce spolehlivě. Bez přestávek nabíjela za sebou pět elektromobilů (vždy cca po 40 minutách). Problém byl s předřazeným jističem 32A, který při odběru 28A začal přehřívat u pátého euta a vybavoval.

Dvacet minut zvládá rychlodobíječk a ABB, která je na PRE. Ovšem to je dvoumetrový rozvaděč! A my měli "malou" mobilní Schrack Technik s nižším výkonem. Tedy nabití z 0% do 80% stavu za 40 minut.



Tým první spanilé jízdy více elektromobilů po D1 na AMER 2012. Zleva Jaromír Marušinec, Jakub Špaček, Miroslav Minařík, Petr Jahoda, Jan Horčík ...


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Jan Franěk 17.03.2012, 00:03
Zvládnuto beze ztrát.  (dance)


Taky se přidávám ke gratulacím.  (jednicka) (drinks) (poklona)


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 17.03.2012, 07:17
Přidávám se ke gratulantům
Jen mám pár nejasností

Na fotce vás je jen pět. To se vás víc nesešlo k focení, nebo jelo tak málo eut?

Nabíjení z 0 na 80% naznačuje, že jste snad do Humpolce doželvili. Jak je to tedy?


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 17.03.2012, 07:31
Nakonec nás jelo jen pět.
jeden ion parkuje u mne v Brně už týden. Od vybíjecího testu. A víc aut jsme nedali dohromady. ČEZ je má rozstrkané po republice. Kdyby parkovaly jen v Praze tak to bylo jiné. Ale na tom počtu moc nezáleželo.

Na náměstí v Humpolci jsem měl podle palubního počítače dojezd ještě 15km. A krom toho se dá želví mód ujet ještě cca 6km.

Úsečka 0%-%80 je oblast rychlého nabíjení, kdy rychlonabíječk y jsou rychlé.
Až dosáhne 80% stavu akumulátoru dobíjí se pomaleji tzv. balancovaným nabíjením.
Proto je nutné kalkulovat co je kdy vhodné použít. Právě to dobíjení bylo jedním z důležitých testů tohoto pokusu. Nabíječka super!


Název: Re: Jak byste vyřešili současné napájení devíti elektromobilů na D1?
Přispěvatel: Zdenek Hejčl 17.03.2012, 09:21
Dobrýýý.  (jednicka)