|
Jan Franěk
Český elektrikář - živnostník
Offline
váš elektrikář a revizní technik
|
|
« Odpověď #1 kdy: 11.04.2020, 01:54 » |
|
Možná by stálo za to si nejdříve ujasnit, jaký je rozdíl mezi PEN a PE. Možná i to, že se v běžných rozvodech sítě TN-C nepoužívají (mimo přívodů k rozvaděčům). Pak taky to, že máte pro každý z obvodů chystat přívod s plným počtem vodičů, tedy ne 4x4, ale 5x4mm2 Potom půjde o vodič PE a tam není bezpečnostní požadavek na minimální průřez PEN. Tovární redukcí 5/4 nic neporušujete. Ale opět si musíte uvědomit, že pak jde o 3L+PE a ne o 3L+PEN.
Protože jde o opakované téma, projděte důkladněji místní diskuse. Už to bylo rozebráno dost podrobně.
|
Kamerové a bezpečnostní systémy, od návrhu po realizaci. Systémové a MaR instalace, od návrhu po realizaci. Revize el. a hromosvodů do 1000V Topné kabely k vytápění i ochraně majetku. www.fraja.cz , revize@fraja.cz , tel: 728171585
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 11.04.2020, 08:24 » |
|
V normě ČSN 33 2000-4-46 (ed.3) je příloha se zapojením zásuvek. Mohl by mně někdo objasnit rozdíly v TN-C síti mezi variantami B, D a E?
Předně tato norma je pro rozhraní při odpojování a spínání pomocí zásuvkových spojení. Informativní příloha NA je velmi archaická. ( Kopíruje se již 40 let z normy do normy). Není smyslem této normy, aby vysvětlovala základní principy mezi instalaci TNC a TNS. V případě varianty E jste přehlédl, že jsou dva způsoby napájení spotřebiče. Jeden ke své činnosti potřebuje 3L+N+PE a druhý jen 3L+PE. Dále si všimněte, že ve všech variantách pro TNC jsou v přívodu do zásuvek vodiče L+PEN, ale v odvodech ze zásuvek jen L+N+PE. Také si všimněte, že v poznámce pro variantu D je uveden průřez vodiče v síti. K pochopení této poznámky je nutno znát, jak se rozděluje síť v cestě od měřené části z TNC na TNS. K tomu slouží ale další normy. Jak již bylo naznačeno, zadejte tuto tému do vyhledávače a najdete stovky diskusních příspěvků na téma TNC/TNS a místa rozdělení PEN na N a PE. Je nutno si uvědomit, že distribuční přívody jsou v TNC a elektrické instalace přešly na TNS již před 50 ti léty. Ale v provozu jsou i ty starší s TNC a normy se snaží nějak řešit ten přechodový stav do rekonstrukce.
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
|
|
Peter Lovacký
Neverifikovaný uživatel @7
Offline
|
|
« Odpověď #5 kdy: 11.04.2020, 10:27 » |
|
Typicky pro napájení motoru (3L + PE).
To viem, lenže prívod k motoru napr. od vypínača alebo iného odbočenia od pevnej EI už nie je pevný rozvod a ani nerobí sa s CYKYMyslím na nejaké normálne trvalé uloženie, napríklad pod omietku Kebyže k dajakému motoru začnem ukladať v stene CYKY 4x4 tak porušujem pravidlo o plnom počte vodičov v TN-S Odbočka k motoru napr. pohyblivým prívodom je samozrejme v pohode, na to sa ale nepýtam Pýtam sa na dajaké iné využitie CYKY 4x4 v pevnej EI CYKY 4x4 (3L+ZŽ), nájde sa ich po skladoch ešte dosť Existuje dnes vôbec dajaké jeho využitie v pevnom rozvode TN-S pri zachovaní pravidla na plný počet vodičov?
|
|
|
|
|
|
Miroš Jan
OSVČ - živnostník
Offline
telefon +420 604791991
|
|
« Odpověď #8 kdy: 11.04.2020, 21:02 » |
|
No a do toho systému mi CYKY4x4 s jedným ZŽ dajak napasovať neide Schválne píšem ZŽ a nie PE alebo PEN [/quote] Kolega Strycharski to snad napsal jasně. Takže kabel 4 x 4mm2, se prostě může použít.
|
elektromontér, RT E2/A, strojní zařízení,průmyslové instalace
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #9 kdy: 11.04.2020, 21:15 » |
|
Kdo se koronanudí, může se zamyslet nad tímto:
Teď jsem tahal napájení k emerickýmu stroji.
