Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Zdeněk Pikhart 24.04.2018, 22:52



Název: Jak dobíjet za jízdy karavan?
Přispěvatel: Zdeněk Pikhart 24.04.2018, 22:52
Řešil jste někdo dobíjení karavanu za jízdy? Jde mi o ochranu alternátoru proti přetížení a o včasné odpojení baterií při poklesu napětí při kempování. Baterie by měli 150Ah, aby se dalo nocovat bez zdroje 230V.


Název: Re: Jak dobíjet za jízdy karavan?
Přispěvatel: Václav Třetí 25.04.2018, 16:02

  V potřebách pro karavanisty a případně i jachtaře lze zakoupit oddělovač buď reléový nebo diodový, který zajistí při chodu motoru dobíjení baterie pro napájení spotřebičů a osvětlení v obytné části, aniž by došlo k vybití startovací baterie při dlouhodobém odběru - baterie jsou pro spotřebu odděleny. Pokud máte obytné vozidlo, nebývá dobíjení problém, pokud používáte obytný přívěs, hrají proti odpory vodičů, které budou výrazně delší, je třeba je předimenzovat. Nedoporučuji proto pro dobíjení u přívěsů ani propojení přes patřičné kolíky 13 pólové vlekové vidlice a originální 13 žilový kabel, který nemá dostatečný průřez žil.

O alternátor nemusíte mít nějakou zásadní obavu, většina vozidel ho má předimensovaný . Navíc se pozitivně projevuje to, že se jedná o střídavý stroj, který je výrazně odolnější proti přetížení než bývala dynama. Proto také regulace dynam mívala proudovou ochranu (u tzv. tříkotvičkovýc h relé bývalo jedno relé proudové, které právě zajistilo odpojení buzení při přetížení),  kdežto u alternátorů se od doby jejich počátku používání u dobíjecích soustav vozidel nikdo z výrobců k této ochraně neuchýlil a nebylo to nikdy potřeba.


Název: Re: Jak dobíjet za jízdy karavan?
Přispěvatel: Petr Petr 08.09.2020, 12:36
Dovolte mi oponovat,
problém není jen u přívěsů, ale hlavně u aut a lodí, kde impedance vedení k palubnímu akumulátorru je nízká. Kdekdo nabízí jakési "oddělovače",  což je obvykle relé řízené posdele napětí, ktaré předpokládá, že při zvýšení napětí na "motorovém" akumulátoru tvrdě připojí vybité palubní akumulátory - a představte si, jak je zatížen alternátor který připojíte na palubní aky s kapacitou obvykle přes 400Ah. Alternátory nemají zabudované proudové omezení, a jsou značně přetěžovány - většina "karavanistů",  kteří cestují (většinou dobíjí palubní aku jízdou) vám potvrdí, že "spotřebují" jeden alternátor ročně.....


Název: Re: Jak dobíjet za jízdy karavan?
Přispěvatel: Václav Třetí 08.09.2020, 14:42
Dovolte mi oponovat,
problém není jen u přívěsů, ale hlavně u aut a lodí, kde impedance vedení k palubnímu akumulátorru je nízká. Kdekdo nabízí jakési..."oddělovače" obvykle relé řízené podle napětí, které tvrdě připojí ...vybité palubní akumulátory ... s kapacitou obvykle přes 400Ah. Alternátory nemají zabudované proudové omezení, a jsou značně přetěžovány - většina "karavanistů"... vám potvrdí, že "spotřebují" jeden alternátor ročně...

Oponovat můžete, jak je vidět, kol. Pikhart zřejmě vyřešil problém již před dvěma léty a vynadat mi nepřišel.

Já bych začal od začátku. Impedance se uplatňuje pouze u vinutí alternátoru, tam je proud střídavý, na výstupu šestipulsního usměrňovače je minimální zvlnění a ještě je "vyhlazeno" akumulátorem vozidla, takže dále lze uvažovat pouze odpor vedení. Oddělovače jsou různé, reléové, diodové  a různě chytré. Některé kontrolují stav vybití palubní baterie a proud omezí v počátku nabíjení.

Řešení nestandardních potřeb je také otázka technického citu, pokud někdo použije akku 400Ah a pak je vybité na 10V na tvrdo připojí ke 14V nabitému vozidlovému akumulátoru, tak je blázen, protože riskuje explozi některého akku, upálení kontaktů oddělovacího relé a požár propojovací  kabeláže.

Elektroinstala ce jachet bývá (s vyjímkou těch nejmenších, prostorem srovnatelných s malým karavanem za OA) úpně jiná a začíná obvykle samostatným výkonným alternátorem   používajícím vyšší napětí než 12V. Také akumulátorů je více a velké kapacity, protože u lodí váha nehraje zásadní roli.

Pokud někdo v krátké době poškodí několik alternátorů po sobě, tak by měl hledat chybu, protože to není normální. V tomto případě v řešení nabíjení pomocných akumulátorů a jejich kapaciě.


Název: Re: Jak dobíjet za jízdy karavan?
Přispěvatel: Petr Petr 08.09.2020, 15:03
Souhlasím, já regoval především na větu "O alternátor nemusíte mít nějakou zásadní obavu, většina vozidel ho má předimensovaný .",  jednoduše proto, že znám mnoho případů překvapených karavanistů - že jim klekl alternátor, většinou v cizině a docela se to prodražilo, neuvažuji-li o ztraceném čase.
Je to nebezpečné a zavádějící tvrzení
Ze zvědavosti jsem procházel současnou nabídku, a v 99%narazíte právě na toto jednoduché relé.....
Sám to mám kdysi zbastlené, ale velmi spolehlivé, proto se mi to nechce měnit - jednoduché třístupňové odporové omezení, dnes by to řešila spínaná regulace, ale před 30 lety na to nebyly dostatečné prvky.