Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => JAK TO MÁ BÝT? - projekty, návrhy, rozpočty => Téma založeno: Miroslav Závodský 12.06.2009, 15:37



Název: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Miroslav Závodský 12.06.2009, 15:37
Chcel by som sa prím vás opýtať. V elektrike pracujem už dlho a možno je to hanba, že to neviem, ale stále mi nie je jasný pojem pospájanie / resp. uvedenie na spoločný potenciál.

Potrebujem poradiť. Mám pripojiť 3F motor. Je mi jasné, že ho treba pripojiť L1,L2,L3 PE. Dimenzovanie ochranného vodiča mi je tiež jasné. 33 2000 5-54.
Ale je potrebné ho ešte pripojiť nejakým spôsobom na pospájanie budovy? Ako ho vypočítam a ako zistím, či musí byť, alebo nie.
Je to článok 544 vodiče na ochranné pospájanie?
Problém je, že tam su len minimálne prierezy. Ale ako postupovať? A druhá vec je, že kde ho na ten motor mam pripojiť? Väčšinou som to videl všelijako ubastlené, ale keď motor takú svorku na pospájanie nemá, tak čo s tým?
Aké máte skúsenosti?

Ďakujem.

#uft#




Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Martin Kurka 15.06.2009, 10:41
Vážený pán Závodský,
pro ochranné pospojení má každý elektromotor vnější svorku, nebo závitový otvor.
Vedle každého takového místa je trvanlivá značka uzemnění (v kolečku) - nejčastěji reliéf na odlitku kostry elektromotoru.
Pro motory Siemens se dá přiobjednat třmenová svorka pro vnější ochranné pospojení, tuším, že se jmenuje LA3.

Jinak můžete na motoru použít i jiné nevyužité závitové díry s dostatečnou kontaktní ploškou v souladu s požadavkem, že šroub ochranného pospojení nesmí sloužit k mechanickému upevnění ničeho dalšího, ale jen výlučně pro kabelové oko ochranného pospojení. Pak k tomu bodu musíte doplnit značku uzemnění (v kolečku).

Jen tak připomínám základní typické požadavky - spoj musí být chráněný proti korozi (galvanické pokovení),  povrchy kovově čisté (odstraněný nátěr, vějířová podložka mezi okem a kostrou ) a zajištěný proti vibracím (vějířové a pérové podložky pod hlavou šroubu/matice),  vodič pospojení odolný proti vibracím (slaněný, volná smyčka, plast oka nebo smršťovací bužírka pro přenos vibrací na izolaci),  barva izolace žlutozelená, kabelová oka lisovaná - ale to vše určitě znáte, to patří k elektrikářské abecedě.




 


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Miroslav Závodský 21.06.2009, 20:59
A čo v prípade 300kW - 780kW?
Aj tam je taka svorka? Ako som pozeral, tak som pozeral..... Hmmm.

Už som trochu blyžšie. Od revizáka som as dozvedel, že sa to robí na vylepšenie impedančnej slučky. Lenže kedy a podľa akého vzorca.....
Hmmm.


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Kamil Novák 21.06.2009, 21:12
A čo v prípade 300kW - 780kW?

 :o


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Milan Karvánek 21.06.2009, 21:27
Ale je potrebné ho ešte pripojiť nejakým spôsobom na pospájanie budovy? Ako ho vypočítam a ako zistím, či musí byť, alebo nie.
Je to článok 544 vodiče na ochranné pospájanie?
Problém je, že tam su len minimálne prierezy. Ale ako postupovať? A druhá vec je, že kde ho na ten motor mam pripojiť? Väčšinou som to videl všelijako ubastlené, ale keď motor takú svorku na pospájanie nemá, tak čo s tým?
Pane kolego, je to krásná ukázka toho, k čemu je dobrá projektová dokumentace a to i u již provozovaných objektů. Rovněž klíčovým dokumentem je protokol o určení vnějších vlivů. Z něho, s použitím norem zjistíte jestli musíte v daném prostoru použít zvýšenou ochranu a tou je třeba právě ono pospojování. Dimenzi vodičů, ale dokonce i průměr připojovacího šroubu najdete v normách. V dobrém projektu by mělo být také dost informací.


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Miroslav Závodský 22.06.2009, 07:57
:o
Mám aj 950kW, ale to nie je podstatne...


