Název: Je vhodnější přpínání motoru Y/Δ s pootočením fázorů vpřed nebo zpět ? Přispěvatel: Jan Kelbich 21.04.2021, 20:50 Jak je vhodnější provádět přepínání při těžkém rozběhu motoru Y/Δ, s pootočením fázorů vpřed nebo zpět ?
Je to teoretická otázka, zřejmě se zanedbatelným významem pro praxi, ale přesto mě to zajímá. Název: Re: Je vhodnější přpínání motoru Y/Δ s pootočením fázorů vpřed nebo zpět ? Přispěvatel: Zdeněk Dančák 22.04.2021, 12:05 U asynchronního motoru s kotvou nakrátko, které pracují se skluzem je pootočení mag pole o 120° asi už jedno ne? Teda, pokud je mezi přepnutím nějaká prodleva.
Název: Re: Je vhodnější přpínání motoru Y/Δ s pootočením fázorů vpřed nebo zpět ? Přispěvatel: Jan Kelbich 22.04.2021, 13:02 ... pootočení mag pole o 120° ... Pootočení bude π/6 (tj. 30°). Projevit se to může u SM, příp. u ASM pokud k přepnutí dochází v kratším čase než zanikne magnetické pole rotoru vlivem odporu klece nebo rotorového vinutí. Název: Re: Je vhodnější přpínání motoru Y/Δ s pootočením fázorů vpřed nebo zpět ? Přispěvatel: Zdeněk Dančák 22.04.2021, 13:30 120° jsem myslel fyzickou pozici a rozdíl mezi fázor "dopředu" vs "dozadu" a to by (myslím), měl být rozdíl 120°, ale pravda, že platí jen pro 2pólový motor.
Jinak motor ve skluzu není synchronizován ani z původním magnetickým polem a během pauzy při přepínání se zcela jistě fázově pootočí vůči "poslednímu magnetickému poli" a pootočí se docela náhodně, nepředvídateln ě....leda že by se sledovaly otáčky a připojení by nastalo ve správný okamžik, ale bude stejně do skluzu. Název: Re: Je vhodnější přpínání motoru Y/Δ s pootočením fázorů vpřed nebo zpět ? Přispěvatel: Jan Kelbich 22.04.2021, 14:07 120° jsem myslel fyzickou pozici a rozdíl mezi fázor "dopředu" vs "dozadu" a to by (myslím), měl být rozdíl 120°, ale pravda, že platí jen pro 2pólový motor. Rozdíl mezi "dopředu" a "dozadu" je π/3, pootočení mezi hvězdou a trojúhelníkem je ±π/6. Pokud jedna trojice svorek zůstává na stejných fázích, tak to ani jinak nejde. Fyzicky, tj. "mechanicky" to bude stejně nebo méně, podle počtu pólových dvojic. A při přepnutí Y/Δ pootočit fázory o 2*π/3 bez nějakých specialit vůbec nejde. Název: Re: Je vhodnější přpínání motoru Y/Δ s pootočením fázorů vpřed nebo zpět ? Přispěvatel: Zdeněk Dančák 22.04.2021, 15:27 Ano, máte pravdu, neuvědomil jsem si opačné napájení cívek a tím posun o 180°
Pokud mám tři cívky a zapojené původně do hvězdy 1-0 2-0 3-0 tak zatímco v jednom případě zapojení do D budou cívky napojeny na tyto fáze 1-2 2-3 3-1 tak ve druhém případě zapojení do D je mohu zapojit 1-3 2-1 3-2 obě varianty D jsou posunuté zdánlivě u dvoupólového motoru o jednu cívku, tj. 120°, ale navíc jsou zapojené naopak fáze (1-2 vs 2-1 = opačné mag pole), takže se to posune o dalších 180°, výsledek je 60° mezi oběma možnými variantami zapojení do D. Snad už to je tentokrát správně. Název: Re: Je vhodnější přpínání motoru Y/Δ s pootočením fázorů vpřed nebo zpět ? Přispěvatel: Jan Kelbich 22.04.2021, 17:42 Myslim, že je to zbytečně složitý postup, ale správný výsledek. Stačí si nakreslit fázorák, je tam vidět, že ta sousední sdružená napětí jsou od toho fázového posunutá o ±π/6.
Důležité je, že jsou dvě možnosti, jak přepnout na Δ, tak zatímco v jednom případě zapojení do D budou cívky napojeny na tyto fáze 1-2 2-3 3-1 tak ve druhém případě zapojení do D je mohu zapojit 1-3 2-1 3-2 a teď jde o to, rozhodnout, která je vhodnější a proč. Název: Re: Je vhodnější přpínání motoru Y/Δ s pootočením fázorů vpřed nebo zpět ? Přispěvatel: Martin Kurka 22.04.2021, 21:40 Literatura tvrdí, že to jedno není. V optimálním zapojení je proudový ráz menší.
Nevím, jak to je, je fakt, že asynchronní motor je zevrubně popisován a zkoumán již asi sto let elektrotechnik y po celém světě a jsou asi hodně chytří specialisté, kteří to tvrdí. Vysvětluji si to tak, že motor po odpojení od Y běží v generátorickém režimu a snaží si udržet si magnetické pole hodně dlouho. V okamžiku přepnutí by měl mít 93% otáčky. to je frekvence jeho pole asi 45Hz a lichá devátá vlna se asi potkává. A také si to vysvětluji, že vždycky je méně drsné motor tvrdou sítí popohnat (obdoba rozběhu), než jej protiproudem z tvrdé sítě přibrzdit (obdoba brždění protiproudem). Ale moje vysvětlení je asi ujeté a může to být úplně jinak. Je fakt, že dílenské příručky renomovaných výrobců mají v tabulkách ono zapojení, které je podle literatury optimální. |