Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: kador 23.08.2004, 20:36



Název: Jaký rozběhový kondenzátor použít k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: kador 23.08.2004, 20:36
Mám problémy s rozjezdem 3 fázového motoru na jednu fázi. Při zapnutí se motor netočí (vrčí),      ale až se mu trošku pomůže tak se roztočí. Zapojení je asi správně, mezi 2 fáze kondenzátor a mezi další dvě napětí 230 V.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Slávek Spring 23.08.2004, 20:36
<p>Pro případné vyřešení Vašeho problému uveďte výkon motoru,hodnotu rozběhového kondenzátoru a jak máte motor vnitřně zapojen (hvězda/trojúhelník).</p>


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Venglous 04.06.2008, 19:39
Mám kompresor s motorem na 230V 2.2Kw,který má dva kondenzátory jeden ma 200uf a druhý 35uf.
Ten slabší jse mi před nedávnem spálil, tak jsem tam koupil nový té samé hodnoty a zhruba po hodině provozu se stalo to samé.
Múže být neco s motorem?
Motor má i vlastní jistič.
Kompresor je necelé dva roky starý a jestli běžel maximálně deset hodin.
Jak ho zapnu nenatlakovaný tak se rozjede normálně ale když už je natlakovaný tak jako by neměl sílu se roztočit a hned vypne jistič na motoru.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: L. Vaněk 05.06.2008, 11:05
Pokud vám odešel kondenzátor už podruhé, podívejte se na štítek motoru, kde by měla být uvedena jeho kapacita. 35uF se mi zdá na motor 2,2 kW dost málo, např. motor tohoto výkonu od fy EMP Slavkov má tento běhový kondenzátor 70 uF. Kondenzátor by měl být na napětí tak 450 V, pokud  byl u motoru už v originále na nižší napětí, není se čemu divit, že odešel.
   Pokud jde o rozběh, motor, který máte, tj. se dvěma kondenzátory, z nichž ten větší je připojen jen při rozběhu a po dosažení určitých otáček je odstředivým vypínačem odpojen a druhý je připojen trvale, má největší záběrový moment, jaký lze u 1fázového motoru dosáhnout. Jestli se tato závada vyskytovala i u nového stroje, pak je pravděpodobně motor poddimenzován nebo rozběhový kondenzátor nemá kapacitu, která je na něm uvedena. Také je možné, že kompresor je přidřený.
  Jestli je stroj v záruce, namontujte původní vadný kondenzátor a reklamujte.
   Vycházím z předpokladu, že se jedná o komplet, kompresor s motorem,
ne, že jste k samostatnému kompresoru dal motor. 


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Martin Kurka 05.06.2008, 12:23
Vážený pane Venglousi,
malé pístové kompresory, zejména ty s jednofázovými motory mají při startu jednak připnut větší rozběhový kondenzátor, ale hlavně mají elektromagneti cký odlehčovací ventil, který během rozběhu otevře výtlak do atmosféry a tak se motor rozbíhá odlehčený. Projevuje se to krátkým syknutím při startu, ukončeným klapnutím, kdy zabere kompresor (jako když šlápnete hadovi na ocas a on vás sekne). Bez tohoto ventilu nemá nad 1kW jednofázový motor se šanci do protitlaku rozběhnout a vypadává jištění.
Jestli odchází běhový kondenzátor, zkuste zapřemýšlet, jestli byl přerušený, proražený, nebo zničený tepelně. Přerušení ,  nebo tepelně zničení by mohlo být zapřičiněno velkým mechanickým odporem kompresoru (stav oleje...),  zkrat například přepětím na neodrušením odlehčovacího ventilu (vadný jeho varistor).
Nechte si změřit proud do motoru za chodu kompresoru v obou fázích motorku. To vám o zatížení či případném mechanickém přetížení po porovnání se štítkovými údaji motoru prozradí nejvíce.
Malý kondenzátor může se také přerušit, když blbne rozběhový spínací kontakt - nevypne mžikově a při  běhu či rozběhu se občas připojí občas odpojí. Pak mezi oběma kondenzátory potečou obrovské vyrovnávací proudy, když jeden kondenzátor bude mít snahu přebít druhý. To by i přispělo k dalšímu spékání a ničení rozběhového kontaktu a tak by se stav zhoršoval a zhoršoval až by velký kondenzátor při rozběhu vůbec nepracoval.
Napětí na rozběhových kondenzátorech se uvádí dvojí, jednak maximální napětí - to bývá kolem 500V a pak efektivní střídavé napětí - bývá 250Vef, které kondenzátor na sobě udrží, bez tepelného přetížení.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 22.10.2009, 09:21
Mam uplne novy motor SIEMENS "1LF7 083 2AA" 1.1kW, a uplne novy kondenzator 60MF/400V od DUKATI.
Ked to spolu pripojim na 230V tak motor vrci, otacky ma asi 50ot/min.,  hreje sa, a cez fazu tecie prud 20A!
cez kondezator len asi 0.5A, merane kliestovym ampermetrom.
Kde je prosim vas problem?
Meranie motora:
v zapojeni do D odpor mezdi svorkami 5.2 ohmu, meranie cievok bez plieskov kazda cievka ma 7.2 ohmu, to vyzera ze motor je OK.
Alebo nie?
Zapojeni je urcite dobre a to podla zapojena Michaela Holana tu z tohto fora ...




#105# Vyzerá to, že pisaťel písal všetkymi desati! Tolik překlepů jsem dlouho neopravoval. Příště to raději celé smažu. Když něco napíšu, tak to po sobě snad ještě přečtu a opravím! A tu první část jsem odstranil Píše se jeden otazník a jeden vykřičník. Před čárkou se nedělá mezera. Jedno téma = jedna otázka.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Martin Kurka 23.10.2009, 09:00
Mam uplne novy motor SIEMENS "1LF7 083 2AA" 1.1kW, a uplne novy kondenzator 60MF/400V od DUKATI.
Ked to spolu pripojim na 230V tak motor vrci, otacky ma asi 50ot/min.,  hreje sa
>
A to popisujete stav se zátěží na hřídeli, nebo naprázdno?

cez fazu tecie prud 20A!
cez kondezator len asi 0.5A, merane kliestovym ampermetrom.
>
To je nesmyslně velký proud motorem vedoucí ke spálení motoru
A skrz kondenzátor je to zase malý proud

Kde je prosim vas problem?
>
Možností je více
1) Mechanicky přetížený motor, který má těžký rozběh
2) Hrubě chybná velikost kondenzátoru
3) Kondenzátor není určen pro trvalý běh, je přetížený a proráží se (regenerativně)
4) Špatné vnější zapojení
5) Špatné zapojení cívek motoru do svorkovnice

Pokud popisujete stav s odlehčeným motorem a opravdu máte motor správně zapojený, pak předpokládám největší pravděpodobnos t příčiny tohoto stavu  v tom kondenzátoru.

Doufám, že mF rozumíte mikrofarady - uF- kdežto  milifarad - 1 mF = 1000 uF = 1 000 000 nF
Rozběhové a běhové kondenzátory u běžných motorů v osových výškách 60-100 mají v 90% uváděnu kapacitu v mikrofaradech.

Kapacita je stanovena empiricky. Záleží jednak na potřebném rozběhovém momentu a jednak na získání co nejkruhovitějš ího tvaru eliptického točivého pole a tím získání co nejvyššího výkonu z motoru. Až do jisté hranice při růstu velikosti kapacity roste i záběrový moment.
Obsáhlejší vzorce toto podchycují a rozlišují kapacitu pro trvalý běh a kapacitu pro rozběh. Proto ty odlišné údaje od 67uF/1kW motoru do 200uF/1kW, nebo od MEZ (nyní klasické Siemens) 100uF/1kW motoru.
Některé typy jednofázových asynchronních motorů se vybavují dvěma kondenzátory - jeden stále zapojený pro trvalý běh a druhý který se připíná jen při rozběhu.
Nejlepším měřítkem jsou doporučení výrobce motoru, který má experimentální vzorce upravené přímo na typovou řadu  motorů.