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Miroslav Závodský 22.06.2009, 07:59
Pane kolego, je to krásná ukázka toho, k čemu je dobrá projektová dokumentace a to i u již provozovaných objektů. Rovněž klíčovým dokumentem je protokol o určení vnějších vlivů. Z něho, s použitím norem zjistíte jestli musíte v daném prostoru použít zvýšenou ochranu a tou je třeba právě ono pospojování. Dimenzi vodičů, ale dokonce i průměr připojovacího šroubu najdete v normách. V dobrém projektu by mělo být také dost informací.
Pán kolega, som projektant, čiže ja tie veci tvorím. Mne nemá kto poradiť. Veľa odpovedí som dostal podobných ako od vás, ale nič konkrétne. Ak viete poradiť, tak poradte konkrétne, kde a podľa akých noriem sa to počíta.

btw. hned si dopisujem do profilu projektant. Tak pardón.




Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 22.06.2009, 08:13
Motory o velkých výkonech jsou spojeny s ochranným pospojováním vodičem PE. Protože má PE zpravidla velký průřez, bude odpor malý a mechanická odolnost spoje dostatečná.

Motor bude pravděpodobně pevně spojen s nějakou uzemněnou konstrukcí nebo ukotven do betonové podlahy, která uzemnění ještě vylepší.

Pokud na motoru nenajdete svorku ochranného pospojování, pak ho nepřipojíte. Vrtat závit do patky může teoreticky znamenat ztrátu záruky.


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Milan Karvánek 22.06.2009, 13:17
Pán kolega, som projektant, čiže ja tie veci tvorím. Mne nemá kto poradiť. Veľa odpovedí som dostal podobných ako od vás, ale nič konkrétne. Ak viete poradiť, tak poradte konkrétne, kde a podľa akých noriem sa to počíta.
btw. hned si dopisujem do profilu projektant. Tak pardón.
No tak to potom taky pardón. Já myslel, že když dokázal základní normy vstřebat i takový elektromontér jako jsem já, tak to musí vstřebat i projektant se stejným nebo možná i vyšším vzděláním než mám já.
Já si myslím, že většinu podstatného člověk najde v souboru norem 33 2000, případně tam jsou další odkazy.
Nejdůležitější je vědět základní údaje o stvbě, jaká síť, jaké vlivy bude mít daný objekt, podle toho si stanovím způsob a stupně ochran a potom hledám jakým opatřením daný stupeň docílím, potom hledám v normě již konkrétní řešení. Já bych začal u 4-41.


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Miroslav Závodský 22.06.2009, 13:44
Vyššie vzdelanie nemám. Len prosím diskutujúcich o radu. Takže konkrétny prípad.
Zobrete 690V sústavu TN-C ,  motor 780kW, a vonkajšie vplyvy nebudem celé uvádzať, iba vodu AD3. Berte to ako uzavretú halu. Sú dve uzemňovacie sústavy, nakoľko rozvodňa je samostatný objekt a technológia /hala/ je vzdialená cca 30m. Počítam, že tie sústavy sú navzájom v zemi prepojené. Počítajme pohon od rozvádzača 60m. Skratový prúd Ik3max 89kA.
Ako mi vyratáte, či mám, a ak áno, tak akým vodičom vylepšiť impedančnú slučku?
Budte prosím konkrétny, keď sa to dá vyčítať jednoducho v normách.




Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Miroslav Macek 22.06.2009, 14:07
Vyššie vzdelanie nemám. Len prosím diskutujúcich o radu. Takže konkrétny prípad.
Zobrete 690V sústavu TN-C ,  motor 780kW, a vonkajšie vplyvy nebudem celé uvádzať, iba vodu AD3. Berte to ako uzavretú halu. Sú dve uzemňovacie sústavy, nakoľko rozvodňa je samostatný objekt a technológia /hala/ je vzdialená cca 30m. Počítam, že tie sústavy sú navzájom v zemi prepojené. Počítajme pohon od rozvádzača 60m. Skratový prúd Ik3max 89kA.
Ako mi vyratáte, či mám, a ak áno, tak akým vodičom vylepšiť impedančnú slučku?
Budte prosím konkrétny, keď sa to dá vyčítať jednoducho v normách.




To je trochu neobvyklá konfigurace.
Jste si jist tou soustavou TN-C ? A není  náhodou motor napájen přes softstartér nebo frekvenční měnič ?


