Název: Aký má byť izolačný odpor nádoby transformátora voči zemi? Přispěvatel: Ivan Žec 03.10.2008, 14:55 Ako jedna z ochrán veľkých transformátoro v s účinne uzemneným uzlom vinutia sa okrem iných používa aj tzv. zemná nádobová ochrana (niekedy nazývaná aj kostrová).
Silový transformátor resp. jeho nádoba je voči zemi uložená izolovane na izolačnej podložke - obvykle sklotextitovýc h doskách. Nádoba je spojená so zemniacou sústavou zemniacim vodičom prechádzajúcim cez prievlakový merací transformátor prúdu. Pri poruche (skrate) kedy prechádza prúd cez nádobu a prievlakový transformátor do zeme zapôsobí táto ochrana a odstaví celé trafo. Aby ochrana nepôsobila chybne aj pri skratoch v pomocných obvodoch (ventilátory, čerpadlá, osvetlenie, regulácia, ...) musia byť všetky prívody k týmto spotrebičom tiež vedené spolu s uzemňovacím vodičom nádoby cez prievlakový transformátor. Aby ochrana správne fungovala musí byť medzi nádobou a zemou dodržaný dostatočný izolačný odpor. Aká má byť jeho minimálna hodnota a v akom predpise je táto hodnota predpísaná? Resp. aké má byť pomerné rozdelenie zemných prúdov aby ochrana mohla správne fungovať? Název: Re: Aký má byť izolačný odpor nádoby transformátora voči zemi? Přispěvatel: Petr Doležal 03.10.2008, 15:45 Citace z jednoho katalogu trafa pro kostrovou ochranu:
V případě nízkého odporu kolejnic Rk<20ohm na betonovém základě a pokud není dodržena podmínka Rk/R >10 (R odpor uzemnění celé stanice) , je možné použít isolaci pomocí pertinaxových destiček, kombinovaných se slídovou izolací. Je to z roku 1973, asi sklotextit tehdy nebyl. Pro úplnost budiž řečeno, že toto trafo s daným požadavkem na odpor kolejnic napájelo elektromechani ckou nadproudou ochranou. Dnes již sice máme ochrany trochu jiné, citlivější, ale chyba se neudělá, když ty izolační destičky tam dáte vždy. V knize Dohnálek, Ochrany pro energetiku se dokonce píše: Při použití této ochrany je nutné dbát, aby kolejnice pod transformátore m byly izolovány proti zemi. Obvykle stačí izolační odpor betonového základu, ale je nutné, aby kolejnice nebyly vodivě spojeny s armaturou základu. Ještě poznámečka: Trafo se vtahuje na stanoviště bez koleček po namazané kolejnici, aby destičky byly namáhané plošným tlakem a nikoliv přímkově, kdy by mohly prasknout Název: Re: Aký má byť izolačný odpor nádoby transformátora voči zemi? Přispěvatel: Ivan Žec 03.10.2008, 21:28 Pán Doležal,
ďakujem za vašu odpoveď aj keď v porovnaní s Dohnálkom sú niektoré veci dnes už trocha inak : 1. Výrobcovia veľkých tráf riešia odizolovanie nádoby už pri konštrukcii stroja tak, že podvozky sú voči nádobe izolovane uložené pomocou vložených sklotextitovýc h dosiek. Samozrejme aj upevňovacie skrutky sú uložené izolovane. Preto môžu byť a aj sú koľajnice spojené s armatúrou základu a zemou. 2. Trafo sa na stanovište vťahuje po koľajniciach pomocou koliesok ťahom lana navijaku cez kladku. Nie je preto žiadny dôvod na akési ťahanie šmykom po namazanej koľajnici. Název: Re: Aký má byť izolačný odpor nádoby transformátora voči zemi? Přispěvatel: Petr Doležal 03.10.2008, 22:11 S tím odizolováním koleček máte pravdu. Toto konstrukční vylepšení mě zastihlo až na sklonku projektování trafostanic, takže jsem si nevzpomněl (doh)
Dík za připomenutí i když trafačku už projektovat nikdy nebudu. |