Nejlepší kontrolou je dostatečná rezerva momentu při rozběhu. Trvale připojená kapacita by měla být taková, aby vinutím tekl nejvýše stejný proud, jako by tekl u motoru třífázového pro trojúhelník.

Pro Vaši informaci, fabrický jednofázový motor Siemens se stejnou osovou výškou 80,  také dvojpólový se zhruba shodným výkonem 1,1kW (ale Vy budete mít výkon daleko nižší 50-80%)  má pro trvalý běh kondenzátor 25 uF a bere na 230V celkem 6,25A
Typ s rozběhovým spínačem má trvalý kondenzátor 25uF  a rozběhový 80uF a bere na 230V 6,7A

Jednoduchý test kapacity a stavu kondenzátoru je připojit kondenzátor přímo a natvrdo na 230V a měřit procházející proud. Jeho hodnota by měla být pro 230V:
 I[A] = 0,0723 * C[uF]
Takže 25uF~1,8A  60uF~4,3A 80uF~5,8A

Nezapomeňte si uvědomit že trojfázový motor zapojený jednofázově má menší výkon a mnohem menší  záběrový moment než tento motor připojený trojfázově.
A je na tom hůř než jednofázový motor.
Co se týče zapojení motoru, v trojúhelníku by měly být svorky propojeny na svorkovnici svisle třemi plíšky.  Na dva se přivede napájení a mezi poslední prázdný a jeden, na který je  přivedeno napájení se připojí kondenzátor. Podle obrázku zde
http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,11501.msg79310.html#msg79310
Pro Vaši informaci, jak jsou zapojena do svorkovnice jednotlivá vinutí tu nedávno psal kolega Revús
Možno s krížikom po funuse, ale predsa:

Pretože boli motory prevíjané viackrát, navrhol by som skontrolovať zapojenie vinutí vo svorkovnici.

U1  V1  W1

V2  W2  U2

Už sa mi viackrát stalo, že neboli cievky správne zapojené. Pri chode vo hviezde je to jedno a motor beží, ale pri trojuholníku to nespolupracuje .
.
Ale vzhledem k tomu, že je to motor nový, problém v proházení cívek nebude.

Jestliže zapojení svorkovnice a štítek motoru dokážete nafotit, a namalovat od ruky zapojení, bude možné vám lépe poradit. A taky zkuste, jestli se rotor lehce otáčí, jestli není zadřený. Tohle je poměrně triviální, nezáludné  a mnohokrát odzkoušené zapojení, těch 20A je velmi podivných, to by snad nebralo ani bez připojení kondenzátoru, kdy 1kW motor vrčí při pokusu o rozběh na jednu fázi.
Vhodné testy jsou  
- výše uvedená kontrola kapacity a funkčnosti kondenzátoru přímým připojením na 230V
- zkouška motoru ve hvězdě na třífázových 400V
Pak už podle mne zbývá jen chyba zapojení.
  


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 23.10.2009, 09:39
Motor je skusany bez zataze ,  doma v kuchini na stole. Zapojenie cievok zodpoveda presne tomuto
U1  V1  W1
V2  W2  U2
Coz je aj vylisovane 3D na viecku svorkovnice, motor hriadele sa toci lahko, teda normalene.
Beh na 400V dp hviezdy som este neskusal, ak budem mat tu moznost ,  urcite to skusim. Ale ako som vam uz pisal p. Kurka, tak pri pridani paralelneho kondenzatora 14uF (teda spolu 74uF) sa vsetko zlepsilo, prud fazov sa zmensil na 17A, prud kondenzatorom sa vzecsil na 2.5A ,  motor ide tichsie a ma vecsie otacky. Z tohto mi vyplyva ze by sa mamla kapacita zvecsovat, az sa prudy vo faze a kondenzatore vyrovnaju... Co vy nato??


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kalina Jiří 23.10.2009, 09:44
Elektromotor typu 1LF7 Siemens by měl být jednofázový asynchronní motor nakrádko.
Opište nám prosím štítek elektromotoru.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 23.10.2009, 10:28
katalogovy a aj stitkovy udaj je : "1LA7 083 2AA  1.1kW D230/Y400  4.5A/2.5A"
ako som sa niekde zmienil o "1LF7" tak sa omluvam, spravne je "1LA7",
myslim ze to by malo pre vas stacit ,  a komu nie tak tu je web stranka katalogu: https://www.cee.siemens.com/web/slovakia/sk/corporate/portal/produkty/divizie/automatizacna/ponuka/standardne/Pages/trojfazove_nn_asynchronne_motory.aspx (https://www.cee.siemens.com/web/slovakia/sk/corporate/portal/produkty/divizie/automatizacna/ponuka/standardne/Pages/trojfazove_nn_asynchronne_motory.aspx)


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Martin Kurka 23.10.2009, 10:36
Vážený pane Andy555,
teda, vy mne školíte v pozornosti
V původním dotazu, co tu visel s čekáním na provedení Vašich oprav  ba i v soukromé zprávě, kterou jste mi poslal, jste měl typ motoru 1LA7 083-2AA
Ještě jsem si to i kontroloval v katalogu, že má proud na 3x400V v Y 2,40A, takže jmenovitý na 3x230V v D cca 4,2A.
Jestli je to 1LF7 083 2AB a úplně nový, tak tam kondenzátor musí mít, nebo alespoň zvláštní díru s gumovou průchodkou pro přívod kondenzátoru.
Ale zase by na konci označní muselo být 1LF7 083-2AB ne 1LF7 083-2AA. Opište prosím ten štítek přesně, nebo jej raději ofoťte a jestli jste tak pečlivý v zapojování, jako v psaní, tak si vše v klidu po sobě několikrát prosím zkontrolujte, jinak se i sám okrádáte o čas a ostatní i o ochotu vám pomoci.
Jestli je to 1LF7 083 2AB,  tak žádné přepojování do trojúhelníka se nekoná, protože už je vinutý s hlavním vinutím na 230V. Jestli je to  1LF7 083 2AA tak je to podivná verze jednofázového motoru připojitelného pouze mezi dvě fáze.
Aby tohle psaní mělo smysl, připojuji pro ostatní již dříve zde uveřejněný článek, ať je to v tomto vlákně pohromadě.
Na tomto příkladě vidíte, že je lepší problémy řešit na fóru, než soukromými zprávami a že víc hlav víc ví a víc očí víc vidí. A že to je důvod, proč jsem vám psal, že předběžnou odpověď pověsím po uvolnění Vašeho dotazu na fórum.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 23.10.2009, 10:46
Byl jsem taky osloven, neměl jsem čas odpovídat anonymní žádosti.
http://www.elektromotory-cz.cz/file.php?nid=6933&oid=1177008


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 23.10.2009, 10:50
Tak este raz prosim ,  omluvam sa vsetky zaujatym, ja som to myslim naozaj poplietol s tymi udajmi. Som v praci, tak ze stitok tuna nemam, urcite ho uz doma odfotim a pripojim. ale bol by som rad aby diskousia nestale (lebo mi to velmi suri) tak si myslim ze na 99.9% ten udaj znie takto "1LA7 083 2AB".... ale pravdu zistim doma.....este raz dakujem a omluvam sa..