Stroj je 3x 480V, klasika USA. Na síť 400V TN připojen přes autotrafo 400/480V D.
Jakým kabelem jsem to autotrafo připojil do sítě 400V TN-C-S? Jak se budou jmenovat vodiče? Jak budou zapojeny?
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
Peter Lovacký
Neverifikovaný uživatel @7
Offline
|
|
« Odpověď #10 kdy: 11.04.2020, 21:31 » |
|
Jakým kabelem jsem to autotrafo připojil do sítě 400V TN-C-S?
S tvrdou cykynou 4x4? Keď je trafo na to konštruované, a je na to naprojektovaná aj pevná EI do ktorej sa pripájalo, tak prečo nie Takže kabel 4 x 4mm2, se prostě může použít.
Na začiatku debaty je obrázok NA.1 Ktorý kábel by ste na ňom označil jak CYKY 4x4? Ja nijaký. Myslíte si že by bolo dobré obrázok doplniť?
|
|
|
|
|
|
|
|
Peter Lovacký
Neverifikovaný uživatel @7
Offline
|
|
« Odpověď #15 kdy: 12.04.2020, 01:50 » |
|
, oki chlapi, už sa naťahuje guma, takže ja za seba ostanem rešpektovať požiadavku na plný počet vodičov v napájacích vývodoch tak jak je to dosť jasne nakreslené na tom obrázku NA.1 v jeho hornej časti (F) i pre motor No a vy jak chcete Bo nič v zlom, pokecať treba, len keď sa začne za každú cenu špekulovať jak v pevnom rozvode TN-S vynechať vodič N, bo dakde na konci motor, tak za chvíľu ešte dakto začne debatovať kde sa dá vynechať PE, bo dakde na konci spotrebič II. triedy A to by som už naozaj nerád Dobrý pokec, ale už začína čas na vážne veci, a ráno treba upliesť poriadny korbáčisko, asi použijem žily zo 4x4 Pekné sviatky všetkým
|
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #16 kdy: 12.04.2020, 10:45 » |
|
Je potřeba si ujasnit, co je to plný počet vodičů v obvodu. To je takový počet, který je nezbytně nutný pro funkci připojovaných zařízení a pro ochranu před dotykem, viz čl. NA.2.3.2 ČSN 33 2000-5-52 ed. 2. Takže vodič N tam obecně být nemusí, stejně jako tam nemusí být tři fázové vodiče, pokud by byla zapotřebí jenom jedna fáze.
V průmyslu jsou většinou rozvaděče oddělené od technologie. Kabeláž k motorům je obvykle ve větší délce než 100 m. Ta kabeláž od rozvaděče po roštech k motorům, kde jsou obvykle ještě přechodové krabice, je pevný rozvod? K tisícům motorů jsou natažené kabely X x 4. Proč by tam měly být kabely X x 5? Vždyť i ta archaická tabulka v 4-46, která již byla před 50 léty v 1010 v části F doporučuje pro 3F spotřebiče jen vodiče 3F+PE. A pro spotřebiče 3F+N+PE pětivodič. Opět se zde zaměnily prostředky a cíle. Anebo jak se říká jeden o voze a druhý o koze.
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
Peter Lovacký
Neverifikovaný uživatel @7
Offline
|
|
« Odpověď #17 kdy: 12.04.2020, 15:10 » |
|
K tisícům motorů jsou natažené kabely X x 4. Proč by tam měly být kabely X x 5?
Nemali by tam byť K 3f motorom určite stačia štvoržilové káble. Ja si iba myslím že v káblových roštoch k motorom nebudú uložené štvoržilové cykynyKeď dnes držím v ruke kábel CYKY 4x4, tak ma aj celkom zaujíma, že jak v ňom chlapi vnímate zž vodič? Je to PEN, či je to PE? Keď ho uznám jak PEN, tak ho dnes môžem rovno vyhodiť, to je jasné Keď ale uznám že zž vodič je PE, tak kde ten kábel môžem použiť? K motorom nie, bo my s cykynou motory nepripájame Napadli ma ešte ovládacie obvody, no tam je zbytočne prisilný Alebo sú CYKYny 4x4 (4x2.5, 4x6) dnes dobré len do zberu?
|
|
|
|