Diskuse Elektrika.cz

VEŘEJNÁ ZÓNA => Témata ještě nezařazená do příslušných rubrik => Téma založeno: blazman 27.11.2023, 21:53



Název: Proč trakční měnič Puls Delta A používá tři frekvence 33 a 1/3, 100 a 300 Hz?
Přispěvatel: blazman 27.11.2023, 21:53
Nerozumím úplně tomu, proč jsou například na Esu 363 apod. u kotevních (samozřejmě i u těch dalších) použity tyto tři (a další) frekvence? Měl jsem za to, že trakční motor (cize buzený),   resp. konkrétně kotevní napětí se reguluje pulzně šířkovou regulací z tyristorů (u této konkrétní výzbroje) tedy změnou střídy. Za jakým účelem ale měnič mění i spínací frekvenci?

Na odkazu níže asi nejnázornější a nejstručnější popis problematiky zároveň:
https://strankypavel.mzf.cz/zakonite/1357055769.pdf



Název: Re: Proč trakční měnič Puls Delta A používá tři frekvence 33 a 1/3, 100 a 300 Hz?
Přispěvatel: Martin Procházka, Slaný 28.11.2023, 10:55
Řekl bych, že hlavním důvodem je jednak omezení počtu sepnutí (a tím i spínacích ztrát) a jednak omezení produkce vyšších harmonických.
V podstatě při malém (nebo naopak velkém) poměrném otevření by tyristor vypínal (nebo zapínal) jen na příliš malý okamžik, což by bylo neekonomické. Všimněte si, že při velkém poměrném otevření ta frekvence zase klesne.
Zkusím večer na YouTube najít hezké video, kde byl ukazovali i průběh na osciloskopu.


Název: Re: Proč trakční měnič Puls Delta A používá tři frekvence 33 a 1/3, 100 a 300 Hz?
Přispěvatel: Martin Procházka, Slaný 28.11.2023, 22:19
Už jsem to video našel. (viz. od 34. minuty)  O0 Skutečně je to kvůli ztrátám (v podstatě tyristor či tranzistor nemění svůj stav okamžitě, ale stává se vodivým, či nevodivým postupně - během tohoto přechodu vznikají spínací ztráty).


Název: Re: Proč trakční měnič Puls Delta A používá tři frekvence 33 a 1/3, 100 a 300 Hz?
Přispěvatel: Martin Kurka 29.11.2023, 21:43
Se snižující se frekvencí PWM se sice příznivě projevují menší spínací ztráty, ale zvyšuje se zvlnění proudu zátěží. Záleží na indukčnosti zátěže, jak bude proud vyhlazený. Protože u použitého univerzálního motoru je moment prakticky přímo úměrný kotevnímu proudu, pak je zvlněný i moment. Vzniklé vibrace vyvolané zvlněným momentem mohou způsobit velké problémy.

V příloze je vidět jak snížením PWM kmitočtu při stejné 50% střídě se změní zvlnění proudu při zátěži se shodným L/R poměrem. To zvlnění vidíte sami.

U DC motoru se mění parametry motoru podle nasycení magnetickým tokem a ten se dá měnit nejen buzením, ale reakcí kotvy, která motor odbuzuje. Takže ve výsledku zvlnění použitého univerzálního motoru závisí i na tahu této lokomotivy, nejenom na frekvenci PWM. Takže i na tom, jestli táhne pomalu těžký nákladní vlak, nebo relativně lehký rychlík.