Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => JAK TO MÁ BÝT? - projekty, návrhy, rozpočty => Téma založeno: Josef Kuhn 21.01.2009, 15:47



Název: Jak se správně uzemní Kolejnice zdvihacích strojů?
Přispěvatel: Josef Kuhn 21.01.2009, 15:47
V ČSN 332550 platné v části 2 jištění a ochrana  článek 2.1.2.2 je uvedeno kolejnice jeřábové dráhy a ocel. konstrukce jeřábu může být použita jako náhodný ochranný vodič. Ochranný vodič napájecí sítě nebo uzemňovací vodič musí být spojen s kolejnicí jeřábové dráhy nebo konstrukcí jeřábu tak ,aby bylo zaručeno vodivé spojení.
V ČSN EN 60204-32 článek 8.2.3. spojitost ochranného obvodu je uvedeno
- Kolejnice zdvihacích strojů mohou být spojeny s ochranným obvodem. Nesmějí však nahrazovat ochranný vodič (např.kabel ,  přípojnicový rozvod ) od napájecího zdroje ke zdvihacímu stroji.

Protože jsem dostal k tomuto problému osobně - nový zdvihací stroj je nainstalován na starý trolejový rozvod . Tento rozvod používá pouze tři troleje a ochranný obvod je připojen přes konstrukci, koleje tak nevím jak se k tomu postavit . V obou platných normách je to uvedeno odlišně.


Název: Re: Jak se správně uzemní Kolejnice zdvihacích strojů?
Přispěvatel: Milan Karvánek 21.01.2009, 22:50
Zapeklitá situace. Obě normy jsou platné, ale, třeba ČSN 332550 platí "v rozsahu platnosti ČSN 270140 a 270502" (viz 1. věta normy). Zde může být klíč k platnosti starší normy. Ten jeřáb je dodaný dle některé z těchto ČSN, pokud ano, může jeho el. výstroj odpovídat 332550.
Pokud je jeřáb podle nějaké jiné (novější normy na ZZ) pak bude platit norma novější ČSN EN 60204-32 .
Pak je zde ještě další berlička - váha norem: EN je závznější než stará neharmonizovan á ČSN.

Ta dráha musí být asi opravdu letitý kousek, sám jsem měl tu čest na hóódně starých jeřábech z první republiky, ale elektrovýzbroj tak z 50. let (holé troleje)  již přesto disponovaly samostatným ochranným vedením (4 sběrače).