Diskuse Elektrika.cz

Veřejnost, spotřebitelé, neodborníci, kutilové, laici => Opravy a servis, údržba, rekonstrukce => Téma založeno: HonzaPrazak 25.06.2022, 10:33



Název: Je možné aby velký vítr vybavil jistič klimatizace?
Přispěvatel: HonzaPrazak 25.06.2022, 10:33
Je možné, aby velký vítr působící na ventilátor venkovní jednotky klimatizace vybavil hlavní jistič 25A/3/ před elektroměrem bytu? Samotná klima je dále ještě jištěna jističem 16A/B/1 který vybaví také. Po nahrazení tohoto jističe s charakteristik ou C vybaví pouze hlavní - 25A. Zařízení je v době výpadku pod napětím ,   ale neaktivní . Klima je napojena kabelem CYKY-J 3x2,5, příkon klimatizace je 320 - 2460W . Jmenovitý proud 10,2A.


Název: Re: Je možné aby velký vítr vybavil jistič klimatizace?
Přispěvatel: Martin Kurka 25.06.2022, 12:57
Přímé působení větru na takovéto vypadávání jističe je nepravděpodobn é. Tlak větru umí zastavit ventilátor, nebo dokonce donutí asynchronní motor přejít do generátorickéh o režimu (větrná turbína) a přetížit jej v tomto režimu, ale takové přetížení by vzhledem k výkonu ventilátoru takto silné jističe nevybavilo.

Jiný poruchový děj by mohl být, kdyby vlivem přibrždění či zastavení ventilátoru došlo k úplnému zastavení kondenzace chladiva a jeho přehřátí a přetlakování a kousnutí se nebo řízené odstavení kompresoru. Jenže to by měly dříve  zafungovat ochrany na okruhu chladiva. A tyto ochrany by neměly dovolit ihned po poklesu tlaku spustit kompresor do protitlaku (obdoba skákající domácí chladničky po krátkodobém výpadku napájení). Před znovurozběhem by měl protitlak odpustit elektrický odlehčovací ventil. Je ovšem možné, že jeho cívka má spálené/přerušené vinutí, nebo je hydraulicky nefunkční, nebo je část chladiva uniklá.

Nepřímo se může projevit i vliv zafouknutého tlejícího mokrého listí a větviček, které vítr nažene na holé části elektroinstala ce, zaplavení elektrovýzbroj e jednotky vlivem neodtékajícího kondenzátu a vlny z hladiny vody zdvihlé větrem. Mechanické pohyby buzené větrem mohou způsobit pohyby kabelů nebo celé jednotky a vyvolat zkrat skřípnutím přívodních vodičů v ostrých prostupech nevybavených průchodkami. Tyto a podobné další vlivy jsou vzniklé z absence požadovaného pravidelného čištění filtrů (doporučuje je výrobce v návodu a někdy až 2x za měsíc) a z absence požadované roční kontrolní prohlídky celé jednotky.

Po otevření skříně a prohlídce a proměření izolačních stavů odbornou firmou budete chytřejší a nedoporučuji s touto akcí otálet ani na chvíli. Moderní ekologická chladiva jsou silně hořlavá a jsou natlakovaná na 20bar, to jsou při požárech jednotek pěkné plamenomety s délkou plamene několik metrů. Navyšování zkratových proudů jističe bez měření reálných tlaků a proudů je u kompresorové jednotky velmi nebezpečná cesta.


Název: Re: Je možné aby velký vítr vybavil jistič klimatizace?
Přispěvatel: František Šohajda 25.06.2022, 16:37
Klimatizace má mřížku před ventilátorem,ta vítr rozbije a je 100% jisté že i tornádem nevybaví až hlavní jistič bytu klimatizací!!
Tam bude jiná chyba.


Název: Re: Je možné aby velký vítr vybavil jistič klimatizace?
Přispěvatel: Martin Procházka, Slaný 26.06.2022, 00:38
Předpokládám, že máte moderní klimatizaci, kde je již i ventilátor řízen frekvenčním měničem. Pak bych si dovedl s trochou fantazie představit, že při velkém přetočení motoru dojde k přepětí a následnému zaúčinkování varistoru v DC obvodu měniče.
Asi netřeba říkat, že to rozhodně není dobrý stav (a je tu velké riziko poškození elektroniky) a chtělo by to určitě konzultovat s instalační firmou. Bez podrobnějších informací je to ale samozřejmě stále jen hádání.

Citace
Moderní ekologická chladiva jsou silně hořlavá a jsou natlakovaná na 20bar, to jsou při požárech jednotek pěkné plamenomety s délkou plamene několik metrů.
Tady bych si dovolil nesouhlasit. Pokud nemá tazatel nějaký neschválený bastl, tak bude mít chladivo R32. Toto chladivo spadá do kategorie hořlavosti A2L dle ČSN EN 378, což znamená mírnou hořlavost - to nezapálíte ani zapalovačem.


