Název: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: František Tuček 09.03.2025, 08:02 EH: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem (1972)
Stejnosměrné motory přeměňují mechanickou energii na elektrickou nebo naopak. Jak fungují jako generátory a jak jako motory? Klíčové části? Stator s magnety a rotor s vinutím vytvářejí magnetická pole, která pohybují rotorem. Co ovlivňuje jejich výkon a účinnost? Dělí se podle výkonu od malých po velké a vynikají regulací otáček i vysokým záběrovým momentem. Proč jsou ideální pro přesné pohony? (http://elektrika.cz/14/25-motorgen-1.jpg) (https://elektrika.cz/data/clanky/eh-jaky-je-rozdil-mezi-dynamem-a-stejnosmernym-motorem-1972) Související ... ... článek k tomuto diskusnímu vláknu zde! (https://elektrika.cz/data/clanky/eh-jaky-je-rozdil-mezi-dynamem-a-stejnosmernym-motorem-1972) Jak byste reagovali na tuto související otázku vy? Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Jiří Schwarz 10.03.2025, 15:40 Kdo je pamětník jako já, jistě používal na kole (bicyklu) něco, čemu se říkalo dynamo, ale správné označení to nebylo, když to zpravidla vyrábělo střídavou elektrickou energii
Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Jiří Kantner 10.03.2025, 20:12 Pěkně napsáno ale k tomu článku by se slušelo dát obrázek skutečného stejnosměrného stroje a ne asynchronního motoru s kotvou nakrátko. Stejnosměrné motory i dynama se pomalu a jistě z většiny aplikací vytrácí. Proto je fajn si je připomenout.
Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Miroslav Minařík 10.03.2025, 20:38 Pěkně napsáno ale k tomu článku by se slušelo dát obrázek skutečného stejnosměrného stroje a ne asynchronního motoru s kotvou nakrátko. Stejnosměrné motory i dynama se pomalu a jistě z většiny aplikací vytrácí. Proto je fajn si je připomenout. Souhlasím. Taky by se mi to líbilo.Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Václav Třetí 11.03.2025, 09:24 Pěkně napsáno ale k tomu článku by se slušelo dát obrázek skutečného stejnosměrného stroje a ne asynchronního motoru s kotvou nakrátko. To jsem si říkal hned po uveřejnění příspěvku v neděli ráno a hádal jsem, kdo se ozve první. No, netrefil jsem se. Kdo je pamětník jako já, jistě používal na kole (bicyklu) něco, čemu se říkalo dynamo, ale správné označení to nebylo, když to zpravidla vyrábělo střídavou elektrickou energii "Dynamo" na bicyklu je jednofázový alternátorek s vinutím v rotoru a permanentními magnety ve statoru. Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 11.03.2025, 09:37 Pouze detail.
Na rotoru musí být komutátor. Neslouží jako usměrňovač? Výstup je tedy DC? Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Václav Třetí 11.03.2025, 11:23 Pouze detail. Na rotoru musí být komutátor. Neslouží jako usměrňovač? Výstup je tedy DC? Komutátor tam není. Co jsem za mlada rozdělával asi dvě "dynama" na kolo, tak byl převod proudu proveden přes odisolované dolní ložisko přímo na výstupní šroubek a horní ložisko (u třecího převodu) zajišťovao spojení s kostrou. Výstup je AC, žárovkám to nevadí. Naopak, střídavý stroj má tu výhodu, že v určitém rozsahu eliminuje nežádoucí zvyšování napětí a potažmo proudu při rychlé jízdě. Zvyšující se kmitočet se spolu s impedancí vinutí chová jako omezovač výkonu, tudíž nehrozí přepálení žárovek. Musí být ovšem zapojeny obě a správného příkonu. Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Pavel Čermák 11.03.2025, 14:43 Neřekl bych, že DC motory mají "odzvoněno". Například při repasech starších obráběcích strojů
je velmi vhodné je ponechat a nahradit jejich napájení pokročilými invertory. Řešení bývá jednak cenově ale i funkčně vyhovující Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Jan Bocek 11.03.2025, 17:39 Hlavní obrázek k článku tvoří soustrojí,