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Martin Kurka 23.10.2009, 11:15
tak si myslim ze na 99.9% ten udaj znie takto "1LA7 083 2AB"
A já si myslím na 0,1% že to může být 1LA7 083 2AA

Pokud to máte fakt dobře zapojené, ještě to doma zkuste i s menší kapacitou, nejprve jen na těch 14uF a pak ty Vaše dva kondenzátory do série, to by mělo být celkem cca  11uF.
Třeba to bude chtít i nějakou mechanickou zátěž a bez ní je tahle kapacita 60-74uF příliš veliká.
Moc téhle teorii nevěřím, ale nedá se tím nic zkazit :),  třeba se něco projeví.
Taky zkuste přehodit napájení do různých přívodů (plíšků propojek). Třeba do krajních a kondenzátor na střed. A zkuste krátkodobě měřit proud i zcela bez kondenzátoru, jestli to je také 20A.  Víc mne nenapadá a víc vám nedokážu poradit.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 23.10.2009, 12:32
pripaja este schemu ako to mam zapojene, vid prilozeny obrazok...


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 24.10.2009, 12:06
Tak panove, uz sa mi podarilo nafotit stitok motora a aj motor viz priloha. Jedna sa o motor "1LA7 083-2AA 10". Svorkovnica je zapojena nasledovne: z pohladu stitku hore W2 U2 V2 dole U1 V1 W1. Tak je to vylisovane na vicku svorkovnice. Tak ze ide tento motor vobec prevadzkovat s kondenzatorom na 230V alebo nie?? Dakujem..


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Oliver Mička 24.10.2009, 13:26
To schema v'ľavo je Ok ale vpravo je blbo zapojené pretože si dal kondenzátor paralelne s cievkou motora.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 24.10.2009, 15:13
  Oliver, dakujem, no problem je v tom ze to nefunguje ani podla lavej schemy, motor vrci, ma asi 50ot/min. prud fazou je 20A!! a prud kondenzatorom je len cca 1A, a dalej ved ten kondenzator bude vzdy s nejakou cievkou paralelne, nech ho zapojim ako chcem, ci nie?? su tam predsa tri rovnocenne cievky..nie?? ak sa myslim prosim ta vysvetli mi to...
Dakujem Vladimir...


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Oliver Mička 24.10.2009, 15:41
problém bude asi v tom že máš slabý rozbehový kondenzátor.U nás v práci bežne montujeme na motory 0,75kW kondenzátory 80uF/400V na ten tvoj bude treba minimálne 100uF/400V.
tie malé otáčky motora spojené z jeho vrčaním su príčinou toho že  ten rozbehový kondenzátor ktorý máš nedokáže vyvinút potrebný rozbehový prud v danom fázovom posune na plynulý rozbeh motora..
Skús použit kondenzátor aspon 100uF/400V napr: http://avelmak.sk/index.php?lm=172&pg=det&article=32290


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Oliver Mička 24.10.2009, 15:53
alebo http://avelmak.sk/index.php?lm=172&pg=det&article=38699


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 24.10.2009, 16:21
Pokud si ten štítek dobře prohlédnete, tak zjistíte údaj 230/400V   D/Y. To tam není zbytečně, ale udává to zapojení motoru.   Motor je konstruován 3x230V D   3x400V  Y.
http://www.elektromotory.com/Portals/0/1LA7.pdf

Pro vaše pokusy bude nutno zapojit motor do hvězdy. Zapojení je analogické, střed zůstává nezapojen, mezi dvě fáze zapojíte kondenzátor a 230V se zapojí na volnou fázi a jeden z konců. Změnou se dosahuje změna smyslu točení.
Velikost kondu je čistě odhadem např. na 1kW jm. výkonu asi 70µF nebo na 1A asi 15µF,
nebo výpočet  C  =  (2100 až 2400) P/Uf2
P je jmenovitý výkon 3f.motoru
Uf je fázové napětí
Údaje 2 a 3 dávají úpřibližně stejné hodnoty ,  kapacita podle 1 je přibližně dvojnásobná. Zajišťuje však záběrný moment rovný nejméně 1/3 jmenovitého momentu a odpovídá asi 80% jm.výkonu trojfáz.motoru .
Tolik elektrotechnic ká příručka 1983/84 D.Sládek a kolektiv.   (dance)


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 24.10.2009, 16:28
dakujem, suhlasim s tebou, lebo uz mam doma tri kondiky 14uF, 60uF, 25uF, to ma stalo  kopa penazi a stale je to malo. Zmiatli ma tu na fore rozne nazory "aky koncenzator" ,  jeden pisal, za je to 67uF na 1kW, MEZ Mohelnice pisu je je to 10uF na 100W, dalsi Michael Holan pise ze je to 200uF na 1.1kW motor??.. Kde je pravda??.. zatial to vychadza ze pravdu ma Michael Holan tu z tohto fora a ma to byt 200uF na 1.1kW motor. Zistil som to tak ,  ze ako som postupne zvysoval kapacitu pralelnym spojenim tychto kondikov tak sa vsetko umerne zlepsovalo, prud fazy klesa, prud kondenzatorm stupa, otacky sa zvecsuju, vrcanie sa zmensuje  a z toho mi vyplyva ze by to mohlo byt tych 200uF, no zatial viac nemam, dalsie investicie, u nas maju najvecsi 60uF.....


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 24.10.2009, 16:35
Chyba je v zapojení motoru do trojúhelníka namísto do hvězdy! Potom poběží i se stávajícími kondy.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 24.10.2009, 16:42
Tak teda Vladimir ,  teraz si ma uplne zpacifikoval, tu na tomto fora sa z 99.999% pise ze ma byt zapojeny motor do "trojuholnika" ,  uz si tu asi niekto robi srandu z ludi. MEZ Mohelnice to  tiez uvadzaju ze to ma byt do "trojuholnika". Teraz som z toho uplne mimo, lebo do hviezdy som to ani len neskusal... ale urcite skusim........ ...dakujem.... ....


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 24.10.2009, 16:58
Sice jsme si nepotykali, ale nejsem malicherný. Ku_va čti aspoň předcházející příspěvky a odkazy.  (dabel)


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 24.10.2009, 17:16
tak prepac, ak chces mozem ti vykat, som tiez Vladimir a mam 54 rokov.. nevadi?? ja prispevky citam... neviem co si mal namysli...?


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 24.10.2009, 19:24
Měl jsem na mysli stranu 3 katalogu v odkazu v odpovědi č.15.
Viz.příloha.
Vzhledem k tomu, že jsme jmenovci, je to OK. Blíží se mi přezkoušení z 50tky a věz, že to není žádná vyhláška.  :D


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 24.10.2009, 20:06
Vlado ,  ale ved to co si mi poslal som ja cital 100x.... ale to znamena ze tento motor nejde zapojit na 230V s kondikom do trojuholnika??.. a preco tu vsetci doporucuju 3f motor zapojit na 1f 230V do trojuholnika??.. No co sa tyka vyhl.50, ja som neni elektrikar ,  chodil som na SPSE do Lipt. Hradku v r. 1971, no pre pekne baby som ju nedokoncil. teraz ma cely zivot zivy strojarina, no do elektriky vrtam stale, radioamatercim od malicka, ale nikdy som nerozlisoval silnoprud a slaboprud, to znamena od 0 do 400V vsetko.. Asi v r. 1990 som dokonca chodil cely kurz vyhl. 50 kvoli podnikaniu ,  no nakoniec ma na skuskach vyhodili ze nie som elektrikar....


