Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Pavel Rotrekl. 01.11.2019, 08:34



Název: Proč se používají tlumivky u stejnosměrných motorů?
Přispěvatel: Pavel Rotrekl. 01.11.2019, 08:34
U stejnosměrných motorů s permanentními magnety ve statoru někdy bývají přívodní vodiče ke kartáčkům připojeny přes cívky. Předpokládám, že jsou to tlumivky. Viděl jsem to u dětských hraček nebo u motoru na stěrače u auta. U motorků ve spotřební elektronice (např. u kaz. magnetofonů) jsem to nikdy neviděl. Jaký to má důvod? Proč je to u obou přívodních vodičů? Jsou jádra těchto cívek z nějakého zvláštního materiálu? Má mít tlumivka nějakou konkrétní indukčnost vzhledem k vlastnostem motoru?


Název: Re: Proč se používají tlumivky u stejnosměrných motorů?
Přispěvatel: Jiří Kubík 01.11.2019, 09:26
Omezení jiskření na komutátoru.


Název: Re: Proč se používají tlumivky u stejnosměrných motorů?
Přispěvatel: Václav Třetí 01.11.2019, 11:16
Já bych to definoval jako omezení vyzařování rušivých signálů z přívodních vodičů vzniklých při jiskření komutátoru.

 Jiskření komutátoru nelze příliš ovlivnit vnějšími prvky, lze jen zabránit jeho dalšímu šíření - vysílání do okolí. Je dáno konstrukcí motorku a aktuálním stavem komutátoru, kartáčů a vinutí rotoru. Ještě bývají použity blokovací keramické kondenzátorky mezi vývody motoru a jeho kovovým krytem. Symetrické odrušení v obou přívodních vodičích zvyšuje účinost, protože vyzařované spektrum signálů je dost široké a může dosahovat až řádů MHz.

 Materiál tyčkových jadérek těchto cívek je ferit, který je vhodný pro odrušení v daném kmitočtovém pásmu. Feritových materiálů je mnoho druhů, ne každý by byl dostatečně účiný pro tyto účely. 

Motorky v kazetových magnetofonech většinou obsahují přímo uvnitř krytu elektronický obvod na malé DPS udržující konstatntní rychlost ve kterém bývají umístěny i odrušovací prvky. Taktéž řídící obvod již sám od sebe snižuje vyzařování rušení, proto již vně nemusí nic být.