Diskuse Elektrika.cz

HYBRIDNÍ zóna => JAK TO MÁ BÝT? - projekty, návrhy, rozpočty => Téma založeno: Jaroslav Ratiborský 06.09.2007, 13:44



Název: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MVA ?
Přispěvatel: Jaroslav Ratiborský 06.09.2007, 13:44

potřebuji poradit od někoho,kdo má praktické zkušenosti s návrhem kompenzace .
Konkrétně se jedná o transformátor olejový Pi 2,5 MVA,který slouží pro napájení 3 ks motorů-1 ks 500 kW pro vodní čerpadla tlakového rozvodu.
Situace je nyní taková,že dochází při provozu motorů k překompenzován í na  22 kV ,což má za následek zvýšení ceny el.energie.
Motory jsou provozovány většinou 1 až 2 ks a jsou kompenzovány samostatnými bateriemi CPESS23-6,6/450/VS a 6x CPAJK 4,2/100.
Stačila by mi jen adresa na netu,kde se obrátit.
Děkuji za jakoukoliv informaci na mail :jaroslav.ratib orsky@toshulin.cz
 Ratiborský Jaroslav


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MVA ?
Přispěvatel: zerotest 06.09.2007, 14:45
Zadejte vyhledat: Závodný elektro


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MVA ?
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 06.09.2007, 14:52
Je dobé jít přímo ke kováři.

http://www.zez-silko.cz/cs/products.aspx?CID=6d


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MVA ?
Přispěvatel: Miroš Jan 06.09.2007, 23:53
TO Ratiborský.

Ještě bych poradil, zkuste Ve svém okolí některého z kolegů revizáků, ať vám změří cos fí.

Dle toho, co popisujete, se bez automatické kompenzace asi nehnete z místa. ;)


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MV
Přispěvatel: Georgis Fasulis 07.09.2007, 00:01
To Ratiborský: Nenapsal jste, na jakém napětí jsou ty motory a jestli jsou otáčkově (pomocí frekvenčních měničů) řízeny.
Pokud jsou motory na vn, je regulace nejjednodušší pomocí statických kondenzátorů navržených přesně podle účiníku jedn. motorů a spínaných zároveň s motory. Pokud se ale jedná o motory řízeny FM (frekv.,  měničem) kompenzace může být komplikovanějš í.
Pokud jsou motory na nn, což se mi ale zas při takovém výkonu moc nezdá, dal by se určitě vyrobit na míru regulační kompenzační rozvaděč.
V každěm případě zadejte do vyhledávače na netu slovo kompenzace jalové energie a vyjede vám velké množství firem kompenzací se zabývající. Tím bych začal.


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MVA ?
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 07.09.2007, 07:57
Pokud má každý motor svou individuální baterii a zátěž na hřídeli je konstantní pak jako rychlá pomoc by pomohlo částečné odpojení části kondenzátorů. Jistě máte měření na vn, kompenzovat se musí i trafo, i tam je možný zdroj překompenzován í.


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MVA ?
Přispěvatel: Miroš Jan 07.09.2007, 17:00
Jenom bych doplnil.

Jestli jsem to správně pochopil, Máte trafo 22/04kV, 2,5 MVA, je třeba osadit kondenzátor římo k trafu, pro kompenzaci jalovin trafa při chodu naprázdno. Takovej macek dokáže s jalovinou pěkně zacvičit.  :)

Nepsal jste zda máte měření spotřeby na vn straně nabo na nn straně.


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MVA ?
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 07.09.2007, 19:11
Podle údajů o kondech bych hádal trafo 22/6kV.


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MVA ?
Přispěvatel: Jaroslav Ratiborský 10.09.2007, 06:15
Pro upřesnění uvádím další informace:
Trafo 22/6,3 kV 2,5 MVA slouží pro tři motory 500 kW n= 1488 ot/min vývod jednoho motoru je kompenzován kondenzátorem CPEFS 23-6,6/450kVAr WF   další dva motory jsou kompenzovány tak,že ke každému motoru je připojeno ve hvězdě 6 ks kondenzátorů CPAJK2-4,2/100.
K transformátoru není připojen žádný kondenzátor při chodu naprázdno.
K překompenzován í dochází při provozu  motorů s kondenzátory CPAJK2-4,2/100.
Děkuji za každou radu nebo informaci o hodnotě kondenzátorů pro jednotlivé vývody.Motory jsou spouštěny naprázdno a vlastní zátěž je prováděno otvíráním ventilu v obvodu vodního čerpadla ,které je poháněno tímto motorem.
Ratiborský


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MV
Přispěvatel: Štefan Beláň 10.09.2007, 07:33
Doporučuji provést měření přímo za provozu motorů, nejlépe zapisovacím přístrojem (analyzátorem). Možná zjistíte, že budete muset použít i jednoduchou regulaci kompenzace.  ;)

PS: Nepochopil jsem, proč u jednoho motoru máte 450kVAr a u dvou ostatních 600kVAr a navíc pravděpodobně i na jiné napětí? :-\
Asi by to chtělo schéma zapojení.




Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MVA ?
Přispěvatel: Rozmahel Vladimír 10.09.2007, 08:11
Různá napětí kondíků jsou dána zapojením buďto hvězda nebo trojúhelník.
Základní údaj pro vás by měl být štítek motoru, kde je uveden cos fí. Pak je nutno dopočítat potřebnou kompenzaci která udrží cos fí v rozmezí
0,95 kap.-1-0,95 ind. Pokud se příliš nemění zátěž šlo by používat individuální kompenzaci, každého motoru přiměřeným kondíkem. Pokud by to nestačilo je nutno osadit regulátor.
Pokud si uděláte hodinové odečty činné a jalové energie tak podílem lze získat tg fí a toho pak cos fí a z toho potřebnou dokompenzaci.

Platbu za dodávku jaloviny E.On začal uplatňovat již před dlouhou dobou. To platíte pořád přirážky?
Je to složitější problematika, pokud by jste měl zájem, ozvěte se na mail.


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MVA ?
Přispěvatel: Miroš Jan 10.09.2007, 22:07
Pane Ratiborský, ještě jste neuvedl, jestli máte měření spotřeby na  straně 22kV, nebo na straně 6,3kV.  ??


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MV
Přispěvatel: dolac 11.09.2007, 19:09
Podľa môjho názoru, v tomto prípade sa javí výhodnejšia a určite aj plne postačuje  individuálna kompenzácia.
Najlepšie by bolo urobiť špeciálne meranie, ale úplne by postačovalo odmerať iba hodnoty výkonov na elektromeri, ako uvádza pán Rozmahel.
Cos fi spočítať medzi 0,95 a 1, pretože za kapacitnú jalovinu sa platí už za každý kVAr. (aspoň u nás na Slovensku)
To či je meranie na 22kV resp. na 6,3kV v tomto prípade nie je až tak dôležité.
Pri meraní na 6,3kV strane by distributor beztak požadoval kompenzačný kondenzátor pre trafo. Osobne si myslím, že meranie je štandardne, teda na 22kV strane.     


Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MV
Přispěvatel: Georgis Fasulis 11.09.2007, 23:14
      Pane Ratiborský, dovolte pár poznámek k Vašemu problému.
      1) Můžeme vám poradit, nemůžeme za vás rozhodnout.
      2) Zřejmě nemáte ve firmě odborníka na slovo vzatého, jinak byste se obrátil dávno na odb. firmu.
      3) Proč nás tedy nepodsloucháte? Radili jsme vám zeptat se u specializovaný ch firem.
      4) Z toho, co jste (konečně :-))  následně uvedl, mohu rámcově poradit asi toto:

    • Motory jsou vn, bez otáčkové regulace - takže stoprocentně doporučuji individuální kompenzaci jednotlivě pro každý motor.
    • Pro správný výpočet kompenzačního výkonu potřebujete nutně vědět naprosto přesně - tedy přesně změřený skutečný proud motoru při skutečném (vašem) zatížení! A skutečný účiník cos fí při tomto zatížení motoru!
    • Z těchto hodnot vám mohu určit přesný komp. výkon těch kondenzátorů jednotlivě pro každý motor.
      Z toho, co jste uvedl, je na první pohled vidět, že máte šíleně překompenzován o.

      Motory o výkonu 500 kW mohou mít jmenovitý účiník odhadem mezi 0,85 a 0,9.

      Namátkově jsem spočítal:
      pro jmenovitý výkon 500kW a cos fí1= 0,85   komp. výkon baterie Q1=300kVAr
      pro jmenovitý výkon 500kW a cos fí2= 0,9     komp. výkon baterie Q1=240kVAr

      Vidíte jak se výkony liší? A to jsem počítal při plném jmenovitém zatížení motoru - tedy 500 kW jen pro různé účiníky, které neznám.
      Ale vaše skutečnost může být zatížení třeba 0,7 jmenovitho výkonu motoru a v tom případě je potřeba hodnot kondenzátorů zase diametrálně jiná - nižší - jinak zase překompenzujet e!
      V každém případě ty vámi uváděné výkony vašich nynějších kondenzátorů jsou, tak jako tak, velmi předimenzovány - to způsobuje překompenzován í.

      Jako základ musíte vědět (tedy změřit) - skutečný odebíraný proud a skutečný účiník motoru.

      Na regulaci kompenzace na vn zátěži, jak vám tu radí, zapomeňte - vyšla by vás podle mně neúměrně draho. (znamená to několik vn skříní jen pro kompenzaci - každá taková skříň stojí statisíce).
      Máte konstantní výkon, tak dejte individuální kompenzaci, ale správně navrženou na základě skutečných změřených hodnot.  Pokud to neumíte sami, ve vaši firmě, existují firmy, které vám to navrhnou od změření až po dodávku na klíč a ještě se zárukou, samozřejmě zadarmo to nebude. Každý špás něco stojí. Hodně štěstí.
    [/list][/list]


    Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MV
    Přispěvatel: Pavel K. 18.09.2007, 15:33
    Názor ochranáře

    pokud dochází k překompenzován í nebo naopak (tím pádem máte problém s dodavatelem elektřiny),  stačí na přívod od transformátoru umístit trochu chytřejší ochranu (účiník měří dnes kde kdo) která podle naměřeného účiníku bude v poli kompenzace připínat nebo odepínat baterie.
    Jedná se pak o nemalou investici, ale bohužel jste povinen toto kompenzovat, jinak se asi nedoplatíte.
    Osobně s návrhem tech. řešení nemám zkušenosti, ale programoval jsem několik ochran, které toto řešili.
    Jedná se o to, jestli se spíše při konstantní zátěži nevyplatí nechat spočítat od firmy která se s tím zabývá jakou kond.baterii doplnit přímo k motoru, který činí problémy.
    Pole kompenzace je spíše tam, kde se vyrábí i odebírá a je nutno kompenzovat průběžně a ve velkém rozsahu.
    Pokud budete potřebovat, mohu doporučit několik firem, které se zabývají jak výpočty, tak realizací ochran a měření VVN a vn.


    Název: Re: Poradil by někdo jakou velikost by měla mít kompenzační baterie trafa 2,5 MV
    Přispěvatel: Pavel K. 18.09.2007, 15:44
        Pane Ratiborský, dovolte pár poznámek k Vašemu problému.
        1) Můžeme vám poradit, nemůžeme za vás rozhodnout.
        2) Zřejmě nemáte ve firmě odborníka na slovo vzatého, jinak byste se obrátil dávno na odb. firmu.
        3) Proč nás tedy nepodsloucháte? Radili jsme vám zeptat se u specializovaný ch firem.
        4) Z toho, co jste (konečně :-))  následně uvedl, mohu rámcově poradit asi toto:

      • Motory jsou vn, bez otáčkové regulace - takže stoprocentně doporučuji individuální kompenzaci jednotlivě pro každý motor.
      • Pro správný výpočet kompenzačního výkonu potřebujete nutně vědět naprosto přesně - tedy přesně změřený skutečný proud motoru při skutečném (vašem) zatížení! A skutečný účiník cos fí při tomto zatížení motoru!
      • Z těchto hodnot vám mohu určit přesný komp. výkon těch kondenzátorů jednotlivě pro každý motor.
        Z toho, co jste uvedl, je na první pohled vidět, že máte šíleně překompenzován o.

        Motory o výkonu 500 kW mohou mít jmenovitý účiník odhadem mezi 0,85 a 0,9.

        Namátkově jsem spočítal:
        pro jmenovitý výkon 500kW a cos fí1= 0,85   komp. výkon baterie Q1=300kVAr
        pro jmenovitý výkon 500kW a cos fí2= 0,9     komp. výkon baterie Q1=240kVAr

        Vidíte jak se výkony liší? A to jsem počítal při plném jmenovitém zatížení motoru - tedy 500 kW jen pro různé účiníky, které neznám.
        Ale vaše skutečnost může být zatížení třeba 0,7 jmenovitho výkonu motoru a v tom případě je potřeba hodnot kondenzátorů zase diametrálně jiná - nižší - jinak zase překompenzujet e!
        V každém případě ty vámi uváděné výkony vašich nynějších kondenzátorů jsou, tak jako tak, velmi předimenzovány - to způsobuje překompenzován í.

        Jako základ musíte vědět (tedy změřit) - skutečný odebíraný proud a skutečný účiník motoru.

        Na regulaci kompenzace na vn zátěži, jak vám tu radí, zapomeňte - vyšla by vás podle mně neúměrně draho. (znamená to několik vn skříní jen pro kompenzaci - každá taková skříň stojí statisíce).
        Máte konstantní výkon, tak dejte individuální kompenzaci, ale správně navrženou na základě skutečných změřených hodnot.  Pokud to neumíte sami, ve vaši firmě, existují firmy, které vám to navrhnou od změření až po dodávku na klíč a ještě se zárukou, samozřejmě zadarmo to nebude. Každý špás něco stojí. Hodně štěstí.
      Naprosto souhlasím, až na těch několik vn skříní, stačí jedna s vn vypínačem a v poli série kondenzátorů s odpínači (to zase tolik místa nepotřebuje) - bohužel musí tam být ochrana ,  která tyto baterie chrání.
      vn vypínač se vypne, odpínači se navolí kompenzace (cca. 10-20 s) a vn vypínač se zapne - ale stejně je to drahý špás - takže souhlasím s kompenzací u každého motoru.

      jako vždy a na vše mám tabulky na výpočet, bohužel tentokráte nemohu sloužit, jedině si to objednat :-) tedy výpočet.
      Ze zkušenosti co mám, mohu ale doporučit opravdu jedině firmu, co vám to udělá "na klíč",  jinak se budete pořád dokola dohadovat kdo co měl ... měření lze jednoduše provést i na sek. straně proudových měničů, při zatížení ochranných jader už není chyba tak veliká, pokud máte měniče s jádry měřícími, pude to ještě lépe.
      Měření přímo na primáru lze také provést, mohu poslat odkaz na firmu, kterou si na to objednáváme.[/list][/list][/list]