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 24.10.2009, 20:27
Už jen pro legraci.
Blíží se mi přezkoušení z 50tky a věz, že to není žádná vyhláška.  :D
Budu mít padesát let.  (beer)
Víš, že jsi mne poptával na mail. Myslím si, že není hanba se podepsat pod normální otázku plným jménem. Proto jsem byl po opakovaném dotazu trochu alergický. Asi jsem nebyl dost jasný se stručným názorem na danou otázku. Předpokládal jsem, že postačuje.
Pokud si ten štítek dobře prohlédnete, tak zjistíte údaj 230/400V   D/Y. To tam není zbytečně, ale udává to zapojení motoru.   Motor je konstruován 3x230V D   3x400V  Y.
http://www.elektromotory.com/Portals/0/1LA7.pdf
Ten motor je Siemens, což značí celý svět. Podle katalogu je tvůj motor v provedení na třífázovou síť 3x230V trojúhelník a 3x400V hvězda. Poloha napětí a D Y v těch zlomcích je závazná. U nás je síť 3x400/230V. Pokud používáme fintu ze 3x400V na 1x 230V musíme dle mého soudu použít také zapojení motoru pro 400V. To je u tebe hvězda.
Pokud by to byl motor nad 3kW pak by to bylo tak, jak píšeš, viz.výsek z katalogu.
Pokud motor prozatím přežil, svědčí to o kvalitě vyroby. Napiš jak to dopadlo.  :)


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 24.10.2009, 20:54
Vladimir pockaj tu, idem hned teraz na to, skusit to zapojit do tej hviezdy.... ved to robim v kuchini na stole..


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 24.10.2009, 21:15
Vladimir.... dakujem !!! ono to funguje !! motor ked chytil 2800 ot. tak mi skoro odskackal zo stola.... super, aj smer otacania funguje.. Myslim ze to motor prezil tie moje pokusy, mam tam teraz 60uF kondik.... myslis ze ho tam mozem nechat??.. meral som i prud... 4.55 A faza, 4.55 A kondenzator, teda i prudy su vyrovnane OK, nie??
Omluvam sa a uz budeme kamarati, ano??


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 24.10.2009, 21:19
... motor ked chytil 2800 ot. tak mi skoro odskackal zo stola....
Přesně to jsem čekal.  :D Vše OK, měj se.
Skutečný naměřený proud je třeba ověřit se štítkovými hodnotami, zkus laborovat s kapacitou. Motor se nesmí nadměrně hřát.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 25.10.2009, 11:18
Vlado a ktory udaj teraz pre mna plati??....D4.2/Y2.4, ale ja myslim ze ten Y2.4A, nie??.. no a ja mam 4.55, to je spatne, tak ze by som mal capacitu zmensovat??..


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kalina Jiří 25.10.2009, 13:31
Pánové, nechci vám kazit radost, ale při zapojení elektromotoru s vinutím 230V D/400V Y do hvězdy z elektromotoru nedostanete žádný pořádný výkon, protože na jednotlivých cívkách vinutí v elektromotoru nemáte plné jmenovité napětí (230V) ale napětí snížené. 
 
Elektromotor pana Andyho musí být zapojen do trojúhelníku (a zřejmě bude potřeba dále zvyšovat kapacitu kondenzátorů do doby, než bude mít ve všech cívkách elektromotoru vyrovnaný proud).

Odpověď na poslední otázku pana Andyho: Uvažujete správně, při zapojení do hvězdy platí proud 2,4A  a pokud protéká kondenzátorem proud větší, je nutné kapacitu snižovat.
Při tomto zapojení (do hvězdy) ale nedostanete příliš velký výkon na hřídeli.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 25.10.2009, 13:52
Pane Jiri, pravdepodobne s vami suhlasim, to bola vlastne prva cesta ktorou som sa vybral (do trjuholnika) ,  no kedze stale a stale dalsie kondenzatory ,  tak som to vzdal. Ale ja (a nie len ja) by som tu uvital od kompetentnych a fundamentovany ch ludi -profesionalov  vetu asi v tomto zneni : "NA ELEKTROMOTOR "SIEMENS 1.1kW D230V/Y400V 4.2A/2.4A " TREBA PRI ZAPOJENI NA 230V DO TROJUHOLNIKA KONDENZATOR 200uF A  DO HVIEZDY KONDEZATOR 25uF. JASNE A BODKA".  No to tuna nie nikto schopny (alebo ochtny) napisat?? Pozor, to nie je pravdiva veta, len ukazka ako by ta veta mohla vyzerat od profesionalov. ...
Dakujem
Vladimir Dubec....


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 25.10.2009, 20:18
Je třeba si ujasnit základní věci. Co to je třífázový motor? O vodiči N není ani slovo. Je to motor, který zapojím na tři fáze, které mají mezi sebou SDRUŽENÉ napětí dle štítku motoru. V našich sítích je sdružené napětí 400V. Potom tedy musí být pro tuto síť motor zapojen dle podmínek výrobce, v tomto případě do hvězdy. Tyto údaje jsou uvedeny na štítku. Pokud vás mate údaj 230V D, je to údaj pro třífázovou síť o sdruženém napětí 3x230V, např. výstup z měniče.
Andy má možnost pustit svůj motor zapojený do trojúhelníka na 3x400V. Vsadím se, že to bude pouze 1x.
Tady je třeba rozlišit rozběh Y D. Motor pro tuto možnost musí mít napsáno na štítku 400V D. To v tomto případě není. Je to malý kocour, který není na tuto variantu uvažován.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kalina Jiří 25.10.2009, 21:26
Pro pana Rozmahela:
Nikdo pana Andyho nenavádí, aby svůj elektromotor zapojený do trojúhelníka připojoval na sdružené napětí 400V.
Pan Andy chce svůj trojfázový asynchronní elektromotor napájet jednofázovým napětím 230V.

Připadá mi, že vám není jasné, jak pracuje třífázový elektromotor v jednofázovém zapojení s kondenzátorem. Přečtěte si prosím přílohu v druhém příspěvku pana Martina Kurky v této diskuzi.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 25.10.2009, 21:42
Vladimir ja ta docela chapem, a ani nic proti tomu nemam, naco sa take  motory u na s vyrabaju a predavaju?? Ja som cital ako naturista o tom spustu literatury a z pred mnoha rokov si pametam z pameti ze pri hviezde ma je na jednej cievke 230V a pri trojuholniku je na jednej civeke 400V, a ze pri trojuholniku je vecsi vykon (preto sa cirkularka prepina Y/D).
Stale nechapem a neviem naco su nam take motory ,  ktore nemozme zapojit do "D" na 400V?? Ved stracame vykon, ucinnost atd. Preco sa vsetky elektromotory nevrabaju "∆/Y 400/690V"? A vobec nechapem ten udaj 690V. co to je za udaj?? A Vladimir co povies na prispevok Jiriho Kalinu??.. Ja uz nevidm kde je pravda... uz mi z toho sisi...Pri 60uF kondenzatore do "Y"  to ide perfektne, no velky prud (4.5A) mal by byt 2.4A. pri 40uF kondiku do "Y" sa to toci pomaly a prud je 0.9A.....


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 26.10.2009, 17:12
Panove mam prosim este jeden dotaz. Moze sa motor pri behu naprazdno, teda bez zataze znicit??..Lebo sa mi zda ze sa moc prehrieva, po kratkom behu pri 4.2A nemozem na nom udrzat ruku ,  to je nieco cez 50 stupnov....


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 26.10.2009, 17:41
Bude asi lepší vrátit se na zapojení D. Proč ale nefunguje nevím. V článku z přílohy je pod tab.5 poznámka o nevhodném poměru počtu drážek u určitého typu motoru a tím nevhodnosti k jednof.provozu .?


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 26.10.2009, 17:57
a co povies k tomu behu naprazdno??..