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 22.06.2009, 14:22
Spíš to bude TN-S bez vodiče N (L1/L2/L3/PE)


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Milan Karvánek 22.06.2009, 17:37
vliv AD3 - prostor zvláště nebezpečný > stupeň ochrany "doplněná" > volím dle ..4-41 / 411 + 415.2 > realizace v ..4-41/415.2 > volím vodič dle ..5-54/544

...s nárokem, že se mohu mýlit, není to můj projekt, nic o něm v podstatě nevím.


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Miroslav Závodský 22.06.2009, 17:43
To je trochu neobvyklá konfigurace.
Jste si jist tou soustavou TN-C ? A není  náhodou motor napájen přes softstartér nebo frekvenční měnič ?
Sú tam aj meniče aj SS.
Ako pise p.Švejkovský. Ospravedlňujem sa. V rýchlosti som spravil chybu. Rozvádzač je samozrejme TN-C-S bez využitia N vodiča.

Je rozdiel, čo sa týka výpočtu vylepšenia impedančnej slučky, či to je napájané z FM, alebo zo SS?




Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Miroslav Závodský 22.06.2009, 17:52
vliv AD3 - prostor zvláště nebezpečný > stupeň ochrany "doplněná" > volím dle ..4-41 / 411 + 415.2 > realizace v ..4-41/415.2 > volím vodič dle ..5-54/544

...s nárokem, že se mohu mýlit, není to můj projekt, nic o něm v podstatě nevím.
Vážený pán Karvánek, presne týmto postupom som na to išiel aj ja. Ale nakoľko pri tak veľkom skratovom prúde mi vyšlo, že by som to musel prizemniť 1-YY240  a nevedel som kde ho pripojiť na motor, začal som nad tým uvažovať.....

Buď som sa niekde zamotal v tých normách, alebo fakt neviem...


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Milan Karvánek 22.06.2009, 18:46
asi bych vycházel z ..5-54/544.2.2 = 1/2 S PE ,  je fakt, že i tak je to docela nářez, zajímal by mě názor třeba kolegy Fasulise, Rajmonta nebo Kurky, myslím, že mají větší zkušenosti s takovými "mazlíčky".


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: IM 22.06.2009, 20:59
Použijte pásek FeZn 30x4 s kontrolou na oteplení dle ČSN 33 2000-5-54 ed.2, čl. 543.1.2. Důležitá je skutečná hodnota zkratového proudu, která je  značně omezená  měniči. V případě napájení z FM vás impedanční smyčka nezajímá.


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Štefan Beláň 23.06.2009, 14:12

...Buď som sa niekde zamotal v tých normách, alebo fakt neviem...

TO: Závodský

Vodiče ochranného pospojování se volí podle ČSN 33 2000-5-54 ed. 2. Jak dojít ke správnému průřezu najdete v čl. 542.2

Poradím vám dle logické úvahy. ;)

Požadavky ČSN 33 2000-5-54 ed. 2.
1) Vodič doplňujícího ochranného pospojování spojující neživé části má mít minimálně průřez jako nejmenší průřez ochranného vodiče spojujících neživé části elektrických zařízení v dosahu.
2) Vodič doplňujícího ochranného pospojování spojující neživou část a cizí vodivou část má mít průřez min. 1/2 ochranného vodiče v přívodu  k elektrickému zařízení.

Když to shrnu, tak nejhorší případ nastane u dvou velkých (780kW) zařízení v dosahu, což je velmi málo pravděpodobné a v praxi se nevyskytující situace. (no)

Druhý případ je motor 780kW a cizí vodivá část. Pokud použijete minimální průřez ochranného vodiče ,  což je 1/2 dle fázových vodičů, tak pospojovací vodič bude 1/2 z 1/2 tj. 1/4 dimenze fázového vodiče.

To je teorie. V praxi je situace naprosto odlišná, protože takto velká soustrojí jsou na jedné konstrukci a tudíž na jednom potenciálu.  :)


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Miroslav Závodský 24.06.2009, 12:59
p.Beláň,  ďakujem za odpoveď.
Ja som len nevedel ako postupovať. Či sa jedná o doplnkové pospájanie, alebo je to (v poslednom čase dosť často používaný výraz) vylepšenie uzemnenia.

