Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Daniel Reiský 28.07.2025, 09:42



Název: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Daniel Reiský 28.07.2025, 09:42
Mám podezření na vadnou BMS u vysokonapěťové baterie FVE. Potřebuji vyzkoušet funkci BMS při odpojení od střídače.

Teze je připojit BMS k autotrasformát oru a zjišťovat, zda se baterie nabíjí, či nikoliv při zvýšení napětí nad současné napětí baterie (235V) a vyloučit tak závadu na střídači či BMS. Současný stav je takový, že FVE vyrábí, dodává do sítě, ale do ani z baterie neteče vůbec nic dle měřícího přístroje.

Otázka je: Mohu připojit na BMS napětí z autotrasformát oru usměrněné pouze Greatzovým můstkem a vyhlazené "jen" kondenzátory, nebo je potřeba napětí důkladně vyhladit?

Při tomto napětí - až 315V AC z autotrasformát oru je už poměrně složité provést nějaké zásadnější vyhlazení pulzujícího DC napětí, nebo mě jednoduché řešení nenapadá.  (poklona)


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Pavel Čermák 28.07.2025, 18:20
Nemáte náhodou BMS H2?. K popisovanému stavu dojde většinou při poruše komunikačního modulu v BMS a tím ke ztrátě sinchronizace s měničem. Tady vám plánovaný pokus nic moc nenapoví.


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Radomír Kovář 28.07.2025, 19:03
Já osobně bych se do nějakých pokusu s HV baterkami nepoustel. U vetsiny byva navic docela dlouhá zaruka, takže bych to resil s dodavatelem.

Nepisete ani co mate za system. To by treba nekdo mohl zareagovat konkretne.

Treba u Solaxu byval jeden cas problem s obycejnym datovym kabelem, co spojuje master baterii s BMS se stridacem


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Juraj Rojko 29.07.2025, 12:24
Proč zrovna 235V? To asi budou alespoň dva moduly, ne? Když už bych se pouštěl do takových experimentů, tak bych pracoval s každým modulem samostatně, s tovární nabíječkou, anebo alespoň s použitím laboratorních zdrojů. Osobně si ale myslím, že tímto pokusem nic podstatného nezjistíte. Určitě bude spolehlivější a bezpečnější to řešit se servisem který na to má zařízení a zkušenosti.


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: František Šohajda 29.07.2025, 12:26
A nebylo-by lepší zavolat odbornému servisu, který má potřebné vybavení a přesně popsané manuály ,   než dělat si sám domácí laboratoř?
Dnes jsme někde jinde.
Určitě by mohla být i záruka....? (drinks)


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Daniel Reiský 29.07.2025, 13:12
Díky za názory.
Jedná se o blok baterií Hoppecke, typ VRLA 12V 70Ah, BMS je Hoppecke BMS sun systemizer home 3.1.1, typ. 6141302645, parametry 314 V, 15.A

Je tam pouze jedna BMS na celý blok baterií, kterých je 19ks. BMS se tváří, že je v pořádku, datový kabel jsem měnil, indikační diody svítí, jak mají. Střídač je KOSTAL 10kW, servis jsem volal, nicméně v republice nemá tento výrobce žádné zastoupení, snažil jsem se kontaktovat zákaznickou podporu firmy KOSTAL i Hoppecke, zcela bez reakce. Jedná se o primární výrobce, servis jim zajišťují subdodavatelé a v ČR nejsou. Poptával jsem i servisní firmy, nikdo tyto malé střídače neservisuje, pouze velké FVE farmy s měniči řádově výkonnějšími. Majitelé jsou lidé 70+,  montážní firma dělá mrtvého brouka, prý není podpora a už je to po záruce. Snažím se jim pomoci v rámci možností, tak sháním rady. Elektrotechnic ké vzdělání má, jen pro úplnost. 