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Zdenek Hejčl 26.10.2009, 18:00
To andy555 :
Přečtěte si pozorně skenovanou přílohu  Martina Kůrky ze strany 1 diskuze, všech 8 stran a pokud umíte logicky uvažovat, budete vědět jak zapojit motor.
Tam je to velice jasně napsané a paměť je někdy zrádná.
Ja som cital ako naturista o tom spustu literatury a z pred mnoha rokov si pametam z pameti ze pri hviezde ma je na jednej cievke 230V a pri trojuholniku je na jednej civeke 400V, a ze pri trojuholniku je vecsi vykon (preto sa cirkularka prepina Y/D).
A víte u jakého motoru?  o:-)
* Trifazove_moto ry_MEZ_na_1_fa zi.pdf (548.98 KB -


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 26.10.2009, 18:18
Pane Zdenek ,  ja som tu prilohu cital asi 10x ,  a vsetko podla nej skusil, no holc, motory z Mohelnic asi nie su motory Siemens. Ja som sa to pokusal aplikovat  na moj motor Siemens "1LA7 083-2AA 10" a nic z toho tam nefunguje. A ak to funguje tak jedine do hviezdy pri 60uF kondenzatore a prude 4.2A v oboch vetviach..... to je zatial jedine zapojenie, ktore funguje......


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Zdenek Hejčl 26.10.2009, 19:43
Je vidět, že jste to moc nepochopil.
1/ Kondenzátor můžete použít u zapojení do trojúhelníka a napájení 230V
 / L+N/
2/ Motory jsou konstrukčně a elektricky v podstatě stejné.
3/ I motory této firmy pracují s kondenzátory dobře.
Závěr: zapojení do hvězdy na 230V /L+N/ je nesmysl, ani v odborné literatuře se o tom nepíše. A pokud je to správně zapojené do trojúheníku s kondenzátorem, mělo by to fungovat, teda pokud jste v rámci svých pokusů neodpálil cívku.  (zle)
Jinak nejlepší zapojení 3x400V do hvězdy, nebo přes měnič s výstupem 3x230V zapojení do trojúhelníku a to jde  regulovat.  o:-)


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 26.10.2009, 20:30
Pane Hejcl ,  pochopil som to velmi dobre, skoda ze sme tak daleko a nemozte sa prist na to pozriet. Do trojuholnika som to skusal s timito kndenzatormi (je to motor 1.1kW) 14uF; 25uF; 50uF; a 60uF (kazdy den som kupil jeden) a dalej som to tiez skusal rozne kombinacie paralelne a seriovo. Bezvysledne. Podla chlapcov z Mohelnic by to malo byt 10uF na 100W ,  to znamena za 50uF+60uF paralelne je 110uF=1100W> spravne?? Bohuzial nefunguje. Cievky su urcite v poriadku, kazda ma odpor 7.5 ohmu, ziadna nema skrat na kostru...ale to je samozrejme amaterske zistenie. A co sa tyka spravneho zapojenia??... ved predsa dva draty, jeden kondenzator na tri svorky dokaze zapojit 5 rocny chlapec..posie lam schemu ako to zapajam.. OK??.. prosim o vas nazor... Dakujem Vladimir.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Zdenek Hejčl 26.10.2009, 21:01
Hmmm, ved predsa dva draty, jeden kondenzator na tri svorky dokaze zapojit 5 rocny chlapec.  U vás to opravdu umí?
Závitový zkrat nezměříte Ohmmetrem.
Na Slovensko pojedu během měsíce asi 2x, jednou do Žiliny a pak do Košic.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 26.10.2009, 21:06
no tak to by mozno slo, keby ste isli do Ziliny na Puchov a stavili sa Pov. Bystrici....


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kalina Jiří 26.10.2009, 22:31
Pane Andy,
zkoušel jste všechny své kondenzátory zapojit paralelně (t.j. kapacita 149 uF)?
Napište nám velikosti proudů v jednotlivých cívkách.

Přikládám v příloze trochu čitelnější materiál o třífázových elektromotorec h MEZ Mohelnice v jednofázové síti.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kalina Jiří 27.10.2009, 07:54
Pane Dubec (Andy),
Měření proudů proveďte dle zapojení obrázek č.3 v článku "Třífázové motory napájené z jednofázové sítě" MEZ Mohelnice.
Všiměte si, že souměrnost dosáhnete vždy pouze u dvou měření proudů, třetí bude menší - viz. obrázek 7b, proudy I1, I5, I6.
Pokud se bude dařit a elektromotor se vám podaří provozovat naprázdno, optimalizaci velikosti kondenzátoru budete muset zopakovat se zatízeným elektromotorem .

Potřebu většího kondenzátoru (než je navržen v článku u motorů MEZ Mohelnice - 100uF) si vysvětluji takto: Elektromotory starší data výroby byly takříkajíc neošizené, bytelné a trochu předimenzované . V současné době všichni výrobci své motory tzv. optimalizují na spotřebu materiálu při výrobě a používají například o trochu slabší vodiče než měli staré bytelné motory. Proto i impedance vynutí může být trochu vyšší a k protlačení požadovaného proudu bude zřejmě potřeba větší kapacita kondenzátoru.     


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 27.10.2009, 10:20
Dakujem pan Kalina, no take meranie v mojich podmienkach nie je mozne, mam len kliestovy ampermeter a dig. multimeter a to vsetko robim v kuchini na stole. No mozem este skusit tu parelelnu kapacitu tych 149uF (ak som uz neznicil motor)  i ked zatia to tak nevyzera, teda len ohmicke meranie multimetrom, inu moznost nemam....


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 27.10.2009, 10:30
Panove ,  este sa spytam, nie je nejaky problem v tom ze ja tie pokusy robim bez zataze??.. s volnou hriadelou motora??


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kalina Jiří 27.10.2009, 11:06
Pane Dubec (Andy),
klešťový ampermetr vám k měření bohatě stačí. Pouze si musíte v napájení pomocí nějaké svorky jeden vodič rozdvojit pro měření proudů I5 a I6.

Klešťové ampermetry neměří přesně proudy od 0 do 3A, takže kolem čelistí ampernetru naviňte více závitů a výsledný proud na displeji podělte počtem protažení vodičů v čelistech ampermetru (např. 9 závitů = 10 protažení čelistmi ampermetru - údaj na displeji vydělte 10).



Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 27.10.2009, 18:49
No panove, dakujem vsetkym zucastnenym, myslim si ze spolocnymi silami sme pohli o velky krok vpred. Motor som teraz zapojil podla prilozenej schemy, ked som ho zapol, tak par sekundu vahal asi na 100ot/min. a prude 22A cez fazu, no a uz uz ked som ho isiel vypnut tak sa zobral a roztocil sa na asi tych 2850 ot/min. Tak som ho nechal a zacal rychlo merat prudy. Vysledok merania je na prilozenej scheme. L1=5.5A ; N=5.8A a cez kondenzator 11.5A. Vzhladom na to ze tie prudy nie su rozlozene tak tomu este nieco malicko chyba. Myslim si ten prud by mal byt okolo 6.6-7.0A Co myslite vy?? Ale myslim ze sme na dobrej ceste. Teraz kapacitu zvysovaat ?.. alebo znizovat??.. Myslim si ze na tych 200uF by to mohlo byt OK??... No a sme u toho co tu pisal Michael Holan ,  citujem " na 1.1kW motor treba 200uF koncenzator". Akurat ze by som tie 4 kondenzatory teraz potreboval vymenit za jeden 200uF. Takze este raz dakujem a cakam na odpovede...
Dubec Vladimir


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 27.10.2009, 18:50
Sorry, zabudol som pripojit obrazok. tu je:


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kalina Jiří 27.10.2009, 21:50
Vážený pane Dubec,
abych řekl pravdu, jsem z těch vašich proudů jelen. Jsou moc vysoké. Štítkový údaj pro zapojení do trojúhelníku u vašeho motoru je 4,2 A.

Proud kondenzátorem je příliš velký, zkuste pro změnu kapacitu snížit.