Aby som to všetko upresnil, vybral som napríklad dve pumpy - reálne urobená zákazka s výkonom 560kW napájané cez SS. Všetko je to na rovnakom betónovom základe a nosná konštrukcia je oceľovka. Takže asi typický príklad pre doplnkové pospájanie medzi motormi aj cudzou vodivou časťou.


Čiže by ste doporučovali postupovať v zmysle 5-54 doplnkové ochranné pospájanie ak nie je možné overiť podľa 4-41  415.2.2 že R je menšie alebo rovné 50V/Ia?
Ďakujem.




Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Milan Karvánek 24.06.2009, 14:50
Já bych postupoval jak jsem psal již 22.06.09 17:37 dle ..5-54/544.2.2 při spojení neživé s cizími vodivými a dle ..5-54/544.2.1 při spojení neživých navzájem.


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Štefan Beláň 24.06.2009, 15:48
Aby som to všetko upresnil, vybral som napríklad dve pumpy - reálne urobená zákazka s výkonom 560kW napájané cez SS. Všetko je to na rovnakom betónovom základe a nosná konštrukcia je oceľovka....

TO: Závodský

Pokud jsou pumpy a další zařízení na jednom společném vodivém základu, není většinou nutné připojovat další ochranné vodiče na vyrovnání potenciálu. Stačí pouze připojit přívodní ochranný vodič, který je součástí přívodního kabelu. Tato vodivá konstrukce již většinou vyhovuje pro vyrovnání potenciálů okolí v dosahu obsluhy a tím je zajištěna doplňující ochrana pospojováním. :)

V určitých případech se dá dokonce využít i jeden společný ochranný vodič připojený na společnou konstrukci a přívody pak neobsahují ochranné vodiče, ale pouze pracovní. ::)

Je vždy nutné vycházet z místní situace a hlavně kontrolovat zařízení nedokonalé spojená, nebo dokonce odizolovaná, od vodivého základu, což jsou různé selen_bloky, pružná uložení motorů a vibrujících zařízení.
Tyto části, které nemají dokonalé propojené neživé části s konstrukcí, se potom musí spojit se základem soustrojí samostatným, a většinou pružným (slaněným),  vodičem. :)


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Milan Karvánek 24.06.2009, 15:56
TO: štefan Beláň> bral bys jako "společný vodivý základ" i betonový sokl pod motory, který je nabetonovaný třeba v patře ocelové haly? Nebo jako "společný vodivý základ" je možné uznat jenom třeba společný Fe rám pro více motorů?
Podle mě je Fe rám jasný, ale betonový sokl si nejsem jistý jak posuzovat. 


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Štefan Beláň 24.06.2009, 17:07
TO: Karvánek

Základ je mít jasno ohledně nosné konstrukce. O vodivé konstrukci, které je na povrchu a je ji možné kontrolovat vizuálně, nemusíme diskutovat.  :)

U betonového základu, kde vyčnívají z betonu pouze upevňovací prvky, není možné se bez technické dokumentace správně rozhodnou. Vše musí být předem vypočteno, vyprojektováno a důkladně ověřeno během přípravy a realizace. Dnes už je prakticky standardem provádět i foto a video dokumentaci o průběhu realizace.  8)

Jak se má technicky zhotovit připojení k ochranné soustavě a zda bude připojení vyhovující, tak to musí být naprosto jasné z projektové dokumentace. (norm)


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Milan Karvánek 24.06.2009, 20:54
jj tak si to také myslím  ;) pokud není komplet vše zpracované v dokumentaci od počátku, nelze se spolehnout.

Asi jste v KV o krok dál, než my, protože fotodokumentac i, či videodokumenta ci průběhu realizace stavebních základů (byť pod motory) jsem v praxi ještě neviděl. Ostatně při revizích jsem rád když mi někdo ze 2m aspoň ukáže PD pro stavební povolení  :'(


Název: Re: Ako má byť prevedené uzemnenie motorov, uvedenie na spoločný potenciál?
Přispěvatel: Miroslav Závodský 26.06.2009, 08:47
Já ako projektant, keď som na stavbe ,  tak si priebežne vediem fotodokumentác iu. Už len preto, aby sa jednoduchšie dal urobiť skutkový stav.
Ale bohužiaľ od stavbárov, také niečo k dispozícii  nemávame.