Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Petr_Procházka 12.08.2025, 17:49



Název: Jak se orientovat ve značení svorek elektromotoru Imi Hungary?
Přispěvatel: Petr_Procházka 12.08.2025, 17:49
Starý elektromotor Imi Maďarsko, štítek nečitelný, pouze na víčku je zapojení hvězda/trojúhelník- viz- příloha, odhaduji podle velikosti 0,5 kW.

Je možné použití na 230V s rozběhovým kondenzátorem 25 mikro - byl takto zapojen, ale s velmi malým výkonem při rozběhu ( pohání rotační vývěvu, sám ji nerozběhne, pokud se klínový řemen připojí na již běžící motor, už točí v pohodě, nehřeje ) - kondenzátor napojený na svorku U a X v trojúhelníku. Kde je začátek vinutí pro L1, atd. Jak by byly označené podle současné normy?

Něco jsem dohledal na maďarských webech, ale několik lidí tvrdilo různé verze......


Název: Re: Jak se orientovat ve značení svorek elektromotoru Imi Hungary?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 14.08.2025, 11:14
... sám ji nerozběhne, pokud se klínový řemen připojí na již běžící motor, už točí v pohodě, nehřeje ....

Pokud se motor "těžce" rozbíhá, mělo by se to řešit jinak

My jsme zvyklí dát tam kondenzátor, který je připojen trvale. a klidně ho nazveme rozběhový.

Ale ono je to jinak. Kondenzátor, který je připojen trvale, y se měl nazývat "běhový"
A pokud je třeba řešit těžší rozběh, měl by se použít "rozběhový",  který má výrazně vyšší kapacitu, ale nemůže zůstat připojen trvale, protože při vyšších otáčkách začíná brzdit motor a zvyšuje zatížení. Ten se připojuje přes nějaký "spínač, odpojovač",  u některých starších motorů se to objevovalo i jako odstředivý kontakt, který vypnul při určitých otáčkách


Název: Re: Jak se orientovat ve značení svorek elektromotoru Imi Hungary?
Přispěvatel: Martin Kurka 14.08.2025, 11:43
Motor je standardní IEC, stačí změřit osovou výšku, průměr hřídele a osovou délku. Pak se k výkonu dostanete porovnáním s přesností cca 15% . A často lze štítek "pomazat" šmírem a reliéfní, nebo vyražené údaje vylezou na světlo. Fotka štítku pak poví více.

V každém případě z trojfázového motoru zapojeného jako jednofázový nikdy nedostanete takový výkon a moment, jako z jednofázového. Takže stačí projít Bazoše apod. motor vyměnit za stejné nebo větší osové velikosti. Ušetříte si mnoho problémů a úrazů. Jednofázové se do 2kW bazarové sehnat dají celkem běžně, ale problém by mohly být vhodné otáčky.
 


Název: Re: Jak se orientovat ve značení svorek elektromotoru Imi Hungary?
Přispěvatel: Václav Třetí 14.08.2025, 12:05
Problém bude možná v tom, že motor a vývěva tvoří komplet již z výroby, ale nevyhovovalo třífázové napájení.  Motor upravený na 1F provoz dává vždy menší výkon než při standardním připojení na 3F. Dále je otázkou, zda použitý kondenzátor má správnou (vhodnou) hodnotu. Mnoho laiků i elektrikářů zkusí kondenzátor, který má po ruce bez ohledu na jeho parametry a pokud se motor rozbíhá, dále  to neřeší. Tímto způsobem lze motor velice snadno zničit, přetížit a spálit ho. Hodnota kondenzátoru se dá zjistit měřením proudů a napětí na vinutích motoru. Nečitelný štítek se dá oživit různými způsoby, měkkou obyčejnou tužkou, křídou nebo mastkem. Také je dobré zjistit výkonový požadavek stroje. Vývěvy a čerpadla mívají také štítky, kde je udán příkon, obrátky a další údaje.


Název: Re: Jak se orientovat ve značení svorek elektromotoru Imi Hungary?
Přispěvatel: Petr_Procházka 14.08.2025, 17:35
 (poklona)  za odpovědi!

Nejsem z oboru, jen mě napadlo, jestli není hokej v těch svorkách a jestli je fáze a kondenzátor ( 25 mikro ) tam,kde má být.


Štítek byl pouze stříkaný, zbylo pouze IMI HZ 21/4, kde 4 má být 1 400 ot.
Osová výška 71, hřídel 14mm, délka hřídele 240mm.
Když jsem se pídil po výkonu, pánové z Maďarska uváděli od 250, 370 nebo i 550W.
Na 250 i 370W mi přišel velký,ale kdo ví........


Pokud se motor "těžce" rozbíhá, mělo by se to řešit jinak
My jsme zvyklí dát tam kondenzátor, který je připojen trvale. a klidně ho nazveme rozběhový.....

Byl tam trvale připojený 25 mikro, evidentně nový, tedy opět - kdo ví, co tam mohlo běhat původně nebo zda neběžel na 3f.
Sám o sobě se rozbíhá dobře, koupil jsem to ve stavu, kdy klínový řemen byl na cucky a hladce prokluzoval, tedy motor se roztočil....


Problém bude možná v tom, že motor a vývěva tvoří komplet již z výroby, ale nevyhovovalo třífázové napájení..... 
Motor je neoriginál - vývěva ČSSR 1968 RV 5, běžně ji vídám s 550W / 1 360 ot.,  ale utahne ji i 370W.
S 550W 3f předělaný na 1f s kondenzátorem mi jich běží několik,ale jsou to české MEZ, určené na 3f i 1f....