Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Plánování, úvahy, vysvětlení, pochopení principu, rozhodování o tom, co si přeji, potřebuji, chci ... => Téma založeno: Aleš Mauner 31.03.2008, 09:02



Název: V čem spočívá velikost (hmotnost) elektromotoru a jeho výkon?
Přispěvatel: Aleš Mauner 31.03.2008, 09:02
V čem spočívá velikost (hmotnost) elektromotoru a jeho výkon?
Nejlépe příklad.
1. motor z klasické vrtačky, 1000W.
2. nějaký patkový či přírubový motor (klasický MEZ) 1000W

č. 2. je evidentně mnohem větší a těší, má to nějaký vliv na výkonost (otáčky, kroutící moment apod.) či zde prostě jen o miniaturizaci č. 1 (tím i větší cena)?

(snad jen pro úplnost dodám, že se mi jedná o výrobu vozíku pro tahání materiálu do krpálu na chatě, odhaduji to na cca 2kW, ale při výběru motorů jsem právě narazil na výše zmíněný problém)


Název: Re: Výkon elektromotoru vs. jeho velikost
Přispěvatel: Jiří Schwarz 31.03.2008, 12:19
Možná by bylo zajímavé srovnat to i z jiného pohledu:
- jestli máte čím, zkuste motor ve vrtačce zatížit tak, aby se jeho výkon přiblížil max. výkonu - u vrtačky to je krátkodobé a předpokládá se, že většinu času je zatížena jen zlomkem max. výkonu a běh motoru je omezen na krátké časové úseky

- jsou technologická zařízení, kde asynchronní motor s kotvou na krátko může běžet prakticky nepřetržité stovky hodin, zkuste to s motorem u vrtačky...

- při přetížení asynchronního motoru s kotvou nakrátko dojde k přehřátí motoru, může se poškodit, ale nejde to tak rychle

- u sériového motoru s komutátorem (vrtačka) s klesajícími otáčkami výrazně stoupá proud, již při krátkodobém přetížení se přehřeje vinutí na rotoru, prudkým silným oteplením se poškodí přívody na komutátor, výrazně se opaluje a poškozuje komutátor,...

To jsou dvě natolik odlišné konstrukce motorů, že hodně záleží na použití, na způsobu zatížení,...


Název: Re: Výkon elektromotoru vs. jeho velikost
Přispěvatel: Vlastimil Laube 31.03.2008, 13:29
Zjednodušeně vzato, velikost (tedy spíše objem a hmostnost) motoru odpovídá přibližně jeho momentu. Tzn. že vezmu-li dva motory se stejným výkonem, kdy jeden bude mít poloviční jmenovité otáčky, tak ten s polovičními otáčkami bude vážit přibližně dvojnásobek.  V praxi je to ovšem složitější, protože hmotnost ovlivňuje mnoho dalších parametrů. které již výše uvedl pan Schwarz - t.j. jeho dimenzování na trvalý/krátkodobý chod/časté rozběhy a pod.,  způsob chlazení a mnoha dalších věcí...
Pro výběr motoru pro váš vozík pak bude také hlavní a podstatný moment, který budete od motoru potřebovat. Jeho výkon již pak pouze ovlivní rychlost vozíku. K vaší aplikaci bych taktéž zvážil použití soustrojí motor-šneková převodovka, které se vyrábějí jako celek a které vám jednoduše zajístí, že při výpadku elektřiny vám vozík nekontrolovaně nevyrazí směr dolů.