Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast definic pojmů => Téma založeno: Mirek Vacek 18.10.2009, 23:03



Název: Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?
Přispěvatel: Mirek Vacek 18.10.2009, 23:03
Na nůžkách se nám hodně hřeje motor. Téměř na něm neudržím dlaň. Štítek není moc čitelný, snad by to mohl být tenhle kód -IM 108-. Stejně mi to nic neříká. Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?


#105# V předmětu otázky jiný dotaz, než v těle! To je skoro schizofrenní ...


Název: Re: Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 18.10.2009, 23:27
IM kód popisuje tvar motoru (přírubový, patkový, polohu).
Pokud se motor přehřívá, je možná jedna z příčin:
1) přetížený motor (např. přidřená ložiska),  špatně jištěný
2) mezizávitový zkrat, lze změřit.
3) jestli na něm neudržíte ruku ještě není známka přetížení. Teplota 60°C je už pro dotek vysoká, pro motor přípustná, i když neobvyklá.

Výkon odhadnete podle předřazeného jištění (tepelky).


Název: Re: Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 17.11.2009, 20:12
,  pojem "HŘEJE MOTOR" je velmi relativní. Nevím sice o jaký elektromotor jde, ale elektromotory běžně vyráběná v posledních 20 letech mají běžnou pracovní teplotu 60-80 °C. Měřeno na povrchu. Uvnitř elektromotoru je teplota okolo 100 - 120. Tepelné pojistky v elektromotoru jsou na teplotu 140-150°C.  U nůžek a u ohýbaček se elektromotor hřeje spíše z důvodu nedostatečného chlazení z důvodů krátkých provozních časů. Je nutno si uvědomit, že při rozběhu elektromotoru je odběr až 8x vyšší než štítková hodnota. Pokud se motor často rozbíhá na krátkou dobu, elektromotor se nestihne uchladit.  Tady doporučuji motor osadit tzv. přídavným chlazením - přídavným ventilátorem.


Název: Re: Mohl by mi někdo objasnit pracovní teploty motorů a kde ji správně změřit?
Přispěvatel: Josef Dolejšek 17.11.2009, 21:36
Když na motoru "téměř" neudržíte dlaň, tak je to ještě dobré. Znamená to, že povrchová teplota motoru je kolem 60°C. To je vzhledem k výše uvedenému příspěvku normální stav.