Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Milan Hudec 22.04.2017, 23:59



Název: Jak pracovat s ložiskovým proudem?
Přispěvatel: Milan Hudec 22.04.2017, 23:59
Rád bych si rozšířil obzory v této oblasti, podělíte se prosím o svoje zkušenosti?


Název: Re: Jak pracovat s ložiskovým proudem?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 23.04.2017, 11:08
Rád bych si rozšířil obzory v této oblasti, podělíte se prosím o svoje zkušenosti?
Můžeš napsat alespoň v jaké souvislosti jsi k tomu termínu došel?
Je to o tom, kdy prochází ložiskem nějaký vyrovnávací proud?
Nebo je to jiné téma?


Název: Re: Jak pracovat s ložiskovým proudem?
Přispěvatel: František Šohajda 23.04.2017, 11:40
Myslím si, že  tento bod může zodpovědět fundovaně kol.Kastner. (norm)


Název: Re: Jak pracovat s ložiskovým proudem?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 23.04.2017, 11:42
Myslím si, že  tento bod může zodpovědět fundovaně kol. Kastner. (norm)
No, to může být ještě v jiných souvislostech, než s motory.


Název: Re: Jak pracovat s ložiskovým proudem?
Přispěvatel: Jan Bocek 23.04.2017, 11:46
Na příklad zde je na toto téma dlouhá diskuse

http://diskuse.elektrika.cz/index.php/topic,25023.15.html


Název: Re: Jak pracovat s ložiskovým proudem?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 24.04.2017, 05:13
Ložiskové proudy je velký problém několika posledních let, hlavně při nesprávném používání FM. Píšu hlavně, ale může se to objevit i ve standartním zapojení. tento problém řeší koumáci na celém světě a zatím bez úspěchu. Objevují se jak na klasických EM, tak i na stejnosměrných . Prostřílená ložiska od proudu na stejnosměrných motorech je např. velký problém vozů metra. Tam ložiska vydrží max. 3 měsíce, a to je maximum. Snad jediní, kdo si s tím poradili byli soudruzi ze Sovětského svazu a to tím způsobem, že EM byl odizolovaný od kostry. Např. na izolovaných podložkách nebo silenblocích a nebylo provedeno pospojování. Což ale u nás nejde. Tento problém se vyskytuje i u EM kde jsou osazena izolovaná keramická ložiska. Sice to trvá déle, ale i tak se problém objeví. Navíc používání izolovaných keramických ložisek je spojeno se velkým problémem při manipulaci s těmito ložisky a velká nevýhoda je i cena těchto ložisek. Zkoušeli se různé metody svodů pomocí kartáčů, uhlíkú apod. ale bez nějakého většího efektu. V současné době můžeme udělat jen opatření ke snížení tohoto efektu. Pro aplikace, kde budou EM napájeny pomocí FM objednávat elektromotory určené pro napájení přes FM - jsou konstrukčně jiné než klasické na 50 Hz. Použít správné odstínění napájecích vodičů a dodržovat podmínky pro vedení a křížení napájecích vodičů.


Název: Re: Jak pracovat s ložiskovým proudem?
Přispěvatel: Milan Hudec 24.04.2017, 09:04
Děkuji, právě tomuto nerozumím.
Proč by motor nemhl být uložen izolovaně jak uvádíte a jeho ochrana nemohla být provedena pomocí napěťového chrániče, nebo celý motor "zavřít" do izolační bedny a provozovat ho ve třídě II?
Safra, doufám že jsem zdarma nerozlousl celosvětový problém (dance)


Název: Re: Jak pracovat s ložiskovým proudem?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 24.04.2017, 10:20
Umím si představit jak motor uložím do izolační skříně, ale ještě bych se musel zodpovědně postarat o "druhou izolaci" u hřídele rotoru.
A to, co se někdy dělá u vrtačky, by asi byl u větších výkonů problém.


Název: Re: Jak pracovat s ložiskovým proudem?
Přispěvatel: František Šohajda 24.04.2017, 12:47
Citace
Proč by motor nemhl být uložen izolovaně jak uvádíte a jeho ochrana nemohla být provedena pomocí napěťového chrániče, nebo celý motor "zavřít" do izolační bedny a provozovat ho ve třídě II?

Přesně toto zapojení je třeba u některých vodoléčebných van se střiky . :)
Motor je uložen na izolované desce, dále odizolován řemenem a chráněn FI 30mA, uzavřenpod krytem z PVC (plastu).


Název: Re: Jak pracovat s ložiskovým proudem?
Přispěvatel: Kastner Lubomír 24.04.2017, 18:49
Já měl na mysli EM trochu větší. 1f motory kolektorové nejsou mojí doménou.A u 1f motoru klasických např. pro pohon malých čerpadýlek apod. jsem se s tím zatím nesetkal. S touto závadou jsme se zatím setkal u 3f EM a u Stejnosměrných EM a vždy to byly motory větší 50 kW.