kde je poháněcí asynchronní motor (žebrování) a AD dynamo ( hladké těleso). Více mne ale zaujala nabízená literatura k tématu, kde jsem našel: Státní nakladatelství technické literatury 1957 Autor: Michail Grigorjevič Čilikin Pohony s regulaci, a byla to učebnice v roce 1960 na průmyslovce pro předmět Elektrické pohony. A v praxi jsme používali Regulace elektrických strojů, O. Horna a kol. 1976 Dnes jsou stále DC motorky jako serva používaná v automatizaci a v auto průmyslu. Pokud nenastoupily FM měniče, tak DC motory v regulovaných pohonech ve strojích měly převahu. V 60-70. létech na válcovnách a ocelárnách byly jeřáby osazeny motory na DC pro svůj velký záběrový moment. Většinou seriové nebo kompaudní motory. Válcovací motory a těžní věže jsou dodnes osazeny DC motory s obrovskými výkony v řadě MW. Dneska v souvislosti s DC motory může být otázka "co to je Ward Leonardovo soustrojí, anebo Illgnerovo soustrojí " na kterou ne každý nalézá odpověď Jinak ale odpověd na položenou otázku: dynamo je dynamo a motor je motor. V principu je to jedno, ale konstrukčně jsou jemné rozdíly.... a ne vždy je možná záměna Dobrý článek pro oživení základů elektrotechnik y Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Jiří Kantner 11.03.2025, 23:47 Dneska v souvislosti s DC motory může být otázka Pro tyhle výkony v železárnách nebyla dlouho žádná spolehlivá a ekonomická konstrukční alternativa a myslím že není dodnes. "co to je Ward Leonardovo soustrojí, anebo Illgnerovo soustrojí " na kterou ne každý nalézá odpověď Oddělení elektrického stroje od sítě aby nebyla zatěžována špičkami při reverzaci, skokovém poklesu nebo nárůstu zátěže. Asi by bylo zajímavé zmínit i Sousedíkovo soustrojí které sloužilo jako elektomechanic ký měnič točivého momentu v pohonu Slovenské strely. Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Miroš Jan 12.03.2025, 08:29 Ward Leonardovo soustrojí :(
Když jsem nastoupil do zaměstnání do loděnice ve Chvaleticích, tak toto soustrojí bylo součástí lodního jeřábu. Dalo mě dost starostí než jsem pochopil princip. (zle) Pak už to šlo. (dance) Jeden z rozdílů mezi DC motorem a AC motorem je ten, že když potřebuju kroutící moment například 100 Nm, tak DC motor bude minimálně o řád menší než AC motor. Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Pavel Rotrekl. 24.03.2025, 10:23 "Dynamo" na bicyklu je jednofázový alternátorek s vinutím v rotoru a permanentními magnety ve statoru. Obráceně. Alespoň na mém kole. Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Jan Franěk 24.03.2025, 12:37 Pokud se nepletu, měl jsem dynamo ve svém GAZ 69M .
S kamarádem jsem řešili změnu pólů. Standardně byl u GAZe plusový pól na kostře a já potřeboval minus na kostru, kvůli vysílačce. Kamarád z místního JZD co dělal dynama, alternátory a startéry, to nějak upravil. Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Jan Bocek 24.03.2025, 14:30 Byly doby, kdy v každém autě bylo derivační dynamo k nabíjení akumulátotoru.
Časem dynama nahradily alternátory s usměrňovačem na DC nabíjecí proud. Tím zmizly náročné na údržbu komutátory s uhlíky. Dalším stejnosměrným strojem byl startér. Ten tvořil sériový DC motor s komutátorem Seriový motor proto, že musel vyvinout velký záběrový moment Mnohé dynama nelze použit jako motory, mají malý záběrový moment. Proto se derivační motory doplňují sériovým vinutím a vzniká tak zvaný kompaudní motor s pomocnými póly, kde vinutí je zapojeno do série s kotvou. Velkou výhodou stejnosměrných motorů je jejich velký regulační rozsah otáček při velkém záběrovém momentu. V principu je regulace pomocí sílou pole ( buzením) a velikosti napětí na kotvě. Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Jan Franěk 24.03.2025, 15:00 Mám dojem že v některých starších motorkách, byly použity dynamostartéry . Narazil jsem na to někde v technických informacích k některým strojům. Myslím že to tak mělo "Prase" a možná "Hadraplán". Ale nejsem si tím úplně jist.
Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Miroš Jan 24.03.2025, 16:01 Dynamostartér, měl Manet 125. (dance)
Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Jan Kelbich 24.03.2025, 23:38 "Dynamo" na bicyklu je jednofázový alternátorek s vinutím v rotoru a permanentními magnety ve statoru. Ty novější už měly vinutí ve statoru, rotor tvořil permanentní magnet. Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Václav Třetí 25.03.2025, 05:54 Pokud se nepletu, měl jsem dynamo ve svém GAZ 69M . S kamarádem jsem řešili změnu pólů. Standardně byl u GAZe plusový pól na kostře a já potřeboval minus na kostru, kvůli vysílačce. Kamarád z místního JZD co dělal dynama, alternátory a startéry, to nějak upravil. Nabíjecí soustavy s dynamem byly běžné u nás až do r. 1972, z našich aut byly vybavené prvními alternátory vozy Škoda 110L mod. roku 1973. Ukostření pólu + bylo běžné ještě u prvních vozidel Škoda 1000MB, pak se začaly prosazovat (kvůli elektronice) celosvětově vozidla s ukostřeným pólem - . Přepólování vozidla je velice jednoduchá záležitost, je třeba přepólovat baterii a bez nastartování vozidla připojit na chvilku (s uvolněným řemenem) dynamo jako motor, aby se otočil zbytkový magnetický tok v jeho jádru. Pak se odpojí vývod D+ z regulátoru a vřadí se do obvodu silná autožárovka (např. vlákno dálkové žárovky H4) a nastartuje se motor. Pokud žárovka pouze žhne, je přepólováno a lze zapojit zpět vodič přímo na regulátor a zkontrolovat nabíjení. Pokud by se přemagnetování nepovedlo, bude žárovka svítit podle otáček až velice jasně. Na starých autech nebyla elektronika, takže bylo třeba zkontrolovat pouze smysl točení motorků topení a ostřikovačů, stěračovým motorkům bylo obvykle jedno, na kterou stranu se točí a startery tehdá nebyly s permanentními magnety, takže ty se točily vždy správně. Mám dojem že v některých starších motorkách, byly použity dynamostartéry . Myslím že to tak mělo "Prase" a možná "Hadraplán". Dynamostartér, měl Manet 125. Ano, ale byl v tom háček, běžně dodávaná motocyklová akkubaterie 6V 14Ah nebyla vhodná pro startování, brzy se velkým proudem začaly rozpadat desky. Vhodné provedení s označením MS nebývalo k sehnání. Startování většinou používali pouze majitelé Velorexů, tam se dala použít automobilová baterie např. provedení z Trabanta. P.S.Měl jsem kamaráda, který měl starého Mercedesa z r.v. 1962 a ten už měl alternátor, samozřejmě z výroby! Také je známo, že firma FIAT osazovala do luxusnějších modelů OA alternátory již od r. 1958.- Název: Re: Jaký je rozdíl mezi dynamem a stejnosměrným motorem? Přispěvatel: Václav Třetí 25.03.2025, 06:04 "Dynamo" na bicyklu je jednofázový alternátorek s vinutím v rotoru a permanentními magnety ve statoru. Obráceně. Alespoň na mém kole. Ty novější už měly vinutí ve statoru, rotor tvořil permanentní magnet. Ta "dynamka", která jsem rozebíral byla hodně stará, už je to více jak 50 let a nebyla nová, potřebovala opravu. Novější jsou již jinak konstruovaná, ono je to na nich i vidět podle vnějších tvarů. |