Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Opravy a servis, údržba, rekonstrukce => Téma založeno: Zdeněk Mora 03.06.2009, 13:38



Název: Proč se hřeje motor při chodu na 230V?
Přispěvatel: Zdeněk Mora 03.06.2009, 13:38
Po zapojení třífázového motoru do hvězdy na 230V s rozběhovým kondenzátorem se motor dost silně hřeje.
Může být chyba v nízké kapacitě kondenzátoru?
Motor má příkon 1300W

#112#


Název: Re: Proč se hřeje motor při chodu na 230V?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 04.06.2009, 20:39
Teoreticky minimální odběr by měl motor pokud by se točil synchronními otáčkami (při frekvenci 50Hz 3000 nebo 1500 otáček za minutu podle konstrukce).
To by musel běžet jak bez mechanického odporu, tak magnetických ztrát,...
Tím, že se skutečné otáčky zpožďují za "otáčením sítě",  vzniká tzv. skluz, čím je větší, tím větší je okamžitý výkon motoru, ale také se zvětšuje odběr motoru a motor se i více hřeje.
Kondenzátor má vliv především pro rozběh, když už motor běží, měl by běžet i bez kondenzátoru.

Nemá motor nějakou závadu?
Není motor mechanicky přetížen?
Nemáte někoho ve svém okolí, kdo by vám změřil skutečný odběr motoru?


Název: Re: Proč se hřeje motor při chodu na 230V?
Přispěvatel: Zdeněk Mora 04.06.2009, 21:42
Teoreticky minimální odběr by měl motor pokud by se točil synchronními otáčkami (při frekvenci 50Hz 3000 nebo 1500 otáček za minutu podle konstrukce).
To by musel běžet jak bez mechanického odporu, tak magnetických ztrát,...
Tím, že se skutečné otáčky zpožďují za "otáčením sítě",  vzniká tzv. skluz, čím je větší, tím větší je okamžitý výkon motoru, ale také se zvětšuje odběr motoru a motor se i více hřeje.
Kondenzátor má vliv především pro rozběh, když už motor běží, měl by běžet i bez kondenzátoru.

Nemá motor nějakou závadu?
Není motor mechanicky přetížen?
Nemáte někoho ve svém okolí, kdo by vám změřil skutečný odběr motoru?


Jedná se o motor ventilátoru, vsazeného do jenotky vzduchotechnik y, údajně nový, zakoupený v Německu. Celou jednotku jsem měl mimo potrubí a běžela naprázdno. Byl jsem majitelem požádán o přezkoušení a zprovoznění na230V. Zkoušel jsem i běh bez kondezátoru, který jsem použil pouze pro rozběh a poté odstavil. Nakonec jsme se dohodli na klasickém třífázovém připojení. Jsem elektrikář, ale dělám převážně bytové instalace a průmyslové rozvody a s podobným problémem jsem se zatím nesetkal. Proto mi to leží v hlavě. Na štítku motoru je sice kolonka pro hodnotu kondenzátoru, ale poze v tomto tvaru 
 C      mF. Tedy bez udání hodnoty potřebného kondenzátoru. Děkuji za radu.


Název: Re: Proč se hřeje motor při chodu na 230V?
Přispěvatel: Miloslav Dunda 04.06.2009, 23:36
Možná špatně spočítaný kondenzátor, možná přetížený motor. Při tomto zapojení má elektromotor zhruba dvoutřetinový výkon.


Název: Re: Proč se hřeje motor při chodu na 230V?
Přispěvatel: Zdenek Hejčl 05.06.2009, 00:35
Mám dojem, že máte špatně zapojené. Správně by to mělo být zapojené na 230V do trojúhelníka. Zkuste zadat do vyhledávače a najdete i správné zapojení.  ;)


Název: Re: Proč se hřeje motor při chodu na 230V?
Přispěvatel: Josef Drda 05.06.2009, 05:33
    :)       Podívejte se na :
 
http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,12661.msg86892.html#msg86892


Název: Re: Proč se hřeje motor při chodu na 230V?
Přispěvatel: Zdeněk Mora 05.06.2009, 09:59
Měl jsem zapojeno podle schematu, běh doleva. jenom si nejsem jistý, jestli nevadí přehození pořadí pripojení L a  N na svorkách motoru. Zkusil jsem fázi uprostřed na V, nulák na U a kondenzátor mezi V a W. Motor se hřál i po odpojení kondenzátoru po rozběhu.


Název: Re: Proč se hřeje motor při chodu na 230V?
Přispěvatel: František Kabát 09.06.2009, 14:25
Pokud byl motor na 3F do hvězdy, musí být na 1F do trojhúhelníka. Výkon je samozřejmě nižší. Existují tabulky na určení velikosti kondenzátoru.
Hřát se může ze dvou příčin.
1) malá kapacita - motor se nedostane do synchronních otáček
2) velká kapacita - motor sice je v synchronních otáčkách ale přes C teče velký proud a motor hučí.