Lukáš Rotrekl
Offline
|
|
« kdy: 02.07.2015, 18:58 » |
|
Trubkokazi dodali veškeré komponenty, my pozapojovali a skoro dva roky bez problémů fungovalo. Pak ale zůstal viset stykač na hladinovém spínači a odnesla to mechanika čerpadla.
Po vrácení od dodavatele se čerpadlo už nepovedlo rozběhnout. Pro jeho rozběh je instalován booster zapojený podle přílohy. Relé, které připíná rozběhový kondenzátor po zapnutí napájení rozepne a při zapnutí čerpadla by mělo podle mě sepnout a na nějakou dobu držet připnutý i rozběhový kondenzátor. To se ale nestane. Relé jsem měl rozdělané, ale je to jen cívka a kontakt. Předpokládám, že to má fungovat na principu děliče. Po zapnutí motoru by mělo relé sepnout (zmizet napětí na cívce). Po nějaké době od rozběhu by zase mělo rozepnout.
Když jsem zkusil rozběhový kondenzátor odpojit a připínat ho ručně, motor se taky nerozběhl.
Aktuálně bych rád napřed pochopil funkci boosteru. Dokáže mě to někdo vysvětlit?
|
Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....
Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
|
|
|
Jiří Schwarz
Offline
|
|
« Odpověď #1 kdy: 02.07.2015, 22:06 » |
|
... Předpokládám, že to má fungovat na principu děliče. Po zapnutí motoru by mělo relé sepnout (zmizet napětí na cívce). Po nějaké době od rozběhu by zase mělo rozepnout. ...
To si ale v tom zapojení neumím představit, protože "relé" je na přívodu, před spínačem. To by muselo poznat "pokles napětí" při zatížení rozběhovým proudem a to by asi byl problém nastavit. Viděl jsem něco podobného, ale tam bylo relé vloženo v přívodu a naopak tahalo při velkém proudu při rozběhu.
|
|
|
Zaznamenáno
|
Jako tvrdá Chodská palice nemám rád přísloví o tom, že moudřejší ustoupí. Když moudřejší ustoupí, hlupák si prosadí nesmysl! Příspěvky psané kurzívou berte s velkou rezervou a nadhledem :-)
|
|
|
Jan Bocek
Offline
|
|
« Odpověď #2 kdy: 02.07.2015, 22:27 » |
|
Je otázkou, zdá je fáze L opravdu zapojená na střed mezi hlavní a pomocné vinutí.
Pak to funguje tak, že v klidu je relé naskočené a kontaktem připojuje rozběhový kondenzátor. Když se motor zapne, tak se k paralelně k relátku připojí pomocné vinutí, které vytvoří impedanční bočník. Napětí na kondenzátorech se zvyšuje a na pomocném vinutí klesá až cívka relé odpadne.
Pokud je to správně zapojené, je dobré zkusit, zda jde motorem otočit, třeba za lopatky větráku. Čerpadla mají obvykle kluzná ložiska a někdy to jde ztuha.
Roztočit by to mělo jít bez ohledu na funkcí relé, ale to jste:
"Když jsem zkusil rozběhový kondenzátor odpojit a připínat ho ručně, motor se taky nerozběhl.
Z toho usuzují bud na špatné zapojení vinutí, nebo zadřené čerpadlo, případně přerušené vinutí. Víc mne nenapadá.....
|
|
|
Zaznamenáno
|
specializace: průmyslová instalace, kontrola strojů revize elektrického zařízení E1B telefon: 777 273 732 email: jan.bocek@safeb.cz
|
|
|
|
|
|
|
|
|
raj
|
|
« Odpověď #8 kdy: 03.07.2015, 07:38 » |
|
Viz přiloha ...
|
|
|
|
|
|
|
Lukáš Rotrekl
Offline
|
|
« Odpověď #12 kdy: 03.07.2015, 23:52 » |
|
Kondenzátory jsem měnil oba dva, dnes jsem i vyměnil rozběhové relé a vlastně i celý booster a 0 bodů, z čehož usuzuju na vadný motor. Je to jako když se 3f motor pustí na dvě fáze.
Naměřeno multimetrem: odpor: bk-bu 6,7Ohm bk-bn 4,8Ohm bu-bn 4,1Ohm
Odběr Bk cca 15A, odběr bn cca 3,5A.
|
IMAG0188.jpg (689.33 KB, 1023x1949 - prohlédnuto 812 krát.)
|
|
Zaznamenáno
|
Vysvětlit jde všechno, bohužel ne všem.....
Není mě jasné, jak je možné že spousta lidí, kteří umí psát, neumí číst.
|
|
|
|