Název: Re: Je možné aby velký vítr vybavil jistič klimatizace?
Přispěvatel: Petr Liskar 26.06.2022, 10:47
Jiný poruchový děj by mohl být, kdyby vlivem přibrždění či zastavení ventilátoru došlo k úplnému zastavení kondenzace chladiva a jeho přehřátí a přetlakování a kousnutí se
Kompresor se může "kousnout" jen v případě, kdy do kompresního prostoru vlítne kapalná fáze chladiva.
Jednak při zastavení kondenzace k tomuto nedochází, druhak má drtivá většina kompresorů na toto ochranu. Tento jev je snadno detekovatelný řídícím systémem a je řešitelný.
Tlak na výtlačné straně je dán kondenzační teplotou chladiva. Pokud selže ventilátor kondenzátoru, tak tlak neroste ad absurdum, protože ke kondenzaci dochází jinde. Pokud na toto nereaguje řídící systém, pak prvním stupněm ochrany je presostat maximálního tlaku výtlaku, druhým stupněm je tepelná pojistka uvnitř kompresoru.
Rozeběh kompresoru do tvrdého tlaku je dost často řešen konstrukčně vnitřním bypassem.

Moderní ekologická chladiva jsou silně hořlavá a jsou natlakovaná na 20bar, to jsou při požárech jednotek pěkné plamenomety s délkou plamene několik metrů.
Pokud je ve stroji použito uhlovodíkové hořlavé chladivo (R290, R600 apod.),  je jeho množství omezeno na 500g. Více lze dát jenom při dodržení dalších ochranných opatření.




Název: Re: Je možné aby velký vítr vybavil jistič klimatizace?
Přispěvatel: Martin Kurka 29.06.2022, 00:06
Pokud je ve stroji použito uhlovodíkové hořlavé chladivo (R290, R600 apod.),    je jeho množství omezeno na 500g. Více lze dát jenom při dodržení dalších ochranných opatření.
Setkal jsem se u R290 s ochranným opatřením vytvořeným větičkou v návodu, že chladicí zařízení nesmí být instalováno v prostoru s plynovými spotřebiči. Jinak nic dalšího.
Také mám radši, když tam je náplň R32 než z hořlavých.

Kompresor se může "kousnout" jen v případě, kdy do kompresního prostoru vlítne kapalná fáze chladiva.
Takový brutální děj zde v důsledku zastavení ventilátoru nepředpokládám

... druhým stupněm je tepelná pojistka uvnitř kompresoru.
To jsem myslel - před vybavením pojistky už může jistič vypadnout - pokud u klimy chybí presostat a vnitřní bypass. Malé klimy takové vybavení z úsporných důvodů mít nemusí.


... Pak bych si dovedl s trochou fantazie představit, že při velkém přetočení motoru dojde k přepětí a následnému zaúčinkování varistoru v DC obvodu měniče.
Takových reakcí by varistor moc nepřežil, a odešly by i diody.  Varistor by musel sepnout náboj kondenzátorů meziobvodu plus zkratový proud jističe procházející i skrz diody.

Osobně to vidím na nějakou mechanicko-zkratovací závadu a docela by mne zajímalo co bylo skutečnou příčinou, na co přijde servis. Snad se tazatel ještě s výsledkem ozve.




Název: Re: Je možné aby velký vítr vybavil jistič klimatizace?
Přispěvatel: Petr Liskar 29.06.2022, 12:58
Setkal jsem se u R290 s ochranným opatřením vytvořeným větičkou v návodu, že chladicí zařízení nesmí být instalováno v prostoru s plynovými spotřebiči. Jinak nic dalšího.
Jediným požadovaným ochranným opatřením pro stroje s malou náplní R290 je dostatečný objem vzduchu v místě instalace. Požadavek neinstalace v prostoru s plynovým spotřebičem je alibistický.
Těmi opatřeními jsem měl na mysli zlepšenou těsnost systému, zajištění dostatečného proudění vzduchu v místnosti, začlenění ventilů omezujících únik, detektory úniku chladiva...

Také mám radši, když tam je náplň R32 než z hořlavých.
Chladivo R32 je hořlavé a výbušné taky. Je hořlané méně, proto je povolená náplň max. 1200g.
Jen pro jistotu: bavím se o neděleném stroji typu čerpadlo země-voda, chladící vitrína apod. U dělených strojů jsou limity jiné.

To jsem myslel - před vybavením pojistky už může jistič vypadnout - pokud u klimy chybí presostat a vnitřní bypass.
Malé klimy takové vybavení z úsporných důvodů mít nemusí.
Jistič může vypadnout jen na základě nadproudu, ale kompresor při uvedeném stavu nadproud nemá.
Vnitřní bypass v hermetickém kompresoru se uplatní jen při jeho rozeběhu, aby rozeběh nebyl natvrdo.
Při jeho běhu samotném by byl kontraprodukti vní - není moudré si pustit do sání kompresoru horkou plynnou fázi, protože motor kompresoru je chlazen právě tou plynnou fází a tepelná pojistka by tak vybavila daleko dříve.
Chybejici ochrana na vysoký tlak výrobci řeší minimalizací náplně chladiva v systému vzhledem k objemu armatur pro kapalnnou fázi chladiva.

Osobně to vidím na nějakou mechanicko-zkratovací závadu
Jsem stejného názoru.