Diskuse Elektrika.cz

Znění zákonů, norem, vyhlášek.... => Diskuze o ČSN => Téma založeno: Míla Brtník 26.05.2010, 15:14



Název: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Míla Brtník 26.05.2010, 15:14
Renovuji starý karavan na pojízdnou kavárnu a potřeboval bych zjistit, podle jaké ČSN je nutno udělat elektrorozvody .
Veškeré spotřebiče budou na 220V, původní 12V vedení zůstalo pouze na obrysová a brzdová světla.

#117#




Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Pavel Horský 26.05.2010, 16:40
ČSN 33 2000-7-708 El. zařízení v karavanech a jejich parkovacích místech.


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Míla Brtník 26.05.2010, 16:48
Děkuji, potěšil jste mě :)


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Štefan Beláň 26.05.2010, 17:57
ČSN 33 2000-7-708 El. zařízení v karavanech a jejich parkovacích místech.

No já bych raději použil platnou normu
ČSN 33 2000-7-721 Elektrické instalace nízkého napětí - Část 7-721: Zařízení jednoúčelová a ve zvláštních objektech - Elektrické instalace v karavanech a obytných přívěsech

no a související informace bych hledal v nové
ČSN 33 2000-7-8 ed. 3 Elektrické instalace nízkého napětí - Část 7-708: Zařízení jednoúčelová a ve zvláštních objektech - Parkoviště karavanů,  kempinková parkoviště a obdobné lokality

PS: Pavle, při té projekční činnosti nějak zaostáváš. ;)


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: František Šohajda 27.05.2010, 09:06
Malá poznámka:
kol.Beláň měl na mysli novou ČSN 33 2000-7-708,ED.3


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Petr Petr 08.09.2020, 13:51
Vím, že toto téma je již 10 let staré, ...ale..
řeším instalaci v karavanu, a podle 33200-7-721 je v článku 721.43.101 napsáno: "Každý koncový obvod je chráněn nadproudovým ochraným zařízením, které odpojí všechny živé vodiče"... Většina karavanů, když už mají chránič, mají za ním jen jednofázové jističe, bez odpínaného N, na jednotlivé koncové okruhy. Pokud by bylo zaručeno, že živý vodič je jen jediný a vždy na správném místě, je vše v souladu. Pokud je přípojka provedena pohyblivým přívodem, zakončeným podle IEC60309-2 tak by asi také bylo vše v pořádku, jenomže v praxi se používá "prodlužka" která sice na straně karvanu má korektní zásuvku (podle IEC60309-2),  tak na druhém konci má často univerzální vidlici Shuko, tudíž prohození L a N je možné.
Jak pohlížet s hlediska výše uvedeného článku na toto riziko? Je pro revizi zásadní předpoklad, že je připojen skrze IEC60309-2, nebo musí uvažovat riziko prohození N a L?


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Václav Třetí 08.09.2020, 14:47
Jednopólové jističe a jističe s odpínáním N jsou na nic. Pokud dojde k prohození L a N, tak je potřeba aby jistič byl v obou pólech rozvodu.


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Petr Petr 08.09.2020, 15:25
Ano, "pokud dojde k prohození L a N" ..... jenže s čím tato norma počítá? Pokud bude důsledně předpokládat že je dodrženo připojení podle  IEC60309-2, je vše dost jednoduché.
Prošel jsem několik profesionálně vyrobených autokaravanů, a platnými revizemi a vyrobených po r. 2016 ... a všude jsou jen jednopólové jističe.


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Václav Třetí 09.09.2020, 04:33

Prošel jsem několik profesionálně vyrobených autokaravanů, a platnými revizemi a vyrobených po r. 2016 ... a všude jsou jen jednopólové jističe.


Jestliže je karavan vybaven elektroinstala cí podle minimálních požadavků norem, není chybou, že má provedenou revizi s kladným hodnocením. To ovšem neznamená, že nelze elektroinstala ci udělat lépe. Předpokládám-li, že bude karavan používán všude možně, kde není jistá kvalita připojení, je třeba se tomu přizpůsobit. 

Novější karavany jsou vybaveny přívodkou 16A/230V podle CEE, to však neznamená, že spojovací šňůra musí být také vybavena vidlicí CEE. Mimo dobře vybavené campy budete stejně ve většině případů nucen připojit karavan pomocí šňůry vybavené klasickou vidlicí (uni-Schuko/francouzská). S ohledem na velké rozšíření zásuvek Schuko je třeba s komutací přívodních vodičů počítat. Zkrat nebo přetížení mezi vodiči L a N vám jednopólový jistič odpojí vždy, ať bude momentálně zapojen v L nebo N bez rozdílu. Problém bude při zkratu proti PE. Proto je vhodné použít plnohodnotné dvojpólové jističe, jinak bude při nevhodném zapojení docházet k výpadku až předřazeného jištění pouze v pevné instalaci. Jističe 1+N v tomto případě nepomůžou, jejich použití je výhodné v pevných rozvodech s předřazeným proudovým chráničem, kde pomáhají zrychlit hledání poruch způsobených zkratem N-PE. 