K vašemu obrázku s měřenými proudy: Proud 5,5A ve fázi L1 jste měřil opravdu před odbočkou ke kondenzátoru (jak to máte namalované)? Je potřeba měřit až za odbočkou ke kondenzátoru přímo u spoje cívek.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 27.10.2009, 22:04
ano.... meral som to pred odbockou kondenzatoru.. ..,  to ste ma zase uzemnil, uz som sa tesli.
No ale skusim merat za odbockou, len mi to este potvdte ci tam to mam merat tam kde som to oznacil..


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 27.10.2009, 22:16
Pan Kalina ,  este som vam zabudol povedat ze potom som odpojil najmensiu kapacitu to je 14uF, teda zostalo 135uF, motor sa este roztocil na cca2850ot. a prudy boli f=4.8 N=4.8 a kondenzator 10A, potom som odpojil dalsiu najmensiu kapacitu ,  teda 135-25=110, ale to sa uz motor nerozbehol, len vrcal.....mam dojem ako by ho chcelo roztocit dasim robehovym kondenzatorom,, ,  no neskusal som...


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Oliver Mička 28.10.2009, 17:30
to andy555:


  no nedalo mi to a tak som to dneska aj ja vyskušal v práci s podobným motorom 220/380V D/Y 1,1kW 2790 ot/min použil som kondik 80uF/+-10% 400V v zapojeni do "Y" bral na fázu 5,5A ,drnčal  a zahrieval sa..Po zapojení do "D" išol parádne,kludne bez zahrievania a motor bral naprázdno 1,7A a cez kondík 5,5A až.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 28.10.2009, 17:49
Dakujem Oliver, konecne sme dvaja co mame stejne vysledky, pred par minutami som skoncil so skuskami ,  v zapojeni do "D" pri 60uF su prudy nasledovne f=1.6 N=1.7 a kondik 4.8, tak ze vlastne to su tie iste vysledky ako mas ty... tak ze to je vsetko v poriadku??


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 28.10.2009, 19:10
Oliver este jeden dotaz... a ten motor sa ti sam rozbehol pri tom 80uF kondenzatore??...
Mne pri 60uF kondiku bezi, ale nerozbehne sa....musim mu pomoct dalsou kapacitou...


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Oliver Mička 29.10.2009, 16:48
mne hned ..pri tom 60uF hned ide do otaček...jak lusk...ak maš možnoostp pripoj ten motor na 400V či ide normálne a pomeraj prudy...lebo možno ti to tak blbne aj preto že si možno predošlímy pokusmi trocha načal vynutie motora..skus ho napojit na 400V do Ya pomeraj prúdy


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 29.10.2009, 17:08
no tu moznost tu na sidlisku v panelaku nemam... ale u nas na dedine by to mozno sko, len neviem kedy...


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Oliver Mička 29.10.2009, 17:58
pardon troška som sa sekol mne sa plynule rozbehol pri 80uF/400V kondenzátore zapojeného do "D" možno ti ten 60 uF/400V nestačí na rozeh motora.Skús paralelne s ním zapojit ešte nejaky malý aky tam máš ale okolo 10uF/400V ak sa ti ten motor po tom rozbehne bez tvoje pomoci a nebude sa zahrievat ani nič robit je to ok.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 29.10.2009, 18:13
zapojim 60 neozbehne sa, pridam 50, nerozbehne sa, pridam 25 a rozbehne sa ,  teda rozbehne sa pri 135uF


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Oliver Mička 29.10.2009, 18:40
hmm tak to je nejake divné...no nič u nás v práci som dneska našiel taky istý motor ako maš ty tiež 1LA7....1,1kW 400/230V Y/D 2800 ot.skusim ho zajtra s tim kondenzátorom 80 uF/400V a uvidím čo to povie.prípadne pomerám prúdy.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 29.10.2009, 19:07
a prosim ta ,  ked uz budes pri tom tak skus pomerat ohmetrom cievky, tie moje maju 7.2 ohmu...(jednotlive cievky) a pri zapojeni do "D" je nameriam medzi svorkami 5 ohmov...a taktiez zmeraj sietove napetie, vies pri rozbehu aj 10V moze rozhodnut... si myslim....ja som doma nameral 222V....


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 29.10.2009, 19:32
A ak mozes tak mi do tejto schemy ,  tak kde su kriziky zapis namerane prudy pri urcitej capacite... a schemu zase zaves sem, dakujem....... .


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: zvedavy 31.10.2009, 09:54
A ak mozes tak mi do tejto schemy ,  tak kde su kriziky zapis namerane prudy pri urcitej capacite... a schemu zase zaves sem, dakujem....... .
ako to bastlenie skoncilo??


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 31.10.2009, 12:21
ja myslim ze este neskoncilo.... .....


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 03.11.2009, 20:56
To Oliver:

 ,  este si sa nedostal k tmu meraniu a skusaniu toho tvojho motora 1LA7  1.1kW??
Ak ano ,  daj mi vediet...


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kastner Lubomír 17.11.2009, 19:41
"1LF7 083 2AA" vážený pane, toto označení elektromotoru NEEXISTUJE!! Takjovýto elektromotor Siemens nevyrábí a ani nikdy nevyráběl. Bud vás někdo napáli a nebo máte nějaký amaterský zmetek. Asi máte elektromotor 1LA.. tomu by i odpovídalo značení svorkovnice. Motor 1LF.. nemá svorkovnici značenou jako U1, V1, W1, U2, V2, W2. Správné značení svorkovnice u elektromotoru typu 1LF je U1, U2, Z1, Z2, C, C, a z elektromotoru vedou pouze 4 vývody vodičů od vinutí elektromotoru. Od motoru 1LA.. vede 6 vývodů z vinutí. Ale motory 1LA.. jsou na 3f napětí.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: andy555 20.11.2009, 10:37
To Kastner Lubomir,
Ako som niekde napisal "1LF7" tak sa omluvam, jedna sa o motor "1LA7 083-2AA 10" viz prilozenu fotografiu stitku.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Josef Trčka 25.09.2011, 11:58

 potřeboval bych poradit jaký komdenzátor  (kapacitu) použít pro rozbíhání třífázového motoru v jednofázové síti .Motor 0,45 kw. Sít 230V. Kondenzátor bute připojen trvale.Jedná se o přerušované maximálně 30 vteřinové běhy s prodlevou několika minut.
Domnívám se ,  že něco okolo 50 uF.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Vladislav Hozman 26.03.2012, 11:41
Jaký kondenzátor použít k el.motoru 4AP80 12 [/b] (1,16A a 460/min). Zkusmo jsem ho zapojil bez kondenzátoru, ale hřeje se příliš. Je to kondenzátorem?


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Jirka Š. Svejkovský 26.03.2012, 13:32
Vyhledávání (http://diskuse.elektrika.cz/index.php?action=search2;params=YWR2YW5jZWR8J3wwfCJ8YnJkfCd8OTcsMTA0LDExNywxNiwxNywxOCwxOSwyMCwyMSwyMiwyMywyNCwyNSwyNiwyNywyOCwyOSwzMCwzMSwxMDUsMTEyLDExNSw5NiwxMDgsODIsMTA2LDM1LDEwLDkwLDkxLDkyLDkzLDk0LDk1LDMsMSwyLDQsNSwxMTMsMTAxLDEwMCwxMDIsOCw5LDcsODAsNiw4Nyw0Niw0Nyw0NSw4MywxMTQsODEsMTEsMTIsMTMsMTQsMTV8InxzaG93X2NvbXBsZXRlfCd8fCJ8c3ViamVjdF9vbmx5fCd8fCJ8c29ydHwnfHJlbGV2YW5jZXwifHNvcnRfZGlyfCd8ZGVzY3wifHNlYXJjaHwnfG1vdG9yIGtvbmRlbnrDoXRvcg==) jste zkoušel?


