Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Leri 25.01.2024, 09:20



Název: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
Přispěvatel: Leri 25.01.2024, 09:20
Tři olověné akumulátory 12V spojené do série, výsledných 36V bude napájet elektromotor. Potřeboval bych z jednoho akumulátoru vyvést odbočku a odebírat jen 12V pro světla.
Je to ideální, nebo nevhodný stav?
Ten jeden akumulátor bude zřejmě více zatížený a jaký to bude mít vliv pro zbývající akumulátory, životnost atd.

Moderátor - Původní nesmysl zněl: "3 Aku spojené do série a 2 napáječky. Je to možné?".


Název: Re: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 25.01.2024, 22:40
Úplně špatně.

To byste musel požít nějaký balancer, který zajistí, že se budou na srovnatelné napětí nabíjet všechny akumulátory a ani to není ideální řešení

Podle toho jaké to budou akumulátory hrozí u některých "přebíjení",  což radikálně omezí jejich životnost.

Správné řešení je použít DC/DC měnič (zdroj step down)


Název: Re: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
Přispěvatel: Fuk Tomáš 26.01.2024, 00:35
Taky by se dalo uvažovat o variantě nabíjet každý z těch 3 akumulátorů samostatně a střídat je (a taky hlídat při vybíjení nejen napětí té trojice, ale i toho nejzatíženější ho).


Název: Re: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
Přispěvatel: Václav Třetí 26.01.2024, 05:19
Nerovnoměrný odběr ze sériově zapojených akumulátorů způsobuje ,  že dodatečně zatížený akumulátor se při seriovém nabíjení nedobíjí na 100%,  kdežto druhý (třetí) akumulátor bez další spotřeby se zase přebíjí. Tento jev je známý z nákladních automobilů s instalací 24V, kde bývá vyvedeno napájení 12V pro autoradio nebo další spotřebiče 12V (lednice...). Dříve se doporučovalo pravidelné vyměňování akumulátorů mezi sebou. V autodopravách, kde se to nedodržovalo, byl zvýšený výskyt vadných akku. Dnes u moderních nákladních aut bývá namontován výkonný step-down měnič již od výroby, ze kterého je napájeno autoradio, vysílačka a zásuvky na palubní desce pro další autospotřebiče 12V. U vozidel v mezinárodní dopravě bývají i měniče na 230V~.

Z výše uvedeného vyplývá, že komplikace spojené s tímto zapojením, nemohou vyrovnat náklady na měnič.


Název: Re: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
Přispěvatel: Jiří Kantner 26.01.2024, 07:56
Jak už zde kolegové napsali, očekávat můžete především negativní vlivy související se zvýšeným vybíjením  jednoho z akumulátorů.
Abychom to nějak dokázali kvantifikovat a navrhnout řešení, bylo by dobré znát jaký je předpokládaný odběr motoru a kolik bude brát osvětlení. Dálejak je u toho "stroje" nebo "vozidla" řešené nabíjení - jestli se akumulátory vyjímají ven  nebo se nabíjí zabudované.
 Ptám se proto, že hodně měničů je konstruováno na rozsah vstupních napětí od cca 5V do 40V.
Těch 40 je málo, pokud by bylo možné zapnout osvětlení během nabíjení.  Při nabíjení PB akumulátoru je v konečné fázi  většinou  udržovací nabíjení konstatním napětím cca 14,2-14,4V na 12V aku.
Jinak určitě nebude problém najít vhodný měnič pokud budeme znát jeho zátěž.


Název: Re: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
Přispěvatel: Peter Munka 26.01.2024, 17:45
Takto nie, patri tam DC / DC menic zapojeny na cele vstupne napatie.


