Název: Jak zapojit atypický motor z vrat? Přispěvatel: pekey 08.12.2020, 20:37 Koupil jsem na bazaru motor 1.7kW 230/400 s převodovkou a jakýmsi ovladačem, který se používal k ovládání těžkých mřížových vrat na letišti. Můj záměr bylo použít motor s převodovkou, a přidat k tomu frekvenční měnič pro připojení na jednofázovou zásuvku. To jsem myslel že bych měl zvládnout s pomocí různých tutoriálů co jsem si načet. Jenže, když jsem motor přinesl domů a otevřel, uvnitř je něco dost jiného než jednoduché schéma u běžného motoru. Navíc z ovladače jde svazek kabelů nejen do motoru, ale i do převodovky. viz fotky Chtěl bych poprosit, pokud byste mohli poradit, jestli lze tento motor s převodovkou použít pro pohon válcovacího stroje s měničem, a zda ovladač, který k motoru je nyní, náhodou nemá podobnou funkci jako frekvenční měnič. Pokud motor použít lze, tak by mě zajímalo, jestli ho zvládne zapojit lajk nebo by bylo lepší domluvit se s odborníkem. Nebo jestli tento motor je nějaký speciál pro konkrétní potřeby firmy co ty vrata vyráběla. Název: Re: Jak zapojit atypický motor z vrat? Přispěvatel: pekey 08.12.2020, 22:07 Dávám ještě další fotky ovladače, napojení na převodovku a věci vepředu co nevim co je asi brzda?
Název: Re: Jak zapojit atypický motor z vrat? Přispěvatel: M S 08.12.2020, 22:20 Na motore nevyzerá nič príliš neobvykle, ale má niekoľko súčiastok, ktoré vám sťažia ďalší postup.
Potrebné upozornenie na úvod - laik môže "preskupovať materiál", ale na kontrolu správneho zapojenia a oživenie to chce osobu kvalifikovanú. Na fotkách je: - brzda (čierny blok na druhom konci motora) - bežný trojfázový motor, momentálne zapojený do hviezdy - neotvorený konektorový blok pravdepodobne pre snímanie otáčok/polohy prevodovky (detekcia zaseknutia a polohy brány) - prevodovka Motorové vinutia sú tri, U1, V1, W1 pripojené k 13, 15 a 17. U2, V2, W2 spojené v bloku. Z brzdy pôjdu dva vodiče. Funguje tak, že bez napätia je zabrzdená a odbrzdí sa aplikáciou napätia. Podľa toho, čo vidno na PCB, striedavého, keďže vidím diódy pre usmernenie a kondenzátor. Čo sa týka veľkosti napätia, ťažko povedať bez ďalších informácií, môže ísť o 230V, nemusí. Ďalšie dva vodiče z fotografií neviem odhadnúť. Pri pohone náhodného motoru meničom je potrebné sledovať: - oteplenie motora - inverterové motory majú nezávisle napájaný ventilátor. Pri jeho absencii sú minimálne otáčky relatívne vysoké za predpokladu, že má ventilátor pevne pripojený k oske. Ak tento motor nemá ventilátor vôbec, dlhšia prevádzka (viď typ prevádzky) bude ešte problematickej šia - kvalitu izolácie vinutia, keďže inverter generuje vyššie napäťové špičky - tento motor má izoláciu triedy F a je možné ho ovládať meničom - typ prevádzky - na štítku je uvádzaný plný výkon v režime S3 60%, takže nie je stavaný na kontinuálnu prevádzku pri plnom zaťažení. Skratka RTB je Rolltorbetrieb - funkcia, na ktorú bol prevodovkomoto r stavaný. Ovládací box menič nemá, len relé/stykač pre prepínanie smeru a trochu inteligencie okolo. Takže za mňa - na krátke práce (typov valcovania je mnoho), ideálne také, ktoré sa podobajú práci brány - takže 1-2 minúty max. v prípade plného zaťaženia 500 Nm, možno. Ak to má pracovať dlhšie, chcelo by to chladenie, alebo v ideálnom prípade použiť len prevodovku a nahradiť motor motorom na nepretržitý beh s aktívnym chladením. "Sečteno podtrženo", ak ste laik a bez skúseností s pohonmi (zjavne), odporučil by som spísať požiadavky, prípadne pridať pár fotografií budúceho stroja a osloviť odborníka. Ak z toho má byť pohon valcovacieho stroja, ktorý nebude sedieť niekde v súkromnej dielni len pre vás, postup je legislatívne o dosť zložitejší, ak pamäť neklame. Název: Re: Jak zapojit atypický motor z vrat? Přispěvatel: Jirka Údržbář 08.12.2020, 22:21 Co si stáhnout návod od výrobce.
https://www.elero.nl/gebruiksaanwijzingen/DFM.pdf Název: Re: Jak zapojit atypický motor z vrat? Přispěvatel: pekey 08.12.2020, 23:36 Velice děkuji za podrobnou odpověd, pomůže mi v rozhodování jestli shánět další motor nebo to zkusit s tímto.
Práce bude probíhat v krátkých intervalech v domácí dílně. Motor jsem vybíral tak aby byl předimenzovaný, běžně se používají i méně než 1kW, a 500nM je spíše s velkou rezervou. Intervaly budou cca 30s práce 30s klid. Nyní je výstup na převodovce 11RPM, po převodu pomocí řetězu a ozubeného kola bude na hřídeli na stroji cca 25RPM, a tato rychlost se bude používat v 80% času. Rád bych pomocí frekvenčního měniče měl možnost upravit otáčky alespon v rozmezí 10-35RPM(40-140%Hz) na hřídeli stroje. Prosím zhodnotte, jestli při takovémto provozu hrozí přehřátí motoru nebo jiný problém. Ano z brzdy jsou dva vodiče(hnědé) do té rozvodnice a z krytu té brzdy dva(černý a žlutý) také do rozvodnice. To mi přijde divné protože vypadají že jsou připojeny na plastový kryt? Nevím jaké má ta brzda pro mě využití, je možné ji odpojit(odpojit 2xhnědý,1xžlutý1xčerný) a pouze připojit měnič na 230V do trojúhelníka na fáze a zem? Prosím koukněte na přiloženou fotku, proč jsou tam dva svazky s fázema, a je jedno který se použije? Nebo je to tak že jeden je pro provoz s brzdou a jeden bez brzdy. Samozřejmě by bylo lepší to dát odborníkovi, ale o elektrice bych se nedozvěděl nic. Pokud si nebudu 100% jistý že to dokážu bezpečně zapojit a mám všechny informace, tak to k němu stejně půjde. Název: Re: Jak zapojit atypický motor z vrat? Přispěvatel: pekey 08.12.2020, 23:42 Moderátor:
Citace ale k tomu nemám dostatek znalostí ... tím jste tuto diskusi logicky sám ukončil.Co si stáhnout návod od výrobce. https://www.elero.nl/gebruiksaanwijzingen/DFM.pdf ale k tomu nemám dostatek znalostí abych z toho něco vyčet. |