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Jiří Schwarz 26.03.2012, 14:05
A točí se?
Jestli ne, nedivte se, že se hřeje...
Pokud se roztočí a není nijak výrazně "mechanicky zatížen",  asi by se hřát neměl...


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: František Janeček 26.03.2012, 14:34
Jestli ho pouštíte na 230V bez kondenzátoru, tak se dlouho hřát nebude. :D


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Vladislav Hozman 27.03.2012, 08:29
Motor je z bazaru. Měl 3F zapojené a pak ještě tam byly 2 hnědé vodiče - kondík? Kondenzátor je na schéma  ve víčku. Zkoušel jsem ho na 3F, to šel, ale hřál se. Připadá mi, že je převinutý. Mezi F měl 83,5 Ohmu a mezi těmi dvěma vývody to bylo snad 0,5 Ohmu.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Vladislav Hozman 27.03.2012, 09:01
Běžel naprázdno - nezatížený.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Václav 3 27.03.2012, 09:05
V první fázi sem opište celý nebo dejte foto štítku motoru, pak se bude možné o něčem bavit. Pokud je motor jednofázový, mohly by být vývody, na kterých jste naměřil 0,5 Ohmu od odstředivého spínače.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Vladislav Hozman 27.03.2012, 11:46
Moc toho nepřečtu, jen že je 3F na 380V, I= 1,16A, 460/min, typ 4AP 80 12, jednoúčelový.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kalina Jiří 27.03.2012, 14:02
V příloze schémata zapojení motorů MEZ Mohelnice.
Třeba ve schématech něco vykoukáte.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Václav 3 28.03.2012, 07:35
Je-li motor třífázový, měly by být ohmické odpory všech třech vinutí zhruba stejné. Demontujte propojky na svorkovnici a změřte vinutí. Podle hodnot, které jste sem napsal, je to motor pomaloběžný, odhadem asi 350W.

 Pokud ho chcete používat na 230V, je třeba propojkami nastavit zapojení do D a použít běhový kondenzátor. Pokud by měl být motor napájen 400V, musí být propojky tak, aby zapojení bylo Y, jinak ho velice rychle spálíte. Je-li motor převíjený, nemusí sedět hodnoty na štítku, setkal jsem se s motory převinutými na úplně jiné hodnoty, štítek ovšem nikdo neupravil.

Motor bych buď vrátil, nebo bych se zastavil v nejbližší převijárně motorů, tam jsou schopni vám motor zkontrolovat.


P.S. U třífázového motoru není použit odstředivý spínač, takže moje poznámka v min. příspěvku na váš motor nesedí, vývody by však mohly být např. od termopojistky vložené ve vinutí.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Vladislav Hozman 28.03.2012, 11:37
Motor jsem zapojil na 3F a dal C 20uF/400V jak je uvedeno na vlepeném štítku do víčka a je OK. Viz obr. v příloze prvotního dotazu.
Ale vysvětlí mi někdo, zapojení vinutí a proč je tam ten kondenzátor? Není to do hvězdy ani do troúhelníka.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: František Janeček 28.03.2012, 12:03
Bohužel tu přílohu asi nikdo neviděl.Já také ne ať pátrám jak pátrám. :)


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kastner Lubomír 28.03.2012, 13:43
Bylo by velmi nutné znát přesné označení motoru!! A pokud není, tak to zkusíme jinak. Kolik vede vývodů z motoru? 3+2, 4+2 nebo 6+2?? Pokud vede z motoru 6 vývodů + 2 tak je to 3 fázový motor. Ty dva vývody jsou nejspíše tepelná ochrana. Pokud vedou 4+2 pak je to jednoznačně jednocházový motor. A pokud má motor pouze 3+2 vývody může top být jednofázový nebo 3 fázový motor. Pak je nutné provádět další měření.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Miroš Jan 28.03.2012, 22:50
Já tu přílohu vidím. :)


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kalina Jiří 29.03.2012, 07:36
Já ale ne!


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: asdfg 17.06.2014, 17:21
Jaký kondenzátor připojit  k 1 fázovému motoru (oběhové čerpadlo topení) Typ  20NTR - 73-3-LM-80.  90 W, 0.46A.  Jak poznám,které vinutí je hlavní a které pomocné. Obě vinutí ukazují stejný odpor. Jak se vypočítá kondenzátor na stejný typ motoru o  P= 160W? O kolik mA (A)  se svedne proud, při zapojení kondenzátoru (má tám být 2 uF zapojím 4 uF.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Vann 15.07.2015, 13:34


Poradi mi nekdo jak prijdu na to ktere vinuti je rozbehove.
Jedna se o stary motor z 30 40 let a nechci jej znicit.
Ve svorkovnici jsou 3 kontakty nahore maji napsano z x y.
Zkousel jsem merit ohmetrem vinuti.
Meril jsem to z x to mi napsalo 62 z y to mi take hodilo 62.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: TomasTomas 13.09.2017, 12:06
 chci se naucit jak vyrobit ridici jednotku k pohonu kridlovych vrat. Jedna se o pohon od firmy RIB, ktery ma konektor se tremi vyvody - OPEN (otvira branu),  CLOSE (zavira branu) a COMMON (spolecny). Ma se k nemu pripojit kondenzator 10uF, v priloze je datasheet.

Bude stacit jeden kondenzator? Jak jej zapojit aby byl vyuzitelny pro obe funkce (open/close)?

Dale potrebuji vyresit vypnuti napajeni po otevreni. Predpokladam ze proud do motoru budu spinat pres rele a do cesty zaradim proudovy snimac. Jakmile dojede pojezd k zarazce, vznikne proudova spicka, kterou zmerim a zajistim vypnuti rele. Resili byste to nejak jednodusseji nebo lepe?


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Michal Čeleda 29.10.2020, 14:40
Foto motoru i štítku v příloze. Motor mám tak, jak je na foto, na přívodu je černý, hnědý, šedý vodič. Snad se nepletu, že je na 230V a tedy že mu chybí kondenzátor. Na štítku hodnoty nejsou, takže hledám někoho, kdo takový motor zná a mohl by vědět, jaká kapacita k němu patří.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Digi_33 06.11.2020, 15:22
,  potřeboval bych určit kapacitu rozběhového kondenzátoru pro elektromotor viz štítek (1,1kW, 1410ot). Je mi jasné, že napětí kondenzátoru by mělo být 400V a elektromotor zapojen do trojúhelníku. .


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kastner Lubomír 06.11.2020, 18:28
Vy máte 3 fázový motor!! Ten na 1f na 230 nepřipojíte!! Tedy čistě teoreticky by to šlo připojit  pomocí kondenzátoru, ale příjdete asi o 3/4 výkonu motoru a navíc by šel použít jen pro některé "lehké" aplikace. Na štítku na pravé straně nahoře máte uveden symbol 3 fází a zhruba uprostřed štítku máte uveden údaj 380/220V.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: JakubKo 05.01.2021, 17:02
Mám motor FCJ2B52B 220V 15W, který má nejspíše vadný kondenzátor TC684-a 2uf. Chci se tedy zeptat zda jako náhradu mohu použít například tento kondenzátor: https://www.svetsoucastek.cz/rozbehovy-kondenzator-sr-passives-cbb60e-2-450-p53395/?gclid=CjwKCAiAudD_BRBXEiwAudakX6jVX9KUJoQ3WsVt5s7uHslT6KeLvoUx7rosuCCMcCPqJfC58ub-bxoC0boQAvD_BwE


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Romanson 10.05.2021, 21:47
Moderátor: Opakované téma, viz níže odkazy!


 . . potřebuji radu. Koupil jsem starou cirkulárku po repase motoru.
Z vypínače 0 - hvězda - trojúhelník, jde kabel 7 x 2,5 (3x hnědý, 3x černý, 1x zž )
štítek a vše okolo chybí, jak dle kabeláže zapojit svorkovnici ?
Pokud půjde z hvězdy např. hnědé žíly zjistit co je L1,L2,L3 a zapojit na L1=A, L2=B, L3=C a z trojúhelníku to samé a zapojit opět L1=A0, L2=B0, L3=C0 ?


