sae
|
|
« kdy: 02.06.2017, 23:17 » |
|
Prečo má 3f motor jalový výkon? Jadro cievok 3f motora je spoločné pre všetky 3 fázy. V každom momente dochádza v 120° jadra k "protitoku" magnetickej energie. Čo tak vyrobiť motor so samostatným jadrom pre každú fázu? A znásobiť výkon pridaním kapacity k cievke, aby pracovala v rezonancii?
|
|
|
|
raj
|
|
« Odpověď #1 kdy: 03.06.2017, 17:59 » |
|
Prečo má 3f motor jalový výkon?
Protože je potřeba energie na magnetizaci. Čo tak vyrobiť motor so samostatným jadrom pre každú fázu?
A jak by se vytvořilo točivé pole? A znásobiť výkon pridaním kapacity k cievke, aby pracovala v rezonancii?
Tomu se říká kompenzace účiníku.
|
|
|
|
Jiří Schwarz
Online
|
|
« Odpověď #2 kdy: 03.06.2017, 23:57 » |
|
Prečo má 3f motor jalový výkon? ... Čo tak vyrobiť motor so samostatným jadrom pre každú fázu? ...
Jenže 1f motor má jalový výkon také, z hlediska fyziky není nějaký důvod proč by v tomto měl být nějaký zásadní rozdíl mezi 1f a 3f motorem ... A znásobiť výkon pridaním kapacity k cievke, aby pracovala v rezonancii?
Asi bych to nebral jako znásobení výkonu. A pak ono to není tak úplně jednoduché. Ono to úplně dokonale "doladit" (kompenzovat) nepůjde, dá se k tomu pro nějaký provozní režim přiblížit ale při změně zatížení motoru se to změní.
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 04.06.2017, 22:49 » |
|
... by bolo možné vytvoriť rezonančný obvod s minimálnym odberom prúdu, čiže s veľmi malým až žiadnym jalovým príkonom.
Co pořád máte s tou rezonancí - jalový příkon se kompenzuje zcela běžně (jenom se tomu neříká ladění do rezonance).
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
IM
|
|
« Odpověď #5 kdy: 04.06.2017, 23:53 » |
|
Protože je potřeba energie na magnetizaci.A jak by se vytvořilo točivé pole?Tomu se říká kompenzace účiníku.
Nás učili, že je to kompenzace jalového výkonu.
|
|
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 05.06.2017, 07:14 » |
|
To je práve podstata problému: V klasickom motore sa jalový výkon môže len kompenzovať, ale nikdy nebude nulový, lebo v jadre dochádza k protitoku magnetického prúdu v 120° jadra. A eliminovať jalové prúdy na nulu sa dá len samostatnými jadrami pre každú fázu a dosiahnutím rezonancie.
Možná zajímavá myšlenka v oblasti teorie. Pro rezonanci platí Thompsonův vzorec, kde vzájemný vztah je určen omega 2 = 1/LC Je zajímavé spočítat kapacity při dané indukčnosti cívek a kmitočtu 50 Hz. Bude to další velká krabice jak motor.....a ekonomická optimalizace mi vyjde velice záporná.
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #9 kdy: 05.06.2017, 08:28 » |
|
To je práve podstata problému: V klasickom motore sa jalový výkon môže len kompenzovať, ale nikdy nebude nulový, lebo v jadre dochádza k protitoku magnetického prúdu v 120° jadra. A eliminovať jalové prúdy na nulu sa dá len samostatnými jadrami pre každú fázu a dosiahnutím rezonancie.
Snažíte se vymyslet cívku, která vytváří magnetické pole, ale sama přitom nepotřebuje jalový příkon. To je úloha ještě obtížnější, než vymyslet perpetuum mobile. Hodně zdaru!
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
Fuk Tomáš
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 05.06.2017, 08:36 » |
|
... Bude to další velká krabice jak motor.....
Je to přesně tak velká krabice, jaké se k tomu běžně používají. Jestli to snad nebylo z předchozích příspěvků zřejmé (viz hned první odpověď), tak znova: motor s vykompenzovaný m jalovým příkonem (na nulu) je naladěn do rezonance.
|
Když vím, rád poradím: fyzika, elektronika, IT, ale i obchod a právo. Když nevím, ptám se anebo držím ústa.
Jen ten, kdo něčemu stoprocentně rozumí, to dokáže vysvětlit tak, aby tomu nikdo jiný nerozuměl. (Murphy)
|
|
|
IM
|
|
« Odpověď #11 kdy: 05.06.2017, 09:23 » |
|
... motor s vykompenzovaný m jalovým příkonem (na nulu) je naladěn do rezonance.
Dodal bych, že rezonance v silnoproudu je nebezpečný stav, proto se nekompenzuje na 100%.
|
|
|
|
Jiří Schwarz
Online
|
|
« Odpověď #12 kdy: 05.06.2017, 11:17 » |
|
A ten motor by musel být o dost větší, abychom měli jen tak velké sycení jádra, kdy se po lineární části magnetizační křivky, protože pokud bychom se pohybovali již v nelineární části, což se běžně u motorů, transformátorů,... pohybujeme, měnila by se nám indukčnost podle zatížení motoru.
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
|
|
Milan 69
Neverifikovaný uživatel @2
Offline
|
|
« Odpověď #15 kdy: 10.06.2017, 01:08 » |
|
A čo tak si najskôr preštudovať princíp činnosti asynchrónneho motora? Predpokladám, že o takomto je tu diskusia. Potom by ste tu nemohol klásť tieto nezmyselné otázky. Pán dolac, na základe princípu činnosti asynchrónneho motora je načrtnutá možnosť zlapšenia funkcie. Čo konkrétne nechápete, ak tvrdíte, že: "Potom by ste tu nemohol klásť tieto nezmyselné otázky." Doterajšiu konštruktívnu oponentúru zúčastnených si veľmi vážim.
|
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #17 kdy: 10.06.2017, 11:41 » |
|
Nejsem přímo odborník na motory, takže do debaty nezasahuju.
Jenom vím, že teorie elmg. pole je asi nejprozkoumaně jší část fyziky vůbec a nemyslím, že by se v ní dalo najít ještě něco tak zásadního.
V době, kdy se chování točivých strojů modeluje na matematických modelech, aby se zvýšila účinnost o jednotky procent těžko najdete takovou jednoduchou úpravu, která účinnost zvýší nějak výrazně (pokud vůbec nějak).
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|