HonzaSv
|
|
« kdy: 16.08.2008, 15:23 » |
|
Dá se nějakým způsobem opět bezpečně provozovat elektromotor který byl zatopen vodou? Jakým způsobem, případně kam se obrátit ? Jde o jednofázový motor na 230V aut.kotle na tuhá paliva který byl zatopen vodou ve sklepě ...
|
|
|
|
|
|
|
HonzaSv
|
|
« Odpověď #3 kdy: 16.08.2008, 18:21 » |
|
Jde o asynchronní motor italské výroby, rozmontoval jsem ho a vypadá dobře, mechanické nečistoty se tam pravděpodobně nedostaly - tedy žádné nejsou vidět, voda byla relativně čistá. Jestli je vinutí impregnováno to ale netuším - lze to nějak zjistit? Svorkovnice šla také odmontovat tzn. zůstala pouze cívka s vnějším obalem a čouhajícími dráty. Jak ho ale teď pořádně vysušit - postačí ho pouze nechat takto nějakou dobu při pokojové teplotě? Bylo by asi dobré ho potom před zapojením nechat proměřit - zvládne to běžný revizní technik nebo je k tomu třeba nějaký zvláštní vybavení?
|
|
|
|
Josef Pentoda
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 16.08.2008, 20:34 » |
|
Vysoušet motor při pokojové teplotě je dlouhý proces. Bude potřeba asi výměna ložisek a možná těsnících kroužků. vše je otázkou provedení a typu motoru. nejlepší řešení je dát na kontrolu odborné firmě. když si troufnete a máte šikovné ruce. rád vám popíšu jak to udělat. napište zda je motor součástí čerpadla. oběhová čerpadla malá u kotlů mohou být zaplavena topnou vodou.
|
|
|
|
HonzaSv
|
|
« Odpověď #5 kdy: 16.08.2008, 20:58 » |
|
Děkuji, byl bych vám velmi vděčen za radu jak to provést. Nejde o motor z čerpadla, je to motor který slouží k posunu paliva v kotli (je za ním převodovka a šnek který tlačí uhlí ze zásobníku do hořáku). Motory jsou ve skutečnosti 2 - ten druhý je z radiálního ventilátoru (ten rozfoukává plamen je-li k tomu dán pokyn elektronikou) bohužel tento patrně nelze dál rozebrat takže pravděpodobně budu muset zakoupit nový ...
|
|
|
|
|
|
Josef Pentoda
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 17.08.2008, 10:53 » |
|
Tak doplním kolegu Červeného: Opravdu nejlepší je horkovzdušná trouba. Ohřejte ji tak na 100st. a vložte motor. Nechte pootevřenou a snižte teplotu na cca 50-70 st. Až sepne termostat na nastavené teplotě dvířka zavřete a pečte asi hodinu. Motor nechte v troubě vychladnout. Je dobré odpojit svorkovnici i když by se nemělo nic stát, dále může být součástí motoru rozběhový kondensátor, ten musíte demontovat. Rozhodně vyměňte ložiska. Druhý motor půjde také rozebrat jen musíte najít zajištění vrtule přepokládám, že se jedná o motor, kde rotor tvoří vrtule. Po rozebrání budete chytřejší, ale ten sušte tak při 40st. může tam být elektronika.
|
|
|
|
HonzaSv
|
|
« Odpověď #9 kdy: 13.09.2008, 17:28 » |
|
Tak vše se podařilo vysušit, proměřeno revizákem co pravidelně dochází k nám do firmy a výsledek OK. Nicméně bohužel po namontování zpět na kotel se ukázalo že se motor točí obráceně. Je třeba ho znovu rozebrat a otočit cívku nebo lze vyřešit přepojením na svorkovnici (1-fáz. asynchronní motor) ?
|
|
|
|
HonzaSv
|
|
« Odpověď #10 kdy: 13.09.2008, 18:54 » |
|
Už je to v pořádku, něco jsem si o těchto motorem a způsobu jakým fungují přečetl a prohodil jsem připojení rozběhového vinutí na svorkovnici. Každopádně díky všem
|
|
|
|