Diskuse Elektrika.cz

Pracovní zóna => -B- 30 denní zóna dostupných diskusí => Téma založeno: Tým portálu Elektrika 17.12.2015, 09:02



Název: O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
Přispěvatel: Tým portálu Elektrika 17.12.2015, 09:02
O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
    Jak moc se změnily předpisy v oblasti silničního provozu během historie? Podle majitele autoškoly Jiřího Kadlece k žádným převratným změnám nedošlo. Nejvýraznější byl přechod k jízdě vpravo, ke kterému u nás došlo v době protektorátu - konkrétně v březnu roku 1939. V průběhu let se také měnila přikázaná rychlost v obcích, mimo obce i na dálnicích. Například až v polovině roku 1979 byly zavedeny rychlostní limity na všech silnicích. Do té doby platila pouze přikázaná rychlost v obcích, a to jenom ve dne.
    Zdroj: zde... (http://elektrika.cz/data/clanky/o-dobrych-ridicich-5-jak-se-vyvijely-predpisy-behem-historie)


   


    Jak byste reagovali na tuto související otázku vy?
   
O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
   


Název: Re: O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 21.12.2015, 12:00
Dělal jsem autoškolu v roce 1980 v Plzni (ve škole).
U školy jsme měli kruhový objezd. Učitelé autoškoly to prezentovali tak, že je dobře, když se na něm naučíme jezdit, i když jinde jej tak snadno nepotkáme. Tenkrát ještě ten, kdo na kruhový objezd vjížděl, měl přednost zprava...

Ale napadla mě ještě jiná věc, jestli si to někdo nepamatuje, protože v dnešním zákonu to není:
1) když jsem viděl uplynulý víkend nehodu, kdy na přejezdu skončilo malé nákladní auto údajně kvůli poruše a rozmetal ho vlak, vzpomněl jsem si na to, že nás učili, že na přejezdu je zákaz řadit rychlost, že se přejezd přejíždí plynule s rychlostním stupněm zařazeným už před přejezdem. Bylo to tenkrát ve vyhlášce?
2) také nás učili, že bychom při parkování neměli ovlivnit funkci nebo přístup k technickému zařízení, takže bychom neměli zbytečně parkovat na kanálu, na uzávěru vody,... když je jinde dost místa (tenkrát bylo, dnes je to obecně problém). Také pro to byla opora v tehdejší vyhlášce?


Název: Re: O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
Přispěvatel: Pavel Ryšavý 21.12.2015, 13:09
Dělal jsem autoškolu v roce 1980 v Plzni (ve škole).

1) ...nás učili, že na přejezdu je zákaz řadit rychlost, že se přejezd přejíždí plynule s rychlostním stupněm zařazeným už před přejezdem. Bylo to tenkrát ve vyhlášce?

tato povinost byla ve vyhlášce 80/1966Sb. V době, kdy jste dělal autoškolu platila 100/1975Sb.,  tzn. ve vaší době to povinnost nebyla, ale učitel autoškoly sice zamrzl v době minulé, ale dávalo to logiku (kdo někdy zkoušel řadit na staré V3S, s vylágrovanou kulisou chápe)

 


Název: Re: O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
Přispěvatel: Pavel Ryšavý 21.12.2015, 13:11

2) také nás učili, že bychom při parkování neměli ovlivnit funkci nebo přístup k technickému zařízení, takže bychom neměli zbytečně parkovat na kanálu, na uzávěru vody,... Také pro to byla opora v tehdejší vyhlášce?

Ne, aspoň co je mi známo (80/1966, 100/1975),  ale předpisy z dob habsburské monarchie, ani z protektorátu neznám  o:-) o:-)


Název: Re: O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
Přispěvatel: Krnovak 22.12.2015, 18:42
Nevím jestli se video zmiňuje (nejde mi otevřít) ale ještě před tím byla vyhl. 144/19xx (aspoň myslím) a technická 145/19xx. V pravidlech bylo dnes kuriozní ustanovéní pro odbočení vlevo tak, že na řízené křižovatce vozidla odbočující vlevo se postavila před vozidla přijíždějící zprava (takže se vlastně řadila do pravého pruhu u chodníku) a odbočení dokončila při min. žluté, semafor byl většinou jedna bedna na drátech uprostřed křižovatky. Jak se to dělalo na neřízené křižovatce to si fakt nepamatuji ale mám pocit. že podobně.
Příchodem 80 nastala v tomto směru naprostá revoluce, mimo jiné i to, že se dvě protijedoucí vozidla při odbočování vlevo míjela a ne objížděla.
Jinak zákaz řazení na přejezdech si také vzpomínám, nevíc se vyskytoval 1m (a u zkoušek se musely všechny vyjmenovat) ,  např.: 1m jízda od krajnice, 1m mezera stání mezi vozidly a už nevím kde co ještě ale bylo toho asi 10.
Na motorce se rukou ukazoval směr odbočení a bylo povoleno při odbočení např. vpravo ukazovat levou rukou přes hlavu a naopak.


Název: Re: O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
Přispěvatel: Miroslav Minařík 22.12.2015, 21:15
... ukazovat levou rukou přes hlavu a naopak.

Dnes ukazovat rukou něco nad hlavou zavání signalizací paroží a to se dá klasifikovat různě.
Tedy i pokutovat.
 (dance)


Název: Re: O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
Přispěvatel: Václav Třetí 23.12.2015, 10:11
Zákaz přeřazovaní rychlostí na žel. přejezdu u nákladních automobilů a autobusů  obsahovala ještě vyhl. 100/1975.

Autobusy a nákladní auta převážející nebezpečný náklad (hořlaviny, výbušniny) musely před každým přejezdem zastavit a rozhlédnout se.

Při odbočování vlevo se objížděl pomyslný střed křižovatky, takže protijedoucí vozidla - pokud se sešla ve stejném okamžiku při odbočovaní vlevo na křižovatce - si vzájemně dvakrát překřížila cestu. Zrušeno a nahrazeno bylo míjením vlevo vyhláškou 80.
 Najetí vpravo a až po projetí rovně jedoucích vozidel možnost  odbočit vlevo bylo vyžadováno na křižovatkách, kde se nevešla vozidla odbočující vlevo do řady ve středu vozovky tak, aby vozidla jedoucí rovně mohla projíždět plynule.

Mělo se ukazovat doleva levou rukou a doprava pravou rukou na motocyklu, ale při poruše směrovek u auta ukazoval řidič doprava rukou zalomenou nahoru a doprava ohnutým palcem.


Název: Re: O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
Přispěvatel: mafiak 23.12.2015, 23:35
Niekde som počul, že alkohol bol niekedy poľahčujúca okolnosť. Niečo v zmysle "veď bol spitý ako delo, nevedel o sebe, dáme mu len podmienku.."