Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Lubomír Jindra 14.11.2007, 19:08



Název: znovu - motor 22kW s kompresorem
Přispěvatel: Lubomír Jindra 14.11.2007, 19:08
Připojovali jsme převinutý motor 22kW, spuštění klasika Y/D. Asi 30x se po startu a zapnutí do Y motor těžce roztáčí a asi po 1 sekundě se už neroztáčí ale spíše zpomaluje. Odběr 63A ve všech fázích stejně. Další chod až k přepnutí do D už jsem neriskoval. Ovšem asi 2x se start povedl normálně a na Y se krásně rozjel, přepnul do D a pohodička. Místní údržbáři mi tvrdí že kompresor je OK, což se mi nezdá. váš názor? Řešil jste někdo něco podobného?


Název: Re: znovu - motor 22kW s kompresorem
Přispěvatel: Jiří Fuksa 14.11.2007, 22:31
To: Lubomír Jindra
Nerozbíháte kompresor do tlaku? Takto velké kompresory mají většinou instalován odfukovací ventil, aby nebyl rozběh do protitlaku.


Název: Re: znovu - motor 22kW s kompresorem
Přispěvatel: Štefan Beláň 14.11.2007, 22:35
Souhlasím s kolegou Fuksou. Vypadá to na mechanickou závadu na zpětné tlakové klapce. :-\


Název: Re: znovu - motor 22kW s kompresorem
Přispěvatel: Martin Kurka 15.11.2007, 02:33
Vážený pane Jindro,
jestli jde o šroubový kompresor, tak je možností náhlého těžkého rozběhu více, ale pokud jde o elektromotor, je v tom téměř vždy nevinně (Pokud máte rovnoměrné zatížení ve všech fázích)
Nejčastější příčinou nepravidelně se objevujícího těžkého rozběhu šroubového kompresoru je nedovírající sací klapka - na vině bývá klikový mechanismus a pohonný pneuválec otočné klapky v sacím potrubí.

Druhou nejčastější příčinou po demontáži a montáži motoru je přidírání. To má několik příčin. Je-li správné napnutí řemenů a správná souosost motoru a šroubů, je nejčastější příčinou protáčející se vnější kroužek ložiska ve víku motoru u řemenice, vůle v ložisku spolu s napnutím a tahem řemenu způsobí postupné přidírání rotoru o stator. To ale není váš případ, to má tendenci stálého se zhoršování.
Takové nepravidelné těžké rozběhy způsobuje i přidírání šroubů. Šrouby v kompresoru jsou takový malý mechanický zázrak, který si udrží vůle i v rozsahu teplot od 0 do 120°C. A ty vůle dotěsňuje olej. Jestli ten olej při rozběhu nedorazí včas mezi šrouby, je zle. Proto nesmí být napnutí řemenů ani příliš malé, ani příliš velké a musí se změřit. Na jmenovité napnutí řemenů je šroubový kompresor velmi citlivý a nesprávným napnutím zničíte šroubový blok (bratru za 300 litrů) za 15 vteřin natošup při prvním zapnutí.
Takový šikovný a pečlivý strojní údržbář, který tomu rozumí a navíc vybavený vibrometrem, nebo ten s letitými zkušenostmi a přes tyčku umějící naslouchat ložiskům je u kompresorů osobou, která se zaplatí.
Na těžké rozběhy si dávejte u šroubových kompresorů veliký pozor a mohu z našich sledovacích systémů kompresoven říci, že postupně zvýšený startovací příkon  (na obrázcích kompresorů ten nejvíce vpravo) vedl v případě, že to nedělala klapka, k odstavení motoru námi přidávaným čidlem vibrací, nebo u kompresorů bez čidla vibrací k zadření a kousnutí šroubového bloku. Indikátorem těsně před tímto dějem byl vždy prudký vzestup teploty oleje okamžitě po začátku tlakování (ta teplota dole). Také se vždy před tím nenápadně začal zvyšovat i příkon při volnoběhu (nižší údaj příkonu vlevo).
Jinak ještě komentář k průtoku na tomto obrázku - zákazník netypicky chtěl zobrazovat průtok na výtlaku, tohle odpovídá průtoku sání přes 3000 Nm3/hod.


Název: Re: znovu - motor 22kW s kompresorem
Přispěvatel: Viktor Klemon 16.11.2007, 09:12
Nie je to piestový kompresor ?
je tam riešené a funkčné vyprázdňovanie valcov ? Často to údržbári vyriešia ( pri poruche odfukového ventilu) urobením "malej netesnoti" s tým, že do ďaľšieho zapnutia to vyfučí. Detto spätná klapka. Skúste motor bez záťaže.


