Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Jura7 06.12.2011, 12:17



Název: Proč u kompaktní zářivky nabíhá pomalu svítivost oproti klasické zářivce?
Přispěvatel: Jura7 06.12.2011, 12:17
Proč u kompaktní zářivky nabíhá pomalu svítivost oproti klasické zářivce?  

Elektronický předřadník v kompaktích zářivkách je nějaký slabší než u klasické? Myslel jsem si, že konstrukčně jsou si hodně podobné.


Název: Re: Proč u kompaktní zářivky nabíhá pomalu svítivost oproti klasické zářivce?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 07.12.2011, 08:00
technický přesun


Název: Re: Proč u kompaktní zářivky nabíhá pomalu svítivost oproti klasické zářivce?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 07.12.2011, 14:15
"Zdroj" v žářivce může mít nějaký obvod pro "softstart",  ale jeho časová konstanta je řádově 1 vteřina.
Delší čas pro "rozsvícení do plného jasu" je dáno spíše vnitřními vlastnostmi zářivky, mimo jiné složením luminoforu, obsahem některých těžkých kovů, např. rtuti.


Název: Re: Proč u kompaktní zářivky nabíhá pomalu svítivost oproti klasické zářivce?
Přispěvatel: Petr Doležal 07.12.2011, 15:16
V zářivce elektrony letí rovně, v kompaktu musí zatáčet.   :D  ;)
Jsem to ale veselá kopa.


Název: Re: Proč u kompaktní zářivky nabíhá pomalu svítivost oproti klasické zářivce?
Přispěvatel: Petr M 07.12.2011, 15:50
V zářivce elektrony letí rovně, v kompaktu musí zatáčet.   :D  ;)
Jsem to ale veselá kopa.

To by nevysvětlilo to zpoždění, protože pozdější taky zatáčí a svítí víc. Tam spíš na začátku elektrony neví, kama letět a trvá, než to pár z nich objeví, proběhne skrz trafostanci zpátky a stačí to na elektrodě říct ostatním :-)


Název: Re: Proč u kompaktní zářivky nabíhá pomalu svítivost oproti klasické zářivce?
Přispěvatel: Jan Alin 07.12.2011, 16:24
To by nevysvětlilo to zpoždění, protože pozdější taky zatáčí a svítí víc. Tam spíš na začátku elektrony neví, kama letět a trvá, než to pár z nich objeví, proběhne skrz trafostanci zpátky a stačí to na elektrodě říct ostatním :-)

A taky mají v luminoforu už vyjetou stopu a trasu mají najetou.  ;)


Název: Re: Proč u kompaktní zářivky nabíhá pomalu svítivost oproti klasické zářivce?
Přispěvatel: Martin H. 07.12.2011, 18:08
Existuje žiarivka, ktorá nabieha do plného jasu a v popise má uvedené:

Výhody:
    * Ideálne riešenie pre osvetľovacie sústavy s pohybovými snímačmi alebo s automatickým vypínaním, napríklad na schodiskách
    * Neobmedzený počet spínacích cyklov počas celého života
    * Obvody na rýchly štart a rýchly nábeh svetelného toku po zapnutí: žiarivka sa zapína okamžite a ihneď poskytuje maximálny svetelný tok


Je to viac reklamný, ako technický text, ale rozdiel je vraj v "obvodoch".


Název: Re: Proč u kompaktní zářivky nabíhá pomalu svítivost oproti klasické zářivce?
Přispěvatel: Martin Novák 07.12.2011, 18:45
Ono to zavisi spise na vyrobci, slozeni luminoforu a okolni teplote, nez na zapojeni predradniku. Na firme mam v jednom skladu dva metry od sebe dve svitidla na linearni zarivky 2x36W. Jedno je tam jeste z roku raz-dva, s tlumivkou a starterem, druhe je novejsi vyroby s elektronickym predradnikem (kdyz chciplo stare, dal jsem tam nove - stejny vyrobce i dizajn, jen elektronika misto klasiky). A jak to chodi, pri vymene se tam vzdycky dala trubice co byla zrovna po ruce, takze jsou tam ted 4 trubice ruznych vyrobcu a ruzne barvy svetla. Jejich cas nabehu na plny vykon se lisi tak, ze to prekvapilo i mne. Zatim co jedna trubice sviti skoro naplno po par vterinach, druha jen zacina nabihat a naplno zacne svitit skoro po minute...


Název: Re: Proč u kompaktní zářivky nabíhá pomalu svítivost oproti klasické zářivce?
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 07.12.2011, 21:31
Nejsem odborník, ale řekl bych, že se rtuťové páry šíří rychleji přímo a vodorovně, než za roh a svisle.


Název: Re: Proč u kompaktní zářivky nabíhá pomalu svítivost oproti klasické zářivce?
Přispěvatel: Oldřich Morávek 08.12.2011, 07:27
Problém pomalého náběhu není jen u úsporek, ale je dán konstrukcí zářivky obecně.
U "zalomených" úsporek je jen markantnější.
Je dán konstrukcí zářivky, použitým luminoforem a jeho teplotou.
Na krajích, kde jsou topná vlákna pro odpar rtuti při startu, je teplota mírně vyšší a proto jsou tam i koncentrovaněj ší páry, které svítí víc.
V případě zalomení trubice je distribuce par hnaných přímým směrem ještě problémovější.
Zkuste si zapnout podchlazenou lineární zářivku a uprostřed bude taky tmavší.
Extrémem u úsporek je např. Megaman, který má zvlášť malý průměr trubice a proto se nahřívá dlouho. Je tam krásně vidět postupující světelný výkon, který se přes zatáčku "nemůže protlačit" a na rovné části pak rychle postoupí k další zatáčce.