Název: Jaké relé či stykač doporučíte pro přepínání DC 12V, 4A? Přispěvatel: Milan Hudec 10.09.2024, 07:47 Spotřebičem je větrák v karavanu, relé by automaticky přepnulo napájení z autobaterie na zdroj 12V po připojení sítě v kempu.
Řeším: Opalování kontaktů/oblouk/nechtěné spojení obou zdrojů. Izolační bariéru 230V na cívce a 12V na kontaktech, případně výhodu napájení cívky 12V za zdrojem pro větrák. Vibrace za jízdy. Případná další úskalí........? Název: Re: Jaké relé či stykač doporučíte pro přepínání DC 12V, 4A? Přispěvatel: Václav Třetí 11.09.2024, 09:29 Už v principu z místa užití se nabízí přepínací relé určené do auta. Relé jsou kompaktní, mají připojení pomocí lisovacích konektorů 6,3 mm (faston). Při použití konektorů s jazýčky je lze uchytit v kontaktní kostce, čímž je zajištěna trvalá poloha vodičů např. při potřebě výměny.
Pracovní proud je obvykle 30A pro spínací kontakt a 10 až 20A pro rozpínací kontakt. Relé se běžně používají ve vozidlech v pojistkových skříňkách, některá jsou v provozu dlouhodobě - po celou dobu chodu motoru. Vlastní spotřeba cívky relé bývá kolem 2W. Název: Re: Jaké relé či stykač doporučíte pro přepínání DC 12V, 4A? Přispěvatel: Juraj Rojko 11.09.2024, 10:31 Možná alternativa: Pokud to parametry zdroje dovolí (o něco vyšší napětí než napětí baterie), tak "přepínání" se dá snadno vyřešit pomocí dvou Schottkyho (nebo ideálních) diod.
Název: Re: Jaké relé či stykač doporučíte pro přepínání DC 12V, 4A? Přispěvatel: Martin Kurka 11.09.2024, 11:50 Možná alternativa: Pokud to parametry zdroje dovolí (o něco vyšší napětí než napětí baterie), tak "přepínání" se dá snadno vyřešit pomocí dvou Schottkyho (nebo ideálních) diod. Stačí i naprosto obyčejné diody. Jen je na nich úbytek cca 0,6-0,8V a při proudu 4A ztrácíte až 3,2W výkonu baterie. Schottkyho diody jsou na tom lépe.Na ještě méně ztrátové spínání dnes slouží výkonové FETy. Ono i autorelé docela pro cívku potřebuje nějaký výkon. Ale zase je to průhledné řešení, se snadnou opravou a případně jednoduchým překlenutím či proklemováním. A když napájíte cívku relé šikovně ze síťového zdroje (viz schéma) tak baterku pošetříte. Izolační bariéru 250V mezi cívkou a kontakty autorelé sice nemá, ale u karavanu je třeba dbát hlavně na hodně dobrou bariéru síťového zdroje - i při orosení, mrazu a po převozních vibracích. Ale v tomto ohledu dnes vyhoví každý průmyslový AC/DC zdroj v patřičném krytí co má lloyd lodní atest. Vůbec ve skříních těchto zaříeních jsou dobrodiním polopropustné vývodky vyrovnácající změny tlaku a nepouštějící vlhkost do skříně. A v nejhorším se do skříní dělají samoregulační topení. Název: Re: Jaké relé či stykač doporučíte pro přepínání DC 12V, 4A? Přispěvatel: Juraj Rojko 11.09.2024, 13:32 Stačí i naprosto obyčejné diody. Jen je na nich úbytek cca 0,6-0,8V a při proudu 4A ztrácíte až 3,2W výkonu baterie. Schottkyho diody jsou na tom lépe. Samozřejmě stačí, ale když to může hřát o trošku méně za zanedbatelný rozdíl v ceně... Na ještě méně ztrátové spínání dnes slouží výkonové FETy. To jsou i ty ideální diody jen s intergrovaným nebo externím řízením aby se to dalo přímo použít jako dioda. Existují i verze které mají ovládací vstup a pak se s tím dá vytvořit prioritizér napájení u kterého nerozhoduje velikost napětí zdrojů. Ale to je jen poznámka bokem. Pan Hudec asi na podobné bastlení nebude mít chuť a dostupnost je také slabší. Ale není to myslím úplně známá věc a někoho by to mohlo inspirovat. Název: Re: Jaké relé či stykač doporučíte pro přepínání DC 12V, 4A? Přispěvatel: Milan Hudec 12.09.2024, 07:35 Kolegové d ě k u j i, řešení pomocí diod mne vůbec nenapadlo, a p.Kurka opět nezklamal v rozhledu různých rizik.
Název: Re: Jaké relé či stykač doporučíte pro přepínání DC 12V, 4A? Přispěvatel: Michal Čeleda 12.09.2024, 11:10 Diody asi fungovat budou, ale není to galvanické oddělení jako u kontaktu. Pokud je po připojení externího napájení akumulátor dobíjen, nechal bych větrák na něm = bez relé.
Název: Re: Jaké relé či stykač doporučíte pro přepínání DC 12V, 4A? Přispěvatel: Milan Hudec 12.09.2024, 11:45 Diody asi fungovat budou, ale není to galvanické oddělení jako u kontaktu. Pokud je po připojení externího napájení akumulátor dobíjen, nechal bych větrák na něm = bez relé. Jak jsem se dozvěděl, tak karavan je jeden velký bastl, něco napájeno z autobaterie, něco z baterie FVE na karavanu, něco po připojení v kempu, provedení šílené prakticky bez jištění, SELV/PELV jak kde........... ....Od takových záležitostí bez možnosti celkového přeinstalování odcházím středem. Název: Re: Jaké relé či stykač doporučíte pro přepínání DC 12V, 4A? Přispěvatel: Michal Čeleda 12.09.2024, 14:31 Od takových záležitostí bez možnosti celkového přeinstalování odcházím středem. Nedivím se |