Název: Re: znovu - motor 22kW s kompresorem
Přispěvatel: Lubomír Jindra 17.11.2007, 13:31
(Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!) všem za odpovědi a speciálně panu Kurkovi.  :)

Výsledek byl nakonec takový, že stačilo v letitém rozvodu el.energie poutahovat všechny spoje a motor už se rozeběhl. Zvláštní je že všechny spoje se zhoršovaly stejně, proto to nešlo odhalit klešťákem (téměř přesně stejný proud na všech fázích) a to je divné. Nicméně kompresor (pístový) je údajně v pořádku tak uvidíme časem... ;)


Název: Re: znovu - motor 22kW s kompresorem
Přispěvatel: Lubomír Jindra 17.11.2007, 13:31
Nějak zmizel začátek věty: (Zde někdo nečetl pravidla! To musí někdo opravit a opozdí to zveřejnění!)....


Název: Re: znovu - motor 22kW s kompresorem
Přispěvatel: Lubomír Jindra 17.11.2007, 13:33
Slovo "D Ě K U J I" je asi zakázané  ;D


Název: Re: znovu - motor 22kW s kompresorem
Přispěvatel: Martin Kurka 17.11.2007, 20:52
Výsledek byl nakonec takový, že stačilo v letitém rozvodu el.energie poutahovat všechny spoje a motor už se rozeběhl. Zvláštní je že všechny spoje se zhoršovaly stejně, proto to nešlo odhalit klešťákem (téměř přesně stejný proud na všech fázích) a to je divné. Nicméně kompresor (pístový) je údajně v pořádku tak uvidíme časem... ;)
Vážený pane Jindro, tak téhle příčině poruchy, jako hlavní příliš nevěřím.
Normálně zatížený motor 22kW by měl naběhnout v Y na 80-90% jmenovitých otáček (kdy lze přepnout do D) asi do 1sec.
Při rozběhu do Y má 22kW motor brát tak bajvok dvoj až trojnásobek jmenovitého proudu, teda až 43x2=86A  až 43x3=129A.
Za 1 sec od startu by teda měl být rozběhový proud v Y jmenovitý proud pro Y tj. 1/ √3 jmenovitého tj. 25A a jestli je to starší kompresor s velkým setrvačníkem, tak asi do 3sec.
Připojuji pro rozběh pístového kompresory grafík - při rozběhu písťáku do protitlaku je zatěžovací moment v okamžiku startu asi tak 150% jmenovitého (křivka f) a při rozběhu odlehčeného jak to má být pouhých40% jmenovitého(křivka f'). (géčka jsou pro šroubáky)
Rozběh Y-D dává sice menší rozběhový proud než přímý rozběh, ale za krvavou cenu pouze  40-80% jmenovitého kroutícího momentu a těch 40% je pro nulové otáčky. Takže se pístový kompresor s protitakem nemusí do Y vůbec rozběhnout.
Čímž se dostáváme k příčinám protitlaku u pístových kompresorů - o potřebě vyprázdnění válců psali výše kolegové (zpětná klapka a odfukový ventil) u větších kompresorů jsou to ještě nezdvižená zdvihátka ventilů a u vysokotlakých  a dotlačovacích kompresorů (boosterů) je to sání atmosférického tlaku, místo sání nízkotlaku cca 7-10 bar (zavřený přívod).

A co se týče toho, že nevěřím na uvolněné spoje
Při startu, při napětí na svorkách motoru  100% je záběrový moment 100% (pro Y-D rozběh v Y  je 100% záběr 40% jmenovitého momentu)
při napětí 80% (20% podpětí) klesne záběrový moment na 64% nominálního záběrového  (pro Y-D rozběh v Y  teda na 25% jmenovitého momentu)
při napětí 65% klesne záběrový moment na 42% (pro Y 17% jmenovitého momentu)
při napětí 50% klesne záběrový moment na 25% (pro Y 10% jmenovitého momentu)


Ale jestli je startovací proud i jen pouhých 63A, tak při úbytku 20% z 400V =80V se někde musí ztratit topný výkon 15kW a to by se neutažených spojů asi pěkně hulilio.

Douška na závěr - po přerušení dodávky proudu se vám doma nerozeběhne do protitlaku chladiva ani pístový kompresor v chladničce

Slovo "D Ě K U J I" je asi zakázané  ;D
Já už to pochopil, to je taková místní finta, aby se ukázalo, že to není formální a že se musíte hodně snažit, aby jste pomoc kolegů ocenil. ;)  Takže mne to o to víc potěšilo.