Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => Oblast řešení teoretických úvah => Téma založeno: Petr Kavalec 03.01.2006, 15:36



Název: Poradíte mi proč vybavuje jistič při zapojení autotransformátoru?
Přispěvatel: Petr Kavalec 03.01.2006, 15:36

Při spínání ventilátoru na dva stupně otáček. Výrobce ventilátoru doporučuje autotransformá tor, který i k ventilátoru dodává.

  • 1.st otáček (138V) spínám na sekundární straně autotransformá toru,
  • 2.st otáček spínám nepřímo (230V) .

Autotransformá tor (a tím i ventilátor cca 140W) jistím jističem LSN 10D/1 v rozvaděči MaR. Jakmile tento jistič "natáhnu" vyletí mě jistič LSN 25B/3, který jistí rozvaděč MaR a dále hlavní jistič v elektroměrovém rozvaděči LSN63B/3. Jistič s charakteristik ou "D" zůstane v pořádku. Napadá někoho co s tím ?



Název: Re: Poradíte mi proč vybavuje jistič při zapojení autotransformátoru?
Přispěvatel: Petr Doležal 03.01.2006, 20:32

Upřesňující dotaz: Ty jističe vypnou i když je ventilátor odepnutý, neboli i když se autotrafo zapne doprázdna ?
Že "vyletí" i jistič 63A by nasvědčovalo zkratu.



Název: Re: Poradíte mi proč vybavuje jistič při zapojení autotransformátoru?
Přispěvatel: Petr Doležal 03.01.2006, 21:05

Ještě jsem to "pustil" do SICHRu a selektivita mezi 10A/D a 63A/B je zhruba jen do zkratu 240A, což je zřejmě méně než konkrétně máte. U velkých zkratů oba jističe vypínají v čase 10 msec a je jen otázkou výrobních nepřesností, který jistič "letí" první.



Název: Re: Poradíte mi proč vybavuje jistič při zapojení autotransformátoru?
Přispěvatel: Jiří Fuksa 04.01.2006, 00:50

Při výkonu ventilátoru 140W a tím odpovídajícímu výkonu transformátoru bych nehledal chybu v jištění. Buď je trafo nebo ventilátor vadný a nebo je trafo špatně zapojené (autotrafo má pouze jedno vinutí, ale 3 - 4 vývody).



Název: Re: Poradíte mi proč vybavuje jistič při zapojení autotransformátoru?
Přispěvatel: Karel Kosina 04.01.2006, 07:44

Pokud se jedná skutečně o autotransformá tor, tak originál který jak píšete byl k tomuto ventilátoru dodán, bude mít asi jen 3 vývody 0-138V-230V. Píšete, že něco spínáte na sekundární straně - u autotranformát oru nejsou dvě samostatná vinutí tj.primár a sekundár, ale mluvíme o primární odbočce. Přívod síťového napětí N+L musí být připojen na vývody 0 a 230V. Ventilátor se připojí pro 1 stupeň otáček na vývody 0 a 138V, pro 2 stupeň na 0 a 230V. Současně k tomuto bude přináležet zřejmě ovládání tohoto přepojování nějaký přepínač, který při 2 stupni otáček odpojuje autotrafo, které by jinak běželo zbytečně naprázdno. Určitě máte nějakou chybu v zapojení, něco jde do zkratu, případně vadné autotrafo nebo ventilátor - čemu moc nevěřím.