Název: Re: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
Přispěvatel: Leri 13.02.2024, 09:51
Nerovnoměrný odběr ze sériově zapojených akumulátorů způsobuje ,   že dodatečně zatížený akumulátor se při seriovém nabíjení nedobíjí na 100%,   kdežto druhý (třetí) akumulátor bez další spotřeby se zase přebíjí. Tento jev je známý z nákladních automobilů s instalací 24V, kde bývá vyvedeno napájení 12V pro autoradio nebo další spotřebiče 12V (lednice...). Dříve se doporučovalo pravidelné vyměňování akumulátorů mezi sebou. V autodopravách, kde se to nedodržovalo, byl zvýšený výskyt vadných akku. Dnes u moderních nákladních aut bývá namontován výkonný step-down měnič již od výroby, ze kterého je napájeno autoradio, vysílačka a zásuvky na palubní desce pro další autospotřebiče 12V. U vozidel v mezinárodní dopravě bývají i měniče na 230V~.

Z výše uvedeného vyplývá, že komplikace spojené s tímto zapojením, nemohou vyrovnat náklady na měnič.

Děkuji všem za objasnění tohoto příkladu. Samozřejmě mám v plánu použít měnič, jen jsem se chtěl tomu vyhnout, aby zařízení bylo co nejjednodušší a nezabíralo  moc místa. A taky mě zajímalo, jak se vlastně budou chovat akumulátory při provozu, nabíjení a celkové životnosti, poněvadž jsem tento způsob zapojení a provozu, nikdy nezkoušel. Díky za Vaše cenné zkušenosti.


Název: Re: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
Přispěvatel: Leri 13.02.2024, 10:08
Nerovnoměrný odběr ze sériově zapojených akumulátorů způsobuje ,   že dodatečně zatížený akumulátor se při seriovém nabíjení nedobíjí na 100%,   kdežto druhý (třetí) akumulátor bez další spotřeby se zase přebíjí. Tento jev je známý z nákladních automobilů s instalací 24V, kde bývá vyvedeno napájení 12V pro autoradio nebo další spotřebiče 12V (lednice...). Dříve se doporučovalo pravidelné vyměňování akumulátorů mezi sebou. V autodopravách, kde se to nedodržovalo, byl zvýšený výskyt vadných akku. Dnes u moderních nákladních aut bývá namontován výkonný step-down měnič již od výroby, ze kterého je napájeno autoradio, vysílačka a zásuvky na palubní desce pro další autospotřebiče 12V. U vozidel v mezinárodní dopravě bývají i měniče na 230V~.

Z výše uvedeného vyplývá, že komplikace spojené s tímto zapojením, nemohou vyrovnat náklady na měnič.

Ještě mám dotaz na Václava Třetího. Popsaný příklad je za podmínek, že akumulátory se dobíjí za provozu. V mém případě by se akumulátory dobíjely v odpojeném stavu od zařízení,. Též by docházelo k poškození jednoho z akumulátorů? Zatížení za provozu by bylo, 12V 20W a 36V 1000W.


Název: Re: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
Přispěvatel: Miroslav Revús 13.02.2024, 10:47
I když sem nebyl tázán, dovolím si odpovědět :-)

Keď ich budete mať odpojené, tak by bolo najvhodnejšie nabíjať ich samostatne nabíjačkou 12V.
Ak máte čas a priestor na ich odpojenie, je vhodné nájsť si čas a priestor na ich separátne nabíjanie. Možno by bolo vhodné zamyslieť sa nad použitím viacerých automatických nabíjačiek.

Je to jednoduchšie, ako sledovať ich stav počas nabíjania v sériiovom zapojení.


Název: Re: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
Přispěvatel: Václav Třetí 13.02.2024, 11:18
Ano, přesně tak bych odpověděl i já. Nabíječky by to chtělo s procesorovým automatickým ukončením nabití.

Thank you Mr. Revús!


Název: Re: Jak ovlivní nerovnoměrný odběr životnost do série zapojených akumulátorů?
Přispěvatel: Miroslav Revús 13.02.2024, 11:33
You are welcome, sir  (drinks)