Název: Lze DC/AC měnič s galvanicky odděleným výstupem použít jen pro holicí strojek? Přispěvatel: Štípeček 07.05.2024, 14:27 Rád bych prodiskutoval můj výklad normy ČSN 33 2000-7-721 ed.2.
Řeším elektroinstala ci do karavanu. Většina elektroinstala ce je 12V až na dvě výjimky (ohřívač vody a 2x zásuvka + samozřejmě dobíjení baterie ze sítě). Aktuální požadavek na instalaci je: Vstupní zásuvka pro zapojení karavanu do sítě -> jištění -> měnič AC/DC (nabíjení baterie) -> 12V rozvod -> měnič DC/AC (napájení spotřebičů 230V) -> 2x zásuvka + ohřívač vody S tímto zapojením je počítáno za předpokladu, že má měnič galvanicky oddělený výstup (230V) od vstupu (12V). Výše zmíněná norma pro karavany určuje: citace: Citace 721.413 Ochranné opatření: elektrické oddělení: Ochranné opatření "elektrické oddělení" nesmí být použito, s výjimkou zásuvky pro holící strojek. Byť DC/AC měnič neslouží primárně jako ochranné opatření, i přesto obsahuje elektrické oddělení. Mě z toho vychází, že opravdu nic jiného než "zásuvku pro holící strojek" za měnič nelze použít. Pak by ale většina podobných instalací nebyly navrženy v souladu s normou. Jaký na to máte názor? Moderátor - původní nesmysl: "Použití DC(12V)-AC(230V) měniče , vyhrazen pouze pro zásuvku pro holící strojek?". Název: Re: Lze DC/AC měnič s galvanicky odděleným výstupem použít jen pro holicí strojek? Přispěvatel: Martin Kurka 08.05.2024, 17:20 Míchají se vám dva pojmy. Galvanické oddělení vstupu a výstupu měniče a ochrana oddělením obvodů ve smyslu seznamu ochran proti nedovolenému dotykovému napětí.
Normotvůrce tím nechtel říci nic jiného, než že když použijete v karavanu měnič, jeho AC obvod s nebezpečným napětím nesmíte provozovat jako plovoucí obvod bez ochranného vodiče, ochranného pospojení a uzemnění. S jedinou výjimkou a tou je pidiměnič výhradně a jedině použitý pro jedinou zásuvku pro holicí strojek (a často to této zásuvky vestavěný). Takže 230V obvod za měničem musí mít všechny náležitosti silového rozvodu jako v pevné instalaci a navíc musí být vybaven proudovým chráničem a uzamňovací svorkou atd. Ale samotný měnič může být izolovaný. Vzhledem k domu že (-) pól 12V obvodu auta je také na kostře v podstatě budete mít stejně výstup měniče galvanicky propojený se vstupem. Jde o to, aby mezi kostrou auta a zemí, nebo kostrou karavanu a zemí nebylo žádné nebezpečné napětí ani při poruše. Jinak byste při druhé poruše ochrany oddělením obvodů šlápnutí na trávu při výstupu z karavanu, nebo dotyk na kostu auta nepřežil. Proto je tato "ochrana oddělením obvodů" zakázaná. Uvědomte si také, že karavan lze připojit na zásuvku v kempu. A to je normální rozvod 230V neoddělený od země. Takže karavan musí mít plný třívodičový rozvod a ochrany proti NDN a navíc i ochrany zvýšené - proudový chránič, pospojení atd. A pak specifické ochrany aby nešlo najednou propojit výstup měniče se sítí z kempu. Název: Re: Lze DC/AC měnič s galvanicky odděleným výstupem použít jen pro holicí strojek? Přispěvatel: Stanislav Zemek 09.05.2024, 09:47 (poklona) za odpověď.
To jsem si přesně myslel, že to platí vyloženě pouze pro ochranu galvanickým oddělením. (poklona) za utvrzení. Zde se vyskytuje další nestandart.. (-) pól 12V, který jde z auta, případně (-) pól, který je z baterie v karavanu, nejsou napojeny na kovovou šasí karavanu. Zatím jsem na žádném jiném vozidle podobné řešení neviděl. Ochranné vodiče nízkého napětí (LV) bude ale napojeno na šasí jak z DC/AC měniče, tak ze vstupu do karavanu. Jen mi úplně nenapadá jakým způsobem se řeší uzemnění uzemňovací svorky v karavanu, když není karavan připojen do sítě a běží pouze na měnič. Řešení "prostě se neuzemňuje" mi nepřijde správné, na druhou stranu zatloukat nějaké kolíky do země asi také bez proměření odporu zemění nemá moc smysl (a kdo by se s tím taky obtěžoval). Přijde mi, že v tomhle případě řešení bude vždycky kompromis. S chráničema a pospojením je samozřejmě počítáno. Název: Re: Lze DC/AC měnič s galvanicky odděleným výstupem použít jen pro holicí strojek? Přispěvatel: Milan Hudec 10.05.2024, 09:19 Karavan ještě před platností sedmičkové normy právě napájený přes oddělovák (zásuvky v kempech jsou mnohdy chráněny/nechráněny, zkrátka hrůza a nesoustřeďme se jen na ČR), za oddělovákem HIS, kostra karavanu pospojena a přizemněna kolíkem, His byl zapojen proti tomuto "pospojení" a při první poruše odpojoval.
Toto stále považuji za top řešení. Co vy na to? Do karavanů nedělám, je to historická vzpomínka jak jsme to tenkrát s kamarádem ušmudlili. Dnes by to tedy bylo špatně? |