Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Jan P 30.08.2023, 23:06



Název: Jak optimálně umístit fotobuňky pro dvoukřídlá vrata?
Přispěvatel: Jan P 30.08.2023, 23:06

Máme dvoukřídlá vrata otevíraná dovnitř. Na většině fotek po netu mají snímače z vnější strany na sloupku. V manuálu je možnost instalace také zevnitř na extra sloupky, vzdálené kousek od otevřených křídel.

Pokud zvažuji rizika, tak jsou zde plusy i minusy pro oboje řešení. Když budou zvenku, zabrání skřípnutí auta/chodce pohybujícího se zvenku, při zavírání dveří. Pokud je dám na sloupky zevnitř, zabrání bouchnutí do auta blízko bráně a hlavně skřípnutí osoby při otevírání, mezi křídlo a betonový plot, ke kterému se vrata otevírají. Logicky mi přijde lepší skřípnout zvenku auto než zevnitř třeba děcka...

Jak by to podle vás mělo být, resp. jak jste to viděli?


Název: Re: Jak optimálně umístit fotobuňky pro dvoukřídlá vrata?
Přispěvatel: Jan Franěk 31.08.2023, 08:30
Vše je v návodech. Pokud se ptáte po optimálním řešení, tak to jsou dle mého dvě sady fotobuněk. Tím pokryjete většinu možných rizik a nestojí to tolik, v porovnání s celou investicí do vrat.
Další bezpečnostní "pojistkou" je správné nastavení síly motorů. K tomu je ale zapotřebí trochu zkušeností z praxe.


Název: Re: Jak optimálně umístit fotobuňky pro dvoukřídlá vrata?
Přispěvatel: Jan Palička 31.08.2023, 10:21
Takových vrat máme na objektech několik a všude se pro plné zabezpečení používají dvě sady fotobuněk instalovaných tak, jak píšete, přičemž obě sady vymezují bezpečnostní ochranné pásmo s těmito funkcemi:
1/ pokud se v pásmu nachází vozidlo, pohyb vrat je blokován
2/ pokud se v průběhu otevírání vrat přeruší paprsek na straně vnitřní (kam se vrata otevírají),  podle typu systému a jeho naprogramování se vrata buď zastaví, nebo se jim obrátí chod a začnou se zavírat
3/ pokud se v průběhu zavírání vrat přeruší paprsek na straně vnější, chod vrat se zastaví. Pro obnovení pohybu je nutno vyslat nový impuls
4/ zda přerušení paprsku na straně, kam nesměřují vrata, má nebo nemá na pohyb vrat vliv je opět závislé na systému a na naprogramování, pokud ano, pro obnovení pohybu je nutno vyslat nový impuls.
Primárním účelem těchto funkcí je zabránění styku vrat s osobou nebo vozidlem náhodně vstoupivším/vjedoucím do ochranného pásma. Upozorňuji však, že to, co popisuji, jsou funkce profi řídících jednotek a nejsem si zcela jist, zda tuto plnou funkcionalitu mají i jednotky hobby.