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Juraj Rojko 29.07.2025, 14:48
Aha, tak to je dost jiná situace než jsem si představoval a vaše snaha je mnohem pochopitelnějš í. Kdysi mě (z nejasného důvodu) dost zaujala rodinná firma https://www.tonit.cz/,  která má zkušenosti i s Kostalem. Pokud jste to už neudělal, tak je zkuste kontaktovat, třeba vám pomůžou nebo alespoň poradí.


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Daniel Reiský 30.07.2025, 09:07
Moc  (poklona) , napsal jsem, popsal problém, třeba pomůžou...

Myslím si obecně, že tento problém postihne většinu FVE instalovaných v předchozím boomu za situace, kdy ji montovali instalační firmy, které již neexistují, nespolupracují, nebo si najali další firmy apod. Lidé ušetří za elektřinu a pak vše vrátí firmám drahým servisem, nebo výměnou baterií za statisíce.  (zle)


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: František Šohajda 30.07.2025, 11:43
Citace
nebo výměnou baterií za statisíce.  zle

Ceny šli od boomu FVE hodně,ale hodně dolů....Pokud bude větší problém, bude servis drahý, vyplatí se koupit nové zařízení které se hojně montuje a má desítky dobrých servisů. (poklona)

O střídači KOSTAL slyším poprvé a to se celkem dost pohybuji v součinosti s FVE.
(Co jsem tak viděl,  některé střídače odcházejí ,ale vždy do těch 10 let záruky.Fimy jej nahrazuji zdarma už střídači 4 generace a ty jsou někde jinde než ty staré,původní vadné....takže na tom vydělá i zákazník s novou 10 letou zárukou....pod obné u bateriíí...)


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Daniel Reiský 30.07.2025, 12:52
Máte pravdu, KOSTAL moc známý není, co jsem zjišťoval, oni se zaměřují spíše na velké komerční instalace, tam asi své místo na slunci mají, tedy přinejmenším podle referencí. Vyrábějí spíše střídače 30 kW +


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: pegas100 30.07.2025, 14:42
Kostal byl jeden z nejznámějších v první vlně FVE.
Zkuste https://www.silektro.cz/


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Daniel Reiský 01.08.2025, 12:25
Věc má svou progresi, níže tedy informace, které mohou pomoci někomu s podobným problémem. Po 3 měsících se dnes ozvali s českého zastoupení firmy Hoppecke, jedná se o firmu Stand By energy s.r.o.,  není ovšem dohledatelná běžným způsobem jako zástupce Hoppecke. Primární výrobce jim však můj dotaz přeposlal a tak se sami ozvali.,  Jednání velmi dobré, technické znalosti na vynikající úrovni a především informace, tedy jejich zkušenosti k nezaplacení.

Podobné informace mi poskytla i již zmíněná firma Tonit, která je na tom tedy se znalostmi velmi podobně. Volal jsem přímo s majitelem, poskytl rady a názor, který koresponduje se zastoupením Hoppecke....


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Daniel Reiský 01.08.2025, 12:26
... po popisu problému mi bylo sděleno fakticky totéž. Problémem jsou baterie, nikoli samotná BMS. Prvním problémem je nekvalifikovan á instalační firma, která kvůli ceně a zisku nainstalovala pouze jeden blok baterií Hoppecke, místo dvou. Došlo k tomu, že střídač vyráběl napětí a proud z baterií, který musel dotovat ze svého a především ze sítě. Baterie tedy místo pokrytí úplné spotřeby po dobu třeba 10 hodin pokrývala, řekněme, 70% spotřeby, zbytek musel dodávat střídač... Baterie se tímto cyklicky nevhodným zatížením značně přetěžovali a poškozovali, tento typ dle výrobce je velmi vhodný pro cyklické zatížení, ale musí být zajištěno vybíjení ne více než pod 40% kapacity, což BMS ani střídač nedokázali ohlídat. V takovém případě garantuje výrobce životnost s poklesem kapacity na cca 80% asi 10 let. Navíc střídač potřebuje napětí z baterií nejméně 340V DC, spíše však napětí blížící se 500V DC což by právě zajistili dva bloky baterií Hoppecke, každá s nominálním napětím 228V DC (456V DC). Takto pracoval i střídač neefektivně, stále dotoval baterie.

