Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: Martin Kacov 16.11.2023, 05:39



Název: Vydrží BMS vysoké proudy z alternátoru?
Přispěvatel: Martin Kacov 16.11.2023, 05:39
Hraji si s myšlenkou, že bych si zbastlil booster ze superkapacitor ů.

Všiml jsem si, že ve videu jsou startovací kontakty připojeny přímo k BMS. Moje otázka zní, jak to že to elektronika BMS vydrží, když alternátor dodává 50A až 100A?


Něco takového ...


Název: Re: Vydrží BMS vysoké proudy z alternátoru?
Přispěvatel: Jiří Schwarz 17.11.2023, 10:22
Alternátor dokáže dodávat až 100A
Ale startér si dokáže odebírat i více než 100A, u dieselového motoru je to ještě složitější a energeticky náročnější kvůli žhavení

A protože se autor návodu více věnuje sešroubování krabice než technickým parametrům použitých komponentů, z toho videa se nedá vykoukat jaká elektronika s jakými parametry tam je použita. To budete muset vyčíst a katalogových listů toho, co si objednáte, koupíte, jak je to dimenzované


Název: Re: Vydrží BMS vysoké proudy z alternátoru?
Přispěvatel: Jiří Kantner 17.11.2023, 19:27
Plný souhlas s předchozí odpovědí.
Nicméně pokud vám jde o stav kdy  se motor právě nastartuje a běží na volnoběh a alternátor začíná dodávat proud, tak toho bych se zas tak nebál.
zde jsou důvody: při volnoběžných otáčkách nedává alernátor plný výkon ale můžeme být rádi když to bude necelá polovička. Takže rozhodně to nebude 100 A.
Regulátor alternátoru omezuje jeho výstupní napětí a nedovolí vyšší napětí na svorkách než cca 15V (dříve to bývalo nastavené na 14,2-14,3 ale moderní management  baterie je sofistikovaněj ší a  kvuli startstopu a emisím CO2 dovolí chvílema i víc.
Alternátor nenabíjí jen Vaši baterii superkapacitor ů ale i ten obyčejný olověný akumulátor, kam té energie bude putovat také nemalé množství. KOlik to záleží na vnitřních odporech baterie a superkapacitor u a rozdělí se to podle zákonu pana Kirchhoffa.
A nastartované auto si také pár ampérů vezme (zapalování, řídící jednotka a kdejaký další elekttronický blbinec.... )
Takže bych očekával, že BMS nebude pracovat s většimi proudy než cca 25 A.
To už mi přijde docela OK.
Je to ale jen můj hrubý odhad, takže počkejte i na názory dalších.
video je efektní jak se motor rozběhne z kondenzátorové baterie ale počítejte s tím, že její nabíjení pidigenerátore m z nuly na nějaké použitelné napětí bude náročnější než pár otáček kličkou jako ve videu. Perpetuum mobile totiž ještě nikdo nesestrojil a nevynalezl.
On se tu dá očekávat ještě jeden efekt o kterém se nepíše ale na celkovoé fungování má podstatný vliv. Špatná autobaterie má vnitřní odpor tak veliký, že při zapojení startéru většina energie se na tomto vnitřním odporu baterie promění na teplo a zbytek nestačí k roztočení zatíženého starteru. Paralaelně přiipojený superkapacitor tyto poměry dokáže změnit a točení kličkou generátoru nemusí být ani potřeba.


Název: Re: Vydrží BMS vysoké proudy z alternátoru?
Přispěvatel: Václav Třetí 18.11.2023, 00:32
Kolegové v předchozích dvou příspěvcích to zhodnotili velice dobře. Několik otáček kličkou generátorku jistě nenabije superkapacitor tak, aby byl schopen nastartovat motor. Také jde klička viditelně lehce, což znamená, že generátorek má malý výkon a velký vnitřní odpor. Nepopírám funkci a vlastnosti superkapacitor ů, ale toto video patří také do řady různých přístrojů typu perpetua mobile. Zlepšení vlastností starého akumulátoru s velkým vnitřním odporem by přicházelo v úvahu pouze, pokud by zůstal připojen k síti vozidla, což v tomto případě není (čas 4:12 a dále)


Název: Re: Vydrží BMS vysoké proudy z alternátoru?
Přispěvatel: Vlado Konrád 18.11.2023, 13:31
Žasnem


do 100Aje meranie priame
nad100 na strane nn polopriame
s meraním na vn strane nepriame.

Problém do 100 A je vyriešený priamym meraním.Nad 100 úpravou ER a OPOS om na OM



Název: Re: Vydrží BMS vysoké proudy z alternátoru?
Přispěvatel: Vlado Konrád 18.11.2023, 13:32
Sorry hodilo ma to celkom inde