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Marian123 28.05.2021, 10:40

Koupil jsem si starou japonskou JUKI industrialni sici masinu. Jede jako nova, s motoren na 380V.
Motor je velice kvalitni, proto ho nechci vyhodit a koupit servomotor.
Chci ten motor ale predelat na pouziti v byte na 220V.

Na internetu jsem koukal ruzne vypocty ale prijdu na ruzne odporoucene hodnoty kondenzatoru (C1 16-25, C2 25-40) nebo jen jeden (C1 33-44 mikroF)...

S elekrikarem jsme zkouseli (C1-22, C2-32),   jede ale neni to ono podle zvuku motora.
Na 380V zni velice hezky, jako tichy vanek v lese.

Neumite mi poradit? Nechci kupovat 20 kondenzatoru abych vybral jeden (nebo 2 pokud je tedy nutny taky rozbehovy)

Stitek na Motoru:
220/380V
2,76/1,6A
550/550W
IP40
0,81/0,81mikro.F
50/60Hz
2850/3420 Ot./min.

Nevim jestli se to takhle da presne urcit, nebo prece musim jen zkouset pokud nenajdu nej variantu?


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Jiří_Hrubý 28.05.2021, 18:11

Motor je velice kvalitni, proto ho nechci vyhodit a koupit servomotor.

Tak ten kvalitní motor ne.ukvěte s dráteníkem kondíkama a dopřejte mu FM, který si zaslouží. S kondíkama to nebude nikdy ono.
Navíc vzhledem k parametrům motoru, byste měl možnost jít i s otáčkami nahoru.
Investice do FM je srovnatelná s kvalitním servem.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Martin Kurka 28.05.2021, 18:27
a dopřejte mu FM, který si zaslouží.


Pozor,pozor, tazatel píše


Stitek na Motoru:
220/380V
2,76/1,6A
550/550W
IP40
0,81/0,81mikro.F
50/60Hz
2850/3420 Ot./min.

To vypadá jako jednofázový motor a kondíku pak netřeba. Fotka štítku a motoru by řekla více.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Kastner Lubomír 28.05.2021, 18:47
Určitě to jsou všechny údaje ze štítku?? Hodně by pomohla fotka štítku.  Chybí mi tam např. počet fází.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Nicolas 18.02.2022, 20:56
Otázka ohledně rozběhového/běhového kondenzátoru.

Co znamená značení označení příklad 8 µF 450V, kolik tenhle rozběhový kondenzátor dokáže v sobě uchovat energie na rozběh? Čím více µF, tím víc energie uschovám, nebo jak to funguje? A jsou dva druhy kondenzátoru nebo je to 2v1 a rozběhový se mění v běhový?


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Václav Třetí 19.02.2022, 02:56
Rozběhový kondenzátor pracuje pouze krátkou dobu při rozběhu motoru a pak je odpojen buď odstředivým spínačem nebo proudovým relé. Běhový kondenzátor je připojen do obvodu po celou dobu chodu motoru. Jsou motory, které mají dokonce rozběhový i běhový kondenzátor.

Kondenzátor v sobě energii v tomto případě neuchovává, ale zajišťuje fázový posuv pro vytvoření točivého pole.

Hodnota 8uF 450V Znamená kapacitu 8 mikrofarad a dovolené maximální provozní napětí 450V, ještě by se měla uvádět značka ~,  protože tyto kondenzátory jsou konstrukčně upravené pro provoz se střídavým napětím. Jednotka Farad je natolik velká, že se v běžném provozu používají hodnoty milionkrát menší, proto mikroF.


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Pavel Čermák 21.02.2022, 18:30
Šicí stroje JUKI měly standartně 3f motory 0,55kW buď s třecí mechanickou spojkou, ovládanou přez šlapku, nebo později se systémém el.mag. spojky/brzdy. Nejnověji jsou už vesměs pouze s FM, napájeny 1fázově. U 3f.motorů celkem nemá smysl se pokoušet o
přepojení do D na 230V s kondenzátorem. Kroutící moment je natolik nízký, že stroj téměř nelze používat. Rozhodně doporučuji fr. měnič.   


Název: Re: Jaký použít kondenzator k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Jan Kelbich 22.02.2022, 11:53
To schema v'ľavo je Ok ale vpravo je blbo zapojené pretože si dal kondenzátor paralelne s cievkou motora.

Co je na tom "blbo" ?
Na tom vlevo není kondenzátor paralelně s cívkou motoru ?


Název: Proc se motor s kondenzatorem neroztoci jak ma?
Přispěvatel: Migo 11.03.2022, 14:05
Mam elektromotor mez, 1,1kw a 1400ot.Byl zapojen na 380v,v garazi mam jen 220,proto jsem ho zapojil podle stitku na 220.pouzil jsem kondenzator 80uf.Po zapnuti se motor sice roztoci, ale jen pomalu a az kdyz do neho brnknu rukou tak se toci jak ma. Kde muze byt chyba?
P. S. Nejsem elektrikar, prosim zadne odborne terminy:).


Název: Jak se vyočítá velikost kapacitoru k elektromotoru?
Přispěvatel: vLiborv 06.05.2024, 21:20
Mám elektromotor, na kterém odešel kapacitor. Je tam 6uF, já naměřil jen 3,17. Samozřejmě jsem ho nejdříve odpojil a vyzkratoval. Hodnoty motoru: 0,35kW, 1,50A, 230V, 50Hz. Podle vzorečků a online kalkulačky jsem tam na hodnotě cca 21 až 24uF. Jde o čerpadlo k pískové filtraci. Kde je pravda?


Název: Re: Jaký rozběhový kondenzátor použít k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: Martin Kurka 08.05.2024, 16:07
Pravdu má výrobce motorů s 6μF. Kupte nový kondenzátor 6μF a na vzorečky nehleďte.

Jednak jsou jen přibližné, jednak jsou pro trojfázové motory nouzově rozbíhané na jednu fázi a jednak nevíte u jednofázového motoru jakou impedanci pomocného vinutí výrobce navinul a jaký proud má pomocnou fází téci při jmenovitém zatížení motoru.

Jelikož tohle vše výrobce jednoúčelového motoru filtrace dobře ví, kupte kondenzátor kapacity, kterou předepsal výrobce.
Jestli chcete větší životnost motoru můžete koupit kondenzátor na vyšší napětí, ale pozor na rozměry, aby se vešel bez porušení krytí motoru.

Rozběhové kondenzátory mají napěťové označení podle jmenovitého napětí sítě. Má-li kondenzátor označení 250V~ 50Hz je to jako běžný kondenzátor pro 354V DC.

Samozřejmě jsem ho nejdříve odpojil a vyzkratoval.
Myslíte tím před měřením kapacity, ne že jste místo kondenzátoru udělal zkrat a motor pustil? To by motor nepřežil.


Název: Re: Jaký rozběhový kondenzátor použít k motoru tisíckrát jinak ...
Přispěvatel: vLiborv 08.05.2024, 17:31
Aha. Díky za jednoduché uvedení a vysvětlení problematiky, s čím včím může výrobce čarovat.

Samozřejmně, že jsem čerpadlo odpojil od sítě, odpojil oba vodiče kondenzátoru z čokolády a ty kontakty kondenzátoru propojil.  Popravdě řečeno, že když jsem si pane Kurko přečetl, co jste napsal, tak mi spadla brada ale možná čerpáte ze zkušeností. Lidi mohou udělat v dobré víře kdejakou blbost.

Ještě jednou díky - tím je to pro mne uzavřené. O0