Dobil jsem jednotlivě každou baterií zvlášť, tři baterie mají i po dobití napětí cca 8,5V, což je žalostně málo a svědčí to o jejich konci. Zbylých 16 ks baterií má napětí v rozmezí 12.8 - 13,1V, což je pořádku. Pán z Hoppecke mi říkal, že jsou baterie v tomto zapojení ucyklované. K mé tezi, že když koupím tři nové, že stejně zbylé vydrží rok, dva mi řekl, že je můj odhad ještě možná příliš optimistický a že se logicky poškodí i ty nové. Jasně, když nemají každá svou BMS, nové budou vybíjeny starými i bez odběru do zátěže.  

Závěrem... jediná efektivní a v reálu nejlevnější možnost je nová instalace. Střídač KOSTAL už bude dle sdělení z TONITU také zanedlouho v křemíkovém nebi, takže nějaká oprava v řádech desetitisíců se prostě nevyplatí.

Jediné, co zůstává použitelné je nyní střídač ve formě dodávky a pokrytí online spotřeby bez baterií, který ovšem šetří elektřinu většinou tehdy, když ji ti lidé nepotřebují, baterie jsou dobré tak do šrotu, kde vzhledem k váze za ně dostanou něco kolem deseti tisíc.

No a nejsmutnější je, že vzhledem k věku majitelů 70+ a ceně nové instalace, se jim to prostě už nevyplatí. Spláceli by to do konce života, nebo by spíše po sobě zanechali dluhy.

Smutný, ale poučný příběh, kterých, troufám si tvrdit, budou stovky v naší zemi.

Všem ,  jsem zase o něco chytřejší ohledně FVE. Fajn den přeji


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Daniel Reiský 01.08.2025, 12:29
 (poklona)


Název: Re: Jak kvalitně vyhlazené DC napětí je možno připojit k BMS baterie FVE?
Přispěvatel: Pavel Matoušek1 03.08.2025, 15:08
,  
z toho, co popisujete vyvozuji, že instalace sestává z fotovoltaickéh o části - měniče Kostal s připojenými FV moduly a dále AC couplingu s měničem s integrovanou BMS Hoppecke (není to jen BMS).
Měniče Kostal skutečně existují, hojně rozšířené byly v letech 2008-2015, stejně jako značky SMA, Fronius a jiní evropští výrobci v té době. Značka je momentálně dost na oubytě. U síťových měničů mají stále v průmyslu slušný zvuk, v rezidenčním sektoru prakticky neexistují. Akumulátory, které uvádíte jsou olověné, používaly se před nástupem lithiových technologií, poslední nové instalace jsem viděl kolem roku 2018, následně byly během cca roku úplně vytlačeny lithiovou technologií. Jestli je ta Vaše instalace novější, tak potěš...  Olověné akumulátory byly a jsou pro cyklický provoz v rámci pokrývání vlastní spotřeby u FVE nevhodné, důvod je ten, že každým cyklem degradují, technologicky se to dá řešit, ale velmi omezeně, plyne to z principu a chemismu, ale do toho roku 2018 skutečně nic moc nebylo.

Pokud je to tak, jak uvádíte, řešení ve formě opravy v podstatě neexistuje nebo by to byl holý nerozum. Je-li střídač Kostal v pořádku a normálně vyrábí, je řešení zrušit baterie s měničem, reálná kapacita byla podle toho, co uvádíte cca 10-12 kWh a dát tam místo toho nějaký AC coupling s lithiovými bateriemi, otázka zda nenechat jen panely a nedat tam rovnou hybridní střídač.