Paja93
|
|
« kdy: 12.11.2020, 19:22 » |
|
Při ručním otáčení hřídelí se rotor na jedné straně zadrhává. A to na tolik že při uchycení dvěma prsty nejde hřídelí otáčet, jen v případě že využiji klínek jako páku. Motor jsem ještě nezapojil. Jedná se o jednofázový motor 0,25kW 2800 ot.min
|
|
|
|
|
|
|
|
Pavel Jakuba ml
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 13.11.2020, 08:20 » |
|
Když oddělám kryt svorkovnice s kondenzátorem, jde krásně slyšet že to "zadrhávání" přichází zevnitř motoru. Pro jistotu jsem zkontroloval i větrák zda o něco dře a ne. Klepanec je z přepravy, motor byl zabalený v tenké krabici oblepen fólií.
|
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #5 kdy: 13.11.2020, 08:47 » |
|
Když oddělám kryt svorkovnice s kondenzátorem, jde krásně slyšet že to "zadrhávání" přichází zevnitř motoru. Pro jistotu jsem zkontroloval i větrák zda o něco dře a ne. Klepanec je z přepravy, motor byl zabalený v tenké krabici oblepen fólií.
To jste měl kryt ventilátoru odšroubovaný? Typoval bych to na ten "klepanec" krytu o který se jednostranně opře vrtule ventilátoru. Stačí kryt vyklepat....
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Pavel Jakuba ml
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #6 kdy: 13.11.2020, 09:32 » |
|
To jste měl kryt ventilátoru odšroubovaný? Typoval bych to na ten "klepanec" krytu o který se jednostranně opře vrtule ventilátoru. Stačí kryt vyklepat....
Kryt ventilátoru jsem měl zdělaný ale nic se nezměnilo, ta vrtule tam má i přes ten klepanec dostatek místa
|
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #7 kdy: 13.11.2020, 10:51 » |
|
Jinak reklamace nového motoru.
Může být něco zapadlého mezi rotorem a statorem. Znamená to rozdělat příruby a vytáhnout rotor. Jenže bude problém se zárukou a reklamaci.....
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 14.11.2020, 07:16 » |
|
Je-li to jednofázový motor s rozběhovým kondenzátorem a odstředivým kontaktem (jak píše kol. Kastner odpojovačem), tak je to normální stav. Tento spínač se přestává projevovat až po úplném rozběhu motoru a odpojení rozběhového kondenzátoru.
Je-li motor v záruce, tak reklamovat, ovšem má-li poškozený kryt ventilátoru, tak bude asi reklamace těžko uznána. Pokud nebyl s touto chybou koupen např. jako zlevněný, pak by měla být reklamace uznána, pokud nebude závada v problému, kvůli, které byla udělena sleva.
Motor s odstředivým kontaktem nedoporučuji rozebírat tomu, kdo neví, jak je to konstruováno, hrozí poškození vinutí i mechanismu odstředivého kontaktu.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 14.11.2020, 11:06 » |
|
Může to sice být motor s trvale připojeným kondenzátorem v pomocné fázi. Kondenzátor tam je a vidím též tepelnou pojistku, nevidim rozběhové relé. Pravděpodobnos t odstředivého spínače je tak 50/50. Mít ho na stole v dílně, znám příčinu problému během pár minut.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #11 kdy: 14.11.2020, 11:41 » |
|
Motor jsem našel jako sérii "Guanglu GM" jistého čínského výrobce.
Na Yumpu najdete i rozložený obrázek. Relé tam nevidím, ale je tam součástka, která se nazývá Centrifugal switch a je umístěná na hřídeli. Není to kandidát?
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 14.11.2020, 12:36 » |
|
Je to on, mého srdce šampion. Díky, je to tak. Tak teď je to jasné, zkusit spustit a ono se uvidí. Po rozběhu by měl být běh klidný a bez nějakých přidaných zvuků.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #14 kdy: 14.11.2020, 13:18 » |
|
Často není CFS zapojený a jede motor jen na běhový kondenzátor.
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Václav Třetí
Offline
|
|
« Odpověď #15 kdy: 14.11.2020, 14:33 » |
|
Provoz jen na běhový kondenzátor může vyhovovat, pokud není motor při rozběhu příliš brzděn. Potom je ale zbytečný odstředivý spínač a předpokládám, že pokud bude tento provoz motivován snížením nákladů a prodejní ceny, nebude osazen ani odstředivý spínač, ten bývá obvykle dražší, než kondenzátor.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
Pavel Jakuba ml
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #16 kdy: 14.11.2020, 15:26 » |
|
Přikládám odkaz na video se zvukem tohoto "tření" (už nevím jak to nazvat). Pokud by nešlo poznat ze zvuku zda se skutečně jedná o rozběhový kondenzátor nebo ten centrifugal switch, je zde možnost, že bych ten motor zapojit na frekvenční měnič a pomalu rozjel a následně zvyšoval otáčky a díval se co se sním bude dít ?
|
|
|
|
Martin Kurka
Offline
Projektant automatizace a strojů
|
|
« Odpověď #17 kdy: 15.11.2020, 01:23 » |
|
Pane Jakubo, vynakládáte úsilí za někoho, kdo je za to placen. V pondělí si s dodavatelem = de iure i výrobcem po telefonu domluvte, aby zajistil odvoz motoru PPL, nebo DPD rovnou na reklamaci, je to povinnost výrobce. Dopravu i balení na reklamaci platí dodavatel, nebo ji zajišťuje sám svými lidmi a vozidlem. Mohou vám poslat i transportní bednu i s vystýlkou. Kdyby se zdráhali, máte nárok na vypovězení smlouvy a vrácení kupní ceny, protože motor přišel s vadou zřejmou v okamžiku prodeje. I kdyby bylo klepání běžné, díky nedostatěčnému balení přišel vadný kryt. Vy nemáte za povinnost kryt sundat a vyměnit. Pak si můžete koupit motor nový a kvalitnější, třeba od Siemense (MEZ Mohelnice). A výrobce ze Slovenska (nebo přetloukač štítků ze Slovenska?) vám po telefonu potvrdí, jestli má tento motor odstředivý spínač a jestli je to jeho projev. Je vám i povinen poslat úplnou technickou dokumentaci k motoru - jestli tuto informace nemá na stránkách nebo v návodu k obsluze a údržbě který jste měl obdržet s motorem.
Bádání nedává smysl. Dotaz na výrobce, zda i přes toto klepání a poškození ventilátoru motor smíte připojit podle návodu k obsluze a spustit či rovnou poslat na reklamaci vám leccos ujasní.
Pro výrobce je lacinější, když motor nespustíte, má šanci motor opravit, v případě že by se při spuštění zadrbnul čímsi vniklým mezi stator a rotor (třeba podložka ze svorkovnice). Pak už má výrobce z reklamovaného motoru jen neopravitelný šrot s dalšími ztrátovými náklady na ekologiskou likvidaci. Proto bude ochoten se s Vámi domluvit. Blbost je i řešit jednoduchý problém takovým postupem, jako je speciální a velmi drahý frekvenční měnič (měnič pro třífázové motory použít nelze). Už to, že jste před reklamací sundal svorkovnici a kryt ventilátoru se výrobci nemusí líbit.
|
Nikdy není dost času,aby se to udělalo dobře. Ale pak je dost času, aby se to udělalo znovu
Teorie=vše víme ale nic nefunguje Praxe=vše funguje a nevíme proč Teorie spojena s praxí=nic nefunguje a nikdo neví proč
Vysoce odborných omylů se dopouští jen specialisté
Ďábel je skryt v detailu
|
|
|