Ladislav Kondek
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« kdy: 04.07.2019, 09:43 » |
|
Na elektrocentrál e mám výstupní frekvenci 400Hz namísto 50Hz napětí je 230V. Mohu ji používat? Nepoškodí to spotřebiče?
|
|
|
|
Jiří Mudra
Offline
|
|
« Odpověď #1 kdy: 04.07.2019, 12:56 » |
|
Možná. Než se budete ptát zde, položte tuto otázku výrobcům konkrétních spotřebičů. Obecně - spotřebiče se střídavými motory to nedají - klasické žárovky svítít budou - spotřebiče se spínanými zdroji - mohly by, ale nejsem elektronik, tudíž neposoudím, zda by nedošlo k jinému chování některých součástek nebo obvodů.
Jinak Vaše otázka připomíná: "mám červené auto se střešním oknem. Mohu do něj natankovat ethanol?"
|
Elektrikář - údržbář §6, §8
|
|
|
|
|
Jirka Š. Svejkovský
Offline
Chomutov, projekty, revize E1A, E1B, E1-C5
|
|
« Odpověď #3 kdy: 04.07.2019, 13:14 » |
|
Měřák může registrovat i nějaké harmonické.
Oslovil bych nějakého revizáka, a měřil to něčím, co umí jednotlivé harmonické detekovat.
|
Projektant (strojní zařízení/energetika/TZ budov), revizní technik E1A, E1B, E1-C5
|
|
|
Jiří Hakl
Neverifikovaný uživatel @1
Offline
|
|
« Odpověď #4 kdy: 04.07.2019, 13:34 » |
|
Podle čeho soudíte, že máte na výstupu 400 Hz? Mně se to zdá jako docela kravina... Máte to čím změřit? Ledacos napoví třeba foto štítku...
|
|
|
|
|
|
|
David Hruda
Offline
|
|
« Odpověď #8 kdy: 04.07.2019, 17:51 » |
|
Letecké palubní napětí je 400Hz, ale 115V/208V. 230V 400Hz jsem ještě neviděl.
|
Revize E2/A, montáže, projekty, alarmy... Smluvní partner společnosti EG.D Znalec v oboru ELEKTROTECHNIK A: rozvody a instalace, spotřebiče, hromosvody a ochrana proti přepětí, revize el. zařízení a hromosvodů. ELEKTRONIKA: zabezpečovací systémy, spotřební elektronika Jih ČR www.elektro-hruda.cz
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #9 kdy: 04.07.2019, 20:12 » |
|
V podstatě souhlasím s tím, co už bylo napsáno, jen bych doplnil 2 postřehy: - z hlediska funkce pro klasický transformátor v nějakém zdroji nebo spotřebiči to bude hodně nestandardní režim, výstupní napětí bude "měkčí", nemusí to dobře fungovat - z hlediska bezpečnosti - pokud bude připojen nějaký spotřebič, který má na vstupu filtr, při 8x vyšší frekvenci bude kondenzátor 8x menší impedanci a filtr tak bude mít 8x vyšší unikající (dotykový) proud, tak aby to "pořádně nekopalo", je třeba zvážit jak to pospojovat, uzemnit,...
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
|
Václav Třetí
Online
|
|
« Odpověď #11 kdy: 05.07.2019, 11:01 » |
|
Doporučuji použít klasický jazýčkový kmitoměr a bude hned jasno, zda je výstup 50 nebo 400Hz.
Co se diod na vstupu spínaných zdrojů (usměrnění sítě) týká, ty se 400Hz nebudou mít problém, většina typů má katalogové hodnoty až do 1000 Hz
to kol. Hruda: V letadlech 115/200V 400Hz. V USA a Kanadě 120/208V 60 Hz, občas také používají 121/210V 60 Hz. V oblastech býv. SSSR 127/220V 50Hz.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
David Hruda
Offline
|
|
« Odpověď #13 kdy: 05.07.2019, 18:00 » |
|
to kol. Hruda: V letadlech 115/200V 400Hz. V USA a Kanadě 120/208V 60 Hz, občas také používají 121/210V 60 Hz. V oblastech býv. SSSR 127/220V 50Hz.
Nevím proč, ale pozemní zdroje jsou značeny 115/208V 400Hz, i když jak správně uvádíte je to 115/200V nebo 120/208V. Zásuvky/zástrčky jsou celosvětově sjednocené. Některé palubní přístroje ještě používají 3x36V 400Hz (umělý horizont, radiokompas...), ale toto napětí se vytváří až na palubě z 27V DC. Pár letadel jsem za svou kariéru viděl, mnoho sovětských, ale i dost amerických a jiných, a žádné nemělo střídavé napájení jiné než 400Hz. Ani by to nemělo logiku, vyšší frekvence se užívá z důvodu úspory hmotnosti. Pro úplnost dodám, že DC palubní síť je 27V (26-28V).
|
Revize E2/A, montáže, projekty, alarmy... Smluvní partner společnosti EG.D Znalec v oboru ELEKTROTECHNIK A: rozvody a instalace, spotřebiče, hromosvody a ochrana proti přepětí, revize el. zařízení a hromosvodů. ELEKTRONIKA: zabezpečovací systémy, spotřební elektronika Jih ČR www.elektro-hruda.cz
|
|
|
|
Václav Třetí
Online
|
|
« Odpověď #15 kdy: 07.07.2019, 22:44 » |
|
Nevím, zda existuje jazýčkový kmitoměr s rozsahem 40 až více než 400 Hz - asi by musely být dva přístroje. Nebo měřit osciloskopem.
Stačil by ten standardní 47-53 Hz, pokud by byl skutečně výstup 400Hz, tak by se na něm nic nedělo. Vzhledem k tomu, že u běžných transformátorů jsou potíže s přechodem z 60 na 50 Hz, lze očekávat ještě větší u trafa pro 50Hz, připojeného na zdroj 400 Hz - impedance přímo závisí na frekvenci.
Zásadní problém je, pokud je trafo určené na vyšší kmitočet a připojí se na nižší. Tedy známá trafa na 60Hz pro USA a Kanadu použitá v Evropě. Přehřívají se, nadměrně hlučí, protože jsou přesycená jádra a brzy odejdou. Opačně to v poměrně velkém rozsahu nevadí, jen je trafo měkké a zbytečně velké. Daleko větší problém by byl u asynchronních motorů, ty by se při 400Hz musely točit 8x rychleji, což by nevydržely mechanicky.
|
Václav 3
Stejně jako u kol. Jiřího Schwarze jsou příspěvky psané kurzivou myšleny ironicky.
Řidič tvrdej život má... , stejně tak vesnickej elektrikář
|
|
|
|
|