Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Jindřich Hříbal 19.09.2009, 22:37



Název: Kdo bude opravovat hybridni auta? Budou muset mit servismani vyhlasku 50?
Přispěvatel: Jindřich Hříbal 19.09.2009, 22:37
Se soucasnym vyvojem a rostoucim prodejem hybridnich aut me napadaji dve otazky.
Jsou hybridni auta, ktera maji elektricky menic na 270V ss vyhrazene elektricke zarizeni?
Pokud ano, pak me zajima jaky paragraf budou muset mit technici v servisech na opravu techto zarizeni dle vyhlasky50 a jake podminky bude muset splnit autoservis?

Dle meho nazoru je to vyhrazene el. zarizeni a servismeni budou muset mit vyhlasku 50 min paragraf 6 navic ve firme bude muset byt nekdo kdo bude mit i paragraf 8  a autoservis bude muset mit opravneni od ITI.



#105#


Název: Re: Kdo bude opravovat hybdridni auta? Budou muset mit servismani vyhlasku 50?
Přispěvatel: raj 20.09.2009, 07:50
Díky vám a dalším podobným šťouralům je v naší elektrotechnic ké branži takový chaos. Určitě byste toužil zavádět i výchozí a periodické revize. A nechcete se třeba zaměřit na fakt, že auto na benzín je vlastně prostředí s nebezpečím výbuchu a dík tomu musí být přepínač blinkru jiskrově bezpečný a startér by měl být s pevným závěrem ?


Název: Re: Kdo bude opravovat hybdridni auta? Budou muset mit servismani vyhlasku 50?
Přispěvatel: Václav 3 20.09.2009, 08:04
Myslím, že kolega Rajmont trefil hřebíček na hlavičku, v některých směrech chceme být papežštější než papež, zato v jiných oblastech máme bordel (omlouvám se za toto slovo, ale příhodnější asi nelze najít) až do nebes.


Název: Re: Kdo bude opravovat hybdridni auta? Budou muset mit servismani vyhlasku 50?
Přispěvatel: Valter Mayer 20.09.2009, 08:05
Kdo bude opravovat hybdridni auta? Autorizovaný servis výrobcu. Výrobca si (celosvetovo) určí podmienky, ktoré musí spĺňať servis a jeho personál, aby dostali autorizáciu.
Pravdepodobnos ť, že medzi nutnými podmienkami by sa ocitla vyhláška č. 50/1978 Sb. je veľmi malá. Prepracovanie do formy zákona by tú pravdepodonosť mohlo o niečo málo zvýšiť, ale aj tak "nic moc".

Budou muset mit servismani vyhlasku 50?: Ak by sa nejakým nedopatrením medzi podmienkami objavila aj požiadavka na odbornú spôsobilosť pracovníkov v elektrotechnik e, tak pre servis postačí 1x §7 a pre pracantov §5 (a možno postačí len §4).

Poznámky pod čiarou:
Nič sa neje také horúce, ako sa uvarí.
Automobilový priemysel je "iná liga".


Název: Re: Kdo bude opravovat hybdridni auta? Budou muset mit servismani vyhlasku 50?
Přispěvatel: Jindřich Hříbal 20.09.2009, 09:36
Vazeny p.Rajmont
Nejsem zadny zlatokop, ale v soucasne dobe resi tuto otazku klient, ktery jsem dovazi a servisuje tyto vozy a jako kazdy spravny zodpovedny zamestnavatel (budiz mu dobry skutek po zasluze postrestan) chce mit tuto otazku jasne vyresenou. Pri telefonni konzultaci na ITI mi panove nebyli v tu chvili schopny nic  rici. Proto tato volna diskuze a me jako nezaujatemu  posluchaci zajima jasny vysledek diskuze napr. dle vyhlasky nebo dle zakona toho a toho je to tak a tak.

Ono totiz vysvetlovat OIP nebo zivnostenskemu urad neco o papezi asi nepomuze a v tu chvili bude uz pozde. At tedy  autoservisy se po vysledku teto diskuze postavi ve sve vlastni zodpovednosti nebo statecnosti.
My cesi totiz neco porad dohanime a jsem o krok pozadu, prijde nejaka kontrola a my se divime co mame vsechno za povinosti.

Vazeny p. Mayer
Vyrobce si sice urci celosvetove podminky servisu ale vzdy to musi byt v souladu s narodnimi predpisy a bezpecnostnimi predpisy.


Název: Re: Kdo bude opravovat hybdridni auta? Budou muset mit servismani vyhlasku 50?
Přispěvatel: Jan Alin 22.09.2009, 09:40
Pánové, podle Vašich odpovědí je zřejmé že správnou odpověď na otázku neznáte. Ani já ji neznám a určitě nejde o to aby někdo měl kšeft z elektrorevizí automobilů ale jde o to jak je to legislativně správně. Pokud musí mít paragraf servisák počítačů tak požadavek na paragraf u opravářů aut není tak nelogický a jako zaměstnavatel bych v tom chtěl mít jasno už před úrazem zaměstnance.


Název: Re: Kdo bude opravovat hybdridni auta? Budou muset mit servismani vyhlasku 50?
Přispěvatel: František Šohajda 22.09.2009, 10:21
 ;D.....pokud na to někdo dojte z orgánů bezpečnosti, tak se "vyrobí" nové číslo třeba E5  a bude hned školit a zkoušet jak o život... :-\
A budou noví revizáci.....t zv. automobiloví.. .


Název: Re: Kdo bude opravovat hybdridni auta? Budou muset mit servismani vyhlasku 50?
Přispěvatel: Petr Fiedler 10.08.2023, 10:44
"se "vyrobí" nové číslo třeba E5  a bude hned školit a zkoušet jak o život... "

Ono to bohužel není zcela nereálné a ani tak iracionální, protože "DC",  "baterie" a "automotive prostředí" jsou dost specifická problematika. Obávám se, že běžný "elektrikář" o tom ví zoufale málo - většina toho co se učilo a zkoušelo se týkala AC rozvodů a instalací a nebo běžných automotive 12V/24V DC rozvodů. Když začnete hledat informace, tak zjistíte, že ono to není úplně jednoduché se dovzdělat - rozumné informace relevantní pro automotive jsem našel až když mě napadlo hledat informace ohledně elektrických instalací v letadlech ...
 
Pokud by servis hybridů a EV vyrazil podobnou cestou jako FV instalace a domácí bateriová úložiště, tak se řidiči i hasiči mají na co těšit. U značkových servisů lze trochu doufat v interní vzdělávání, ale těch nesmyslů, které jsem od servisáků v jednom značkovém servise slyšel ohledně fungování auta s klasickým spalovacím motorem, taky nebylo úplně málo.