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Petr Petr 10.09.2020, 20:45
S tím vším nelze než souhlasit, také souhlasím, že lze udělat lépe než pro splnění minimálních požadavků, proto jsem to tady znovu otevřel. Ale, vrátil bych se k mé původní otázce k článku 721.43.101, která se týká právě těch minimálních požadavků, v článku je napsáno: "Každý koncový obvod je chráněn nadproudovým ochraným zařízením, které odpojí všechny živé vodiče"... zda je ve smyslu této normy (33200-7-721) za živý považovám pouze L, nebo je nutno počítat a s možností že bude živý i "N".
Ještě ke stavu našich kempů, setkal jsem se i s tím, kdy na PE proti zemi bylo víc než 50V, ale mám zkušenost s Francií a státy Beneluxu, tam i v nejzapadlejším kempu jsou pouze zásuvky podle IEC60309-2.


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Václav Třetí 11.09.2020, 05:41
 Já se zase setkal s prapodivnými rozvody v jižních částech EU a právě použitím zásuvek Schuko, protože tam jezdí Němci ve velkém množství. Zkušenosti se různí, proto bych asi volil (zejména pro sebe) dražší a složitější provedení, zato bezpečnější. Pokud se jedná o zakázku, tak je to záležitost zejména finanční - tedy splnit předepsaná minima. Dobré je ovšem dát zákazníkovi na výběr, zda je ochoten si připlatit.

Co se týká formulace v normě, ta je nešťastná (jako obvykle v mnoha normách jsou nedůslednosti a nesmysly),  tam mělo být ...všechny pracovní vodiče... . Norma by měla u  elektroinstala ce v pohyblivých prostředcích počítat se všemi eventualitami.

Ještě připomenu, že v zemích Beneluxu, Norsku a Švédsku se uvádí možné použití sítí IT 3x230V (zapojení delta) a ve Francii a Belgii pozůstatky sítí 3x127/220V. Jaký je rozsah těchto sítí a jak dalece přichází v úvahu, že budou někde použity pro napájení campu neumím posoudit. Ovšem v obou těchto případech by bylo nezbytné jištění v obou přívodních vodičích - fázích.


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Jan Franěk 11.09.2020, 07:15
Ano, obzvlášť v těchto případech je potřeba považovat oba vodiče, tedy L i N za vodiče pracovní.
ASi bych dodal, že sám bych se v tomto případě nespokojil s nimimem, co se bezpečnosti týká. Ale jak psal kolega, je nutno probrat vše důkladně s investorem a nechat rozhodnutí o dodatečných investicích oproti minimálnímu normo standardu na něm. Na vás bude příprava správné argumentace.


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Petr Petr 15.09.2020, 23:19

Tak nějak se mě vnitřně nedařilo srovnat s tím, že bych měl věřit v nezáměnnost L a N. Ale když už se to tady rozebírá, v článku 271.414 zmínka o SELF a PELV, ale bez dalšího komentáře - je nutno řešit nabíječku (byť je profesionální Vaeco IU252A),  jako jediné "spojení" mezi mn a nn, ale v jejích papírech není o SELV PELV ani zmínka.  Je na konektorech, i když je defakto pevnou součástí instalace.
A ještě poslední dotaz, předpokládá se použití slaněných vodičů (IEC60227 a IEC60245) t.j. PVC i pryž, kterému byste dali přednost?


Název: Re: Podle jaké ČSN je nutno řešit el. rozvody v karavanu?
Přispěvatel: Jan Franěk 16.09.2020, 11:04
Tak nějak se mě vnitřně nedařilo srovnat s tím, že bych měl věřit v nezáměnnost L a N. ..

A to řešíte jen připojení z pevného stání v kempu. Co takhle  měnič z akumulátoru, nebo benzínový generátor?   ;)  Jste si jistý že vodič N bude vždy proti PE  minimální, nebo nulový potenciál i v těchto případech?   ;)

Osobně bych zvolil PVC. Přijde mi že oproti gumě je trvanlivější.  Ale možná se pletu. Je to jen pocit, bez znalosti konkrétního používaného (nebo porovnávaného) materiálu.